Siirry sisältöön

Nopeammin ja helpommin Alkon hyllyyn

Pienpanimoiden ja tilaviinien ystäville ilahduttava uutinen. Pientuottajien tuotteiden pääsy Alkon valikoimaan helpottuu merkittävästi, kun Alko ottaa käyttöön vielä suunnitteilla olevan uuden valikoimanhallintamallin. Tämän hetken tiedon mukaan ensi vuonna pientuottaja voi halutessaan valita 1-10 Alkon myymälää lähialueeltaan, joiden kautta haluaa tuotteitaan myydä. Tämä on välttämätön olut- ja tilaviinikulttuuriamme sekä työllisyyttä edistävä uudistus. Jälleen yksi este pienyritystoiminnan tieltä poistuu.

Tähän asti tuottajan pääkanava Alkon valikoimaan pääsy on tapahtunut Alkon tuotehakuihin osallistumisen kautta. Siinä tuotteet kilpailivat muiden vastaavien tuotteiden kanssa ja valikoimaan pääsy on ollut kankeampaa ja epävarmempaa. Valikoimaan pääsy on edellyttänyt valtakunnallista saatavuutta, joka on ollut monelle pienelle toimijalle aivan liian kohtuuton vaatimus. Tällä hetkellä prosessi kestää lähes vuoden ja on monelle pienelle ja nopealiikkeiselle panimolle hidas.

Alkon hallintoneuvostossa olemme seuranneet pientuottajien asiaa ja kirittäneet ketterämpää tapaa ottaa pientuottajien tuotteita Alkon valikoimiin. Pienpanimot, heidän liittonsa ja Olut- sekä Panimoliitto ovat olleet asiassa aktiivisia Alkon suuntaan. Olen muiden Pohjoismaiden, etenkin Ruotsin, mallia nostanut vahvasti esille. Alkon suunnitteilla oleva malli onkin ns. ”parhaat palat Ruotsista”-malli. On tärkeää, että kehittäessään uutta tuotetta pienpanimo voi luottaa jakelutien varmuuteen. Muutoksella on suurin merkitys pienimmille ja vasta-aloittaville panimoille. Asia on vielä työn alla ja tuottajien ja kuluttajien näkemyksiä on tärkeää kuulla.

Alko pyrkii palvelemaan asiakkaitaan mahdollisimman hyvin sekä kehittämään valikoimaansa vastuullisesti ja asiakaslähtöisesti. Kiinnostus etenkin kotimaisia pienpanimo-oluita kohtaan on noussut kohisten viime vuosina ja Alko on saanut palautetta kuluttajilta yhä laajemmasta olutvalikoimasta. Alkon kotimaisten pienpanimoiden valikoima onkin kehittynyt viime vuosina. Viime vuonna Alkossa myytiin yhteensä 60 eri kotimaisen pienpanimon tuotetta. Tämä on oluiden kokonaisvalikoimasta yli 20 %. Kotimaisten oluiden osuus kokonaiskysynnästä oli viime vuonna 5 %, mikä on suurempi kuin niiden osuus kokonaismarkkinasta.

Suomalainen olutkulttuuri voi hyvin ja kehittyy voimakkaasti - kiitos useiden uusien kotimaisten pienvalmistajien. Suomalaiset ymmärtävät ja arvostavat eri oluttyyppejä yhä paremmin. On mainiota, että ruokajuomana oluen arvostus nousee kohisten. Pienpanimotuotteiden ketterämpi valikoimiin pääsy edistääkin monin tavoin suomalaista juoma- ja ruokakulttuuria.

Olut onkin tärkeä osa suomalaista ruokakulttuuria. Olut on kokenut uuden arvonnousun erityisesti voimistuvan lähiruokatrendin myötä.  Nykyinen hallitus on ensimmäinen, joka on kirjannut ruokapolitiikan ja sen osana lähiruuan, ohjelmaansa. Alkoholipolitiikkaa uudistettaessa on pohdittava keinoja, joilla voidaan edistää ja kehittää edelleen pienpanimo- ja tilaviinisektoriamme sekä ravintolakulttuuriamme. Alkoholilain kokonaisuudistus on käynnissä ja olenkin ehdottanut, että eduskunta kävisi laaja-alaisen ajankohtaiskeskustelun alkoholipolitiikasta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.