Siirry sisältöön

Puhdas ympäristö

Meri, saaristo ja rannat arvokkaine luontokohteineen ovat meidän helsinkiläisten rikkaus ja rakkaus. Harvassa eurooppalaisessa pääkaupungissa voi aivan keskustan läheisyydessä nauttia näin kauniista luonnosta kuin meillä Helsingissä.

Kaupunkia rakennettaessa on huolehdittava, että virkistävät viheralueet ja kaupunkiluonnon monimuotoisuus säilytetään. Helsingin asuntotilanne vaatii lisärakentamista, mutta se pitää toteuttaa luontoa kunnioittaen. Merenrantoja pitää jättää vapaaksi kaikkialla kaupungissa.

Ympäristöstämme huolehtiminen on niin iso ja elintärkeä haaste, että siihen tarvitaan meitä kaikkia. Arjen ympäristöteot ovat parasta ympäristöpolitiikkaa. Meidän on löydettävä fiksut ja omaan elämäntilanteeseemme sopivat tavat asua, elää, liikkua, tehdä töitä ja kuluttaa kestävästi. Ihmiset ja elämäntilanteet ovat erilaisia ja siksi tarvitaan erilaisia vaihtoehtoja ja valinnanmahdollisuuksia niin, että jokainen meistä löytää itselleen sopivammat tavat toimia ympäristön parhaaksi.

Meillä päättäjillä on päävastuu tehdä tekoja sen eteen, että arjen ympäristöteot olisivat mahdollisimman helppoja valintoja kaikille suomalaisille. Käy kurkkaamassa Kokoomuksen ajatuksia osoitteessa www.vihreattoivotalkoot.fi

Arvostan arkipäivän ekologisia valintoja. Joukkoliikenteen käyttö, jätteiden lajittelu ja lähipalveluiden käyttö sekä muiden ekologisten vaihtoehtojen suosiminen hankinnoissa ovat hyviä arjen ekotekoja.

Kaupunkiliikenteen päästöt ja melu ovat Helsingin vaikeimpia ympäristöongelmia. Kaupunkimme ilmanlaadusta on huolehdittava tarkasti. Keväinen joka paikkaan tunkeutuva katupöly on tästä ikävä muistutus.

Meluesteiden rakentamiseen on saatava vauhtia, sillä melu voi olla hyvinkin vakava terveyshaitta. Helsinkiläisistä noin puolet asuu liikenteen melualueella, ja meluhaitat ovat asukkaiden kannalta erittäin suuri ongelma. Riittävien meluesteiden rakentaminen on välttämätöntä, kun korkeimmalla melualueella ovat asuintalojen lisäksi pienimmät koululaisemme ja palvelutalon asukkaat. Meluntorjunta onkin osuva täsmäkeino ympäristön viihtyvyyden parantamiseksi ja tuhansien ihmisten terveyden edistämiseksi. Liikenneministeriön on jatkossa suunnattava voimavaroja meluntorjuntaan.

Joukkoliikenne toimivaksi

Vielä aivan liian vähäisessä käytössä olevasta työsuhdematkalipusta on tehtävä entistä houkuttelevampi työantajille kannustaa työntekijöitä valitsemaan joukkoliikenne, ja entistä suurempi kannustin työntekijälle jättää oma auto kotiin. Työsuhdematkalipun kehittäminen on erityisen tervetullutta Helsingin seudulle, jossa työmatkaliikennettä on saatava nykyistä paljon enemmän joukkoliikenteeseen ja etenkin raiteille. Autojen seisominen ruuhkissa on haitallista niin ympäristölle kuin ihmisten terveydelle, puhumattakaan järjellisestä ajankäytöstä.

Valtiotaloudessa on varma vyön kiristys edessä. Tämä tarkoittaa sitä, että asioita on laitettava entistä rohkeammin ja viisaammin tärkeysjärjestykseen. Liikenneministeriön rahoissa ja väylähankkeiden rahoituksessa tämän täytyy näkyä raideliikennehankkeiden suosimisena ja siinä, että itä- ja Länsimetro edistyvät ja Pisara-rata saadaan liikkeelle. Pisara-rata on varmasti suuri helpotus Metropolialueen asukkaiden arjelle mutta myös kaukoliikenteen sujumiselle. Olennaista on myös huolehtia, että Kehärata ja mahdollisimman sujuva raideyhteys Helsingistä lentokentälle saadaan viivytyksettä rakennettua ja otettua käyttöön. 

Pääkaupunkiseudun liikennehankkeiden eteenpäinviemiseen ja joukkoliikenteen edistämiseen on sitouduttava pitkäjänteisesti. Suuret liikenneinvestoinnit pitää toteuttaa siellä, missä niille on todellista tarvetta. Väkirikkaan ja liikennemääriltään yhä kasvavan Helsingin seudun pitää olla ykkössijalla.

Itämeren suojelu

Minulle helsinkiläisenä Itämeren puhtaus on erityisen tärkeää. Itämeren pelastaminen onnistuu vain, jos kuormituksen vähentämiseen saadaan mukaan kaikki toimijat: Itämeren rantavaltiot, kaupungit, teollisuus ja maatalous sekä rahti- ja matkustajalaivat. Ja jokainen meistä voi omilla valinnoillaan edistää vesiensuojelua.

Maatalouden kuormituksen vähentämisessä on aivan erityisesti ponnisteltava. Maataloudelle asetetusta tavoitteesta alentaa päästöjä 30 prosentilla vuoteen 2015 mennessä ei voida joustaa. Koko Itämeren alueella maatalouden kokonaiskuormitus on 50 prosenttia. Suomessa maatalous vastaa fosforikuormituksesta jopa 60 prosenttia. Suomi ei kykene saavuttamaan asetettuja tavoitteita Itämeren suojelutyössä ellemme saa selkeästi vähennettyä maatalouden kuormitusta. 

Maatalouden ympäristötuki on viipymättä uudistettava niin, että se kannustaa tehokkaasti ympäristöystävällisiin viljelykeinoihin. Viljelijän on halutessaan voitava valita selvästi nykyistä minimitasoa ympäristöystävällisempi tuotantotapa. Näin saisimme markkinoille Itämeren kannalta ympäristöystävällisesti tuotettuja tuotteita ja kaupan sekä kuluttajat mukaan pelastamaan Itämertamme.

Olen ehdottanut valtioneuvoston Itämeri-selonteon käsittelyn yhteydessä, että Itämeren suojelun tueksi tarvitaan uudenlaista arviointia ja tutkimuksen koordinointia, jotta jatkossa voidaan valita kustannustehokkaimmat keinot. Jatkossa valtion talousarvioon on koottava yhteen Itämeren suojelun voimavarat. Näin saadaan kokonaiskuva tilanteesta ja ympäristöohjausta voidaan tehostaa niin, että valitut toimet johtavat kustannustehokkuuteen ja parhaisiin ympäristöhyötyihin. Itämeren suojelun voimavarojen kokonaistarkastelu on luvattu tehdä jo vuoden 2012 budjetissa.

Kasvihuonekaasupäästöjen todelliseksi vähentämiseksi ja ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi meidän on vaikutettava kaikkeen ihmisen toimintaan. Meidän on löydettävä keinot asua, elää, liikkua, tehdä töitä ja kuluttaa kestävästi. Vastuu on meillä kaikilla. Velvollisuutemme on jättää maailma lapsillemme sellaisessa kunnossa, ettei tulevien äitien ja isien tarvitse sitä hävetä.

Eläinten hyvinvointi 

Olen eduskunnan eläinsuojeluryhmän puheenjohtajana. Mottonani on, että eläinten hyvinvointia pystytään edistämään varmistamalla, että lainsäädäntö ja oikeusprosessit ovat ajan tasalla ja eläinsuojelurikokset otetaan vakavasti. Tavoite on, että eläinten hyvinvointi otetaan huomioon kaikessa päätöksenteossa. Meneillään oleva EU:n maatalousuudistus on tästä esimerkki. EU:n maatalouden investointitukia on suunnattava eläinten hyvinvoinnin edistämiseen.

Jättiharppauksia ei eläinsuojeluasioissa ole vaalikaudella otettu, mutta myönteisiä askelia eteenpäin on tapahtunut. Opetusministerinä tuntuvin ja konkreettisin tekoni eläinsuojelun saralla oli eläinlääkärikoulutuksen aloituspaikkojen lisääminen 55 aloittajasta 70 aloituspaikkaan. Nimesin myös erikoiseläinlääkärikoulutuksen työryhmän, jonka esityksiä viedään nyt eteenpäin.

Eläinsuojelun valvontaa on edelleen tehostettava. Suomi tarvistee eläinsuojeluvaltuutetun. Olen tehnyt tästä eduskunta-aloitteen. Ministeri Anttila on luvannut etsiä resursseja, mutta varmin tapa toteuttaa asia on kirjata se tulevaan hallitusohjelmaan.

Tällä vaalikaudella on perustettu eläinten hyvinvointikeskus ja asetettu tuotantoeläinten neuvottelukunta, jonka tärkein tehtävä on valmisteilla uutta eläinsuojelulakia ja arvioida nykyiset määräykset ja säädökset, ovatko ne nykyisen lain kanssa ristiriidassa. Olen kirittänyt seura- ja harrastuseläinten hyvinvoinnin neuvottelukunnan asettamista.

Eläinsuojelulaki on auttamattomasti jälkeenjäänyt, eikä se turvaa eläinten hyvinvointia. Keskeinen tavoite tällä vaalikaudella on ollut vauhdittaa ja tehostaa eläinsuojelun valvonnan toimia ja sitä, että seuraavan hallituksen ohjelmaan saadaan varmasti kirjattua ja kiveen hakattua eläinsuojelulain kokonaisuudistus. Lakiin on kirjattava nykyistä korkeammat vaateet kaikkien eläinten olosuhteille ja hyvinvoinnille.

Vaalikauden tärkein teko uhanalaisen saimaannorpan pelastamiseksi oli kalastuslain muutos, joka mahdollistaa keväisen verkkokalastuskiellon norpan asuinalueilla. Kuuttien elinmahdollisuuksien parantaminen on ainoa mahdollisuus pelastaa saimaannorppa. Saimaannorpat ovat uhanalaisia ja vaarassa kuolla sukupuuttoon ilman kalastustakin, koska ilmaston lämpeneminen, vähälumiset talvet ja veden pinnan vaihtelut surmaavat kuutteja.

Olen Virtuaalisen Itämeripuolueen jäsen. Lisätietoja Baltic Sea Action Groupin sivuilta. Käy tekemässä leikkimielinen testi: http://www.facebook.com/itameripuolue