Kolumnit 2007

22.12.2007
Menestyviä yliopistoja ei kehitetä osana valtionhallintoa

12.12.2007
Yliopistoyhteisö tukiverkkona

30.11.2007
Yhteistyöllä eteenpäin

31.10.2007
Kodin ja koulun yhteistyö - vanhemmuuden tuki

26.9.2007
Opintojen aikanakin voitava arvioida soveltuvuutta alalle

29.8.2007
Peruskoulu entistä paremmaksi

8.8.2007
Koululaiset liikkumaan!

3.8.2007
Uimataito pelastaa

20.6.2007
Aikaa oppilaalle

Kesäkuu, 2/2007
Korkea osaamistaso hyvinvoinnin tae

1.6.2007
Tulevaisuus tehdään peruskouluissa

30.5.2007
Sinivihreää vastuuta ja välittämistä

11.5.2007
Tasa-arvoa työpaikoille

2.5.2007
Vastuullinen, välittävä ja kannustava Suomi

16.3.2007
Sukupolvien välistä vastuuta ja välittämistä

9.3.2007
Inhimillisempi työelämä

9.3.2007
Kolumni Kaupunki Sanomissa

8.3.2007
Hoitoalan houkuttelevuuden turvaaminen tärkeintä

28.2.2007
Sujuvaa arkea ja Isonnevan puistoa rakentamaan

21.2.2007
Ilmastonmuutoksen voimme vielä vaikuttaa

8.2.2007
Lapsen puolesta

31.1.2007
Ryhtiä tasa-arvotyöhön

12.1.2007
Cronbergin energianäkemys menee metsään

Opintotukifarssi

Pätkätyöt pannaan!


Kolumnit 2006

Kolumni Opettaja-lehdessä, 30.11.2007

Yhteistyöllä eteenpäin

Jokelan tapahtumat pysäyttivät koko suomalaisen yhteiskunnan. Kohtasimme suuren surun ja järkytyksen, johon kukaan meistä ei osannut ennalta varautua. Turvalliseksi kokemaamme kouluyhteisöön kohdistunut väkivallanteko järkytti koko kansakunnan perusturvallisuutta.

Välittömästi kuultuani tapahtuneesta ryhdyimme opetusministeriössä toimeen. Varmistimme, että Jokelassa on saatavilla kaikki tarvittava apu ja tuki. Kävin heti tapahtumailtana kriisikeskuksessa tapaamassa Tuusulan kunnan ja sivistystoimen johtoa. Huoli uhrien omaisten ja koko kouluyhteisön tilanteesta oli suuri. Tärkeintä oli tukea Jokelan koulun paluuta arkeen ja mahdollistaa koulutyön jatkuminen normaalisti mahdollisimman pian.

Halusin myös varmistaa, että jo kuluvan illan aikana kaikilla vanhemmilla, opettajilla ja rehtoreilla oli saatavilla materiaalia siitä, miten käsitellä kriisitilannetta kodeissa ja kouluissa. Olen saanut rohkaisevia viestejä vanhemmilta ympäri Suomea: kouluissa asia oli käsitelty hyvin ja tieto keskusteluista välitetty myös koteihin. Tästä haluan kiittää rehtoreita, opettajia ja muuta kouluhenkilökuntaa.

Valtioneuvosto varaa Tuusulan kunnalle voimavaroja tarpeellisen avun toteuttamiseksi. Hallitus on asettanut tutkintalautakunnan selvittämään koulusurmia ja siihen liittyviä tapahtumia. On tärkeää oppia tilanteesta. Näin voimme tehdä kaikkemme sen eteen, ettei mitään vastaavaa enää koskaan tapahdu.

Jokelaan tarvitaan apua vielä pitkään. Turvallisuuden tunteen palauttamiseksi tarvitaan paljon työtä.

Jokelan tapaus on nostanut esiin monia kysymyksiä ja tapauksen seurauksia pohditaan vielä pitkään. Opetustoimen seurausten arvioinnin tueksi olen kutsunut koolle asiantuntijaryhmän, jonka tehtävänä on valmistella ja koordinoida niitä toimia, joilla tuetaan kouluyhteisöjä ja rakennetaan turvallisuutta. Työryhmässä on mukana muun muassa OAJ, OPH, lapsiasiainvaltuutettu, Suomen rehtorit ja Kuntaliitto. Työryhmä on aloittanut työnsä. Tällä hetkellä ensisijaista onkin, että kouluyhteisöjä tuetaan koko kunnan voimin. Kouluja ei saa jättää yksin vastaamaan lasten ja nuorten tilanteesta.

Suuri osa suomalaisista lapsista ja nuorista voi hyvin. Heillä on tukenaan huolehtivat vanhemmat ja muu lähiyhteisö. Huolestuttavaa on, että kasvavalle osalle lapsia ja nuoria sekä heidän perheilleen on kasautumassa monimutkaisia ongelmia. Yhteiskunnan muutokset ja ongelmat näkyvät ja tuntuvat kouluissa. Siellä haasteeseen on vastattu ja tehty hyvää työtä yhteistyössä vanhempien ja eri toimitahojen kanssa.

Koulun ja oppilaitosten tehtävänä on oppimisen ja opiskelutaitojen edistämisen ohella lasten ja nuorten hyvinvoinnista huolehtiminen yhteistyössä vanhempien kanssa. Vanhemmilla on aina ensisijainen vastuu lapsen kasvatuksesta. Erityisen tärkeä tehtävä koululla on ongelmien ennaltaehkäisemisessä ja varhaisessa tunnistamisessa. Tämä edellyttää, että oppilashuolto on kunnossa.

Kouluterveydenhoitajan läsnäolo koulun arjessa on tärkeä osa terveydenedistämistä. On huolestuttavaa, että selvitysten mukaan kouluterveydenhuollon ja psykososiaalisten oppilashuollon palveluiden riittävyydessä on puutteita koko maassa. Erityisesti koulupsykologi ja -kuraattoripalveluita on oppilaiden tarpeisiin nähden liian vähän.

Sari Sarkomaa
opetusministeri