Kolumnit 2008

12.12.2008
Lasten on saatava olla lapsia

3.12.2008
Koulukiusaaminen kuriin

12.11.2008
Lasten saatava olla lapsia

16.10.2008
Pop edistää oppimisen iloa ja lasten hyvinvointia

3.10.2008
Välittämistä ei saa ulkoistaa

17.9.2008
Puutarhaunelmia ja ilmastotekoja

12.8.2008
Yhä useampi erityisnuori pääsee koulutukseen

8.8.2008
Kauppojen aukiolon vapauttaminen järkivihreää kaupunkipolitiikkaa

8.8.2008
Ammatillinen erityisopetus vahvistuu

11.7.2008
Selvitysmies arvioimaan aamu- ja iltapäivätoimintaa

8.7.2008
Yliopistouudistuksella lisää toimintamahdollisuuksia

11.6.2008
Haagan liikenneruuhkat kuriin

6.6.2008
Kouluja ei saa jättää yksin

1.6.2008
Koulupudokkaiden synty on ehkäistävä ennakolta

14.5.2008
Parempia perheiden palveluja

7.5.2008
Peruskoulu entistä paremmaksi

25.3.2008
Hallitus sitoutunut vahvistamaan yliopistojen perusrahoitusta

14.3.2008
Alueellisesti ja aloittain vahvemmat korkeakoulut

1.3.2008
Lapset liikkeelle kansallisilla talkoilla

20.2.2008
Maahanmuuttajalasten koulutusta kohennettava

8.2.2008
Hyvinvoiva lapsi oppii ja viihtyy koulussa

6.2.2008
Kielipuolesta monipuolisiin kielivalintoihin

23.1.2008
Nollatoleranssi koulukiusaamiseen

4.1.2008
Innovaatiot eivät synny itsestään


Kolumnit 2007

Kolumni Opettaja-lehdessä 14.3.2008

Alueellisesti ja aloittain vahvemmat korkeakoulut

Sinivihreä hallitus on asettanut itselleen varsin kunnianhimoiset tavoitteet. Talouspolitiikassa keskitymme työllisyyden parantamiseen. Osaamis- ja luovuustason nosto sekä innovaatiotoiminnan vahvistaminen ovat keskeisiä keinoja hallituksen työllisyys- ja taloustavoitteiden saavuttamisessa. Korkea osaamistaso on tulevaisuudessa entistä vahvemmin koko suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan perusta.

Tavoitteena on säilyttää Suomen asema menestyjien kärkijoukossa. Siksi tutkimus- ja korkeakoulujärjestelmämme syvällinen uudistaminen on välttämätöntä. Korkeakoululaitoksen kehitystä pitkälle tulevaisuuteen ohjaavat ratkaisut tehdään tällä vaalikaudella. Historiallisen yliopistoreformin valmistelu on hyvässä vauhdissa. Yliopistolain kokonaisuudistus on tarkoitus viedä eduskuntaan keväällä 2009.

Osa uudistusta on koko korkeakouluverkkomme rakenteellisen kehittämisen jatkaminen. Tavoitteena on yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen profiloituminen entistä vahvemmiksi kokonaisuuksiksi. Suomen kaltaisessa pienessä maassa tutkimuksen ja opetuksen sirpaloituminen moniin eri yksikköihin on ongelma resurssien riittävyyden ja kansainvälisen houkuttelevuuden kannalta. Tähän haasteeseen vastaamiseen tarvitaan hyvää yhteistyötä eri kotimaisten tahojen välillä, mutta myös tiivistä verkottumista ja jopa fuusioita.

Rakenteellisen kehittämisen tueksi on opetusministeriössä yhteistyössä korkeakoulujen ja eri sidosryhmien kanssa valmisteltu rakenteellisen kehittämisen suuntaviivat. Varsinainen toimenpideohjelma valmistuu 2010. Suuntaviivat muodostavat opetusministeriön näkemyksen korkeakouluverkon kehittämistarpeesta. Muunlaisetkin ratkaisut tulevat kyseeseen, jos ne tiivistävä korkeakouluverkkoa ja kehittävät koulutuksen ja tutkimuksen rakenteita. Toimenpideohjelman tavoitteena on riittävän vahvat korkeakoulut ja koulutusyksiköt, jotta jokaisen korkeakoulun vetovoimaisuus ja laadukas opetus on taattu. Näin ne pystyvät tarjoamaan sitä osaamista ja tietoa, mitä alueet ja Suomi tarvitsevat.

Korkeakoulujen on voitava vastata tulevaisuuden tuomiin haasteisiin. Ikäluokkien pienentyessä on tärkeä vahvistaa korkeakouluja niin, että ne houkuttelevat suomalaisia opiskelijoita sekä myös ulkomaisia opettajia, opiskelijoita ja tutkijoita. Koulujen rakenteellinen kehittäminen on tärkeää siksikin, että jo nyt osalla korkeakouluista on rekrytointiongelmia. Vain vahvat korkeakoulut synnyttävät uusia työpaikkoja ja keräävät ympärilleen alueen osaamista. Korkeakoulujen on oltava jatkossakin oman alueensa kehityksen kärkiä.  

Visiona voidaan nähdä, että vuonna 2020 yliopistoja ja ammattikorkeakouluja on selvästi nykyistä vähemmän. Ne ovat taloudellisesti vahvempia ja niillä on entistä paremmat mahdollisuudet laadukkaaseen opetukseen, tutkimukseen ja kehitystyöhön. Yksiköt ovat myös nykyistä suurempia, mikä auttaa parantamaan kansainvälisen yhteistyön edellytyksiä, vahvistaa monitieteisyyttä ja laajentaa opiskelijoiden valinnanmahdollisuuksia. Yliopistoja on enintään 15 ja ammattikorkeakouluja 18.  

Rakenteellisen kehittämisen suuntaviivoissa on otettu kantaa myös eräisiin alakohtaisiin kysymyksiin, joista on hiljattain valmistunut erillisiä selvityksiä. Alakohtaisia rakenteita tarkastellaan laajemmin yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen uusiessa strategiansa vuonna 2010.

Olennainen osa uudistusta on laadukkaan ja alueellisesti kattavan opettajankoulutuksen turvaaminen. Edellytys nykyisen opettajakoulutusverkoston säilymiselle on nykyistä tiiviimpi yhteistyö pää- ja erillisyksiköiden kesken. Näin vahvistetaan opettajankoulutukseen kuuluvaa tutkimusta ja parannetaan sivuaineopintojen valintamahdollisuuksia. Lastentarhan-, luokan- ja aineenopettajakoulutus on järjestettävä niin, että yhteistyö eri koulutusten välillä on tiivistä ja antaa mahdollisuudet monipuolisen opettajakelpoisuuden hankkimiseen.

Tarkemmat suuntaviivat käydään läpi yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen rehtorien kanssa keväällä ja niiden toteuttamisesta keskustellaan yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja tiedelaitosten tavoite- ja tulosneuvotteluissa. Alkusyksystä järjestetään myös laaja seminaari sidosryhmille. Vain kaikkien toimijoiden yhteistyöllä voidaan taata Suomen korkeakoulujen houkuttelevuus ja laatu myös tulevaisuudessa.

Sari Sarkomaa

Opetusministeri (kok)
Kaupunginvaltuutettu
www.sarisarkomaa.net