Kolumnit 2008

12.12.2008
Lasten on saatava olla lapsia

3.12.2008
Koulukiusaaminen kuriin

12.11.2008
Lasten saatava olla lapsia

16.10.2008
Pop edistää oppimisen iloa ja lasten hyvinvointia

3.10.2008
Välittämistä ei saa ulkoistaa

17.9.2008
Puutarhaunelmia ja ilmastotekoja

12.8.2008
Yhä useampi erityisnuori pääsee koulutukseen

8.8.2008
Kauppojen aukiolon vapauttaminen järkivihreää kaupunkipolitiikkaa

8.8.2008
Ammatillinen erityisopetus vahvistuu

11.7.2008
Selvitysmies arvioimaan aamu- ja iltapäivätoimintaa

8.7.2008
Yliopistouudistuksella lisää toimintamahdollisuuksia

11.6.2008
Haagan liikenneruuhkat kuriin

6.6.2008
Kouluja ei saa jättää yksin

1.6.2008
Koulupudokkaiden synty on ehkäistävä ennakolta

14.5.2008
Parempia perheiden palveluja

7.5.2008
Peruskoulu entistä paremmaksi

25.3.2008
Hallitus sitoutunut vahvistamaan yliopistojen perusrahoitusta

14.3.2008
Alueellisesti ja aloittain vahvemmat korkeakoulut

1.3.2008
Lapset liikkeelle kansallisilla talkoilla

20.2.2008
Maahanmuuttajalasten koulutusta kohennettava

8.2.2008
Hyvinvoiva lapsi oppii ja viihtyy koulussa

6.2.2008
Kielipuolesta monipuolisiin kielivalintoihin

23.1.2008
Nollatoleranssi koulukiusaamiseen

4.1.2008
Innovaatiot eivät synny itsestään


Kolumnit 2007

Kolumni Haagalaisessa 11.6.2008

Haagan liikenneruuhkat kuriin

Toimiva joukkoliikenne on Helsingin kokoiselle kaupungille aivan välttämätöntä niin ihmisten arjen sujuvuuden kuin ympäristönkin kannalta. Varsinkin nyt, kun pääkaupunkiseudun kasvava asukasmäärä on lisännyt liikenneruuhkia, olisi työmatkaliikennettä saatava nykyistä enemmän raiteille ja busseihin.

Liikennevirrat varsinkin aamuisin ja iltapäivisin ovat myös haagalaisten jatkuvana harmina, ja monen haagalaisen työmatka on ajallisesti pidentynyt aivan kohtuuttomasti. Onnellisessa asemassa ovat he, jotka pääsevät junalla sujuvasti töihin.

Liikenneongelma ei kuitenkaan ole vain ajankäytöllinen. Suurin harmi on alueen viihtyvyyden väheneminen. Ruuhka-aikojen liikennemelu ja lisääntyneet päästöt ovat heikentäneet Haagan viihtyisyyttä.

Myös liikenneturvallisuuden kannalta tilanne on haastava. Haagassa on paljon päiväkoteja ja kouluja, jonne riennetään aina pahimman liikenneruuhkan aikaan, ja kotiin palataan silloin, kun autojonot taas täyttävät tiet.

Ongelman helpottamiseksi katuja on kavennettu ja töyssyjä rakennettu. Ikään kuin ne karkottaisivat autot. Varmaankin ajonopeuksia on saatu kuriin, mutta liikennemäärät tuntuvat vain kasvavan. Kiireellisintä olisikin vähentää autojen massiivista läpiajoa Haagassa.

Onneksi toimiin on ryhdytty pääkaupunkiseudun poikkiliikennettä parantamalla. Helsingin kaupungin liikennelaitos on sitoutunut nostamaan joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta poikittaisessa liikenteessä 13 prosentista 17 prosenttiin. Uusia bussilinjoja on kaavailtu pääkaupunkiseudun poikittaisliikenteeseen.

Samaan aikaan on käynnissä myös Hakamäentien massiivinen remontti. Remontti vaikuttaa usean vuoden ajan seudun liikenteen sujuvuuteen. Rakennusajan liikenne on kuitenkin pyritty suunnittelemaan huolella niin, ettei lähialueiden liikenneturvallisuutta vaaranneta eikä liikennevirtoja tai ruuhkia lisätä kohtuuttomasti. Valitettavasti ruuhkia on tästä huolimatta syntynyt.

On kuitenkin erittäin tärkeää, että Hakamäentien risteys saadaan kuntoon. Toimimaton risteys on hankaloittanut kohtuuttomasti helsinkiläisten liikkumista. Hakamäentien ja Mannerheimintien risteyksen valmistuminen tulee ratkaisevasti
parantamaan näiden väylien liikenteen sujuvuutta. Toivottavasti läpiajo Haagassa tulee oleellisesti vähenemään.

Myös hallitus on sitoutunut pitkäjänteiseen pääkaupunkiseudun liikennehankkeiden eteenpäinviemiseen ja joukkoliikenteen edistämiseen. Väkirikas ja liikennemääriltään yhä kasvava Helsingin seutu on ykkössijalla hallituksen kehyspäätöksessä vuosille 2009 - 2012. Päätös valtion
osallistumisesta Länsimetron ja kehäradan rahoitukseen oli välttämätöntä ja merkittävää niin pääkaupunkiseudun kuin koko Suomen kannalta.

Länsimetro on erinomainen keino lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja koko liikennejärjestelmämme ympäristöystävällisyyttä sekä vähentää ruuhkia. Metron laajentaminen on mittava ilmastoteko ja se vauhdittaa pääkaupunkiseudun rakentamista ekotehokkaampaan suuntaan. Kehäradan rakennustöiden käynnistäminen merkitsee puolestaan sitä, että kauan kaivattu raideyhteys lentokentälle toteutuu. Kehärata parantaa oleellisesti myös seudun poikittaisia yhteyksiä.

Työtä joukkoliikenteen edistämiseksi on kuitenkin tehtävä joka saralla. Jotta joukkoliikenteen suosio kääntyisi kasvuun, on matkalippujen hintataso pidettävä kilpailukykyisenä. Yhtä lailla tärkeää on huolehtia joukkoliikenteen houkuttelevuudesta ja matkustusturvallisuudesta. Ympäristöystävällinen ja sujuva liikenne on niin haagalaisten kuin kaikkien muidenkin helsinkiläisten keskeisimpiä toiveita kotikaupunkimme kehittämisessä. Haagan liikenneruuhkat on saatava kuriin.

Toivotan kaikille Haagalaisen lukijoille hyvää kesää!


Sari Sarkomaa

Opetusministeri (kok)
Kaupunginvaltuutettu