Kolumnit 2008

12.12.2008
Lasten on saatava olla lapsia

3.12.2008
Koulukiusaaminen kuriin

12.11.2008
Lasten saatava olla lapsia

16.10.2008
Pop edistää oppimisen iloa ja lasten hyvinvointia

3.10.2008
Välittämistä ei saa ulkoistaa

17.9.2008
Puutarhaunelmia ja ilmastotekoja

12.8.2008
Yhä useampi erityisnuori pääsee koulutukseen

8.8.2008
Kauppojen aukiolon vapauttaminen järkivihreää kaupunkipolitiikkaa

8.8.2008
Ammatillinen erityisopetus vahvistuu

11.7.2008
Selvitysmies arvioimaan aamu- ja iltapäivätoimintaa

8.7.2008
Yliopistouudistuksella lisää toimintamahdollisuuksia

11.6.2008
Haagan liikenneruuhkat kuriin

6.6.2008
Kouluja ei saa jättää yksin

1.6.2008
Koulupudokkaiden synty on ehkäistävä ennakolta

14.5.2008
Parempia perheiden palveluja

7.5.2008
Peruskoulu entistä paremmaksi

25.3.2008
Hallitus sitoutunut vahvistamaan yliopistojen perusrahoitusta

14.3.2008
Alueellisesti ja aloittain vahvemmat korkeakoulut

1.3.2008
Lapset liikkeelle kansallisilla talkoilla

20.2.2008
Maahanmuuttajalasten koulutusta kohennettava

8.2.2008
Hyvinvoiva lapsi oppii ja viihtyy koulussa

6.2.2008
Kielipuolesta monipuolisiin kielivalintoihin

23.1.2008
Nollatoleranssi koulukiusaamiseen

4.1.2008
Innovaatiot eivät synny itsestään


Kolumnit 2007

Mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa 12.8.2008

Yhä useampi erityisnuori pääsee koulutukseen

Autismi- ja aspergerliiton puheenjohtaja Erkki Paara kiinnitti huomiota (HS 5.8.) vaikeasti vammaisten ja autististen nuorten koulutukseen pääsyyn.

Opetusministeriössä ollaan tietoisia ammatillisen koulutuksen opiskelijapaikkojen riittämättömyydestä. Ongelma ei koske pelkästään erityisnuoria vaan perusopetuksen päättäviä nuoria yleisemminkin.

Ammatillisen koulutuksen vetovoima on kasvanut viime vuosina. Kevään 2008 yhteishaussa oli ensisijaisia hakijoita noin 9300 enemmän kuin aloituspaikkoja. Vastaava luku vuonna 2005 oli noin 4000.

Perusopetuksen päättäneitä haki tänä keväänä ensimmäistä kertaa enemmän ammatilliseen koulutukseen kuin lukiokoulutukseen. Kun samaan aikaan perusopetuksen päättäneiden ikäluokka on suurimmillaan, koulutuspaikkoja ei ole riittänyt kaikille.

Erityisopetusta tarvitsevien koulutukseen pääseminen on koettu erityisen haasteelliseksi. Kun koulutuksen järjestämislupien mukaiset opiskelijamäärät ovat jatkuvasti täysimääräisesti käytössä tai ylittyvät, osa hakijoista jää koulutuksen ulkopuolelle. Heikoimmassa asemassa ovat erityisen tuen tarpeessa olevat hakijat.

Koulutuksen järjestäjien kokonaisopiskelijamäärän lisääminen parantaa merkittävästi myös erityisnuorten koulutukseen pääsyä. Ammatillisen koulutuksen opiskelijapaikkoja lisättiin vuoden 2008 alusta noin 2200 paikalla. Ensi vuoden alusta ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärää lisätään edelleen 2000 opiskelijalla.

Lisäksi ammatillista erityisopetusta vahvistetaan 1195 opiskelijapaikalla. Lisäys on suunnattu erityisesti pääkaupunkiseudulle ja kasvukeskuksiin, joissa on ollut suurin pula paikoista.

Valtion ammatilliset erityisoppilaitokset siirretään vuoden 2009 alusta lukien osaksi yksityisiä erityisopetuksen järjestäjiä. Tämä parantaa niiden rahoitusta merkittävästi. Siirto on mahdollistanut erityisopetuksen volyymin lisäämisen ja voimavarojen kohdentamisen siten, että erityisopetuksen saatavuus ja laatu saadaan nykyistä paremmin vastaamaan tarvetta maan eri osissa.

Erityisopetuksen tarjontaa lisätään ammatillisissa erityisoppilaitoksissa sekä niissä ammattiopistoissa, jotka ovat keskeisiä erityisopetuksen järjestäjiä.

Lisäksi opetusministeriö myönsi vaikeimmin vammaisten koulutukseen pääsyn turvaamiseksi uusia erityistehtäviä neljälle koulutuksen järjestäjälle. Nämä sijaitsevat Uudellamaalla, Pohjois-Savossa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapissa.

Ammatillisen erityisopetuksen näkökulmasta tehdyt lisäykset ovat poikkeuksellisen suuria. Kaikki nuoret eivät kuitenkaan vielä lisäyksistä huolimatta pääse haluamaansa ja heille soveltuvaan koulutukseen.

Elokuun budjettiriihessä hallituksen onkin arvioitava tarvetta ja mahdollisuuksia uusiin lisäyksiin, jotta jokainen nuori pääsee peruskoulun jälkeiseen koulutukseen.


Sari Sarkomaa
Opetusministeri (kok)