Lehdistötiedotteet 2005
28.12.2005 |
Puhereferaatti välikysymyskeskustelussa joukkoliikenteen kehittämisestä 18.10.2005 Sarkomaa: Valtiovallan sitouduttava pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen edistämiseenKokoomuksen puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sari Sarkomaa kiittelee välikysymystä joukkoliikenteen kehittämisestä perusteltuna ja välttämättömänä. - Punamullan joukkoliikennevastainen politiikka on monella tapaa tuhoisaa ja siihen on saatava muutos. Joukkoliikenteen rapautuminen vaikeuttaa monin tavoin kymmenien tuhansien suomalaisten arkea. Kaupungeissa ja kasvukeskuksissa liikenne ruuhkautuu, ihmisten ajankäyttö hankaloituu ja ympäristöhaitat lisääntyvät. Liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on ollut erityisen vaikeaa ja nyt se hankaloituu entisestään. Hallituksen olisi ymmärrettävä, että toimiva joukkoliikenne on tärkeä osa ilmastomuutoksen torjuntaa. Valtiovallan on otettava vahvempi ote kaupunkipolitiikassa ja sen merkittäväksi osaksi joukkoliikenteen edistäminen. Erityinen huoli Sarkomaalla on pääkaupunkiseudun tilanteesta. - Tavoite joukkoliikenteen markkinaosuuden lisäämisestä on epäonnistunut. Matkustajamäärien väheneminen on johtanut noidankehään: lippujen hinnat nousevat ja tarjonta heikkenee ja siten joukkoliikennettä käytetään entistä vähemmän. Hallituksen pitäisi uudelleen arvioida tilanne ja sitoutua kestävästi pääkaupunkiseudun liikennehankkeiden eteenpäinviemiseen sekä joukkoliikenteen edistämiseen. Joukkoliikenteen suuret massat ovat pääkaupunkiseudulla. Valtiovallan panostaminen pääkaupunkisedun keskeisiin infrahankkeisiin on koko Suomen etu. Valitettavasti päätöksiään yhä odottaa niin Marja-rata kuin Etelä-Espoon metro. Kestävän kehityksen kärkimaassa ei ole vieläkään raiteita lentokentälle. Edellä mainitut hankkeet olisivat välttämättömiä myös ilmastostrategian kannalta. Mutta investointeihin ei näy eikä kuuluu rahaa. Rataverkon rapistuminen ei ole pelkästään turvallisuus- vaan myös ympäristöongelma. Juna on energiataloudellinen matkustus- ja kuljetusmuoto ja siksi raideliikennettä on erityisesti edistettävä. Me satsaamme raiteisiin pääkaupunkiseudulla. Näin olisi valtiovallankin syytä tehdä. Muualla Euroopassa panostetaan metropolialueiden joukkoliikenteeseen. Eräänä tapana kanavoida tukea on valtion vastuu erityisryhmien lippualennuksista. YTV:n taloudessa opiskelijoiden, eläkeläisten ja invalidien tuki merkitsee noin 20 miljoonan euroa panosta. Tähän valtio voisi osallistua. Päätös työsuhdelipusta oli tervetullut, mutta sen arvioidaan lisäävän matkustajamääriä vasta muutaman vuoden kuluttua. Se ei ole mikään pikalääke pääkaupunkiseudun ongelmaan. Nyt tarvitaan työnantajien panosta. Joukkoliikenteen vaikeuksiin on löydettävä ratkaisut. Toimiva joukkoliikenne on välttämätöntä niin ihmisten arjen sujuvuuden kuin ympäristön kannalta.
|