(Muutokset mahdollisia
puhuttaessa.)
Hyvät kouluruuan ystävät,
Aluksi kiitän Suomen
Gastronomista seuraa laadukkaan kouluruuan merkityksen nostamisesta vahvasti
esille.
Nälkäinen lapsi ei opi!
Olemme ensimmäinen maa maailmassa,
jossa kaikille kansakoulua käyville lapsille alettiin tarjota maksuton lämmin
ateria koulupäivän aikana. Jo reilu 60 vuotta sitten ymmärrettiin, että jos
lapsella on nälkä, ei hän myöskään jaksa oppia. Tämä tosiasia ei ole muuttunut
miksikään. Kouluruoka ei ole ollut vain lasten parhaaksi, se on myös vapauttanut
koululaisten vanhemmat päävastuusta koulupäivän lounaista.
Lähes koko ikäluokan tavoittavalla
kouluruokailulla on ollut merkittävä vaikutus suomalaiseen ruokakulttuuriin sekä
lasten kasvuun, kehitykseen ja hyvinvointiin. Tänä päivänä kouluruoka on osalle
lapsista päivän ainoa lämmin ateria. Vielä useammalle koululounas on päivän
monipuolisin ateria. Nämä tosiasiat nostavat työn hyvän kouluruuan puolesta
entistäkin tärkeämpään asemaan.
Hyvät kuulijat,
Vanhemmat ovat vahvimmat
vaikuttajat!
Aina kun puhutaan lapsista ja
heidän hyvinvoinnista, on puhuttava ensin vanhemmista. Vanhemmat ovat
päävastuussa lastensa kasvatuksesta ja myös siitä, mitä ja miten lapsi syö.
Vanhempien vastuulla on sanoa lapsille, että kouluruoka on syötävä ja maitoa on
juotava. Käsitykset terveellisestä ruuasta ja sen arvostuksesta kun muodostuvat
jo lapsena. Ratkaisevat tekijät ovat kotona opitut ruokailutottumukset ja
elämäntavat.
Koulu on kodin merkittävä
kasvatuskumppani. Vanhempien kasvatusvastuun tukeminen ja terveiden
elämäntapojen edistäminen ovat tärkeä osa koulun tehtävää. Oppilaiden
hyvinvoinnin ja oppimisen sekä myös ravitsemuksen kannalta on välttämätöntä,
että yhteistyö vanhempien ja opettajien kanssa on osa jokaisen lapsen
arkipäivää. Siksi kodin ja koulun välinen yhteistyö onkin kirjattu ensimmäistä
kertaa opetussuunnitelmien perusteisiin. Ikävä kyllä yhteistyö toteutuu edelleen
hyvin vaihtelevasti.
Monet tutkimukset ja arjen
kokemuksetkin osoittavat, että vanhempien osallisuus ja yhteistyö koulujen
kanssa on voimavara, joka ei ole täysimääräisessä käytössä. Koulujen välillä on
suuria eroja. Ja silloin kun yhteistyötä tehdään, on se usein varainhankintaa
sekä leirikoulujen ja erilaisten tapahtumien järjestämistä. Valitettavasti
osallistuminen on huomattavasti vähäisempää, kun on kyse lasten ja nuorten arjen
hyvinvoinnin kannalta keskeisistä asioista, kuten kouluruokailusta.
Koulun rehtori on avainasemassa,
kun kodin ja koulun yhteistyön toimintatapoja ja kulttuuria rakennetaan.
Rehtorin ja tietenkin kuntapäättäjien tehtävä on varmistaa, että koulun
henkilöstöllä on myös resurssit yhteistyöhön. Tämä työ kannattaa, sillä toimiva
yhteistyö vanhempien ja opettajien välillä on tehokkain tapa varmistaa sen, että
lapset syövät kouluruuan.
Kouluruuan laadun
lisäksi pitää puhua yhtä vahvasti siitä, että ruoka on syötävä. Kouluruoka ei
auta kuten ei lääkekään, jos sitä ei ota ja syö!
Hyvät kuulijat,
Vanhempien osallisuutta
lisättävä!
Vanhempien osallisuuden
vahvistaminen kouluyhteisössä edellyttää toimivaa ja oikein ajoitettua
tiedotusta. Hyvänä esimerkkinä järjestetään meillä Helsingissä kouluruokailtoja
vanhemmille, joissa kerrotaan kouluruokailun tavoitteista ja käytännön
järjestelyistä. Lisäksi vanhemmat saavat maistella erilaisia kouluruokalistan
pääruokatuotteita ja salaatteja. Vanhemmat ovat olleet iloisen yllättyneitä
siitä, mitä kouluruoka tänä päivänä todellisuudessa on. Tämä käytäntö on saatava
joka kouluun!
Myös ruokailuun käytettävissä
oleva aika ja ruokailun ajoitus kiinnostavat vanhempia. Onko koululounas lähellä
aamupalaa tai toisaalta niin myöhään, etteivät lapset jaksa keskittyä opiskeluun
ruokaa odottaessa. Näin on valitettavan monessa koulussa. Kouluruokailu tulee
ajoittaa niin, ettei nälkä estä oppimista. Ruokaa pitää saada ottaa lisää ja
mielellään kaikkia ateriaosia.
Kiireen keskellä kouluissa on
monesti vaara unohtaa, että myös ruokailu on opetustapahtuma. Kouluruokailun
aikana voidaan saavuttaa monia koulun kasvatuksellisia tavoitteita ja siksi
opettajien rooli on siinä merkittävä. Pidän tärkeänä, että myös opettajat ja muu
kouluhenkilökunta voisivat olla lasten kanssa samanaikaisesti ruokailemassa.
Pelkkä lasten tietotaidon lisääminen ei riitä vaan aikuisten läsnäolo ja mallina
toimiminen ovat välttämättömiä asioita. Onnistunut ruokahetki on myös
turvallinen, esimerkiksi kiusaamisen kuriin saamiseksi on aikuisten oltava läsnä
ja mukana.
Pohja rauhalliselle
yhteisruokailulle luodaan tietenkin kodeissa, joissa perheen yhteinen ruokailu
on huolestuttavasti vähentynyt. Monessa kodissa tarvitaan ryhtiliike - niin,
että päivässä on yhteinen ateria sen sijaan, että kaikki napostelevat eri aikaan
välipaloja TV:n ja tietokoneen ääressä. Tavallinen arki tarjoaa lukemattomia
mahdollisuuksia hyvän ruokakulttuurin ja terveyden edistämiseksi. Yhdessäolo on
kaiken kaikkiaan tärkeää, sitä ei korvaa mikään innovaatio. Ruokapöydänääressä
on hyvä keskustella niin pienet kuin isotkin asiat.
Monet vanhemmat ovat myös
huolissaan siitä, syökö lapsi kouluruuan kokonaisuudessaan ja kokoaako hän
itselleen ruuan lautasmallin mukaan. Kouluissa paljon kiertäneenä pidän hyvänä,
että koulujen ruokaloihin jonon tuntumaan on asetettu kaikkien nähtäville
mallitarjotin. Siinä on näytetty, mitä omalle lautaselle pitäisi kerätä. Eikä
mallitarjotin korvaa aikuista tietenkään. Ruokailutapahtumaa ohjaavat henkilöt
auttavat lapsia kokoamaan ravitsemuksellisesti monipuolisen aterian.
Hyvät kuulijat,
Herkut eivät kuulu arkeen!
Huoli lasten ja nuorten
epäterveellisestä ruokavaliosta on aiheellinen. Nuorten suomalaisten
ylipainoisten määrä on viimeisen 30 vuoden aikana kolminkertaistunut.
Liiallisen energiansaannin ja liikkumattomuuden ohella on syynä epäterveellisten
elintarvikkeiden syöminen.
Moni lapsi jättää kouluruuan
syömättä tai syö vain osan ateriasta. Ateria korvataan usein epäterveellisillä
välipaloilla, joita ikävä kyllä koulumme yhä edelleen tarjoilevat lapsille.
Karkit ja limsat eivät kuulu koulun arkeen. Näiden tuotteiden säännöllinen
myynti automaateista tai kioskista, oppilaskunnan kanttiinista tai
kouluravintolasta on ristiriidassa koulun ja kodin yhteisen kasvatuksellisen
viestin ja tehtävän kanssa. Herkut ovat kouluruokasuosituksen vastaisia.
Silti herkkuautomaatit pysyvät
sitkeästi useiden koulujen käytävillä. Meidän aikuisten on sanottava ehdoton ei
karkki- ja limsa-automaateille. Herkut kuuluvat juhlaan ja karkkipäiviin eikä
koulun arkeen! Ruokailuympäristö ohjaa vahvasti lasten ruokailutottumuksia.
Herkkuja ei saa tyrkyttää ja järkevät valinnat on tehtävä helpoiksi.
Terveellinen välipala on pitkässä
koulupäivässä hyvä olla tarjolla. Helsingin kaupungin kouluissa maksullinen
välipala on ollut myynnissä vuodesta 2004. Koulut saavat itse päättää asiasta.
Ja toivon, että asiaa mietitään aina yhdessä vanhempien kanssa. Oppilaat ja
vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä. Käytössä on välipalapassi, joten rahaa ei
tarvitse lasten ottaa kouluun mukaan. Maksullinen välipala on
kouluterveyskyselyn mukaan vähentänyt herkkutuotteiden nauttimista.
Lisäksi jos lapsi syö kotona
terveellisen aamiaisen ja kotona on sovittu siitä, että kouluruoka syödään
päivittäin, vähenee tarve välipaloihin olennaisesti. Ja pakko sanoa, että omien
eväiden, kuten omenan, reppuun ottaminen ei ole mahdoton toimenpide!
Lisäksi oppilailla tulee olla
pitkin koulupäivää mahdollisuus juoda vettä hanasta! Siksi siisteistä
juomapaikoista huolehtimisen pitäisi olla itsestäänselvyys jokaisessa koulussa.
Ikävä kyllä joka viidennessä kouluista lapsilla on mahdollisuus juoda vettä
janojuomaksi vain kouluruokailun aikana.
Hyvät kuulijat,
Ihminen, ja etenkin lapsi, on
mitä hän syö.
Mutta myös Suomi ja koko
maapallomme on monin tavoin sellainen, mitä syömme. Ravinnon koko ketju
muodostaa noin kolmanneksen kaikista kulutuksen ympäristövaikutuksista.
Tavoitteena kunnissa on oltava
kouluruoan valmistus suomalaisista, lähellä tuotetuista raaka-aineista. Ikävä
kyllä puolalaisista vakuumiperunoista on tullut herättävä symboli nurinkuriseen
tilanteeseen, jossa lähialueiden ja kotimaisten perunoiden sijana syödään kaukaa
tuotua ja monin tavoin epäterveellistä ruokaa. On aivan välttämätöntä, että me
päättäjät huolehdimme, että osaamme niin kilpailuttaa kuin muutoinkin hoitaa
julkiset päätökset niin, että lähiruokaa ja kotimaista ruokaa on lautasilla
mahdollisimman paljon.
Hyvät kuulijat,
Terveyden edistäminen!
Helsingissä johtavana periaatteena
on ollut, että jokaisen lapsen tulee saada mahdollisimman hyvät eväät
tulevaisuuttaan varten. Kirjaimellisesti. Siksi panostamme vahvasi
kouluruokailuun. Lisäsimme vuoden 2009 alussa rahaa kouluruokailuun ruuan laadun
ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi. Koulujen opetussuunnitelmiin on Helsingissä
kirjattu kouluruokailun tavoitteet: ohjata terveellisiin ruokatottumuksiin,
kasvattaa sosiaalisuuteen, kehittää maku- ja ruokatottumuksia, opettaa tapa- ja
ruokakulttuuria ja toisten huomioon ottamista.
"Safkaa, liikkaa ja relaa!"
- Koululaisen hyvän olon peruspilarit ovat maukas ja riittävä ruoka,
monipuolinen ja säännöllinen liikunta, sekä riittävä lepo ja rentoutuminen.
Siten jaksaa, oppii ja voi paremmin.