Kolumnit 2007

12.12.2007
Yliopistoyhteisö tukiverkkona

30.11.2007
Yhteistyöllä eteenpäin

31.10.2007
Kodin ja koulun yhteistyö - vanhemmuuden tuki

26.9.2007
Opintojen aikanakin voitava arvioida soveltuvuutta alalle

29.8.2007
Peruskoulu entistä paremmaksi

8.8.2007
Koululaiset liikkumaan!

3.8.2007
Uimataito pelastaa

20.6.2007
Aikaa oppilaalle

Kesäkuu, 2/2007
Korkea osaamistaso hyvinvoinnin tae

1.6.2007
Tulevaisuus tehdään peruskouluissa

30.5.2007
Sinivihreää vastuuta ja välittämistä

11.5.2007
Tasa-arvoa työpaikoille

2.5.2007
Vastuullinen, välittävä ja kannustava Suomi

16.3.2007
Sukupolvien välistä vastuuta ja välittämistä

9.3.2007
Inhimillisempi työelämä

9.3.2007
Kolumni Kaupunki Sanomissa

8.3.2007
Hoitoalan houkuttelevuuden turvaaminen tärkeintä

28.2.2007
Sujuvaa arkea ja Isonnevan puistoa rakentamaan

21.2.2007
Ilmastonmuutoksen voimme vielä vaikuttaa

8.2.2007
Lapsen puolesta

31.1.2007
Ryhtiä tasa-arvotyöhön

12.1.2007
Cronbergin energianäkemys menee metsään

Opintotukifarssi

Pätkätyöt pannaan!


Kolumnit 2006

Mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa 26.9.2007

Opintojen aikanakin voitava arvioida soveltuvuutta alalle

Esittämäni opinto-oikeuden menettäminen sosiaali- ja terveysalalla on viimesijainen ja äärimmäinen keino varmistaa potilasturvallisuus. Tarkoitus ei missään nimessä ole pyyhkäistä vakavia ongelmia pois päiväjärjestyksestä, kuten Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa vihjattiin (23.9.). Päinvastoin tarkoitus on ennaltaehkäisevästi huolehtia potilasturvallisuudesta, kun mitkään muut keinot eivät enää auta.

Tilanteissa, joissa oppilashuollolla, opiskelijaterveydenhuollolla ja muilla tukitoimilla ei voida taata potilasturvallisuutta esimerkiksi opiskelijan väkivaltaisen käytöksen tai päihderiippuvuuden takia, äärikeinona on oltava myös mahdollisuus käyttää opinto-oikeuden menettämistä.

Sosiaali- ja terveysalalla hakeutuvan soveltuvuutta testataan suurimmassa osassa oppilaitoksia jo pääsykokeiden yhteydessä. Soveltuvuuskoekäytäntöjen yhtenäistäminen on jo käynnistetty.

Mutta myös opintojen aikana on säilytettävä mahdollisuus arvioida opiskelijan soveltuvuutta alalle. Pääsykokeissa soveltuvuutta arvioivat useimmiten oppilaitosten opettajat. Siten koulutuksen aikainen soveltuvuuden arvioiminen ei ole opettajille uusi tehtävä, toisin kuin pääkirjoituksessa esitettiin.

Koulutuksen aikana voi käydä ilmi seikkoja, jotka osoittavat opiskelijan ammattiin soveltumattomuuden. Soveltumattomuus alalle tulee käytännössä näkyviin esimerkiksi työssäoppimisjaksojen yhteydessä, joissa toistuvat samat potilasturvallisuutta vaarantavat ongelmat eikä ammatillista kehitystä tapahdu.

Mahdollisuus opiskeluoikeuden menettämiseen ei ole uusi asia. Nykyään mahdollisuus erottaa oppilas alalle sopimattomana on musiikkialan oppilaitoksilla sekä lennonjohtajien ja poliisien koulutuksessa.

Oppilashuollon palvelut ja opiskelijaterveydenhuolto sekä muu apu ovat aina ensisijaisia toimia. Kun ongelma huomataan, on siihen välittömästi puututtava. Ennalta ehkäisy on tärkeää. Opiskelijaterveydenhuollon palveluiden on oltava kunnossa. Sinivihreä hallitus on ryhtynyt toimiin: koulu- ja opiskelijaterveydenhuoltoa koskevan asetuksen valmistelu on käynnistetty.

Tavoitteena on turvata tasavertaiset palvelut ja tehostaa terveyttä edistävää työtä. Oikein suunnatulla ja oikeaan aikaan järjestetyllä tuella voidaan merkittävästi ennalta ehkäistä nuorten pahoinvointia.

Erityisesti ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollon ongelmiin on pureuduttava. Samoin on varmistettava se, että oppilaitoksissa on strategia sen suhteen, miten päihdeongelmaisen opiskelijan kanssa toimitaan. Tuen ja avun tarjonta on hyvä toteuttaa yhteistyössä opiskelijaterveydenhoidon ja opiskelijayhteisön kanssa.

Hoitoon ohjaamisen lisäksi opiskelijoita on myös autettava urasuunnittelussa eteenpäin, jos ilmenee, että oppilas ei sovellu sosiaali- ja terveysalalle. Tämä on myös opiskelijan etu.

Sari Sarkomaa
opetusministeri