Kolumnit 2007

22.12.2007
Menestyviä yliopistoja ei kehitetä osana valtionhallintoa

12.12.2007
Yliopistoyhteisö tukiverkkona

30.11.2007
Yhteistyöllä eteenpäin

31.10.2007
Kodin ja koulun yhteistyö - vanhemmuuden tuki

26.9.2007
Opintojen aikanakin voitava arvioida soveltuvuutta alalle

29.8.2007
Peruskoulu entistä paremmaksi

8.8.2007
Koululaiset liikkumaan!

3.8.2007
Uimataito pelastaa

20.6.2007
Aikaa oppilaalle

Kesäkuu, 2/2007
Korkea osaamistaso hyvinvoinnin tae

1.6.2007
Tulevaisuus tehdään peruskouluissa

30.5.2007
Sinivihreää vastuuta ja välittämistä

11.5.2007
Tasa-arvoa työpaikoille

2.5.2007
Vastuullinen, välittävä ja kannustava Suomi

16.3.2007
Sukupolvien välistä vastuuta ja välittämistä

9.3.2007
Inhimillisempi työelämä

9.3.2007
Kolumni Kaupunki Sanomissa

8.3.2007
Hoitoalan houkuttelevuuden turvaaminen tärkeintä

28.2.2007
Sujuvaa arkea ja Isonnevan puistoa rakentamaan

21.2.2007
Ilmastonmuutoksen voimme vielä vaikuttaa

8.2.2007
Lapsen puolesta

31.1.2007
Ryhtiä tasa-arvotyöhön

12.1.2007
Cronbergin energianäkemys menee metsään

Opintotukifarssi

Pätkätyöt pannaan!


Kolumnit 2006

Kolumni Opettaja-lehdessä 1.6.2007

Tulevaisuus tehdään peruskouluissa

Ensimmäiset viikot opetusministerinä ovat osoittaneet, että suomalainen koulutus kiinnostaa. Ulkomaisia vierailuja ja kansainvälistä kiinnostusta riittää jonoksi asti. Uutena opetusministerinä pyyntöihin on ollut ilo vastata, sillä suomalaisesta perusopetuksesta on helppo olla ylpeä.

Olemme menestyneet loistavasti kansainvälisissä oppimistuloksia ja koulutuksen laatua mittaavissa tutkimuksissa. Suuri kiitos tästä kuuluu akateemisesti koulutetuille, päteville ja motivoituneille opettajille. 1970-luvulla toteutettu uudistus luokanopettajien koulutuksen siirtämisestä yliopistoihin on tuottanut erinomaisia tuloksia. Ulkomaisten vieraiden kanssa käydyissä keskusteluissa nousee selkeästi esiin se, että maailman parhaat koulut ovat pitkälti maailman parhaiden opettajien ansiota.

Opettajan ammatin on tulevaisuudessakin oltava arvostettu ja houkutteleva. Runsas osanotto uudistuneisiin luokanopettajan pääsykokeisiin kertoo siitä, että halua alalle riittää. Sinivihreän hallituksen tavoitteena on kehittää työolosuhteita ja siten edistää opettajien työn houkuttelevuutta. Samoin vaalikauden aikana myös säädetään koulutuksen järjestäjille velvoite huolehtia siitä, että henkilöstö saa säännöllisesti ammatillista osaamista parantavaa täydennyskoulutusta.

Kärkisijalla pysyminen on yksi opetustoimen suurista haasteista, mutta tästä tavoitteesta emme saa tinkiä. Suomen on oltava jatkossakin koulutuksen huippumaa. Edellytykset huipulla pysymiseen ovat hyvät. Koulutuksen yleinen arvostus Suomessa on suurta eikä, kuten todettua, pätevien ja motivoituneiden opettajien merkitystä voi koskaan liikaa korostaa.

Uusi hallitus panostaa perusopetukseen merkittävästi myös voimavaralisäyksin. Ikäluokkien pienenemisestä aiheutuva laskennallinen, noin 80 miljoonan euron suuruinen säästö ohjataan koulutuksen laadun kehittämiseen. Tavoitteena on pienemmät ryhmäkoot, tuki- ja erityisopetuksen sekä opinto-ohjauksen ja oppilashuollon vahvistaminen. Maailman parhaille opettajille on annettava mahdollisuus käyttää osaamistaan pienissä opetusryhmissä. Opettajalla on oltava aikaa jokaiselle oppilaalle. Vain niin turvaamme hyvät tulokset myös tulevaisuudessa.

Näihin tavoitteisiin pyrimme yhteistyössä koulutuksen järjestäjien kanssa, perusopetuksen osalta avainasemassa ovat kunnat ja kuntapäättäjät. Toimenpiteiden valmistelussa toivon myös opettajajärjestöjen aktiivista otetta.

Ryhmäkokojen pienentämisen osalta hallituksen viesti on selkeä: ylisuuriin opetusryhmiin on puututtava. Tiukan säätelyn sijaan haluan opetusministerinä luottaa kuntapäättäjien viisauteen siitä, että pienet ryhmäkoot ovat paras keino parantaa koulutuksen laatua, ehkäistä syrjäytymistä ja samalla kehittää opettajien työolosuhteita. Tulemme seuraamaan ryhmäkokojen kehittymistä myös valtakunnallisella tasolla, jotta kuntapäättäjillä on olemassa selkeää vertailutietoa ja parhaat käytännöt saadaan hyödynnettyä.

Uuden hallituksen keskeiset arvot ovat sivistys, osaaminen ja luovuus. Viesti osaamisen vahvistamisesta on vahva läpi koko hallitusohjelman. Sanat konkretisoituivat myös teoiksi hallituksen kehyspäätöksen yhteydessä. Lisäresursseja saimme niin perusopetukseen kuin yliopistojen perusrahoitukseen. Tästä on hyvä jatkaa työtä opetusministerinä.

Sari Sarkomaa
opetusministeri