Lehdistötiedotteet 20089.12.2008 8.12.2008 5.12.2008 29.11.2008 28.11.2008 25.11.2008 18.11.2008 8.11.2008 28.10.2008 25.10.2008 22.10.2008 21.10.2008 18.10.2008 8.10.2008 6.10.2008 3.10.2008 29.9.2008 8.9.2008 7.9.2008 5.9.2008 1.9.2008 18.8.2008 6.8.2008 2.8.2008 30.7.2008 1.7.2008 19.6.2008 17.6.2008 12.6.2008 10.6.2008 2.6.2008 19.5.2008 12.5.2008 22.4.2008 18.4.2008 11.4.2008 9.4.2008 3.4.2008 15.3.2008 27.2.2008 9.2.2008 31.1.2008 24.1.2008 17.1.2008
7.1.2008 |
Lehdistötiedote Arvosanakäytäntöjen yhtenäistäminen välttämätöntäOpetusministeri Sari Sarkomaa korostaa koulujen arvosanakäytäntöjen yhtenäistämistä oppilaiden oikeusturvan parantamiseksi. - Oppilasarvioinnin perusteita on tarkennettava, jotta arvosanoja annettaisiin koko maassa nykyistä yhdenvertaisemmin osaamisen perusteella. Opetusministeriö on jo ohjeistanut Opetushallitusta siitä, että arvosanojen perusteiden käyttöä yhtenäistetään, Sarkomaa kertoi ottaessaan vastaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppimistulosten arvioinnin perjantaina Helsingissä. - Arvosanakäytäntöjen selkeyttäminen on tärkeää oppilaiden oikeusturvan parantamiseksi, erityisesti jatko-opintoihin siirryttäessä. Oppilasarvioinnin täsmentäminen on kohdennettava etenkin päättöarviointiin, Sarkomaa sanoi. Opetusministeri Sarkomaa on huolestunut arvioinnin osoittamista suurista eroista tyttöjen ja poikien oppimistuloksissa. - Perusopetuksen yläluokilla tyttöjen ja poikien kirjoitustaitojen erot lisääntyvät. Poikien ja tyttöjen erilaisia kiinnostuksen kohteita ja työskentelytyylejä pitää ottaa paremmin huomioon oppiaineen opiskelua suunniteltaessa. Äidinkielen oppimateriaaleja on kehitettävä suunnitelmallisesti niin, että äidinkielen hyödyllisyys arkielämän ja tulevien opintojen kannalta tulee näkyvämmäksi myös pojille, Sarkomaa totesi. - Syyt siihen, miksi pojille annetaan parempia numeroita kuin tytöille, on saatava esiin. Arvioinnin mukaan arvosanan 8 saaneilla pojilla oli samantasoiset kirjoitustaidot kuin arvosanan 7 saaneilla tytöillä, Sarkomaa sanoi. Sarkomaan mukaan myös arvioinnissa esiin nousseeseen kirjoitustaitojen suureen hajontaan on kiinnitettävä huomiota. - Joka kolmannen oppilaan kirjoitustaidot ovat heikot. Koulujen välillä on
suuria eroja kirjoitustaidon hallinnassa. Opetussuunnitelmien perusteiden
uusimisen yhteydessä onkin pohdittava myös sitä, pitäisikö äidinkielen ja
kirjallisuuden arvioinnissa ottaa käyttöön erillinen kirjoitustaitojen arvosana.
Toimenpiteitä oppilaiden kirjoitustaidon kohentamiseksi on kehitettävä
yhteistyössä äidinkielen opettajien kanssa, Sarkomaa sanoi. Lisätietoja: erityisavustaja Laura Rissanen, 041 540 4505 |