Puheet 2010

Kaikista puheista ei lisätä tiivistelmää nettisivuille.

Tapahtumia, joissa olen mukana tai puhumassa löytyy kohdasta kalenteri.

Puheenvuoroja eduskunnassa

Yle Areenassa täysistuntopuheenvuorot

 

11.11.2010 Ykkösen Aamu-tv:ssä keskustelemassa vanhempainvapaista.

25.10.2010: Ylen aikainen, Pasilan parlamentti: ruotsin kielen asemasta

13.10.2010 MetropoliAreena, päätöspaneeli: Ovatko eduskuntavaalit metropolivaalit? (osa 8)

27.5.2010 YLE TV 1 A-talk: "Pedofiilit ripin suojissa"

Muut puheet:

09.11.2010
Valtioneuvoston selonteko metropolipolitiikasta - ryhmäpuheenvuoro

30.09.2010
Ihmisoikeustilaisuus

16.09.2010
Seminaari vammaistyön opiskelijoille ja työntekijöille

15.09.2010
Ammattikorkeakoulujen rakenne ja rahoitus-seminaari

24.05.2010
Kokoomus kuuntelee: Yritys-Korva

22.05.2010
Vihreällä on ainakin viisi miljoonaa sävyä

12.05.2010
Ammattikorkeakoulutus ja työelämän tulevaisuuden haasteet

06.05.2010
Palvelukeskus Kinaporissa: Mihin menen kun en enää pärjää yksin kotona?

17.04.2010
Mannerheimin lastensuojeluliiton Kevätilo-keräys

16.04.2010
Hus-Röntgenin ja Metropolia-ammattikorkeakoulun sonografiakoulutuksen valmistumistilaisuuden juhlapuhe

13.04.2010
Eurooppanaisten vuosikokous: Työn ja perheen yhteensovittaminen

21.03.2010
Kokoomuksen hyvinvointiristeilyllä tilaisuudet Saako lapsista ja perheistä puhua politiikkaa ja Työelämän suuret kysymykset

18.03.2010
Onko nainen koskaan oikean ikäinen? Keskustelutilaisuus

03.03.2010
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen ystävät -verkoston seminaari

01.03.2010
Vuoden paras opo - tilaisuus

09.02.2010
Eduskunnan naisverkoston HPV-rokoteseminaari

 

Puheet 2009



Hus-Röntgenin ja Metropolia-ammattikorkeakoulun sonografiakoulutuksen valmistumistilaisuus
16.04.2010, Helsinki
Kansanedustaja Sari Sarkomaa

Hus-Röntgenin ja Metropolia- ammattikorkeakoulun sonografiakoulutuksen valmistumistilaisuus

(Muutokset mahdollisia puhuttaessa)

Arvoisat valmistuvat röntgenhoitajat, sonograferit, huippuosaajat, hyvät laadukkaan koulutuksen järjestäjät, hyvä juhlaväki, hyvää keväistä juhlapäivää kaikille!

On suuri ilo olla mukana tässä tärkeässä sonografereiden valmistumisjuhlassa toivottamassa valmistuville opiskelijoille lämpimimmät onnittelut ja iloitsemassa HUS - röntgenin, Metropolia - ammattikorkeakoulun sekä Helsingin kaupungin opetusviraston onnistuneen yhteistyön tuloksista. On myös ilo tuoda tilaisuuteen tervehdys eduskunnasta.

Vaikka moni asia muuttuu ja kyseenalaistuu maailmantalouden murroksessa, niin varmaa on, että se ei muutu, että Suomen tulevaisuus on korkeassa osaamisessa ja osaajissa. Varmaa on myös se, että me suomalaiset haluamme kehittää terveydenhuoltoamme niin, että jokainen suomalainen saa hyvän hoidon sitä tarvitessaan. Ja aivan varmaa on myös se, että ammattitaitoisia röntgenhoitajia tarvitaan.

Kutsun saaminen tähän tilaisuuteen oli minulle erityisen mieluinen, koska haluan pysyä mukana siinä muutoksessa, mitä terveydenhuollossa ja erityisesti röntgenhoitajien työn ja koulutuksen saralla tapahtuu. Ja paljon on tapahtunut sen jälkeen, kun itse valmistuin röntgenhoitajaksi Helsingin neljännestä terveydenhuolto-oppilaitoksesta ja kun olen ollut röntgenhoitajan tehtävissä.

Iloitsenkin suuresti röntgenhoitajien tehtävänkuvan laajentamisesta ja tuoreesta aluevaltauksesta. Sonograferin työ on vaativaa ja korkeaa osaamista edellyttävää, sekä ennen kaikkea monipuolista ja mielenkiintoista. Olen tyytyväinen, että terveydenhuollossa tehtävänsiirroin otetaan työpaikkakohtaisesti sopien sitä mittavaa potentiaalia ja osin käyttämätöntä voimavaraa, mitä osaavassa hoitohenkilöstössämme on. Se on ennen kaikkea potilaiden etu mutta uskon, että se lisää myös ammattikunnan vetovoimaa. Sonografiatutkintomahdollisuus on asia, joka on ollut hyvä nostaa agendalle tarkasteluun.

Olen saanut kuulla, teistä hyvät valmistuvat opiskelijat, että olette saaneet erinomaista palautetta radiologeilta ja sonografeilta, jotka teitä ovat kouluttaneet työpaikoilla.

Lämpimät onnitteluni valmistuneille ja erinomaisen koulutuksen järjestäjille!

Hyvät kuulijat,

Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta on suuren haasteen edessä. Talouden taantuma, väestörakenteen muutos ja talouskasvua uhkaava pysyvä hidastuminen aiheuttavat mittavan haasteen, josta ei selvitä ilman ripeitä uudistuksia. Uskon, että me suomalaiset selviämme tästä, mutta se vaatii meiltä kaikilta ponnisteluja. ja ennen kaikkea viisaita ratkaisuja ja rohkeutta tehdä asioita myös uudella tavalla. Suomi voi pärjätä globaalissa maailmassa vain korkealla osaamisella ja siksi koulutukseen tulee panostaa.

Koulutuksella on ollut ja tulee olemaan entistä vahvempi vaikutus yhteiskunnan ja hyvinvointipalveluiden uudistumiseen sekä talouden ja tuottavuuden kehitykseen, sekä hyvinvointiyhteiskuntamme pelastamiseen talouden murroksessa.

Haluan korostaa sitä, että kliinisen radiografiatieteen tieteenalaohjelmalle tulee taata jatkuvuus ja kehitys sekä kasvumahdollisuus nuorena tieteenalana. Oulun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnassa toteutettu kliinisen radiografian tieteenalan ohjelma on tuottanut terveystieteiden maistereita, jotka ovat sijoittuneet hyvin koulutustaan vastaaviin tehtäviin. heitä tarvitaan jatkossakin! Kliinisen radiografian yliopistokoulutuksella on tunnustettu asema jo monessa Euroopan maassa ja näin on oltava myös Suomessa.

Hoitotieteen kehittyminen nykymuotoonsa on vienyt useita vuosia, jonka vuoksi hyvin alkaneen tieteenalaohjelman lakkauttaminen olisi typerää ja anteeksiantamatonta. Olen asiassa toiveikas mutta työtä tehdään loppuun asti.

Arvoisa juhalväki,

Koulutettu työvoima ja tutkimusresurssit ovat nousseet kilpailutekijöinä pääomien ja markkina-asemien rinnalle. Tästä vahvuudesta ja kilpailuedusta me haluamme pitää kiinni. Vaikka meillä on hyvä koulutusjärjestelmä, on sitä jatkuvasti kehitettävä. Työikäisen väestön vähetessä, huoltosuhteen heiketessä ja valtiontalouden kamppaillessa ison vajeen kanssa nousee arvoon arvaamattomaan koulutuksen vastaaminen työelämän nopeasti muuttuviin tarpeisiin. Ja aivan erityisesti haluan korostaa ammattikorkeakoulujen ja työelämän yhteistyön mittavaa merkitystä. Ja tästä minua pyydettiin tänään muutama sana sanomaan.

Lähivuosien suurena haasteena onkin osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen ja jo työelämässä olevan henkilöstön osaamisen varmistaminen. Työelämän kohtaantokysymysten ratkaisemiseen tarvitaan uusia avauksia.

Elinikäisen oppimisen ajattelu on muutettava käytännöksi niin koulutusjärjestelmän piirissä kuin työelämässäkin. Tämä merkitsee myös sitä, että yhä suurempi osa osaamisen kehittämistä tapahtuu työelämässä tai työelämäläheisin koulutusmuodoin. Tämä vaatii koulutuksen järjestäjiltä yhä vahvempaa työelämäyhteistyötä sekä panostuksia opetushenkilökunnan osaamiseen ja opetuksen toteutusmuotojen kehittämiseen, ja tästä sonografereiden koulutus on malliesimerkki.

Asia on opetusministeriön ja valtiohallinnon tasolla ollut monin tavoin vahvasti agendalla. Valtion talouden Valtiontalouden tarkastusvirasto teki jopa erillistarkastuksen ammattikorkeakoulujen työelämälähtöisyyden kehittämisestä vuonna 2009 ja ennen kaikkea siitä, miten ammattikorkeakoulut ovat tätä työtä tehneet.

Tarkastus kohdistettiin kahteen keskeiseen koulutusohjelmaan, rakennustekniikkaan ja hoitotyöhön. Tarkastuksessa havaittiin, että ammattikorkeakoulujen strategioissa kuvattujen yleisten päämäärien saavuttamiseksi kaivattaisiin konkretisoituja toimintasuunnitelmia työelämäyhteistyön syventämiseksi. Ammattikorkeakoulujen tulisi olla aktiivisia ja ilmaista selvästi, minkälaisia palveluita ja yhteistyömuotoja niillä on työ- ja elinkeinoelämälle ja ketkä yhteistyöstä vastaavat.

Selkeä havainto oli myös se, että opetussuunnitelmien sisältö vaihtelee huomattavan paljon paitsi eri ammattikorkeakoulujen myös saman ammattikorkeakoulun eri yksiköiden välillä. Opetussuunnitelmien yhtenäistämistä kaivataan erityisesti hoitoalalla.

Vahva tulos oli myös se, että harjoittelu tulisi ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmissa liittää nykyistä kiinteämmäksi osaksi opetusta siten, että opetuksen ja käytännön harjoittelun välistä yhteyttä parannetaan ja oppilaitosten vastuuta harjoittelun järjestämisestä ja ohjauksesta lisätään.

Näihin tavoitteisiin ja toiveisiin voimme varmasti kaikki yhtyä.

Hyvät kuulijat,

Tarkastuksessa ilmeni myös, että opettajien työelämäntuntemus lepää monin paikoin lähes pelkästään opettajan oman aktiivisuuden varassa. Opettajien pitkä opettajakokemus ilman kiinteää suhdetta ulkopuoliseen työelämään johtaa helposti opetussisältöjen teoretisoitumiseen ja etääntymiseen käytännön työelämästä. Ammattikorkeakoulujen tulisi huolehtia siitä, että opettajat käyvät säännöllisesti työelämäjaksoilla.

Osassa ammattikorkeakouluista on käynnistetty kehittämisohjelmia opettajien työelämäosaamisen lisäämiseksi; Ei ollut yllätys, että erityisesti suositellaan muillekin sitä mallia jota Metropolia -ammattikorkeakoulu on luonut jossa ammattikorkeakoulun opettajille on resursoitu tietty määrä työssäoloa ja kaupungin työntekijät toimivat vastavuoroisesti samaan aikaan opettajina. Uusi toimintamalli ei lepää kunkin opettajan oman työelämäaktiivisuuden varassa vaan takaa sen, että jokaisella opettajalla säilyy ajantasainen kosketus siihen, mitä työelämässä tapahtuu.

Opiskelijoiden työelämäyhteyksien kehittäminen on myös keskeistä. Erityisesti on paneuduttava siihen, että opiskelijan ja työelämän välinen yhteys rakentuu ja syventyy systemaattisesti opintojen aikana. Tästä voidaan huolehtia erityisesti opetussuunnitelmien ja opintojen ohjauksen avulla. Opintojen, harjoittelun, opinnäytetyön ja erilaisten työelämän kanssa toteutettavat hankkeiden tulisi tukea opiskelijan valintoja ja ne voivat kytkeytyä läheisesti opiskelijan tulevaisuuden tehtäviin työelämässä. Tällöin opiskelijan työura voi hahmottua jo opintojen aikana.

Hyvät kuulijat,

Ammattikorkeakoulujemme kehittämisessä on tehtävää ja sanottava on, että vaihtelua korkeakoulujen välillä on paljon. Metropolia -ammattikorkeakoulu on onnistuneesti tunnistanut tehtävänsä työelämäläheisenä ja työelämälähtöisenä korkeakouluna. Metropolian toiminnan lähtökohtana on vahvasti ja näkyvästi työ- ja elinkeinoelämän muutostarpeiden ennakointi. Metropolian merkitys koko pääkaupunkiseudun kehittymiselle on kiistaton.

Metropolia vastaa pääkaupunkiseudun tulevaisuuden haasteisiin kouluttamalla työelämän tarvitsemia arvostettuja asiantuntijoita ja tekijöitä, jotka osallistuvat alueen kehittämiseen sekä innovaatiotoimintaan. Metropolia antaa vetovoimaisen, lisänsä alueen kansainvälisestikin arvostettuun koulutustarjontaan. Tästä hyvästä työstä on annettava ansaitut kiitokset.

Kiitokset ansaitsee myös jo 50 vuotta täyttänyt Helsingin oppisopimustoimisto, jonka työn upea jälki näkyy Helsingissä vahvasti. Helsingin kaupunki on ollut aina merkittävä oppisopimuskoulutuksen valtakunnallinen toimija ja edelläkävijä.

Kokonaisuudessaan oppisopimuskoulutus on nousussa. Se on osoittanut vahvuutensa joustavana ja varsin nopeasti työelämän tarpeisiin reagoivana koulutusmuotona. Oppisopimuskoulutuksen juuret ovat vanhassa oppipoika-kisälli-mestari-perinteessä, joten se on ollut pitkään työelämäläheisin koulutusmuotomme. Siitä on otettu oppia, kun on haettu malleja koulutuksen ja työelämän väliselle yhteistyölle tai kehitetty koulutusta työelämälähtöiseen suuntaan.

Oppisopimuskoulutuksen laadun varmistaminen ja työelämäyhteistyön jatkuva kehittäminen ovat nyt ja jatkossa ajankohtaisia tehtäviä.

Ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen osana päätettiin oppisopimustyyppisen koulutuksen ulottamista myös korkeakoulutettujen täydennyskoulutukseen. Tämä oli hyvä uudistus, jolle oli tilausta. Siitä kertoo myös sonografereiden koulutus.

Kiitokset kuuluvat myös HUS-Röntgenille, jonka johtavan aseman alalla tuntevat kaikki, jotka terveydenhuollosta jotain tietävät.

Arvoisa juhaväki,

Kun maan johtavat osaajat HUS-Röntgen, Metropolia-ammattikorkeakoulu ja Helsingin oppisopimustoimisto laittavat hynttyyt yhteen, ei voi syntyä muuta kuin priimaa. Ja tätä upeaa yhteistyötä meillä on tänään mahdollisuus juhlia ja saamme onnitella vastavalmistuneita sonografiakoulutuksen suorittaneita.

Lämpimät onnittelut vielä kerran koulutuksen järjestäjille ja tietenkin ennen kaikkea vastavalmistuneille huippuosaajille.