Kolumnit 2008
12.12.2008
Lasten on saatava olla lapsia
3.12.2008
Koulukiusaaminen kuriin
12.11.2008
Lasten saatava olla lapsia
16.10.2008
Pop edistää oppimisen iloa ja lasten
hyvinvointia
3.10.2008
Välittämistä ei saa ulkoistaa
17.9.2008
Puutarhaunelmia ja ilmastotekoja
12.8.2008
Yhä useampi erityisnuori pääsee koulutukseen
8.8.2008
Kauppojen aukiolon vapauttaminen järkivihreää
kaupunkipolitiikkaa
8.8.2008
Ammatillinen erityisopetus vahvistuu
11.7.2008
Selvitysmies arvioimaan aamu- ja iltapäivätoimintaa
8.7.2008
Yliopistouudistuksella lisää
toimintamahdollisuuksia
11.6.2008
Haagan liikenneruuhkat kuriin
6.6.2008
Kouluja ei saa jättää yksin
1.6.2008
Koulupudokkaiden synty on ehkäistävä ennakolta
14.5.2008
Parempia perheiden palveluja
7.5.2008
Peruskoulu entistä paremmaksi
25.3.2008
Hallitus sitoutunut vahvistamaan yliopistojen
perusrahoitusta
14.3.2008
Alueellisesti ja aloittain vahvemmat
korkeakoulut
1.3.2008
Lapset liikkeelle kansallisilla talkoilla
20.2.2008
Maahanmuuttajalasten koulutusta kohennettava
8.2.2008
Hyvinvoiva lapsi oppii ja viihtyy koulussa
6.2.2008
Kielipuolesta monipuolisiin kielivalintoihin
23.1.2008
Nollatoleranssi koulukiusaamiseen
4.1.2008
Innovaatiot eivät synny itsestään
Kolumnit
2007
|
HS Sunnuntai-debatti
1.6.2008 "Koulupudokkaiden synty on ehkäistävä ennakolta"
Suomi on menestynyt loistavasti kansainvälisissä
oppimistuloksia ja koulutuksen laatua mittaavissa tutkimuksissa. Joulun alla
julkaistussa Pisa-tutkimuksessa teimme jälleen uuden piste-ennätyksen.
Peruskouluissamme oppimiserot olivat OECD-maiden pienimmät, ja olemme siten
kärkimaa oppimisen tasavertaisuudessa.
Pisa-tulosten ohella tiedämme kuitenkin sen, että yhä useampi nuori syrjäytyy
koulutuksesta heti peruskoulun jälkeen. Yksi keskeinen syy on puutteelliset
valmiudet jatko-opintoihin. Huolestuttavaa on, että lähes seitsemän prosenttia
eli peräti 4455 lukuvuonna 2006-2007 peruskoulun päättäneistä nuorista ei
jatkanut toiselle asteelle. Määrä oli noussut edellisestä vuodesta kaksi
prosenttiyksikköä. Nuorten koulutuksesta syrjäytymisen ehkäisy edellyttää
ripeitä toimia.
Erityisesti poliittisen kentän vasemmalta laidalta on usein esitetty lääkkeeksi
oppivelvollisuusiän nostamista. Se ei kuitenkaan ole oikeansuuntainen keino
syrjäytymisen ehkäisyyn.
Pahimmillaan oppivelvollisuusiän pitkittäminen vain siirtäisi ongelmia tuomatta
itse asiaan ratkaisua. Toimien on oltava juuri päinvastaisia.
Oppivelvollisuuden venyttämisen sijaan on voimavarat suunnattava
oppimisongelmien varhaiseen havaitsemiseen ja ennaltaehkäisyyn sekä opetuksen
kuntoon laittamiseen. Perusta jatko-opintoihin ja elinikäiseen oppimiseen
luodaan varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa.
Vaalikauden mittaiseksi tarkoitetulla Perusopetus paremmaksi- eli POP-ohjelmalla
yritetään nimensä mukaisesti parantaa perusopetuksen laatua ja pyritään siihen,
että jokainen lapsi ja nuori voisi kokea oppimisen ilon sekä saisi riittävät
valmiudet jatko-opintoihin.
Vaalikauden aikana POP-ohjelman kautta suunnataan 80 miljoonaa euroa
perusopetuksen kehittämiseen. Näin voimme pureutua syrjäytymiseen ennalta
ehkäisevästi sekä tukea lapsia jo heti heidän koulutiensä alussa.
POP-ohjelman ensimmäisiä toimia ovat erityisopetuksen ja oppilaanohjauksen
parantaminen sekä koulujen kerhotoiminnan elvyttäminen. Yhteensä näihin
kohteisiin suunnataan 18 miljoonaa euroa.
Tänä vuonna yli 230 kuntaa sai avustusta erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden
opetukseen. Tavoitteena on, että kunnat siirtävät painopistettä ennalta
ehkäisevään ja varhaiseen tukeen.
Valtion erityisavustusta oppilaanohjauksen kehittämiseen saa puolestaan lähes
140 kuntaa tai yksityistä koulutuksenjärjestäjää. Sen avulla tehostetaan
jatko-opintoihin, työhön ja ammatteihin perehtymistä. On tärkeää antaa nuorille
asianmukaista tietoa jatko-opinnoista, jotta heidän tulevaisuudensuunnitelmansa
ja valintansa eivät perustuisi pelkkiin mielikuviin.
Koulujen kerhotoiminnan elvyttäminen on puolestaan hyvä keino tavoittaa
erityisesti niitä lapsia ja nuoria, joilla ei esimerkiksi perheen tilanteen
vuoksi ole muuten mahdollisuutta säännöllisiin harrastuksiin.
Opettajalla on oltava aikaa jokaiselle oppilaalle. Tämän vuoksi POP-ohjelmalla
puututaan myös opetusryhmien kokoon.
Tällä hetkellä valtakunnallista tilastointia opetusryhmien koosta ei ole. Tämän
vakavan puutteen korjaamiseksi on jo aloitettu valtakunnallinen tiedonkeruu.
Pienessä opetusryhmässä on helpompi puuttua erilaisiin ongelmatilanteisiin ja
tarjota erityishuomiota sitä tarvitseville. Siellä on myös helpompi toteuttaa
erilaisia opetusmenetelmiä sekä pitää yhteyttä vanhempiin. Samalla parannetaan
myös opettajien työolosuhteita.
Perusopetuksen laatuun vaikuttavat ryhmäkoon lisäksi monet muutkin tekijät. Sen
vuoksi osana POP-ohjelmaa valmistellaan opetuksen laatukriteereitä. Niiden
tavoitteena on opetuksen korkean laadun ja monipuolisen tarjonnan turvaaminen
kaikille Suomen lapsille ja nuorille. Työ on tarkoitus saattaa loppuun
huhtikuuhun 2009 mennessä. Laatukriteerit tarjoavat koulutuksen järjestäjille
mahdollisuuden arvioida ja kehittää perusopetusta yhteistyössä opettajien,
vanhempien ja oppilaiden kanssa.
Myös joustavan perusopetuksen eli JOPO-toiminnan laajentamista jatketaan.
Yleisopetuksen tavoittein annettava yksilöllisempi opetus on tärkeää niille,
joiden on vaikea saattaa peruskouluaan loppuun. Tämä on jo olemassa oleva
täsmäkeino nuorten siirtymiseksi peruskoulun jälkeisiin opintoihin.
Koulutuksen tasa-arvon toteutumiseksi on aivan keskeistä huolehtia, että
jokainen peruskoulun päättävä nuori jatkaa vähintään toisen asteen
koulutuksessa: lukiossa tai ammattikoulussa. Oppilaanohjauksen kehittämisen
ohella hallitus onkin jo suunnannut varoja niiden nuorten tavoittamiseksi, jotka
tarvitsevat peruskoulun jälkeen apua ja ohjausta.
POP-ohjelman toimien lisäksi on nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn suunnattu lisää
30 miljoonaa euroa. Varoilla on muun muassa laajennettu ammattistarttia eli
ammatilliseen koulutukseen valmentavaa opetusta ja tuettua
oppisopimuskoulutusta. Lisäksi ammattikoulutuksessa on käynnistetty entistä
laajempi työssäoppimisen kokeilu.
Ammattistartin tavoitteena on madaltaa siirtymiskynnystä perusopetuksesta
ammatilliseen koulutukseen ja vähentää ammatillisen koulutuksen alkuvaiheen
keskeytymistä. Ammattistartti tarjoaa vapaaehtoisuuteen perustuvan tuumaustauon
niille nuorille, jotka tarvitsevat aikaa omien koulutusratkaisujensa
löytämiseen.
Myös tuetun oppisopimuskoulutuksen juurruttaminen osaksi oppisopimusjärjestelmää
sekä kannustava työpajatoiminta auttavat ehkäisemään koulupudokkaiden
syntymistä. Ne kaikki ovat työelämälähtöisiä opiskelumuotoja.
Näillä keinoilla voidaan edistää erityisesti sellaisten opiskelijoiden
jatko-opiskelua, jotka ovat käytännöllisesti suuntautuneita tai joilla on ollut
erilaisia ongelmia opinnoissa.
Osa ratkaisuista ei ole kovin monimutkaisia. Yksi merkittävä syy nuorten
syrjäytymiseen koulutuksesta on ollut se, että ammatillisen koulutuksen
aloituspaikkoja on ollut yksinkertaisesti liian vähän ikäluokan kokoon
verrattuna. Ammatillisen koulutuksen tarjontaa lisättiinkin tänä vuonna 2200
uudella opiskelijapaikalla ja ensi vuonna edelleen 2000:lla.
Oppivelvollisuusiän nostaminen olisi kova, mekaaninen ja lyhytnäköinen keino
vastata nuorten ongelmiin. Nuoret ja heidän elämäntilanteensa ovat hyvin
erilaisia, ja siksi he tarvitsevat myös hyvin yksilöllisiä ja joustavia
mahdollisuuksia sekä ennen kaikkea aikuisten aikaa ja tukea opintielle
löytääkseen.
Nuorten kannalta on tärkeintä, että heistä jokainen saa varhaiskasvatuksessa ja
peruskoulussa riittävät taidot ja innostuksen oppia uutta niin, että ne kantavat
läpi elämän. Oppivelvollisuuden venyttäminen voisi pahimmillaan olla
vaikutuksiltaan aivan päinvastainen.
Sari Sarkomaa
Opetusministeri (kok)
Kaupunginvaltuutettu
www.sarisarkomaa.net
|