Kolumnit 2008
12.12.2008
Lasten on saatava olla lapsia
3.12.2008
Koulukiusaaminen kuriin
12.11.2008
Lasten saatava olla lapsia
16.10.2008
Pop edistää oppimisen iloa ja lasten
hyvinvointia
3.10.2008
Välittämistä ei saa ulkoistaa
17.9.2008
Puutarhaunelmia ja ilmastotekoja
12.8.2008
Yhä useampi erityisnuori pääsee koulutukseen
8.8.2008
Kauppojen aukiolon vapauttaminen järkivihreää
kaupunkipolitiikkaa
8.8.2008
Ammatillinen erityisopetus vahvistuu
11.7.2008
Selvitysmies arvioimaan aamu- ja iltapäivätoimintaa
8.7.2008
Yliopistouudistuksella lisää
toimintamahdollisuuksia
11.6.2008
Haagan liikenneruuhkat kuriin
6.6.2008
Kouluja ei saa jättää yksin
1.6.2008
Koulupudokkaiden synty on ehkäistävä ennakolta
14.5.2008
Parempia perheiden palveluja
7.5.2008
Peruskoulu entistä paremmaksi
25.3.2008
Hallitus sitoutunut vahvistamaan yliopistojen
perusrahoitusta
14.3.2008
Alueellisesti ja aloittain vahvemmat
korkeakoulut
1.3.2008
Lapset liikkeelle kansallisilla talkoilla
20.2.2008
Maahanmuuttajalasten koulutusta kohennettava
8.2.2008
Hyvinvoiva lapsi oppii ja viihtyy koulussa
6.2.2008
Kielipuolesta monipuolisiin kielivalintoihin
23.1.2008
Nollatoleranssi koulukiusaamiseen
4.1.2008
Innovaatiot eivät synny itsestään
Kolumnit
2007
|
Kolumni Haagalaisessa
11.6.2008 Haagan liikenneruuhkat kuriin
Toimiva joukkoliikenne on Helsingin kokoiselle kaupungille aivan välttämätöntä
niin ihmisten arjen sujuvuuden kuin ympäristönkin kannalta. Varsinkin nyt, kun
pääkaupunkiseudun kasvava asukasmäärä on lisännyt liikenneruuhkia, olisi
työmatkaliikennettä saatava nykyistä enemmän raiteille ja busseihin.
Liikennevirrat varsinkin aamuisin ja iltapäivisin ovat myös haagalaisten
jatkuvana harmina, ja monen haagalaisen työmatka on ajallisesti pidentynyt aivan
kohtuuttomasti. Onnellisessa asemassa ovat he, jotka pääsevät junalla sujuvasti
töihin.
Liikenneongelma ei kuitenkaan ole vain ajankäytöllinen. Suurin harmi on alueen
viihtyvyyden väheneminen. Ruuhka-aikojen liikennemelu ja lisääntyneet päästöt
ovat heikentäneet Haagan viihtyisyyttä.
Myös liikenneturvallisuuden kannalta tilanne on haastava. Haagassa on paljon
päiväkoteja ja kouluja, jonne riennetään aina pahimman liikenneruuhkan aikaan,
ja kotiin palataan silloin, kun autojonot taas täyttävät tiet.
Ongelman helpottamiseksi katuja on kavennettu ja töyssyjä rakennettu. Ikään kuin
ne karkottaisivat autot. Varmaankin ajonopeuksia on saatu kuriin, mutta
liikennemäärät tuntuvat vain kasvavan. Kiireellisintä olisikin vähentää autojen
massiivista läpiajoa Haagassa.
Onneksi toimiin on ryhdytty pääkaupunkiseudun poikkiliikennettä parantamalla.
Helsingin kaupungin liikennelaitos on sitoutunut nostamaan joukkoliikenteen
kulkumuoto-osuutta poikittaisessa liikenteessä 13 prosentista 17 prosenttiin.
Uusia bussilinjoja on kaavailtu pääkaupunkiseudun poikittaisliikenteeseen.
Samaan aikaan on käynnissä myös Hakamäentien massiivinen remontti. Remontti
vaikuttaa usean vuoden ajan seudun liikenteen sujuvuuteen. Rakennusajan liikenne
on kuitenkin pyritty suunnittelemaan huolella niin, ettei lähialueiden
liikenneturvallisuutta vaaranneta eikä liikennevirtoja tai ruuhkia lisätä
kohtuuttomasti. Valitettavasti ruuhkia on tästä huolimatta syntynyt.
On kuitenkin erittäin tärkeää, että Hakamäentien risteys saadaan kuntoon.
Toimimaton risteys on hankaloittanut kohtuuttomasti helsinkiläisten liikkumista.
Hakamäentien ja Mannerheimintien risteyksen valmistuminen tulee ratkaisevasti
parantamaan näiden väylien liikenteen sujuvuutta. Toivottavasti läpiajo Haagassa
tulee oleellisesti vähenemään.
Myös hallitus on sitoutunut pitkäjänteiseen pääkaupunkiseudun liikennehankkeiden
eteenpäinviemiseen ja joukkoliikenteen edistämiseen. Väkirikas ja
liikennemääriltään yhä kasvava Helsingin seutu on ykkössijalla hallituksen
kehyspäätöksessä vuosille 2009 - 2012. Päätös valtion
osallistumisesta Länsimetron ja kehäradan rahoitukseen oli välttämätöntä ja
merkittävää niin pääkaupunkiseudun kuin koko Suomen kannalta.
Länsimetro on erinomainen keino lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja koko
liikennejärjestelmämme ympäristöystävällisyyttä sekä vähentää ruuhkia. Metron
laajentaminen on mittava ilmastoteko ja se vauhdittaa pääkaupunkiseudun
rakentamista ekotehokkaampaan suuntaan. Kehäradan rakennustöiden käynnistäminen
merkitsee puolestaan sitä, että kauan kaivattu raideyhteys lentokentälle
toteutuu. Kehärata parantaa oleellisesti myös seudun poikittaisia yhteyksiä.
Työtä joukkoliikenteen edistämiseksi on kuitenkin tehtävä joka saralla. Jotta
joukkoliikenteen suosio kääntyisi kasvuun, on matkalippujen hintataso pidettävä
kilpailukykyisenä. Yhtä lailla tärkeää on huolehtia joukkoliikenteen
houkuttelevuudesta ja matkustusturvallisuudesta. Ympäristöystävällinen ja sujuva
liikenne on niin haagalaisten kuin kaikkien muidenkin helsinkiläisten
keskeisimpiä toiveita kotikaupunkimme kehittämisessä. Haagan liikenneruuhkat on
saatava kuriin.
Toivotan kaikille Haagalaisen lukijoille hyvää kesää!
Sari Sarkomaa
Opetusministeri (kok)
Kaupunginvaltuutettu
|