Kolumnit 2008
12.12.2008
Lasten on saatava olla lapsia
3.12.2008
Koulukiusaaminen kuriin
12.11.2008
Lasten saatava olla lapsia
16.10.2008
Pop edistää oppimisen iloa ja lasten
hyvinvointia
3.10.2008
Välittämistä ei saa ulkoistaa
17.9.2008
Puutarhaunelmia ja ilmastotekoja
12.8.2008
Yhä useampi erityisnuori pääsee koulutukseen
8.8.2008
Kauppojen aukiolon vapauttaminen järkivihreää
kaupunkipolitiikkaa
8.8.2008
Ammatillinen erityisopetus vahvistuu
11.7.2008
Selvitysmies arvioimaan aamu- ja iltapäivätoimintaa
8.7.2008
Yliopistouudistuksella lisää
toimintamahdollisuuksia
11.6.2008
Haagan liikenneruuhkat kuriin
6.6.2008
Kouluja ei saa jättää yksin
1.6.2008
Koulupudokkaiden synty on ehkäistävä ennakolta
14.5.2008
Parempia perheiden palveluja
7.5.2008
Peruskoulu entistä paremmaksi
25.3.2008
Hallitus sitoutunut vahvistamaan yliopistojen
perusrahoitusta
14.3.2008
Alueellisesti ja aloittain vahvemmat
korkeakoulut
1.3.2008
Lapset liikkeelle kansallisilla talkoilla
20.2.2008
Maahanmuuttajalasten koulutusta kohennettava
8.2.2008
Hyvinvoiva lapsi oppii ja viihtyy koulussa
6.2.2008
Kielipuolesta monipuolisiin kielivalintoihin
23.1.2008
Nollatoleranssi koulukiusaamiseen
4.1.2008
Innovaatiot eivät synny itsestään
Kolumnit
2007
|
Puheenvuoro Pohjalaisessa
16.10.2008 Pop edistää oppimisen iloa ja lasten hyvinvointia
Suomen tulevaisuus tehdään varhaiskasvatuksessa ja peruskouluissa. Hyvä
perusopetus ja lapsille hyvä peruskoulu edellyttävät lisävoimavaroja. Tämän
vuoksi olen käynnistänyt koko vaalikauden mittaisen perusopetus paremmaksi eli
POP-ohjelman. Sen tavoitteena on, että jokainen lapsi voisi kokea oppimisen
ilon, ja että koulu edistäisi jokaisen lapsen hyvinvointia ja terveyttä.
POP-ohjelman toimiin on varattu yhteensä 80 miljoonaa euroa. Tämä on merkittävä
lisäpanostus lasten hyvinvointiin.
POP-ohjelman kehityskohteita ovat oppilaanohjaus ja erityisopetus, liian suuriin
ryhmäkokoihin puuttuminen, kerhotoiminnan vahvistamisen sekä opettajien
täydennyskoulutus. Tavoitteena on, että kouluissa voidaan keskittyä entistä
enemmän niiden perustehtävään: korkeatasoiseen opetukseen ja monipuolisten
tietojen, taitojen ja valmiuksien oppimiseen.
Tänä vuonna erityisopetuksen kehittämiseen on jo myönnetty avustusta 233
kunnalle ja oppilaanohjauksen parantamiseen lähes 140 koulutuksen järjestäjälle.
Myös koulujen kerhotoiminnan kehittäminen on aloitettu. Kerhotoiminnan
elvyttämiseksi opetusministeriö on suunnannut varoja noin 6 miljoonaa euroa
yhteensä 305:lle koulutuksen järjestäjälle. Lähes kaikille hakijoille
myönnettiin avustusta.
Yksi keskeisesti koulutuksen laatuun vaikuttava seikka on opetusryhmän koko.
Ryhmäkokojen pienentämisen osalta hallituksen viesti on selkeä: ylisuuriin
opetusryhmiin on puututtava. Tämän vuoksi olen aloittanut valtakunnallisen,
systemaattisen tiedonkeruun Suomen koulujen luokkako'oista. Aikaisemmin
vastaavaa tilastoa ei ole ollut saatavilla.
Selvityksen ensimmäiset tulokset on juuri saatu. Niiden mukaan suurimmat
luokkakoot ovat 1.-6. luokilla, ja että koulut sijaitsevat pääosin
Uudellamaalla. Pohjanmaan koululuokat sijoittuivat sen sijaan hienosti
pienimpien luokkakokojen joukkoon. Tarkempi analyysi luokkoko'oista valmistuu
marraskuussa.
Opettajalla on oltava aikaa jokaiselle oppilaalle. Auttaa niitä, jotka
tarvitsevat erityishuomiota ja tukea monipuolisesti erilaisia lahjakkuuksia.
Pienessä opetusryhmässä on myös helpompi puuttua esimerkiksi kiusaamiseen. Olla
läsnä lasten arjessa ilossa ja murheessa.
Valtio on mukana talkoissa, kun POP-ohjelman resursseja ohjataan ensi vuonna
ryhmäkokojen pienentämiseen. Kuntapäättäjien on osaltaan varmistettava
perusopetuksen riittävät resurssit ja kuunneltava pätevien rehtoreiden ja
opettajien sekä perheiden ääntä silloin, kun opetustyötä suunnitellaan.
Tiukkaa ryhmäkokolakia ei kuitenkaan tule säätää. Se ei toimisi lapsen
parhaaksi, koska tilanteet ja oppilaat ovat erilaisia. Lisäksi maksimikoosta
tulisi todennäköisesti minimikoko. Lain myötä kaikki lapset eivät myöskään
mahtuisi välttämättä omaan lähikouluun. Tämän vuoksi kunnille ja opettajille
pitää jäädä harkintavaltaa. Parempi keino varmistaa laadukas opetus on turvata
perusopetuksen voimavarat ja hyödyntää jakotunteja.
Jokaisella koululaisella on oikeus laadukkaaseen perusopetukseen ja koulussa
viihtymiseen. Tämän vuoksi osana POP-ohjelmaa olen käynnistänyt ensimmäistä
kertaa perusopetuksen laatukriteereiden valmistelun. Laatukriteereiden
ohjausryhmässä on laaja edustus toimialalta. Mukana on niin opettajien,
koulutuksen järjestäjien kuin vanhempien edustajia.
Nämä parhaat opetusalan asiantuntijamme arvioivat sen, mitkä ovat vaikuttavimpia
toimenpiteitä, joiden avulla perusopetuksen laatua voidaan nostaa. Samalla
työryhmä arvioi kustannusvaikutukset sekä sen, miten parhaiten tuemme
perusopetusta koskevien säädösten toteutumista.
Asiantuntijatyön jälkeen tehdään päätökset toimenpiteistä. Keinovalikoimaan voi
kuulua myös laatusuositusten laadinta, jossa esimerkiksi otetaan kantaa siihen,
minkä kokoinen on sopiva opetusryhmä. Muita laadun osatekijöitä ovat esimerkiksi
kokonaisuudessaan turvallinen oppimisympäristö, hyvät oppimateriaalit sekä
opettajien hyvä ammattitaito, johon liittyy muun muassa se, miten opettajat
pääsevät täydennyskoulutukseen.
Laatukriteerityöryhmän väliraportti valmistuu jo tämän vuoden loppuun mennessä.
Lopullisia ehdotuksia perusopetuksen laatukriteereiksi odotan työryhmältä
huhtikuuhun 2009 mennessä.
Oppilaan hyvinvointi on ydin, jonka varaan kasvatus, opetus ja myöhempi elämä
rakentuu. Tämä on kiistattomasti todistettu niin lukemattomissa tutkimuksissa
kuin testattu koulujen arjessa. Opetusministeriön toimissa korostuvat
ennaltaehkäisy ja varhainen puuttuminen.
Yhtä lailla on muistettava se, ettei lasten ja nuorten hyvinvoinnista voida
puhua ilman, että puhutaan vanhemmista. He ovat vahvimmat vaikuttajat ja
vastuunkantajat lasten elämästä. Koululaisten hyvinvointiin vaikuttavat
keskeisesti yksinkertaiset ja ajattomat perusseikat, kuten aikuisten aika ja
vuorovaikutus. Myös tulevaisuudessa nämä ovat lapsen kasvun perusta, eikä niitä
voida korvata uusilla innovaatioilla.
Sari Sarkomaa (kok)
Opetusministeri
|