Puheet 2006

Puheenvuoroja eduskunnassa

20.11.2006
Terveyspalvelujen turvaaminen -seminaari

17.11.2006
Turvallisuuseminaari

18.10.2006
Urbis ja Urbanet -hankkeiden seminaari

14.10.2006
Kokoomuksen puoluevaltuuston syyskokous

2.10.2006
Lasten ja nuorten hyvinvointi -foorumi

25.9.2006
Senioripoliittinen tilaisuus

15.6.2006
Kokoomuksen ennakoivan hyvinvointipolitiikan valtuuskunnan ilmastoseminaari

10.6.2006
Puoluevaltuuston puheenjohtajaehdokkaiden esittelypuheenvuoro

20.5.2006
Kokoomuksen puoluevaltuuston kevätkokous

11.5.2006
Radiografiapäivät

1.3.2006
Vuosi hoitotakuuta - mikä muuttui mielenterveyspalveluissa? -seminaari

18.2.2006
Kokoomuksen puoluevaltuuston vaalikokous


Puheet 2005

Senioripoliittinen tilaisuus 25.9.2006 Eduskunnan kansalaisinfossa
Kokoomuksen puoluevaltuuston puheenjohtaja,
kansanedustaja Sari Sarkomaa

Eläkeläisten ostovoima turvattava

Kokoomuksen tavoitteena on sellaisen eläkejärjestelmän ja eläkeverotuksen luominen, joka turvaa nykyistä paremmin eläkeläisten ostovoiman.

Eläkkeiden verotus

Suuri eläkeläisiä koskeva epäkohta on palkansaajia korkeampi verotus. Se koskee kaikkia 13 000 - 37 000 euroa vuodessa saavia eläkeläisiä, jotka nyt maksavat tuloistaan korkeampaa veroa kuin samalla tulotasolla olevat palkansaajat. Tilanne on täysin kohtuuton ja epäoikeudenmukainen.

Ero verotuksessa johtuu siitä, että eläkkeensaajilla ja palkansaajilla on eri vähennykset verotuksessa.

Tämä epäkohta on kiireellisesti korjattava niin, ettei eläkeläisten verotus ole millään tulotasolla korkeampi kuin palkansaajan verotus. Kunnallisverotuksen eläketulovähennystä on nostettava siten, että eläkkeensaajan nettotulo on sama kuin palkansaajalla.

Monen eläkeläisen kohdalla muutos merkitsisi tuntuvaa käteen jäävän tulon lisäystä. Esimerkiksi 14 000 euron vuosieläkkeessä merkitsee 1,5 %:n veronkevennystä.

Eläkeindeksi

Eläkeläiset ovat perustellusti kokeneet, että eläkeindeksi ei riittävällä tavalla turvaa heidän ostovoimaansa.

Niin työeläkeindeksiä kuin myös kansaneläkeindeksiin vaikuttavaa elinkustannusindeksiä on korjattava siten, että se nykyistä paremmin ottaa huomioon eläkeläisen kannalta olennaiset kustannukset, kuten terveydenhuollon menot.

Kokoomus on joka syksy esittänyt selvityksen tekemistä eläkeläisten ostovoiman turvaavan indeksin luomisesta. Hallituspuolueet ovat tämän aina torjuneet.

Puoluehallitus on asettanut työryhmän, joka selvittää eläkeläisten palvelutarpeita ja taloudellista asemaa – myös indeksiä. Työryhmän esitys tulee kokoomuksen puoluevaltuuston päätettäväksi.

Kansaneläkkeen tasokorotus

Koska Vanhasen hallitus petti kansaeläkeläisille annetut lupaukset, on selvää, että kansaneläkkeiden tasokorotuksiin on palattava.

Pienituloisimpien, pääasiassa pelkkää kansaeläkettä saavien, tilanne on taloudellisesti vaikein. Tämän ryhmän elämäntilanteen parantamiseksi on tehtävä tasokorotus kansaneläkkeeseen.

Kaikkein huonoimmassa asemassa ovat ne pienituloiset eläkeläiset, jotka sairastavat paljon ja tarvitsevat päivittäistä apua. Noin 200 000 työeläkeläistä ja kansaneläkeläistä saa eläkkeensä lisäksi hoitotukea alentuneen toimintakykynsä vuoksi. Usein tämä eläkkeenlisä ei edes riitä korvaamaan toimintakyvyn alentumisesta aiheutuvia ylimääräisiä kustannuksia.

Näiden eläkkeensaajien toimeentulon parantamiseksi Kokoomus esittää eläkkeensaajan hoitotuen, korotetun hoitotuen sekä erityishoitotuen korottamista 20 eurolla kuukaudessa.

Edellä esitetyt toimenpiteet lisäisivät eläkeläisten ostovoimaa ja toisivat kaivattua turvaa vanhuuden varalle. 

Hyvät palvelut kuuluvat kaikille

Sekä valtakunnallisen että alueellisen senioripolitiikan peruslähtökohtana on oltava ihmisen itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen. Kotona asumisen on oltava aina ensisijainen vaihtoehto. Kotona selviytyminen edellyttää itsenäisyyttä ja omatoimisuutta tukevaa elinympäristöä. Arkipalveluja on kehitettävää ja monipuoliset sosiaali- ja terveyspalvelut on oltava helposti saatavilla.

Tutkimusten mukaan suurimmat laitoshoitoon siirtymisen riskitekijät ovat ikäihmisen toimintakykyvaikeudet ja niiden kasautuminen, asunnon liikuntaesteet, koettu yksinäisyys ja tarkoituksenmukaisten palvelujen puute. 

Kotipalveluiden kehittäminen

Kotipalvelun kehittäminen ja ennaltaehkäisevät kotikäynnit ovat tärkeä tapa ehkäistä vanhusten syrjäytymistä ja yksinäisyyttä sekä mahdollistaa kotona asuminen. Samalla pystytään selvittämään palvelutarpeet.

Selvitysten mukaan kotisairaanhoidon ja kotipalveluiden saantiperusteet vaihtelevat huomattavasti kunnittain. Tämä on johtanut ikäihmisten eriarvoiseen kohteluun.

Vanhusten turvaksi ja palveluiden takaamiseksi on säädettävä laki, todellinen hoito- ja hoivatakuu. Ikäihmisten tasavertaisen kohtelun turvaamiseksi kokoomus esittää, että lailla on säädettävä niistä kriteereistä, joiden perusteella on oikeutettu kotisairaanhoitoon ja kotipalveluihin. Ennaltaehkäisevät kotikäynnit on liitettävä osaksi kotipalveluja. Samalla palveluseteli on ulotettava myös kotisairaanhoitoon.

Sosiaali- ja terveydenhuollon maksupolitiikan on tuettava palvelurakenteen uudistamista avohoitopainotteiseksi. Näin ei nyt ole. Nykyisessä järjestelmässä kotihoito muodostuu vanhukselle usein kalliimmaksi kuin laitoshoito. Palvelumaksuja on korjattava niin, etteivät kotipalvelut tule kohtuuttoman kalliiksi. Kiireellisintä on luoda avopalveluita käyttävälle suojaosuus samalle tasolle kuin laitoshoidossa.

Nykyinen maksujärjestelmä on syntynyt ennemminkin sattumanvaraisesti kuin suunnitellen. Maksujen, tulonsiirtojen ja verotuksen yhteisvaikutuksesta avopalveluja käyttävän asiakkaan tosiasiallisesti käytettävissä olevat tulot voivat pienentyä tulojen kasvaessa. - Tilannetta ei voi pitää tarkoituksenmukaisena. Tuloloukuista kärsivät kipeimmin eläkkeelle jääneet keskituloiset. Sosiaali- ja terveydenhuollon maksupolitiikka on arvioitava uudelleen. Maksut eivät ole tulontasausta varten, vaan sitä varten on olemassa progressiivinen verotus. 

Omaishoitajien asema

Omaishoitajien asemaa on pyritty parantamaan nostamalla omaishoidon tukea. Tämä sinänsä hyvä uudistus on johtanut käytännössä kuitenkin siihen, että monet kunnat ovat vähentäneet omaishoitajien määrää. Omaishoitoon ei ole annettu riittävästi lisää rahaa.

Omaishoidon voimavarat on jatkossa turvattava. Omaishoidon tukeen edellyttävät kriteerit on yhtenäistettävä koko maata kattavaksi ja valtion on tulevaisuudessa osallistuttava enemmän omaishoidon kustannuksiin.

Myös omaishoitajien jaksamisesta on huolehdittava. Tällä hetkellä omaishoitaja on oikeutettu vain kahteen vapaapäivään kuukaudessa. Kokoomus esittää, että omaishoitajien vapaaoikeus nostetaan neljään päivään kuukaudessa.

On perusteltua, että kotitalousvähennys laajennetaan kuuluvaksi myös omaishoidon tuen saajille. 

Järjestöt lisäävät hyvinvointia

Päävastuu palveluista on oltava jatkossakin julkisella sektorilla. Yhteisöllisyyttä sekä julkisen, kolmannen sektorin ja yritysten yhteistyötä on vahvistettava. Esimerkiksi vanhus- ja eläkeläisjärjestöjen toiminta lisää olennaisesti mahdollisuuksia tavata ihmisiä ja osallistua oman elinympäristönsä suunnitteluun. Eri vapaaehtoisjärjestöt täydentävät merkittävällä tavalla palvelukeskusten toimintaa tekemällä ns. ystävän palvelua ja vahvistavat näin yhteisöllisyyttä.

Vanhustyötä tekeviä järjestöjen voimavaroja on lisättävä. Järjestöjen toimintaedellytykset on turvattava määrittelemällä niiden yleishyödyllisyys verotuksen kannalta yksiselitteisellä tavalla. Kannanotossa kokoomus esittää, että yritysten vanhustyötä tekeville järjestöille antamat avustukset muutetaan tiettyyn rajaan saakka verovähennyskelpoisiksi. 

Veteraanien kuntoutus

Sotiemme veteraanien kuntoutus ja toimintakyvyn ylläpitäminen ovat tärkeä kansallinen kunnia-tehtävä. Yhä useammat veteraanit tarvitsevat palveluja ja tukea selviytyäkseen jokapäiväisistä askareistaan. Siksi on perusteltua, että sotilasvammalain mukaisesta haitta-asteesta luovutaan, ja oikeus maksuttomiin avohoitopalveluihin sekä kuntoutukseen taataan kaikille sotiemme veteraaneille.