Terveyden edistämisessä tekojen aika
Terveys nousee yhdeksi tärkeimmiksi asioiksi kaikissa arvoja mittaavissa
tutkimuksissa. Tieteellinen tutkimus on tuottanut mittavasti tietoa elintavoista
ja muista tekijöistä, joilla on merkitystä yksilö- ja väestötason terveyden
edistämisessä. Moni sairaus ja ongelma olisi ehkäistävissä terveyden
edistämisellä ja ennaltaehkäisevällä työllä – ja erityisesti vaikuttamalla
ihmisten omaan käyttäytymiseen.
Lakeihimme sisältyy - jopa perustuslakiimme - terveyden edistämisen ja
ehkäisevän työn merkityksen korostaminen. Lähtökohdat ovat hyvät, mutta käytäntö
toinen.
Tarve uudistaa hyvinvointipolitiikkaa terveyden edistämisen suuntaan on Suomessa
tiedostettu, mutta teot ovat olleet osin jopa päinvastaisia.
Terveyden edistämisestä tinkiminen ja sairaus- sekä ongelmakeskeinen
ajattelutapa on vaarassa johtaa noidankehän syntyyn, jossa hoitomenot kasvavat
ja väestön terveydentila heikkenee.
Jo nyt yhteiskuntamme eri tasoilla voimavaroja käytetään terveyttä tukevan arjen
rakentamisen sijasta yhä enemmän korjaaviin toimenpiteisiin. Hoidon tarpeen
lisääntyminen ja siitä aiheutuvien kustannusten kasvu vievät ylivoimaisesti
suurimman osan henkisistä ja taloudellisista voimavaroista. Ja hyvinvoinnin
ennakoiva edistäminen käy vaikeaksi ja jopa mahdottomaksi.
Kansallisesta terveysprojektista käyty keskustelu kuvaa tilannetta. Siinä
pidettiin ikään kuin itsestään selvänä, että kansalaiset sairastavat yhä
enenevässä määrin ja että uusia investointeja on tehtävä vain ja ainoastaan
sairaanhoitoon. Leikkausjonojen purkaminen oli vain osa projektia mutta se on
saanut päähuomion.
Huoli, että terveyden edistämisestä tingitään, nousi vahvasti esille myös vuoden
2005 terveysbarometrissa. Tänä vuonna terveysbarometrin viesti oli hienoisesti
toinen: kunnissa on herätty siihen, että pitäisi alkaa tehdä terveyttä edistäviä
toimia.
Kasvava joukko lapsia ja nuoria voi hyvin huonosti. Lastenpsykiatrian
vuodeosastolle odottavia lapsia on lähes sata.
Suomalaiset ovat Euroopan kolmanneksi lihavin kansa. Naisista puolet ja miehistä
yli puolet on ylipainoisia. 12-vuotiaista lapsista joka viides on ylipainoinen.
Kolmasosa yli 65-vuotiaista kärsii ajoittaisesta yksinäisyydestä ja heistä 40
000 on jatkuvasta yksinäisiä.
Joka toinen päivä yli 65-vuotias tekee itsemurhan.
Alkoholi on joka kolmannen keski-iässä kuolleen miehen kuolinsyy.
Suomen väestöstä tupakoi päivittäin runsas viidennes.
Puhdas ympäristö ja puhdas juomavesi eivät ole itsestäänselvyyksiä.
Tarvitaan kykyä nähdä ja rohkeutta tehdä uudistuksia
Meistä jokainen voi nostaa esille useita esimerkkejä. Esimerkkejä, jotka
vakuuttavat meidät siitä, että meidän on uudelleen arvioitava perinteiset tavat
hahmottaa ja toteuttaa hyvinvointipolitiikkaamme.
Oireiden hoidon lisäksi on pystyttävä pureutumaan terveysongelmien ja
pahoinvointia aiheuttaviin syihin ja ennaltaehkäisemään niitä. Hyvinvointia ei
siksi pidä tarkastella pelkästään sosiaali- ja terveyspolitiikkana. Siihen on
otettava laajempi, ennakoiva näkökulma - onhan ihmisen hyvinvointikin fyysinen,
psyykkinen ja sosiaalinen kokonaisuus.
Meidän on uudelta pohjalta mietittävä, mitkä kaikki asiat vaikuttavat
olennaisimmin ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Ja miten saisimme ihmiset
toimimaan nykyistä paremmin oman, perheensä ja yhteisönsä hyvinvoinnin
edistämiseksi.
Tarvitsemme suunnitelmallista toimintaa, sellaista yhteiskuntapolitiikkaa, jolla
pyrimme luomaan yksilölle mahdollisuuksia tehdä terveyttä edistäviä valintoja,
huolehtia omasta ja elinympäristönsä terveydestä jo ennen mahdollisien ongelmien
ja sairauksien syntyä.
On uskallettava kysyä, teemmekö oikeita asioita ja toimimmeko oikeilla
painoarvoilla? Kyse ei välttämättä ole rahasta, vaan uudesta tavasta ajatella
hyvinvointia. Ja toisaalta kyse on monta kertaa hyvin yksinkertaisista asioista,
perusasioiden kuntoon laittamisesta.
On tiettyjä asioita joissa on erityisesti edettävä:
Seuraavan vaalikauden painopisteet:
1.) Peruspalvelut kuntoon
Heikko kuntatalous ja voimavarojen kohdentaminen toisaalle kuin aivan
olennaisiin perusasioihin on johtamassa peruspalveluiden murenemiseen. Lasten ja
nuorten palveluja koskevat selvitykset osoittavat, että näiden tärkeiden
peruspalveluiden saatavuudessa on huomattavia kuntakohtaisia eroja ja että
laatusuositukset eivät täyty.
Esimerkiksi koululaisten terveystarkastuksia laiminlyödään. Vain hieman yli
puolet terveyskeskuksista teki laaja-alaiset koululaisten terveystarkastukset
laatusuositusten mukaisesti.
On selvää, että perusasiat – hyvä hoitoon pääsy kaikille lapsista ikäihmisiin,
omalääkäri ja oma terveydenhoitaja terveysasemalla, neuvola,
kouluterveydenhuolto ja opiskelijaterveydenhuolto - on saatava kuntoon joka
kunnassa. Ja painopiste on saatava perusterveydenhoitoon ja siellä
ennakoivuuteen ja terveydenedistämiseen.
Peruspalveluita on kehitettävä siten, että siellä työskentelevät voivat käyttää
asiantuntemustaan myös hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
Kun peruspalvelut ovat kunnossa, pystytään jo alkumetreillä puuttumaan
esimerkiksi lasten oireiluun. Ja ylipäätään puuttumaan terveyttä ja hyvinvointia
heikentäviin tekijöihin.
2.) Lisää elämään vuosiin
Ikääntyvien ihmisten erityistarpeiden ja kokeneiden sukupolvien voimavarojen
sekä osaamisen hyödyntäminen ovat tärkeä osa hyvinvoinnin edistämistä.
Tavoitteena ei ole vain lisätä vuosia elämään, vaan elämää vuosiin.
Kotona asumisen on oltava aina ensisijainen vaihtoehto. Kenenkään ei pidä asua
sairaalassa, se ei ole koti.
Eläkkeelle siirtyneille ja ikääntyville aikuisille tulisi vaivatta olla
saatavilla tietoa ja tukea terveydentilastaan, asumisestaan ja omaa taloutta
koskevista asioistaan: Oman terveydenhoitajan nimeäminen, terveysasemien
osaamisen lisääminen ikäihmisten asioissa ja seniorineuvontapisteiden
perustaminen.
Kotipalvelun kehittäminen ja ennaltaehkäisevät kotikäynnit ovat tärkeä tapa
ehkäistä vanhusten syrjäytymistä ja yksinäisyyttä sekä mahdollistaa kotona
asuminen. Samalla pystytään selvittämään palvelutarpeet.
Palveluiden takaamiseksi lailla on säädettävä niistä kriteereistä, joiden
perusteella on oikeutettu kotisairaanhoitoon ja kotipalveluihin..
Ennaltaehkäisevät kotikäynnit on liitettävä osaksi kotipalveluja. Samalla
palveluseteli on ulotettava myös kotisairaanhoitoon.
Ikäihmisten hoitoa, hoivaa ja huolenpitoa on muutettava selkeästi
kuntouttavammaksi.
3.) Ympäristö edistämään hyvinvointia
Ympäristö, asuntorakentaminen ja ympäristönsuunnittelu vaikuttavat merkittävästi
ihmisten arkeen. Ympäristö voi siis monella tapaa estää tai edistää
hyvinvointia.
Ympäristön esteettömyys palvelee kaikkien kansalaisten etua ja helpottaa
asiointia. Varsinkin ikäihmisillä, mutta myös liikuntaesteisillä ja
lastenvaunujen kanssa liikkuvilla, kotona selviytyminen edellyttää itsenäisyyttä
ja omatoimisuutta tukevaa elinympäristöä (hissit, matalalattiat julkisiin
kulkuneuvoihin). Esteettömyyden on tarkoitettava paitsi liikkumisen, myös
palvelujen saannin, viranomaisasioinnin sekä sosiaalisten kontaktien
esteettömyyttä.
Koulujen pihat on kuvaava esimerkki siitä, kuinka pienellä voi tehdä suurta.
Koululainen viettää peruskoulun aikana noin 2000 tuntia välitunneilla eli
enemmän kuin minkään yksittäisen oppiaineen parissa. Kuitenkin joka kolmas
koulun piha on sellaisessa kunnossa, ettei se innosta liikkumaan. Koulupihojen
kuntoon laittaminen olisi konkreettista ja todella kustannustehokasta terveyden
edistämisestä. Lasten ja nuorten elinympäristö on kannustettava leikkimää ja
liikkumaan.
Kaupunkia rakennettaessa on tärkeä huolehtia riittävistä viheralueista.
Virkistyskäytön ohella viheralueet sitovat liikenteen melua ja kaupungin
päästöjä. Ilmanlaadusta on huolehdittava tarkasti. Ja katupöly on otettava
tosissaan.
4.) Aikuisten aikaa lapselle
Vanhemmat ovat vahvimmat vaikuttajat ja vastuunkantajat lasten elämästä. Lasten
ja nuorten hyvinvoinnista ei voi puhua ilman, että puhutaan vanhemmista. Lasten
hyvinvointiin vaikuttavat keskeisesti yksinkertaiset ja ajattomat perusseikat:
aikuisten aika ja vuorovaikutus. Useat tutkimukset osoittavat, että lapset
kaipaavat eniten vanhempien/aikuisten läsnäoloa. Kaikki toimenpiteet, joilla
edistetään aikuisten aikaa lapsille, ovat tärkeitä. Uusia tapoja tukea
vanhemmuutta on kehitettävä.
Tärkeä keino edistää perheiden hyvää arkea on edistää työ- ja perhe-elämän
yhteen sovittamista. Siinä ei ole kyse vain pienten lasten vanhemmista, vaan
ikääntyvästä läheisestä huolehtiminen on yhtä lailla tärkeää. Työelämän on
joustettava ihmisen koko elämänkaari huomioiden.
Päiväkodeissa ja kouluissa ryhmäkokojen on oltava tarpeeksi pieniä, jotta
opettajilla on aikaa jokaiselle lapselle.
5.) Oma vastuu paras vastuu
Terveyttä edistävät tehokkaimmin asiat, joihin voi itse vaikuttaa: riittävä
lepo, terveellinen ruokavalio, liikunta, päihteiden käyttö, hyvät ihmissuhteet
sekä mielekkääksi koettu työ ja toiminta.
On uskallettava kysyä, mitä yksilö voi tehdä itsensä hyväksi?
Ottavatko/Pitäisikö yksilöiden ottaa enemmän vastuuta itsestään, perheestään ja
lähiyhteisöstään?
Vastuunottoa omasta terveydestään onkin kaikin keinoin kannustettava. Ihminen
itse kantaa vastuun omista päätöksistään ja viime kädessä toimii terveyttään
edistävästi – tai sitä vastaan.
Päättäjien tehtävä on luoda olosuhteet ja mahdollisuudet "oikeille", terveyttä
edistäville valinnoille. Voi vain kuvitella, kuinka paljon paremmin voisimme ja
paljonko säästäisimme, jos ympäristö ja hyvinvointipalvelut olisivat rakennettu
ohjaamaan kohti terveellisiä elämäntapoja ja valintoja.
A.) Alkoholi ja muut päihteet
Lisääntyvä päihteiden käyttö ja eurooppalaisittain poikkeuksellisen nuorella
iällä aloitettu alkoholin humalakäyttö ovat merkittäviä riskejä. Alkoholiveron
alennus, joka painottui väkeviin alkoholijuomiin, on osoittautunut melko
nopeasti virheratkaisuksi. Korjausliike olisi tehtävä. Myös savukkeiden
kulutuksen arvioidaan kasvavan. Erityisen huolestuttavaa on nuorten tupakoinnin
lisääntymisen ja aloitusiän laskeminen jopa alle 10 vuoden ikään.
Tupakoinnin kokonaiskulutuksen hallitsemiseksi tupakkaveroa olisi nostettava.
Myös päätökset savuttomista työpaikoista varmasti vähentävät tupakointia.
Erityisesti nuorten alkoholinkäyttöön ja tupakoimiseen on tartuttava
ennaltaehkäisevästi erityisesti vanhempien taholta mutta myös koulujen rooli on
tässä keskeinen.
Liian usein unohdamme, että alkoholin käyttö ei kuulu alle 18-vuotiaille. Se on
lainvastaista ja se haittaa lapsen fyysistä ja psyykkistä kehitystä, aivojen
kehitystä. Alkoholi on vaarallista myös koulunkäynnille ja johtaa helposti
syrjäytymiseen ja jopa rikollisuuteen. Kaikesta tästä huolimatta me vanhemmat
katsomme nuorten humalahakuista juomista ympäristössämme. On hyvä joskus pohtia,
miksi? Ja sitä kenen vastuulla ne ympäripäissään törttöilevät nuoret siellä
kaupungilla ovat?
B.) Oikea ruokavalio ja riittävästi liikuntaa
Lasten ja nuorten ruokailutottumukset ovat liukuneet vuosi vuodelta yhä
huonompaan suuntaan. Makeisten ja sokeristen virvoitusjuomien kasvanut kulutus
näkyy hampaiden heikentyneenä kuntona ja ylipainona. Voimavarat liikalihavuuden
estämiseksi on suunnattava erityisesti nuorison terveysvalistuksen lisäämiseen
ja kouluterveydenhuollon kehittämiseen. Ratkaisevat tekijät ruokavalion suhteen
ovat kotona opitut ruokailutottumukset ja elämäntavat. Kodilla ja vanhemmilla on
päävastuu lastensa ruokailutottumuksista.
Suotavaa olisi, että myös me vanhemmat tarkkailisimme nykyistä enemmän, mitä
laitamme suuhun ja kuinka paljon liikumme. Painonnousua ehkäisevien
elämäntapojen tukeminen on oltava yhteinen tavoitteemme: päiväkodeissa,
kouluissa, työpaikoilla, terveydenhuollossa.
C.) Kela-korvaus
Yhteiskunnan kannattaa kannustaa taloudellisin keinoin ottamaan vastuuta omasta
terveydestään. On harmillista, että nekin keinot, joita tällä hetkellä on, ovat
rapautumassa.
Ikävä esimerkki on Kela-korvaus, jonka tason on annettu romahtaa.
Kela-korvauksen nosto olisi tärkeää ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa ja
edullinen tapa hoitaa osa terveydenhuoltopalveluiden tarpeesta. Erityisen
tärkeää suunterveydenhuollossa hoitotakuun toteutumiseksi.
Pienuudestaan huolimatta Kela-korvaus on kannustanut ihmisiä ottamaan vastuuta
omasta terveydestään. Eniten korvauksia maksetaan naisten gynekologikäynneistä
ja Suomi onkin kärkimaita kohtu- ja rintasyövän varhaisessa toteamisessa.
Kela-korvauksien nosto on pieni, mutta välttämätön askel, joka on viipymättä
otettava välttämättömällä terveyspolitiikan uudistamistiellä.
6.) Yhteisöllisyydestä voimavara
On olennaista miettiä, mitä ennakoivaa kansalaisyhteisö voi tehdä? Miten ihmiset
saadaan toimimaan lähiyhteisöissä toistensa ja itsensä sekä ympäristön hyväksi?
Miten luodaan uutta yhteisöllisyyttä erityisesti kasvukeskuksiin ja
kaupunkeihin? Viranomainen ei saa olla lähin omainen eikä vastuuta saa ulkoistaa.
Vapaaehtoistyön ja kansalaisjärjestöjen merkitys on hyvinvoinnin turvaamisessa
ja ennaltaehkäisevässä työssä mittaamattoman suuri. Kolmassektori on kiinni
ihmisten arjessa. Järjestöt antavat sisältöä elämään, parantavat elämänlaatua,
tarjoavat vertaistukea, sosiaalista vuorovaikutusta, yhdessäoloa ja
harrastusmahdollisuuksia. Yhtä lailla on tärkeää, että ihmiset voivat vapaasti
kokoontua yhteen yhteisen asian ja tavoitteen puolesta.
Esimerkiksi vanhus- ja eläkeläisjärjestöjen toiminta lisää olennaisesti
mahdollisuuksia tavata ihmisiä ja osallistua oman elinympäristönsä
suunnitteluun. Eri vapaaehtoisjärjestöt täydentävät merkittävällä tavalla
palvelukeskusten toimintaa tekemällä ns. ystävän palvelua ja vahvistavat näin
yhteisöllisyyttä. Päiväkotien ja koulujen vanhempaintoiminnalla voidaan luoda
aikuisten verkostoja lasten kasvun tueksi ja vahvistaa ohentunutta
yhteisöllisyyttä.
Järjestöjen toimintaedellytykset on turvattava määrittelemällä niiden
yleishyödyllisyys verotuksen kannalta yksiselitteisellä tavalla. Yritysten
vanhustyötä tekeville järjestöille antamat avustukset olisi muutettava tiettyyn
rajaan saakka verovähennyskelpoisiksi. Samoin kansalaisjärjestöjen voimavaroja
on lisättävä.
Hyvinvointikeskustelussa on liikaa juututtu ajattelemaan, että pelkästään
julkiset palvelut luovat hyvinvointia. Ja että hyvinvointia voidaan toteuttaa
ainoastaan säätämällä uusia lakeja ja ulottamalla viranomaisvastuu kaikkiin
elämän eri tilanteisiin.
Tosiasiassa lähiyhteisöillä, järjestöillä ja yksityisellä sektorilla on
huomattava merkitys elämänlaatuun. Hyvinvointiyhteiskunnan uudistamisessa eri
tahojen on tehtävä yhteistyötä.
Suomessa on erinomaisia esimerkkejä siitä, miten julkiset ja yksityiset palvelut
sekä kolmassektori täydentävät toisiaan. Moniko tulee edes ajatelleeksi, että
vaikkapa erinomainen apteekkijärjestelmämme tai merkittävä osa
työterveyshuollostamme toimivat yksityiseltä pohjalta? Ennakoivan
hyvinvointipolitiikan tuleekin lähteä siitä, miten kansalaiset saavat enemmän ja
parempia palveluita kustannustehokkaasti. Eikä ensisijaisesti siitä, kuka nämä
palvelut tuottaa.
7.) Terveyttä edistävä apteekki
Lääkehoidon merkitys kasvaa ihmisten terveyden ja toimintakyvyn kannalta
jatkuvasti. Siksi apteekin rooli on entistäkin tärkeämpi. Apteekki on
peruspalvelu, joka kuluu jokaiselle. Koko maan kattavalla lääkejakelulla
turvataan myös laadukas lääkeinformaatio sekä lääkitys. Apteekkien roolia on
kasvatettava lääkeneuvonnassa ja terveyskasvatuksessa. Terveyshyötyjen lisäksi
tehokas lääkehoito tuottaa myös kustannussäästöjä.
Koko väestön tarkoituksenmukaisessa lääkehoidossa ja lääkekustannusten
kontrolloimisessa olennaista ovat hoitokäytännöt ja terveydenhuollon
ammattilaisten hyvä ammattitaito. Vanhusväestön lääkityksen haasteisiin
vastaamiseksi tarvitaan lisää geriatrista koulutusta sekä lääkäreille että
sairaanhoitajille. On päästävä pois alilääkityksen, päällekkäisten ja liian
isojen lääkeannostusten aiheuttamista toimintakyvyn ja hyvinvoinnin
heikkenemisistä.
Annosjakelu ja lääkehoidon kokonaisarviointi on saatava käyttöön jokaiselle
niitä tarvitsevalle.
Apteekkien taloudelliset toimintamahdollisuudet ja toiminnan
kehittämismahdollisuuksien turvaaminen ovat osa terveydenedistämistä ja
terveydenhuollon kehittämistä. Niin on myös lääkekorvausjärjestelmän
uudistaminen ja selkiyttäminen. Niin, että ihmiset saavat ajoissa tarvitsemansa
lääkkeet.
8.) Terveyspolitiikka osaksi
Jotta päätöksenteon seurauksia osattaisiin arvioida, tarvitaan nykyistä enemmän
tutkittua tietoa terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä.
Terveysvaikutusten arviointi pitäisi olla käytäntö ja vaade yhteiskunnan
kaikilla sektoreilla ja tasoilla - yhtälailla kuin ympäristö- tai taloudellisten
vaikutusten arviointi. On mietittävä kokonaisuutta – ihmistä – ei pelkkiä
hallinnonalan budjettikohtaisia tarkasteluja.
9.) Terveyden edistämisen ja ennakoivan hyvinvoinnin politiikkaohjelma
Seuraavan hallituksen on valittava yhdeksi politiikkaohjelmakseen terveyden
edistämisen ja ennakoivan hyvinvoinnin politiikkaohjelman.
Politiikka ohjemaan on sisällytettävä eri ministeriöiden toimialoihin kuuluvat
toimenpiteet, hankkeet ja määrärahat, joilla edistetään kansalaisten terveyttä
ja hyvinvointia ja vahvistetaan kansalaisten omaa vastuuta hyvinvoinnistaan.
Terveyden edistämisen politiikkaohjelman tavoitteena olisi ennaltaehkäistä ja
vähentää terveydenhuollon kasvavia kustannuksia ja niiden painottumista
raskaaseen erikoissairaanhoitoon.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi sekä pahoinvoinnin kasvun
katkaisemiseksi tarvitaan konkreettisia, mitattavia ja rohkeitakin tavoitteita:
jokaiselle vastasyntyneelle on taattava neuvola, joka on laatusuosituksen
mukainen. Ikäihmisten itsemurhien määrä on vähintään puolitettava seuraavalla
vaalikaudella. Vähintään tämä viimeinen saa kaikki toimijat heräämään ja
toivottavasti myös toimimaan.
Lopetus
Terveyteen on maltettava panostaa. Yhteiskuntaamme leimaa vahvasti
lyhytjänteisyys ja jopa lyhytnäköisyys. Vallalla on liiaksi periaate, että
kaikki hyöty on saatava tässä ja nyt. Tiukan paikan tullen
terveydenedistämisestä säästetään aivan liian usein.
Ennaltaehkäisy on ihmisten ja myös talouden kannalta aina parempi vaihtoehto. Se
on myös paras tapa pureutua terveyseroihin, koska elintavat vaikuttavat
merkittävästi enemmän ihmisen hyvinvointiin kuin varsinaiset terveyspalvelut.
Terveyden edistäminen pitää laittaa etusijalle. Vaikka terveyden edistämisen
tärkeyteen ja ennakoivaan hyvinvointiin on herätty, vasta seuraavalla
vaalikaudella ratkaistaan, miten terveyden edistäminen niin valtiontasolla kuin
kunnissa todella saadaan käyntiin.
Tulevaisuuden hyvinvointiyhteiskuntamme kannalta tärkeintä on, että lapsemme ja
nuoremme ovat terveitä, työssäkäyvät työkykyisiä ja että ikäihmisemme pystyvät
mahdollisimman pitkään toimimaan itsenäisesti.
Ennakoivan hyvinvointipolitiikan aika on nyt – huomenna olemme jo myöhässä!