Puheet 2006
Puheenvuoroja eduskunnassa
20.11.2006
Terveyspalvelujen turvaaminen -seminaari
17.11.2006
Turvallisuuseminaari
18.10.2006
Urbis ja
Urbanet -hankkeiden seminaari
14.10.2006
Kokoomuksen puoluevaltuuston
syyskokous
2.10.2006
Lasten ja nuorten
hyvinvointi -foorumi
25.9.2006
Senioripoliittinen tilaisuus
15.6.2006
Kokoomuksen ennakoivan hyvinvointipolitiikan valtuuskunnan ilmastoseminaari
10.6.2006
Puoluevaltuuston puheenjohtajaehdokkaiden esittelypuheenvuoro
20.5.2006
Kokoomuksen puoluevaltuuston kevätkokous
11.5.2006
Radiografiapäivät
1.3.2006
Vuosi hoitotakuuta -
mikä muuttui mielenterveyspalveluissa? -seminaari
18.2.2006
Kokoomuksen puoluevaltuuston vaalikokous
Puheet 2005
|
Urbis ja Urbanet -hankkeiden seminaari 18.10.2006 Helsinki
Kansanedustaja, kokoomuksen puoluevaltuuston puheenjohtaja Sari Sarkomaa
PK-yrittäjyys tämän päivän päättäjän näkökulmasta
Helsingin ja helsinkiläisten hyvinvoinnin kannalta olennaista on se, kuinka
saamme houkuteltua uusia yrityksiä kaupunkiimme ja kuinka olemassa olevat
yritykset onnistuvat ja menestyvät. Helsinki ja helsinkiläiset tarvitsevat
työpaikkoja. Ilman työtä ei ole hyvinvointia.
Kaupunkimme yleiset talouden lähtökohdat näyttävät kohtuullisilta. Helsingin
seudulla sekä teollisuus että suurimmat palvelualat ovat hyvässä kasvussa.
Hyvästä kehityksestä huolimatta työttömyysaste on edelleen korkea (elokuussa 8,5
prosenttia). Pääkaupunkiseudulla suuri ongelma on se, että työvoiman kysyntä ja
tarjonta eivät kohtaa toisiaan. Korkean työttömyyden kanssa on samaan aikaan
työvoimapula.
Vaikka Helsingin verotulojen ennustetaan kasvavan, oli verotulojen kehitys
suurista kaupungeista kolmanneksi heikoin viime vuonna ja kasvu uhkaa jäädä
heikoksi edelleen.
Helsingin ongelmana on työpaikkojen sijainnin alueellisen rakenteen muutos.
Vuodesta 1995 vuoteen 2005 on Helsingissä sijaitsevien työpaikkojen suhteellinen
osuus laskenut systemaattisesti. Vastaavasti Espoon ja Vantaan osuudet ovat
kasvaneet.
Voidaan sanoa, että kymmeniin vuosiin ei ole Helsingissä olevien työpaikkojen
määrä nettomääräisesti lisääntynyt. Jos ja kun uusia työpaikkoja on tullut, ne
ovat menneet ja syntyneet muualle. On sanomattakin selvää, että tilanne on
kestämätön eikä sitä voi hyväksy.
Tilanteeseen on herätty. Helsingin hyvinvoinnin edellytysten turvaamiseksi ja
veropohjan vahvistamiseksi on vahva tavoite panostaa kahteen asiaan.
Elinkeinopolitiikkaan ja asuntopolitiikkaan - tarvitsemme riittävästi
kohtuuhintaisia asuntoja. Näiden lisäksi totta kai panostusta tarvitaan hyvän ja
osaavan työvoiman turvaamiseksi. Tässä on myös tärkeää, että pidämme
peruspalvelutuotannon laadukkaana ja kehitämme sitä helsinkiläisten tarpeita
vastaavaksi. Panostuksia on lisätty sekä pääkaupunkiseudun markkinoimiseksi
kansainvälisesti, että koko alueen kiinnostavuuden lisäämiseksi. Nämä asiat ovat
tänä päivänä Helsingin vahvoja painopistealueita. Ja näissä asioissa tehdään
tiivistyvää yhteistyötä muun pääkaupunkiseudun kanssa. Olemme oikeilla urilla
mutta työn alussa. Näin voi sanoa.
Hyvät kuulijat,
Helsingin seudun kansainvälisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi toteutetaan
yhteisen kehitysyhtiö Culminatumin puitteissa seudullista innovaatiostrategiaa
ja osaamiskeskusohjelmaa. Tänä vuonna aloittavan pääkaupunkiseudun yhteisen
markkinointiyhtiön tehtävänä on saada seudulle lisää kansainvälisiä yrityksiä ja
tutkimuslaitoksia.
Kaupungin tärkein yksittäinen elinkeinohanke on yritysvetoinen digitaalisen
median ja sisältötuotannon toimialalle keskittynyt Forum Virium Helsinki.
Tavoitteena on lisätä Helsingin kiinnostavuutta innovaatioyritysten
sijaintipaikkana sekä tarjota kaupungin omille hallintokunnille mahdollisuus
kehittää uusia ratkaisuja palvelutuotantoonsa. Kaupunki tukee myös erityistä
pk-yritysten kasvuohjelmaa.
Hyvät kuulijat,
Helsingissä on tehty selkeä päätös ja myös ryhdytty toimiin elinkeinopalvelujen
vahvistamiseksi. Helsingissä on koottu elinkeinopoliittiset asiat yhteen ja
nimetty kelpo elinkeinojohtaja, jonka toimesta on pantu tuulemaan.
Mikä tärkeintä, Helsingissä valmistellaan uutta elinkeinopoliittista strategiaa.
Strategialla halutaan vahvasti vastata niihin haasteisiin, jotka on voitettava,
jotta todella saamme työpaikkojen määrä kasvuun ja Helsingin
yrittäjäystävälliseksi ja houkuttelevaksi alueeksi yrittäjille toimia.
Tämänpäiväinen seminaari on mitä tärkein. Tämä seminaari on osaltaan uuden
Helsingin elinkeinopoliittisen strategian valmistelua. Eri puolilla kaupunkia
järjestetään tilaisuuksia, joissa tavoitteena on nostaa esille yrittäjyyteen
liittyvät kipupisteet ja sen pohjalta luoda strategian painopistealueet.
Aikataulussa edetään siten, että jo joulukuussa lienee kaupunginhallituksella
aiheesta työseminaari tms. Varsinainen strategian valmistuminen tapahtunee ensi
vuonna.
On upeaa ja välttämätöntä, että kaupungin ylin johto on vahvasti sitoutunut
strategian tekemiseen. On hyvä, että strategiaa tehdään yhdessä alueen
yrittäjien ja muiden toimijoiden kanssa. Se on ainoa ja oikea tapa tehdä toimiva
ja laadukas strategia.
Hyvät kuulijat,
Myös eduskunta toimii osaltaan yrittäjyyden edistämiseksi ja yrittäjien aseman
parantamiseksi.
Erityisen iloinen olen siitä, että eduskunta on vihdoin saanut käsiteltäväkseen
kauan odotetun vanhemmuuden kustannuksien tasaamiseen liittyvän lakipaketin.
Lakiesityksen tavoitteena on keventää vanhempainvapaasta yrityksille koituvia
kustannuksia ja samalla helpottaa erityisesti naisvaltaisten yritysten asemaa.
Vaikka hallituksen esityksessä otetaan askelia eteenpäin vanhemmuuden
kustannusten jakamiseksi, huonoa ja ongelmallista siinä on se, että uudistus
ehdotetaan rahoitettavaksi nostamalla työnantajien sairausvakuutusmaksua ja
palkansaajan päivärahamaksua.
Vanhemmuuden maksumiehiksi eivät saa joutua joko naisten tai miesten työnantajat
tai edes molemmat, vaan vanhemmuuden kustannukset olisi hoidettava
yhteisvastuullisesti. Eihän raskaus ole työperäinen sairaus.
Perhevapaiden kustannusten jakaminen olisi kustannettava korottamalla valtion
osuutta sairausvakuutusmenoista, eikä nostamalla työnantajien sivukuluja.
Työllistämisen kynnys on Suomessa jo nyt niin korkea, että sitä ei pidä enää
millään tavalla nostaa.
Toki lakiesityksessä olisi voinut olla myös sairastuneen lapsen hoitoajan
kustannusten korvaaminen. Siinäkin olisi luontevaa jakaa kustannusrasitus koko
yhteiskunnan korvattavaksi.
Hyvät kuulijat,
Eduskunnassa yrittäjien asemaa on haluttu kohentaa myös parantamalla yrittäjien
sosiaaliturvaa. Yrittäjien sosiaaliturvassa on ollut puutteita, jotka eivät ole
millään tavalla perusteltuja yrittäjän riskiin kuuluviksi.
Viime vuosina tehtyjä keskeisimpiä parannuksia ovat olleet sairauspäivärahan
karenssin lyhentäminen ja työterveyshuollon korvattavuuteen tulleet muutokset.
Kolmas tärkeä asia, jonka itse asiassa juuri hyväksyimme, on yrittäjän
perheenjäsenen työttömyysturvan parantaminen.
Yrityksessä työllistynyt yrittäjän perheenjäsen tulee nyt pääsemään
työttömyysetuuksien piiriin nykyistä helpommin. Parannus on todella tärkeä
yrittäjäperheiden kannalta, mutta myös yrittäjyyden houkuttelevuuden
lisäämiseksi.
Tehdyistä parannuksista huolimatta yrittäjän sosiaaliturva kaipaa edelleen
kohentamista.
Kiireellistä olisi saada sairaan lapsen hoitokulujen verovähennyskelpoisuus
koskemaan kaikkia yrittäjiä, myös toiminimellä toimivia yrittäjiä. Samoin oikeus
osittaiseen hoitorahaan eli mahdollisuuteen lyhentää työaikaansa lastenhoidon
vuoksi olisi ulotettava koskemaan yrittäjiä. Yrittäjät maksavat veroja, joista
hoitoraha kustannetaan. Yrittäjien sivuuttaminen kertoo siitä, että varsinkaan
naisyrittäjyyteen liittyviä erityishaasteita ei ymmärretä.
Tästä on hyvä mennä eteenpäin. On selvää, että yrittäjyyden politiikkaohjelman
on kuuluttava myös seuraavan hallituksen hallitusohjelmaan.
Hyvät kuulijat,
Katseet on jo suunnattava tulevaan vaalikauteen. Työllisyysasteen kasvua ja
uusien työpaikkojen syntyä on tuettava kaikin keinoin.
Suomessa tapahtunut työllisyyskehitys on ollut pääosin hyvän taloussuhdanteen ja
veronalennusten ansiota. Tilanne on kuitenkin haasteellinen. Talouskasvun
odotetaan hiipuvan ensi vuonna. Tuotantoa lisäävien investointien määrä Suomessa
on ollut jo muutaman vuoden laskussa. Yhä edelleen 14–15 prosenttia
suomalaisista on työttömänä, tukityöllistettynä tai työllisyyskoulutuksessa.
Tällä vaalikaudella hallitus on panostanut työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin
varsin mittavasti. Tämä on asia, johon on syytä kiinnittää tarkkaan huomiota.
Niin työministeriön omat kuin useat muut tutkimukset ovat osoittaneet useat
työvoimapoliittiset toimet vaikuttavuudeltaan heikoksi tai jopa haitallisiksi.
Työvoimapolitiikan vaikuttavuus on rohkeasti nostettava keskusteluagendalle.
Tilanne ei ole toivottava. Tukityöllistettyjen määrä kasvaa jatkuvasti, vaikka
samaan aikaan työmarkkinoilla on tuhansia avoimia työpaikkoja.
Olemme eduskunnan talousvaliokunnassa esittäneet huolemme siitä, miten
yrityspolitiikan toteuttamiseen varatut määrärahat ovat vain murto-osa siitä,
mitä talousarviossa esitettään työttömyyden hoitoon. Voi kysyä, ovatko
panostukset oikeassa suhteessa toisiinsa?
Jotta meillä suomalaisilla on töitä, on panostettava voimakkaasti osaamiseen.
Niin peruskouluihin, ammatilliseen koulutukseen kuin yliopistoihin. Julkiset
T&K-panostukset on saatava 7 prosentin kasvu-uralle.
Tulevat veroratkaisut ovat aivan oleellisia työn tekemisen ja kannattavuuden
lisäämiseksi. Työn verotuksen keventämistä on määrätietoisesti jatkettava.
Yritysverotuksessa on sitouduttava kilpailukyvyn parantamiseen.
Kaikki voimme olla yhtä mieltä siitä, että vain menestyvä yritys työllistää.
Yritysten kasvua on tuettava ja turhaa byrokratiaa kitkettävä kaikin tavoin.
Työllisyyden ja yritystemme tulevaisuuden kannalta sukupolvenvaihdosten
verotukselliset esteet on poistettava.
Hyvät kuulijat,
Helsingin maine yrittäjäystävällisenä kaupunkina ei ole paras mahdollinen - se
on ikävä kyllä myönnettävä. Liian usein kuulee, että me emme osaa houkutella
yrittäjiä ja että Helsingin kanssa yrittäjien on vaikeaa ja vaivalloista
työskennellä. Helsingin byrokratiassa on epäselvää, kuka vastaa mistäkin.
Yrittäjien on vaikea saada asioitaan hoidettua verrattuna moneen muuhun kuntaan.
Tarua vai totta? Mielikuvillakin on joka tapauksessa vahva vaikutus ihmisten
toimintaan. Tämä on valitettavaa. Osa epäkohdista on varmasti jo korjattu, työtä
on paljon tehty, mutta tämä on asia, joka on laitettava kuntoon. Niin, että kun
yrittäjä ottaa yhteyttä kaupunkiimme, pidämme kädestä, kunnes asiat on saatu
kuntoon. Jotta tämä asia tulee kuntoon, on meidän tehtävä monia asioita, suuria
ja pieniä.
On hyvä, että teemme elinkeinostrategian, jonka yrittäjät kokevat omaksi. Joka
pureutuu oikeisiin asioihin ja on täysin toteuttamiskelpoinen työväline, joka ei
jää pölyttymään kaupunginkanslian hyllyyn.
Strategian on nivouduttava koko kaupungin kehittämiseen. Haluamme kehittää
Helsinkiä, jossa on vilkas elinkeinoelämä, kasvavia yrityksiä, runsaasti
työpaikkoja. Työpaikkojen ja asuntojen – kohtuuhintaisten - on nivouduttava
kestävän kehityksen mukaisesti yhteen eri puolella kaupunkia. Helsinkiä, joka on
vihreä ja viihtyisä ja jossa on turvallista asua ja elää. Joukkoliikenne toimii,
mutta myös parkkipaikkoja on riittävästi. Menestyäkseen on Helsingin oltava
monien mahdollisuuksien kaupunki!
|