Kokoomuksen puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sari Sarkomaa kiirehtii hallitusta tekemään viivytyksettä päätöksen aluksesta, joka kykenee tehokkaaseen öljy- ja kemikaalitorjuntaan. Useat asiantuntijat ovat jo pitkään varoitelleet, että ilman lisätoimia suuri öljyonnettomuus rannikollamme on hyvin mahdollinen. Öljykuljetusten määrä on noussut kymmenessä vuodessa 20 miljoonasta tonnista noin 130 miljoonaan tonniin vuodessa. - Vakava öljyonnettomuus olisi Itämerelle ympäristökatastrofi, josta se ei välttämättä toipuisi koskaan. Torjuntavalmiudesta tinkiminen voi koitua Itämerelle kohtalokkaaksi, varoittaa Sarkomaa.
Itämerta ja Suomenlahtea käytetään yhä törkeästi jätealtaana. Viime vuonna todistettavasti useat sadat laivat laskivat öljyä tai öljyistä vettä suoraan mereen. Todellisten päästöjen määrä on moninkertainen, sillä valvonta on vaikeaa. Uuden öljynpäästömaksun lisäksi Suomessa on otettava käyttöön Ruotsin mallin mukainen julkistamiskäytäntö, jolla öljyllä merta saastuttaneiden varustamoiden ja muiden toimijoiden tiedot julkistetaan. Ympäristörikkojen julkistaminen antaa kuluttajille mahdollisuuden suosia ympäristöystävällisiä toimijoita, muistuttaa Sarkomaa.
Laajentuneen Euroopan unionin sisämeri, Itämeri, on maailman saastuneimpia merialueita. Itämeren suojelu on otettava Suomen EU-puheenjohtajakauden erityiseksi painopisteeksi. Koko EU ja erityisesti jokainen Itämeren rannikkovaltio on saatava sitoutumaan Itämeren suojeluun kaikissa toimissaan. Ilman voimakasta poliittista tahtoa ja kaikkien rannikkovaltioiden yhteistyötä ei Itämerta voi pelastaa.
Lisätietoja: Sari Sarkomaa 050 511 3033