Vanhasen hallituksen todelliset teot ilmastonmuutoksen torjumiseksi ovat jääneet
vähäisiksi. Kuvaava esimerkki on lisäbudjetin panostus biopolttoaineisiin. Sitä
on mainostettu hallituksen merkittävänä ilmastotekona. Tosiasia kuitenkin on,
että biopolttoaineet eivät yksiselitteisesti vähennä hiilidioksidipäästöjä, kun
otetaan huomioon koko tuotannosta ja käyttöketjusta syntyvät
hiilidioksidipäästöt. Biopolttoaineiden kehittämistyö on välttämätöntä, mutta
ympäristönäkökohtia ei tule uhrata alue- ja maatalouspolitiikalle.
Liikenteen päästöt ovat keskeisessä asemassa kasvihuonekaasujen vähentämisessä.
Vanhasen hallitus on liikennepolitiikassaankin laiminlyönyt ilmastotavoitteet.
Joukkoliikennettä on ajettu alas ja sen kilpailukykyä heikennetty.
Ilmastomuutoksen torjuminen edellyttää voimakkaita toimenpiteitä
joukkoliikenteen edistämiseksi koko maassa. Liikennettä on saatava enemmän
raiteille. Ylipäänsä joukkoliikennepalveluiden saatavuutta on parannettava
kaavoituksella ja liikennejärjestelyillä.
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä maailmanlaajuisia uhkia niin ihmisten kuin
ympäristönkin hyvinvoinnille ja sitä ei saa sivuuttaa. Seuraavan hallituksen on
otettava ilmastonmuutoksen hidastaminen ja siihen sopeutuminen hallitusohjelman
keskeiseksi painopisteeksi. On määriteltävä, miten voimme taistella tehokkaasti
ilmastonmuutosta vastaan ja samalla kestävällä tavalla asua, elää ja liikkua
sekä edistää taloudellista kasvua ja työllisyyttä.
Suomen on toimittava EU:ssa ja kaikilla kansainvälisillä foorumeilla
aktiivisesti maailmanlaajuisen ilmastopolitiikan aikaansaamiseksi. Ilman
globaaleja ilmastositoumuksia päästöjä aiheuttava teollisuus ja siten
talouskasvu ja työpaikat siirtyvät pois päästörajoitusten maista maihin, joissa
saastuttaminen on edullisempaa. Ei auta, että Suomessa tai edes EU:ssa päästöt
vähenevät, jos ne muualla kasvavat tätäkin enemmän. Kaikki merkittävät maat on
saatava sitoutumaan päästöjen vähentämistavoitteisiin.
Lisätietoja: Sari Sarkomaa 050 511 3033