Siirry sisältöön

Vihonviimeinen wilmaviestipommitus vai tuki kasvatustyössä?

Tammikuisilla opettajien Educa –messuilla saa vahvan päivityksen koulumaailman asioista. Iso huoli on lukioiden ja erikoislukioiden tulevaisuudesta. Ammatillisen koulutuksen vähenevät lähiopetustunnit puhututtivat myös. Myönteistä palautetta tuli sitkeästä työstä, jolla oppivelvollisuuden keinotekoinen pidentäminen saatiin kuopattua. Ja niukat lisävoimavarat suunnattua perusopetukseen ja räätälöityyn tukeen nuorille.

Minulla oli ilo opetushallituksen johtokunnan puheenjohtajana puhua perusopetuksen uudistamisesta sekä vanhempien ja koulun yhteistyöstä, jolla tuetaan lasten oppimista, kasvua ja koulunkäyntiä. Siksi vanhempien ja opettajien yhteistyö on lapsen etu. Vanhemmilla on ensisijainen vastuu lapsen kasvatuksesta ja hyvinvoinnista. Tätä vastuuta koulu täydentää.

Koulun näkökulmasta kiinnostavaa on, miten oppilaiden vanhemmat kokevat kodin ja koulun yhteistyön. Onko se välttämätön paha, vihonviimeinen wilmaviestipommitus vai tärkeä tuki kasvatustyössä? Kodin ja koulun yhteistyöhön voi liittyä vahvaa yleistämistä. Mielikuviin ja stereotypioihin ei pidä jäädä kiinni, vaan niitä tulee rohkeasti purkaa. Vanhempainliiton Vanhempien Barometri 2013 –kyselyssä korostui se, että vanhemmat kokivat olevansa tervetulleita lapsen kouluun mutta yhteistyössä vanhemmat näkivät myös paljon kehitettävää.

Uudet opetushallituksen johdolla valmistellut perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet otetaan käyttöön ensi vuonna. Niiden valmistelussa kuultiin tarkkaan opettajien ääntä. Myös koulutuskentältä tulleessa palautteessa toivottiin, että vanhempien ja koulun yhteistyön toteuttamistavat määriteltäisiin nykyistä selkeämmin. Erityisesti esille nousi huoli yhteistyön haasteista ja mittavasti vaihtelevista käytännöistä. Uusissa perusteissa yhteistyötä onkin kirkastettu, jotta se tukisi opettajien työtä ja vanhempien roolia. Olennaista on, että pelisäännöt ovat selvät kaikille –oppilaita unohtamatta.

Koskaan ei voi liikaa korostaa sitä, että koulussa on oltava yhteisesti sovitut viestintätavat, joita noudatetaan. Kodin ja koulun yhteistyö on opettajille työtehtävä, jota opettajat hoitavat työajallaan. Maailman parhaat opettajat ansaitsevat myös parhaat rehtorit. Rehtori on avainasemassa siinä, millainen kodin ja koulun yhteistyön merkitys on ja miten se toteutuu koulussa.

Sujuvalla yhteistyöllä on iso merkitys koko kouluyhteisön toimintaan ja erityisesti lapsen oppimiseen sekä hyvinvointiin. Ajatukset ja palaute kodin ja koulun yhteistyön kehittämisestä on tervetullutta.

Lasten lukutaito on huolestuttavasti laskenut ja toimia tarvitaan koulun lisäksi kodeissa. Kotona lukemisella on aivan erityinen merkitys lasten kiinnostukseen lukemista kohtaan. Tarvetta on meidän vanhempien lukutalkoisiin. Lapsen läheisten aikuisten merkitys oppimiselle ja hyvinvoinnille on mittava. Kun lapselle on kotona luettu, tulee kirjasta ystävä, joka seuraa läpi elämän.

Kouluruokailu on toinen esimerkki. Vanhempien päävastuulla on sanoa, lapsille, miksi kouluruoka viisasta syödä ja pitää syödä joka päivä. Nälkäinen lapsi ei opi. Meidän vanhempien ryhtiliike onko tarpeen, kun tiedämme, että vain noin puolet yläkoululaisista syö kouluruuan joka päivä.

Tärkein viesti Educa-messuilta oli, että koulutus on palautettava politiikan ykkösagendalle eikä opetuksesta ole enää varaa leikata. Opetusta on uudistettava niin, että jokainen lapsi saa olla parhaimmillaan ja että kaikki nuoret jatkavat opintoja peruskoulun jälkeen. Opettajalle on annettava mahdollisuudet olla opettaja ja aikaa jokaiselle oppilaalle. Tiukassa taloustilanteessa tämä on haastava tehtävä mutta siinä on pakko onnistua.

Järjestän eduskunnan Pikkuparlamentin kansalaisinfossa avoimen Sivistysparlamentti-keskustelutilaisuuden 23. maaliskuuta klo 14-15.30. Lämpimästi tervetuloa mukaan vaihtamaan ajatuksia koulutuksesta ja opetuksesta.

Sari Sarkomaa
kansanedustaja
Valtiovarainvaliokunnan sivistys- ja tiedejaoston jäsen
Opetushallituksen johtokunnan pj
www.sarisarkomaa.fi

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.