Kolumnit 2006

13.12.2006
Perintöveron kiusa

8.12.2006
Ryhtiä tasa-arvotyöhön

7.12.2006
Mielenterveyspalveluiden hoitotakuu yhä toteutumatta

29.11.2006
Terveyttä edistävä apteekki

24.11.2006
Kokonaiskoulupäivä uhka perusopetukselle

17.11.2006
Ilmastotavoitteet vahvasti kokoomuksen agendalla

9.11.2006
Ohjeistusta koulutuksen korvauskäytäntöihin

30.10.2006
Mitä demarit pelkäävät?

6.10.2006
Jokamiehen joukkoliike vanhempainvapaalle!

4.10.2006
Päivähoitolain uudistus on torso

4.10.2006
Ajatuksia eläkkeiden ostovoimasta ja veroerosta

11.9.2006
Pitääkö miehille maksaa enemmän lastenkin hoidosta?

6.9.2006
Perintöverosta päästävä eroon!

syyskuu 2006
Puhtaampi Töölönlahti

28.8.2006
Vastuullista senioripolitiikkaa

9.8.2006
Pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä tuettava

8.8.2006
Heinäluoman kaupunkipolitiikka hukassa

31.7.2006
Järjestöjen rooli korvaamaton

20.6.2006
Itämerellä on mahdollisuus

5.6.2006
Vastuullista senioripolitiikkaa

26.5.2006
Puitelaki palveluiden pelastajaksi?

10.5.2006
Järjestötyö täydentää hyvinvointipalveluita

25.4.2006
Hazardilla totuuden kokoinen aukko

8.4.2006
Vanhemmuuden kustannukset kuntoon!

3.4.2006
Painajainen Itämerellä

8.3.2006
Yrittäjät luovat uusia työpaikkoja

8.3.2006
Työ ja perhe – jokanaisenoikeus

7.3.2006
Jokaisen naisen oikeus

3.3.2006
Kela-korvaus osa ennaltaehkäisyä

1.3.2006
Kristillisten koulujen toimintamahdollisuudet turvattava

8.2.2006
Vuoden vaihteen jännitys

3.2.2006
Ennakoiva ote hyvinvointiin sopii Kokoomukselle

11.1.2006
Oikeus valita kuuluu vaaleihin

9.1.2006
Pitkät listat olisivat tuhoisa harha-askel

6.1.2006
Yhteistyöllä paremmat palvelut


Kolumnit 2005

Kolumni Erikoislääkäri-lehdessä 26.5.2006

Puitelaki palveluiden pelastajaksi?

Hyvinvointiyhteiskuntamme turvaaminen edellyttää kunta- ja palvelurakenteen uudistamista. Kuitenkin väistämättömäksi tiedettyä muutosta on lykätty eteenpäin, vaikka on ollut jo pitkään selvää, ettei nykymenolla voi jatkaa.

Kuntatalous on historiallisen heikko. Joka kolmannen kunnan tulot eivät riitä menoihin. Kunnissa nostetaan veroja, velkaannutaan ja pahimmillaan leikataan rajusti kansalaisten peruspalveluja.

Pahin on vielä edessä: monilta Suomen kunnilta loppuvat rahat lähivuosina, kun eläkeläisten määrä kasvaa ja veronmaksajien suhteellinen osuus pienenee. Uudistuksen vastuuttomalla lykkäämisellä yhä pidemmälle olisi vakavat seuraukset.

Yhteisymmärryksen löytäminen uudistuksen sisällöstä ei näytä helpolta. Toinen päähallituspuolue haluaa pitää kuntarakenteen ennallaan ja toinen palvelurakenteet nykyisellään. Onkin vaara, että "mitään ei saa muuttaa" muodostuu hallituksen kunta- ja palvelurakenneuudistuksen kantavaksi ydinajatukseksi. Kuntakentän säilyttäminen ennallaan museoisi ja rapauttaisi suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan perustan.

Kunta- ja palvelurakennehankkeessa on edettävä pikaisesti. Suunnitteilla olevassa puitelaissa on asetettava selkeät päämäärät ja aikataulut muutokselle. Tavoitteena on oltava työssäkäyntialueiden pohjalle muodostuvat vahvat peruskunnat.

Uudistuksen on vahvistettava kunnallista itsehallintoa sekä varmistettava kuntien toimintakyky. Vain vahvat peruskunnat pystyvät turvaamaan monipuolisen palvelutuotannon, palveluiden laadun ja tehokkaan elinkeinopolitiikan.

Eri ratkaisumallit eri alueilla ovat kuitenkin mahdollisia ja jopa suotavia. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on jo nyt riittävän vahva väestöpohja ja perusta palveluiden järjestämiseksi. Sen sijaan pääkaupunkiseudulla tarvitaan lisää organisoitua yhteistyötä niin elinkeinopolitiikassa, maankäytössä, asuntorakentamisessa kuin liikennejärjestelyssä.

Muodostuu kuntarakenne sitten millaiseksi tahansa, on palveluiden tuotantotavat uudistettava ja perusasiat laitettava kuntoon. On ratkaistava, mitkä ovat kuntien tehtävät ja toisaalta mikä on valtion ja kuntien välinen tehtävänjako. Jotta kuntatalous pysyy tasapainossa ja kunnat saavat niille kuuluvan osuuden verotuloista, tarvitaan aito peruspalvelubudjetti. Tämä tarkoittaa, että myös valtion on pidättäydyttävä määräämästä uusia velvoitteita ilman täysimääräistä lisärahoitusta ja toimittava ennustettavasti.

Kuntien on ennakkoluulottomasti etsittävä uusia tapoja järjestää palvelunsa. Jatkossakin päävastuu palveluista on oltava julkisella sektorilla, mutta kolmannen sektorin ja yksityisten yritysten roolia palveluiden tuottamisessa on lisättävä. Kuntien palvelujen järjestämisvastuu on nykyistä selvemmin nähtävä palvelujen tuottamiseen liittyvänä ohjaus-, rahoitus- ja valvontavastuuna. On ehdottoman tärkeää, että kunnat aina kantavat vastuun palvelujen saatavuudesta, kokonaisuudesta ja laadusta. Kilpailuttaminen vaatiikin kunnissa lisää hankinta- ja osto-osaamista.

Kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa on keskityttävä siihen, että perusterveydenhuolto saadaan iskukuntoon ja työnjako erikoissairaanhoidon ja sosiaalitoimen kanssa toimivaksi kokonaisuudeksi.

Lähtökohta on oltava, että sosiaali- ja terveyspalvelut ovat osa kunnan laaja-alaista hyvinvointipolitiikkaa. Päätöksentekoa ei pidä siirtää kauas kuntalaisista.

Jokaista alueellista yksityiskohtaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisessä ei ole tarpeen määritellä. Nykyisin hyvin toimivista käytännöistä, maantieteellisistä olosuhteista tai muista alueellisista tekijöistä riippuen eri järjestämismallit ovat mahdollisia. Rakenteellisina raameina kuntakokoa on kasvatettava vahvaksi, noin 20 000 - 30 000 asukkaan peruskunnaksi.

Terveydenhuollossa viiden miljoonapiirin vastuita on mahdollista lisätä, erikoistumista vahvistaa ja keskinäistä työnjakoa kehittää. Näin sairaanhoitopiirien määrää pystyttäisiin olennaisesti vähentämään siten, että niitä olisi 8-10. Lisäksi tarpeen mukaan voidaan perustaa vaativia sosiaalipalveluja järjestäviä alueellisia yksiköitä. Myös peruserikoissairaanhoidon osaamista on vahvistettava.

Rakennemuutokset eivät sinällään ole ratkaisu terveydenhuollon kasvaviin kustannuksiin. Terveydenhuollon toimintamalleihin ja käytäntöihin on paneuduttava tulevaisuudessa entistä voimakkaammin ja keskityttävä vaikuttaviin menetelmiin ja tuottavuuden lisäämiseen. Tavoitteena on oltava entistä joustavammat palveluprosessit, joissa asiakas on yhteinen nimittäjä. Sähköinen potilasasiakirjajärjestelmä on edellytys saumattomille palveluketjuille.

Kustannuspaineiden helpottamiseksi sairauksia ja sosiaalisia ongelmia on ennaltaehkäistävä tehokkaasti. Palvelurakenneuudistuksessa onkin vahvistettava ehkäisevää työtä ja terveyden edistämistä palveluiden lähtökohtana. Itse terveyspalveluilla on lopulta vain pieni vaikutus ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Ihmisiä on myös kannustettava ottamaan nykyistä enemmän vastuuta omasta hyvinvoinnistaan ja elämäntavoistaan.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamista ei saa irrottaa laajemmasta paikallisesta hyvinvointipolitiikasta, johon kuuluvat myös asumisen, liikenteen ja vapaa-ajan toimintojen, kuten liikuntapalvelujen järjestelyt. Irrottaminen merkitsisi ehkäisevän ja rakenteellisen työn jäämistä sivuraiteelle.

Kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa on tähän mennessä keskitytty lähinnä laatikkoleikkeihin, joilla ongelmia ei ratkaista. Tehostamisesta huolimatta on selvää, että myös lisävoimavaroja tarvitaan. Tähän mennessä olemme saaneet suhteellisen pienellä panostuksella laadukasta terveydenhuoltoa, suomalaisen terveydenhuollon ollessa kansainvälisesti vertaillen varsin kustannustehokasta.

Vakava tosiasia on, että kuntatalous on jo nyt kriisissä. Tätä tosiseikkaa ei saa haudata kunta- ja palvelurakenneuudistuskeskustelun alle. Jos peruspalvelujen pelastustoimiin ei ryhdytä välittömästi, voi tapahtua korvaamatonta vahinkoa. Kiireellisintä on maksaa kunnilta otettu pakkolaina takaisin. Samoin kuluvan vuoden budjetissa terveyshankkeesta leikatut kymmenet miljoonat eurot on palautettava pikaisesti. Tulevaisuuteen varautumisen lisäksi kuntapalveluiden toimivuudesta on huolehdittava tämän päivän arjessa.

Sari Sarkomaa
Kansanedustaja
Kokoomuksen puoluevaltuuston puheenjohtaja