Kolumnit 2006

13.12.2006
Perintöveron kiusa

8.12.2006
Ryhtiä tasa-arvotyöhön

7.12.2006
Mielenterveyspalveluiden hoitotakuu yhä toteutumatta

29.11.2006
Terveyttä edistävä apteekki

24.11.2006
Kokonaiskoulupäivä uhka perusopetukselle

17.11.2006
Ilmastotavoitteet vahvasti kokoomuksen agendalla

9.11.2006
Ohjeistusta koulutuksen korvauskäytäntöihin

30.10.2006
Mitä demarit pelkäävät?

6.10.2006
Jokamiehen joukkoliike vanhempainvapaalle!

4.10.2006
Päivähoitolain uudistus on torso

4.10.2006
Ajatuksia eläkkeiden ostovoimasta ja veroerosta

11.9.2006
Pitääkö miehille maksaa enemmän lastenkin hoidosta?

6.9.2006
Perintöverosta päästävä eroon!

syyskuu 2006
Puhtaampi Töölönlahti

28.8.2006
Vastuullista senioripolitiikkaa

9.8.2006
Pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä tuettava

8.8.2006
Heinäluoman kaupunkipolitiikka hukassa

31.7.2006
Järjestöjen rooli korvaamaton

20.6.2006
Itämerellä on mahdollisuus

5.6.2006
Vastuullista senioripolitiikkaa

26.5.2006
Puitelaki palveluiden pelastajaksi?

10.5.2006
Järjestötyö täydentää hyvinvointipalveluita

25.4.2006
Hazardilla totuuden kokoinen aukko

8.4.2006
Vanhemmuuden kustannukset kuntoon!

3.4.2006
Painajainen Itämerellä

8.3.2006
Yrittäjät luovat uusia työpaikkoja

8.3.2006
Työ ja perhe – jokanaisenoikeus

7.3.2006
Jokaisen naisen oikeus

3.3.2006
Kela-korvaus osa ennaltaehkäisyä

1.3.2006
Kristillisten koulujen toimintamahdollisuudet turvattava

8.2.2006
Vuoden vaihteen jännitys

3.2.2006
Ennakoiva ote hyvinvointiin sopii Kokoomukselle

11.1.2006
Oikeus valita kuuluu vaaleihin

9.1.2006
Pitkät listat olisivat tuhoisa harha-askel

6.1.2006
Yhteistyöllä paremmat palvelut


Kolumnit 2005

Kolumni Verohallinnon henkilöstölehti Otsossa 2/2006, kesäkuu

Yhteistyöllä paremmat palvelut

Hyvinvointipalvelumme ovat historiallisen suurten haasteiden edessä. Joka kolmannen kunnan tulot eivät riitä menoihin. Kunnissa nostetaan veroja, velkaannutaan miljardin euron vuosivauhtia ja pahimmillaan leikataan rajusti kansalaisten peruspalveluja. Tilanne alkaa olla umpikujassa pahimman ollessa vielä edessä: monilta Suomen kunnilta loppuvat rahat lähivuosina kustannusten kasvaessa kiihtyvällä vauhdilla ja veronmaksajien suhteellisen osuuden pienentyessä. Jos peruspalvelujen pelastustoimiin ei ryhdytä välittömästi, voivat vahingot olla korvaamattomia.

Hallituksen viime keväänä aloittaman kunta- ja palvelurakenneuudistuksen lähtökohtana on turvata tulevaisuuden peruspalvelut kohtuullisella verorasituksella. Uudistuksen välttämättömyydestä vallitsee yksimielisyys, mutta yhteisymmärryksen löytäminen sen sisällöstä ei näytä helpolta. Uudistuksen päätavoitteena on pidettävä laadukkaiden palveluiden turvaaminen tasavertaisesti koko maassa. Samalla hyvinvointi on nähtävä laajemmin.

Hyvinvointikeskustelussa on liikaa juututtu ajattelemaan, että pelkästään julkiset palvelut pystyvät luomaan hyvinvointia. Ja että hyvinvointia voidaan toteuttaa ainoastaan säätämällä uusia lakeja ja ulottamalla viranomaisvastuu kaikkiin elämän eri tilanteisiin.

Tosiasiassa yhteisöillä, järjestöillä ja yksityisellä sektorilla on huomattava merkitys ihmisten elämänlaatuun. Ihmisten omien valintojen ja toiminnan vaikutuksista puhumattakaan. Vinoutuneesta keskustelusta onkin päästävä eteenpäin. Hyvinvointiyhteiskunnan uudistamisessa eri tahojen, julkisen, yksityisten yritysten ja kolmannen sektorin, on tehtävä yhteistyötä. Koska ihmiset ja elämäntilanteet ovat erilaisia, myös palveluihin tarvitaan erilaisia vaihtoehtoja.

Yksityiset palvelut ovat joutuneet erityisen hyökkäyksen kohteeksi ilman, että olisi esitetty, miten ja millä rahoilla ne korvattaisiin. Sairausvakuutuskorvauksen eli Kela-korvauksen poisto yksityislääkärin antamasta hoidosta ja tutkimuksesta on tästä ikävä esimerkki. Korvausten poisto ei palvelisi ketään millään mittarilla mitattuna. Se ruuhkauttaisi entisestään julkista sektoria ja omalta osaltaan estäisi hoitotakuun onnistumista.

Sairausvakuutuskorvaukset ovat pienuudestaan huolimatta lisänneet lääkäripalvelujen valinnanvapautta ja kannustaneet ihmisiä ottamaan nykyistä enemmän vastuuta omasta terveydestään. Korvausta saavista valtaosa, 2/3 on naisia - tavallisia palkansaajia ja perheenäitejä.

Kela-korvausta pitäisi päinvastoin nostaa. Se olisi perusteltua terveyden edistämisen näkökulmasta. Korvauksia maksetaan eniten gynekologikäynneistä ja valtaosa niistä on ennaltaehkäiseviä käyntejä. Tämä on esimerkki palvelusta, jota kunta ei tarjoa, vaan se on haettava yksityiseltä sektorilta. Suomi onkin kärkimaita esimerkiksi kohtu- ja rintasyövän varhaisessa toteamisessa. Kela-korvaus on tärkeä ja kustannustehokas osa suomalaista terveydenhuoltoa.

Viimeaikaisessa keskustelussa vähän yllättäen hampaisiin ovat joutuneet myös kansalaisjärjestöt ja ehdotukset niiden roolin vahvistamiseksi. Järjestöjen ja julkisten palveluiden keinotekoinen vastakkainasettelu on ollut hämmästyttävää, koska molempia tarvitaan hyvinvoinnin lisäämiseksi.

Järjestöjen työn tarkoituksena on ennen kaikkea täydentää julkisia hyvinvointipalveluita. Ne myös osaltaan ennaltaehkäisevät niiden tarvetta. Jos vapaaehtoisjärjestöt saisivat toimintaansa varten lisää voimavaroja valtiolta, ne voisivat entisestään vahvistaa hyvinvointia. Esimerkiksi järjestöjen toiminta nuorisotyön ja vanhusten parissa on aivan erinomaista ennaltaehkäisevää sosiaalityötä. Järjestöt antavat sisältöä elämään, parantavat elämänlaatua, tarjoavat vertaistukea, sosiaalista vuorovaikutusta, yhdessäoloa ja harrastusmahdollisuuksia. Yhtä lailla on tärkeää, että ihmiset voivat vapaasti kokoontua yhteen yhteisen asian ja tavoitteen puolesta. Vapaaehtoistyön ja kansalaisjärjestöjen merkitys hyvinvoinnin turvaamisessa on siten suuri.

Kolmannen sektorin valtti on sen nopea reagointikyky yhteiskunnan muutoksiin ja ihmisten tarpeisiin. Järjestöt ovat kiinni ihmisten arjessa. Voikin kysyä, miksi halutaan kiistää tai vähätellä järjestöjen merkitystä? Hyvinvointiyhteiskuntaa on vaikea kuvitella ilman järjestöjen työtä ja panosta, kuten ei myöskään ilman yksityisen sektorin palveluita. Kaikki niitä tarvitaan. Tämä on huomioitava myös silloin, kun mietitään, miten voimme parhaiten turvata niin nykyiset kuin tulevaisuuden palvelut muutosten keskellä.

Sari Sarkomaa
Kansanedustaja
Kokoomuksen puoluevaltuuston puheenjohtaja