Siirry sisältöön

Holtittoman sähköpotkulautailun kuriin laittamiseen vihdoin järeämmät työkalut

Kamppi-Eira 7.11.2024

Saan jatkuvasti viestejä Töölön seudun asukkailta ja yrittäjiltä sähköpotkulautojen aiheuttamista harmeista ja syystä. Helsinkiläisen mitta alkaa olla täynnä kulkureiteille holtittomasti jätetyistä sähköpotkulaudoista ja jalkakäytävillä lainvastaisesti kiiltävien sähköpotkulautailijoiden aiheuttamista vaaratilanteista.

Onnettomuudet ja sääntörikkomukset kuormittavat myös poliisin ja terveydenhuollon toimintoja. Sähköpotkulautaonnettomuuksissa on kuollut yksi aikuinen ja kaksi lasta. Erityisen vakavaa on alle 16-vuotiaiden vaikeiden sähköpotkulautaonnettomuuksien määrän kasvu. Vakavia tuki- ja liikuntaelinten sekä pään vammoja on yhä enemmän.

Ikärajasta huolimatta moni alaikäinen käyttää yhteiskäyttöisiä sähköpotkulautoja. Lapset ja nuoret kuljettavat usein yhtä tai kahta kaveria liikennesääntöjen vastaisesti. Tämä lisää merkittävästi onnettomuusriskejä. Liikkeellä on myös sähköpotkulaudalla ajavia poikajoukkoja, jotka hyvin läheltä kävelijän ohittaessaan huitaisevat tai koskettavat epäasiallisesti. Tämä on hyvin epämiellyttävä ilmiö, jolle on oltava nollatoleranssi. Helsinkiläisillä on oltava mahdollisuus kävellä rauhassa ja turvallisesti omassa kotikaupungissaan.

Olemme kaupungin voimin pyrkineet vähentämään haittoja olemassa olevin keinoin, mutta tarvetta on järeämmille työkaluille. Siksi hallitusneuvotteluissa sovimme lainsäädännöstä, jolla annetaan kaupungeille vahvemmat oikeudet taltuttaa sähköpotkulautojen väärinkäyttöä. Lakiesitys on lausuntokierroksella ja saamme sen pian eduskunnan käsittelyyn.

Esityksessä on pitkään odotettu 0,5 promillen raja sähköpotkulautojen ja sähköpyörien kuljettajille. Alkoholilla on osuutta noin kolmasosaan Helsingin potkulautaonnettomuuksista.On täysin kaupunkilaisjärjen vastaista, ettei sähköpotkulaudan eikä sähköpyörän käyttö päihtyneenä ole ollut kielletty, eikä käytölle ole aiemmin asetettu promillerajaa.

Helsingin kaupungin toiveen mukaan lakiesityksessä esitetään, että sähköpotkulautojen vuokraustoiminta edellyttäisi jatkossa kaupungin lupaa. Kaupunki voisi lupaehdoissa säädellä potkulautojen nopeuksia, lukumäärää, pysäköintiä sekä käytön ajankohtia, käyttöpaikkoja ja käyttäjien ikärajoja.

Tukholmassa sähköpotkulautojen pysäköinti jalkakäytäville ja pyöräteille on kielletty, ja ne on pysäköitävä pyörätelineisiin tai muille osoitetuille paikoille. Pidän järkevänä, että jatkossa Helsingin keskustassa ja kantakaupunkialueella saisi potkulaudan parkkeerata vain merkittyihin paikkoihin. Helsingissä on myös katsottava alueita, kuten Töölöntorin ympäristö, jossa sähköpotkulautailu olisi kokonaan kielletty. Näkemykset uuden lain mahdollistamaan säätelyyn ovat tervetulleita.

Hyvin huolestuttava tieto on Liikenneturvan tutkimustulos, jonka mukaan vain 64 % vastanneista tiesi, että sähköpotkulautailijaa koskevat samat liikennesäännöt kuin pyöräilijää. Ajaa pitää pyörätiellä tai -kaistalla, ja tämän puuttuessa ajoradalla tai pientareella – ei jalkakäytävällä. Myös polkupyöräilyn säännöt olivat hyvin huonosti tiedossa, samoin se, että sähköpotkulaudalla on matkustajan kuljettaminen kielletty.

Sähköpotkulautailun ja monet muutkin liikenteen ongelmat vähenisivät nopeasti, jos liikennesäännöt – nykyiset ja tulossa olevat uudet – olisivat kaikkien kaupungissa liikkuvien tiedossa ja niitä noudatettaisiin. Liikenneturvallisuus tehdään yhdessä. Kodeilla ja kouluilla on keskeinen rooli. Liikennesääntöjen osaamisessa on yhtä lailla meillä aikuisilla tehtävää.

Palautetta olen saanut runsaasti myös kaupungin katuremonteista. Vierailin juuri Töölön ala-asteen koulussa. Monen lapsen huolena oli Mannerheimintien remontti. Pohdimme myös koulun lähipuistojen kunnostamista palvelemaan oppilaiden liikkumista. Kiitos opettajille ja oppilaille hyvistä keskusteluista.

Työmaat, hyvin suunniteltuinakin, aiheuttavat usein autoliikenteen osalta pidempiä matka-aikoja, joukkoliikenteen poikkeusreittejä sekä jalankulun ja pyöräliikenteen tilapäisjärjestelyitä. Asia oli toiveistamme käsittelyssä kaupunginhallituksen ylimääräisessä kokoontumisessa. Pureuduimme asiaan tavoitteenamme löytää nykyistä vaikuttavat keinot kitkeä katuremonttien haittoja helsinkiläisten arkeen ja saada lisää ripeyttä remonttien tekemiseen.

Helsingin on oltava kaupunki, jossa on turvallista ja esteetöntä kävellä sekä liikkua eri kulkumuodoilla kaikkina vuodenaikoina.