Siirry sisältöön

Kännykät kuriin peruskouluissa – työrauha oppimiseen ja välitunnit liikkumiseen

Pasila-lehti 16.1.2025

Kännyköiden ja sosiaalisen median merkitys on kasvanut vaivihkaa vallitsevaan asemaan monen lapsen ja nuoren elämässä. Älylaitteiden jatkuva käyttö on omiaan heikentämään keskittymiskykyä ja nakertamaan muihin asioihin, kuten liikkumiseen ja lukemiseen, käytettyä aikaa. Liika ruutuaika on riski myös aivoterveydelle.


Kännykät eivät ole mikään kotikutoinen ongelma. Useissa maailman maissa kännyköiden käyttö on koulupäivän kielletty tai selkeästi rajattu. Kännykkäparkit ovat tutkitusti edistäneet parempia oppimistuloksia ja parempaa lasten hyvinvointia. Myös OECD ja Unesco ovat suositelleet valtioita säätelemään digiteknologiaa kouluissa tarkemmin oppimistulosten laskun taittamiseksi.

Peruskoulujemme kehittämisen kannalta on merkittävää, että olemme saaneet vihdoin eduskuntaan hallitusneuvotteluissa sopimamme lakiesityksen, joka antaa opettajille ja rehtoreille kipeästi kaivatun selkeän toimivallan asiassa. Tavoitteena on taata oppitunneille työrauha, parantaa oppimistuloksia ja edistää oppilaiden sekä opettajien hyvinvointia.

Lakiesityksen mukaan mobiililaitteiden käyttö olisi sallittu vain opettajan tai rehtorin luvalla joko oppimistarkoitukseen tai oman terveyden hoitamiseen. Lakiesitys antaa kouluille myös mahdollisuuden säädellä kännyköiden käyttöä välitunneilla järjestyssääntöjen avulla.

Koulujen tulee jatkossa laatia järjestyssäännöt mobiililaitteiden käytöstä ja säilytyksestä koulupäivän, myös välituntien ja ruokailun, aikana.

Tämä tukee myös lakiesitykseen sisältyvää ehdotusta lisätä liikunnallisen elämäntavan edistäminen osaksi esi- ja perusopetuksen tavoitteita. Suomalaiset lapset liikkuvat hälyttävän vähän. Vain murto-osa päiväkoti-, alakoulu- ja etenkin yläkouluikäisistä liikkuu riittävästi edes oman terveytensä ylläpitämiseksi.

Liikuntatottumukset opitaan varhain. Vanhempien merkitys lapsen liikunnallisen elämäntavan oppimisessa on tietysti keskeinen, mutta peruskoulussa voidaan tehdä paljon. Siksi on viisasta lisätä välitunteihin ja koko koulupäivään leikkiä, liikuntaa ja toimia, joilla jokainen lapsi löytäisi oman tavan ja ilon liikkua.

Monipuolinen ja riittävä liikkuminen on perusedellytys lasten kasvulle ja kehitykselle. Koulupäivän aikaisen liikkumisen on havaittu vaikuttavan myönteisesti oppimistuloksiin.

Myös sosiaaliset taidot opitaan yhdessä muiden kanssa toimiessa. Lasten ja meidän aikuistenkin on opittava, että ihmisen pitää hallita teknologiaa ja puhelintaan, eikä päinvastoin.