Siirry sisältöön

Vanhempien kasvatuksen ryhtiliike ja äkkiä!

Blogi Verkkouutisissa

Aina kun puhutaan lapsista, on puhuttava myös vanhemmista. Vanhemmilla on aina ensisijainen kasvatusvastuu. Ilman vanhempien nykyistä vahvempaa panosta emme onnistu kitkemään kurittomuutta kouluista. Meidän vanhempien kasvatuksen ryhtiliikkeelle on huutava tarve. Minkä kotona oppii, sen koulussa taitaa. Myös kodin ja koulun yhteistyössä on paljon käyttämätöntä voimavaraa, joka on täysimääräisesti otettava käyttöön.

Olen ehdottanut koulurauhasopimusta, jossa oppilaat, vanhemmat sekä koko koulun väki sopisivat yhdessä oman koulunsa käyttäytymis- ja pelisäännöt. Koulurauhasopimukselle luo perustan eduskuntaan keväällä tulevat koulujen työrauhasäädökset. Niiden mukaan koulujen olisi opetussuunnitelman laatimisen yhteydessä tehtävä oma suunnitelmansa kurinpito- ja ojentamiskeinojen käyttämisestä sekä henkilöstön kouluttamisesta. Mielestäni säädöksiin on myös kirjattava oppilaiden ja vanhempien vahva rooli yhteistyössä koulun väen kanssa.

Koulutasolla, mutta myös kodeissa, tarvitaan lisää tietoa koulun kurinpito- ja ojentamiskeinoista sekä muista säännöistä. Yhdessä tekeminen on alku sitoutumiselle ja koulurauhasopimuksen onnistumiselle. Yhteisöllisyyden voima on yllättävän vahva, eikä se vaadi lisäbudjetteja.

Opetushallituksen on hyvä valmistella koulurauhasopimusta varten valtakunnalliset perusteet. Opettajilla ja rehtoreilla on oltava koulukuriin liittyvää koulutusta nykyistä enemmän perus- ja täydennyskoulutuksessa. Kodin ja koulun yhteistyöhön on luotava uusia elementtejä. Tässä työssä on Opetushallituksella tärkeä rooli. On välttämätöntä, että vanhemmat tietävät koulun pelisäännöt ja huolehtivat sekä kasvattavat ja opettavat lapsiaan pelisääntöjen noudattamiseen. Kurinpitoasioissa vanhempien ja opettajien yhtenäinen linja on tehokkain.

Koulukurikeskustelussa on tietenkin aina muistettava, että häiriökäyttäytymisen taustalla on usein oppimisen vaikeudet ja muut tukea edellyttävät ongelmat, joihin tulisi puuttua oppilashuollollisin toimenpitein. Opettajaa eikä oppilasta ei saa jättää yksin vaan oppilashuollon on oltavana tukena jo ennaltaehkäisevästi. Koulurauhasopimuksessa on tärkeää sopia myös oppilashuollon toimista ja arvioida myös voimavarojen riittävyyttä.

Lasten kannalta on olennaista, että vanhempien mielenterveys- ja alkoholiongelmiin sekä väkivallan käyttöön puututaan viipymättä. Esimerkiksi aikuisten päihdepalveluiden puutteet näkyvät myös koulussa. Lasten pahoinvoinnin kitkemisessä myös aikuisten auttaminen on olennaista. Opettajan tehtävä ei ole olla psykiatri tai poliisi.

Yksilöllinen ja lapsen tarpeista lähtevä opetus edellyttää entistä enemmän vuoropuhelua vanhempien ja opettajien välillä. Vuorovaikutus kodin kanssa auttaa opettajaa tuntemaan oppilaansa. Hyvä yhteistyö auttaa vanhempia tukemaan lastensa oppimista ja koulunkäyntiä. Lapselle hyvä turvaverkko syntyy, kun kodin ja koulun aikuiset toimivat johdonmukaisesti ja tasavertaisesti yhdessä.

Sari Sarkomaa (kok)
Kansanedustaja
Opetushallituksen johtokunnan puheenjohtaja
www.sarisarkomaa.fi