Päiväkirja14.12.2009 30.11.2009 30.10.2009 7.10.2009 17.9.2009 11.9.2009 28.8.2009 12.8.2009 6.8.2009 3.7.2009 17.6.2009 12.6.2009 5.6.2009 20.5.2009 15.5.2009 12.5.2009 8.5.2009 21.4.2009 17.4.2009 8.4.2009 30.3.2009 20.3.2009 19.3.2009 11.3.2009 27.2.2009 10.2.2009 5.2.2009 19.1.2009 16.1.2009 9.1.2009 19.12.2008 11.12.2008 9.12.2008 26.11.2008 30.10.2008 25.10.2008 24.10.2008 15.10.2008 14.10.2008 30.9.2008 18.9.2008 15.9.2008 15.8.2008 11.7.2008 26.6.2008 16.6.2008 3.6.2008 6.5.2008 13.3.2008 25.2.2008 28.1.2008 18.1.2008 11.1.2008 4.1.2008 21.12.2007 19.12.2007 12.12.2007 30.11.2007
15.10.2007
|
28.1.2008 Ruuhkamaksuista puhuminen ennenaikaistaKilpalaulanta pääkaupunkiseudun ruuhkamaksuista yltyy. Helsingin valtuusto päättänee keskiviikkona selvittää ruuhkamaksujen käyttöönottoa ja valtiovallan edustajana liikenneministeri Anu Vehviläinen ilmoittautui myös maksujen kannattajaksi. Ruuhkamaksuista puhuminen on kuitenkin ennenaikaista, etenkin valtion toimesta. Valtion on tuettava suurten kaupunkien joukkoliikennettä siten, että joukkoliikenteestä voi muodostua kilpailukykyinen ja houkutteleva vaihtoehto yksityisautoilulle. Ennen kalliin maksujärjestelmän suunnittelemista, on saatava valtion selkeä sitoutuminen länsimetroon sekä linjaus suurten kaupunkien joukkoliikennetuen jakamisesta. Maksuista puhuminen ennen näitä ratkaisuja ei ole ilmastopolitiikkaa. Toisin kuin suuret kaupungit, pienet ja keskisuuret kaupungit saavat valtion budjetista rahaa joukkoliikenteensä edistämiseen. Sinivihreä hallitus onkin sitoutunut tukemaan suurten kaupunkien joukkoliikennettä 2009 alusta 5 miljoonalla eurolla. Summa nousee asteittain 2011 saakka ollen tuolloin 10 miljoonaa. Tämä on hyvä alku. Rahoitus on ohjattava suuriin kaupunkeihin niin, että joukkoliikenteen palvelutasoa voidaan olennaisesti rahoittaa. Summa on todella vasta alku, ohjaajahan pelkästään Helsinki yli 100 miljoonaa euroa vuosittain joukkoliikenteeseen. Nimenomaan suurissa kaupungeissa on huomattavimmat mahdollisuudet kasvattaa joukkoliikenteellä matkustamista, ja siten vähentää päästöjä. Liikenne on pääkaupunkiseudulla ainoa sektori, jossa kokonaispäästöt asukasta kohdin kasvavat, ellei ryhdytä tehokkaisiin toimiin. Helsinki ja muut suuret kaupungit panostavat joukkoliikenteeseen, mutta tarvitsevat ilmastonmuutoksen torjunnassa oikeutetusti myös valtiovallan tukea. Länsimetro on aito ilmastoteko. Sen lisäksi, että metroverkoston laajentaminen tuo helpotusta pääkaupunkiseudun ruuhkiin, vähentää se myös merkittävästi yksityisautoilun vahingollisia päästöjä ja liikenteen tuomia meluhaittoja. Metron laajentaminen on ehdottomasti paras keino lisätä joukkoliikenteen käyttöä. Myös Sipoon metro on saatava nopeasti liikkeelle. Ehdotetut ruuhkamaksut voivat toimia vain silloin, jos joukkoliikennettä on tarpeeksi tarjolla ja se on myös nopeaa, kuten metro ja muu raideliikenne. Myös liityntäpysäköintiä on oltava riittävästi. Nykyisellään monet liityntäpysäköintipaikat, esimerkiksi Kulosaaressa ja Leppävaarassa, täyttyvät jo varhain aamulla. Tämä ehdoton edellytys, jotta voimme selvitä päästövelvoitteistamme. Valtiovallan painopisteen on oltava maksujen lisäämisen sijaan pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen edistämisessä. Suurten kaupunkien joukkoliikenteen syrjimisen lopettaminen on tehokas ilmastoteko. Sanat on konkretisoitava teoiksi kehyspäätöksen yhteydessä. |
