Päiväkirja14.12.2009 30.11.2009 30.10.2009 7.10.2009 17.9.2009 11.9.2009 28.8.2009 12.8.2009 6.8.2009 3.7.2009 17.6.2009 12.6.2009 5.6.2009 20.5.2009 15.5.2009 12.5.2009 8.5.2009 21.4.2009 17.4.2009 8.4.2009 30.3.2009 20.3.2009 19.3.2009 11.3.2009 27.2.2009 10.2.2009 5.2.2009 19.1.2009 16.1.2009 9.1.2009 19.12.2008 11.12.2008 9.12.2008 26.11.2008 30.10.2008 25.10.2008 24.10.2008 15.10.2008 14.10.2008 30.9.2008 18.9.2008 15.9.2008 15.8.2008 11.7.2008 26.6.2008 16.6.2008 3.6.2008 6.5.2008 13.3.2008 25.2.2008 28.1.2008 18.1.2008 11.1.2008 4.1.2008 21.12.2007 19.12.2007 12.12.2007 30.11.2007
15.10.2007
|
9.12.2008 Ryhmäkoot kuriinViime vuosikymmenien aikana maailma lasten ympärillä on muuttunut. Muutokset niin hyvässä kuin pahassa heijastuvat lasten ja nuorten elämään. Elämästä tuntuu tulleen entistä kiireisempää ja suorituskeskeisempää. Lasten arki on vaativampaa kuin ennen. Näiden muutosten seurauksena kotiin ja kouluun kohdistuvat odotukset ovat moninaistuneet ja kasvaneet. Haasteisiin vastaamiseksi tarvitaan eri toimijoiden vahvaa yhteistyötä ja ennen kaikkea aikuisten aikaa. Lasten on saatava olla lapsia. Myöskään nuori ei vielä ole aikuinen, vaan hän tarvitsee aikuisten aikaa ja läsnäoloa. Vanhemmilla on aina ensisijainen vastuu lapsen kasvatuksesta. Koulu on vanhemmille tärkeä kasvatuskumppani ja merkittävä vaikuttaja lapsen elämässä. Parhaimmillaan vanhemmat, koulu ja koko lapsen lähiyhteisö rakentavat yhdessä kasvatuksen kaarisiltaa. Kouluissa lasten oikeudet toteutuvat parhaiten, kun koulun aikuisilla on aikaa jokaiselle oppilaalle. Aloittaessani työn opetusministerinä hämmästyin sitä, että aiemmilla opetusministereillä ei ollut tietoa opetusryhmien koosta. Käynnistinkin välittömästi toimet asian korjaamiseksi.. Koulujen ryhmäkokoja selvitettiin koko Suomessa. Viime maanantaina julkaisimme vihdoin perusopetuksen ryhmäkokoselvityksen kuntakohtaiset tiedot. Ryhmäkokoselvitys on osa vaalikauden mittaisia Perusopetus paremmaksi eli POP-talkoita Tuoreen selvityksen mukaan opetusryhmien ko'oissa on suuria eroja kuntien välillä. Maaseutumaisissa kunnissa opetusryhmien koot ovat kaupunkimaisia pienemmät, mutta isoja eroja on myös samankokoisten kuntien kesken. Ryhmäkoko on yksi aivan keskeisesti koulutuksen laatuun vaikuttava seikka. Ylisuuret ryhmäkoot on saava kuriin joka kunnassa. Nyt saatujen tietojen kautta ryhmäkokojen kehittymistä voidaan seurata tarkkaan. Opettajalla on oltava aikaa jokaiselle oppilaalle. Auttaa niitä, jotka tarvitsevat erityishuomiota ja aikaa tukea erilaista lahjakkuutta. Aikaa tarvitaan niin kodin ja koulun yhteistyöhön kuin kiusaamisen kitkemiseen. Tutut ja osaavat opettajat luovat turvallisuutta ja mahdollistavat pysyvämpien ihmissuhteiden luomisen. Yhdessä ensi keväänä valmistuvien perusopetuksen laatukriteerien kanssa ryhmäkokotiedot toimivat uusien valtuustojen ja opetuslautakuntien työn tukena, kun oman kunnan perusopetuksen laatua arvioidaan ja kehitetään. Ensi vuoden talousarvioon sisältyy 16 miljoonan euron määräraha opetusryhmien pienentämiseksi. Jatkossa summa kasvaa. Olennaista on varmistaa se, että opetukseen suunnatut lisärahat myös käytetään opetukseen. Aikuisten ainainen kiire, lasten yksinäisyys ja "aikuisten nälkä" ovat tämän päivän suuria huolenaiheita. Lapset ja nuoret tarvitset vanhempien ja läheisten aikuisten aikaa ja välittävää läsnäoloa arjessaan voidakseen hyvin ja kasvaakseen turvallisesti aikuisuuteen. Tämän ajan järjestäminen on meidän aikuisten velvollisuus ja oikeus. Mikään innovaatio ei voi koskaan korvata aikuisten aikaa ja huolenpitoa lapsille.
|
