Siirry sisältöön

Helsinki kippaa edelleen likaista lunta mereen päätösten vastaisesti – ”Pysäköinti­paikoista luopuminen olisi yksi keino” (Helsingin Sanomat 20.1.2022)

Kokoomusvaltuutettu Sari Sarkomaan mukaan Suomessa ei tiettävästi ole Helsingin lisäksi muita kaupunkeja, jotka pilaavat merta jätelumikuormilla.

Noona Bäckgren HS 20.1. 15:45

HELSINGIN kaupungin jo pitkään jatkunut tapa kaataa likaiset lumet mereen puhutti keskiviikkona kaupunginvaltuuston kyselytunnilla.

Aiheen nosti esiin valtuutettu Sari Sarkomaa (kok).

”Valtuusto hyväksyi syyskuussa 2019 lähes yksimielisesti kokoomuksen Sirpa Asko-Seljavaaran aloitteen siitä, että jatkossa lumet ajetaan muualle kuin mereen. Suomessa ei tiettävästi ole Helsingin lisäksi muita kaupunkeja, jotka pilaavat merta tai vesistöä jätelumikuormilla”, Sarkomaa sanoi.

”Mistä syistä Helsinki jatkaa valtuuston päätöksestä huolimatta likaisen lumen kippaamista mereen?”

SARKOMAA huomautti puheenvuorossaan, että tavoite oli lopettaa lumen ajaminen mereen heti, kun vaihtoehtoinen ratkaisu löytyy.

”Monet kunnat, kuten Espoo, Turku ja Oulu ovat kieltäneet lumen kaatamisen mereen kunnallisella ympäristönsuojelumääräyksellä. Ratkaisut on löydetty myös muun muassa Tukholmassa, jossa lumen ajo mereen on kielletty.”

”Mereen lumen mukana kaadetut jätteet, roskat ja aineosat kulkeutuvat merivirtojen mukana laajalle. Mereen joutunut jäte, kuten mikromuovi ja raskasmetallit eivät häviä merestä ehkä koskaan.”

KAUPUNKIYMPÄRISTÖN apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) myönsi vastauksessaan, ettei nykyinen tilanne vastaa valtuuston päätöksen henkeä, ja näin ei tulisi olla.

”Mielestäni valtuuston tahtoa tässä asiassa tulee noudattaa, eikä lunta enää tulisi mereen sijoittaa”, hän sanoi.

”On myös tärkeää ymmärtää kokonaiskuva ja muistaa, mitkä ovat lumen likaisuuden juurisyyt. Esimerkiksi mereen päätyvän mikromuovin määrää on tehokkainta vähentää vähentämällä mikromuovin syntyä. Mereen päätyvän mikromuovin osalta merkittävin lähde ovat autojen kumipyörät.”

Sinnemäen mukaan keskeinen osa ratkaisua olisi siten vähentää kumipyöräliikennettä ja siirtää liikkumista raiteille, kävelyyn ja pyöräilyyn.

Samalla hän muistutti, että Helsingistä on poistunut useita lumensäilytyspaikkoja. Niitä tarvittaisiin lisää.

”Tyhjää tilaa kantakaupungissa on vähän, joten lumisena aikana osasta asukaspysäköintipaikoista luopuminen olisi yksi tehokas keino, jota toivottavasti voidaan harkita”, Sinnemäki ehdotti ja lupasi etsiä lumenkaato-ongelmaan ratkaisuja, joita voitaisiin hyödyntää jo tänä talvena.