Siirry sisältöön

Hallituksen arvioitava uudelleen päivähoitopäätöksensä

Tiedote 16.4.2012

Kokoomuksen kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan jäsen Sari Sarkomaa on huolissaan hallituksen kehysriihessä tekemistä päivähoitoon ja varhaiskasvatukseen liittyvistä päätöksistä. On suuri riski, että päätökset vaarantavat päivähoidon kehittämisen sekä hallitusohjelmassa luvatun päivähoitolain uudistamisen varhaiskasvatuslaiksi. Sarkomaa toteaa, että päätöksen johdosta päivähoidon hallinnonalasiirto on menossa vikaraiteille.

Kehyspäätöksen mukaan vain kaksi henkilötyövuotta siirtyy sosiaali- ja terveysministeriöstä uuteen vastuuministeriöön. Tämän lisäksi hallitus aikoo halkaista päivähoidon ja jättää kokonaisuudesta irrotetut kotihoidon ja yksityisen hoidon tuet STM:öön. Tällainen puolittamismalli on vastoin alkuperäistä tarkoitusta siirtää koko päivähoidon kokonaisuus opetus- ja kulttuuriministeriöön. Tälle uudelle käänteelle repiä päivähoito kahtia ei löydy mitään asiallista perustelua. Tämä on vastoin selvitysmiesten ja asiantuntijoiden yksimielistä näkemystä ja johtaa moniin ongelmiin sekä voimavarojen tehottomaan käyttöön. Merkittävä osa kunnista on siirtänyt päivähoidon ja varhaiskasvatuksen opetustoimeen ja jokainen näistä on siirtänyt koko päivähoidon kokonaisuuden.

Sarkomaa jätti v.2011 asiasta kirjallisen kysymyksen (KK 96/2011)

”Puolittamismallin vuoksi STM:ssä kotihoidon ja yksityisen hoidon tukien kehittämiseen olisi käytännössä runsaammat resurssit kuin OKM:ssä kunnallisen päivähoidon kehittämiseen. Tällainen vastakkainasettelu ei ole mitenkään perusteltua saati järkevää”, Sarkomaa sanoo.

Sarkomaan mielestä hallituksen olisi arvioitava uudelleen päätöksensä ja toimittava niin, että hallinnonalan siirto saadaan oikeille raiteille. Päivähoito ja varhaiskasvatus on siirrettävä kokonaisuutena opetus- ja kulttuuriministeriön vastuulle. Lasten sekä Suomen tulevaisuuden kannalta olennaisen varhaiskasvatuksen kehittämiseen on löydyttävä kunnolliset voimavarat. Myös eduskunnan tulee asiaa arvioida käsitellessään kehysselontekoa.

Puolittamismallin takia OKM:ssä ja STM:ssä olisi oltava kussakin omat "päivähoitovirkamiehensä" jotka valmistelisivat omaa puolikastaan päivähoidosta. Näin ollen itse varhaiskasvatuslain valmisteluun sekä päivähoidon ja varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaiseen kehittämiseen ei vastuuministeriönä toimivassa OKM:ssä ja Opetushallituksessa olisi riittäviä voimavaroja.

”Näyttää siltä, että tehtäviä siirtyy ministeriöstä toiseen, mutta voimavarat eivät. Muutenkin jo isojen säästöjen kohteena oleva OKM joutuisi siirtämään resursseja muualta sivistyksen ja koulutuksen kehittämisen voimavaroista”, toteaa Sarkomaa.

”Tämä uudistus ei saa olla ministeriöiden tai ministereiden välinen kiistelyn kohde, vaan koko hallituksen ohjelmansa mukaisesti ajama todellinen uudistus. Suomalainen varhaiskasvatus on kansainvälisesti verrattuna korkeatasoista, mutta sitä on edelleen kehitettävä. Varhaiskasvatus, esiopetus ja perusopetus on nähtävä laajempana kokonaisuutena ja oppimisen polkuna. Se on lasten etu”, sanoo Sarkomaa.

Lisätietoja:
Sari Sarkomaa
050 511 3033