Kolumnit 2005

21.12.2005
Parempia palveluita yhteistyöllä

19.12.2005
Ilmastopolitiikkaan enemmän järkeä kuin tunnetta

9.12.2005
EVO-rahojen alamäki jatkuu

2.12.2005
Kouluviihtyvyys kuntoon

30.11.2005
Viemäristä vihreäksi keitaaksi

21.11.2005
Joukkoliikenne pelastettava

1.11.2005
Panostusta terveyteen!

12.10.2005
Ikäihmisten kotipalvelut toimimaan

5.10.2005
Päivähoitomaksujen korotusehdotus kohtuuton

syyskuu 2005
Hyvä kasvu- ja oppimisympäristö jokaiselle lapselle

21.9.2005
Terveydenedistäminen etusijalle

7.9.2005
Helsinkiläisiä kuritetaan

22.8.2005
Helsinkiläiset hallituksen heittopusseina

19.8.2005
Lapsi sijoitettava ensisijaisesti läheisille

14.8.2005
Taas helsinkiläisiä kuritetaan

10.8.2005
Merellisyys helsinkiläisten rikkaus

27.6.2005
Lasten turvallisuus etusijalle

23.6.2005
Helsinki ja kaupunkipolitiikka hyvinvoinnin veturiksi

15.6.2005
Ikäihmisten terveyden edistämiseen panostettava

18.5.2005
Kela-korvauksen nosto vauhdittamaan hoitotakuuta

18.5.2005
Helsingin uusi ympäristöohjelma

29.4.2005
Helsinki ympäristöystävälliseksi

21.4.2005
Kevättä ilmassa

20.4.2005
Hyvät terveyspalvelut helsinkiläisille

6.4.2005
Kevättä ja katupölyä ilmassa

1.4.2005
Täydennyskoulutuskeskustelu hakoteillä!

23.3.2005
Jätteet järjestykseen!

17.3.2005
Asumisen sietämätön kalleus

9.3.2005
Turvallisuutta liikenteeseen

5.3.2005
Kalliomäki keskituloisten kukkarolla

23.2.2005
Adoptiolapsi on lapsi!

2.2.2005
Presidentinvaaleja ei pidä käydä ennenaikaisesti

28.1.2005
On vain yksi Kokoomus

26.1.2005
Yhteisöllisyydestä voimaa uuteen vuoteen


Kolumneja vuodelta 2006

Kolumni Puoli Kaupunkia –lehdessä 17.3.2005

Asumisen sietämätön kalleus

Hallituksen kaavailu nostaa kiinteistöveron ylä- ja alarajoja on vaarallinen ja erityisesti helsinkiläisille tuhoisa. Kiinteistöveron korotus rokottaisi tavallisia palkansaajia ja yrittäjiä, lapsiperheitä, eläkeläisiä, opiskelijoita ja työttömiä, koska se nostaisi kaikkien asumiskustannuksia katsomatta varallisuuteen tai tuloihin. Varsinkin korkeiden asumis- ja elinkustannusten kanssa kamppailevalle pääkaupunkiseudulle ja Helsingille tähän ei ole yksinkertaisesti varaa.

Suomen asunnottomista yli puolet asuu Helsingissä. Urbaani köyhyys on aikamme ilmiö, johon usein liittyvät myös pitkäaikaistyöttömyys, pitkät toimeentulotukijaksot ja sosiaaliset ongelmat. Kaupunkiköyhyyttä lisäävät korkeat asumis- ja elinkustannukset sekä ympäriltä puuttuva sosiaalinen läheisturvaverkko. Asumiskustannuksia lisäävästä kiinteistöveron pakkonostosta on luovuttava, koska se yhtiövastikkeita ja vuokria nostamalla lisäisi kaupunkien ongelmia ja ajaisi monet ahdinkoon. Helsinkiläiset perheet muuttavat joukoin pois, kun kotikaupungista ei löydy kohtuuhintaisia asuntoja. Elämisen ja asumisen kalleus näkyy monessa. Terveydenhuollon kasvava hoitajapula on tästä vakava esimerkki.

Valtiovarainministeri Kalliomäen ehdotus muuttaa kunnallisverotus kokonaan progressiiviseksi on yhtä lailla tyrmistyttävä. Ehdotus iskisi kaikkein kipeimmin tavallisiin keskituloisiin. Kalliomäki on perustellut ehdotustaan oikeudenmukaisuudella. On mahdotonta ymmärtää, mitä oikeudenmukaista Kalliomäki näkee tavallisten sairaanhoitajien ja opettajien kurittamisessa. Täysin progressiivinen kunnallisverotus yhdistettynä nykyiseen progressiiviseen ansiotuloverotukseen ja tulosidonnaisiin maksuihin johtaisin täysin järjettömään ja epäoikeudenmukaiseen tilanteeseen. Progression kiristäminen pahentaisi ennestään syviä kannustinloukkuja ja kurjistaisi kaupungeissa ja kasvukeskuksissa elävien keskituloisten perheiden asemaa, monien eläessä jo nyt äärirajoilla.

Kaiken lisäksi Kalliomäki on kaavaillut mallia, jossa kunnallisveronkiristyksen tuottoja voitaisiin käyttää laajemmalla alueella. Tämä johtaisi taas jakomalliin, jonka maksajaksi joutuisi pääkaupunkiseutu. Tätä ei Helsinki enää kestäisi. Tällaista kaupunkivastaisuutta vastaan on vahvasti taisteltava.

Näyttää siltä, että suurin uhka Helsingin taloudelle ja helsinkiläisten palveluille tulee valtiovallan suunnalta. Me helsinkiläiset emme ole toteuttaneet tiukkaa säästöohjelmaa sen vuoksi, että säästöt siirrettäisiin taas maakuntiin. Rankat sopeutustoimet tehtiin siksi, että voisimme entistä paremmin turvata helsinkiläisten palvelut ja elinolosuhteet. Eduskunnan ja hallituksen olisi korkea aika ymmärtää, että kansankunnan etu ei ole Helsingin ja helsinkiläisten kurittaminen.

Sari Sarkomaa
Kansanedustaja (kok)
Kaupunginvaltuutettu
www.sarisarkomaa.net