Kolumnit 2005
21.12.2005 |
Kolumni Kaupunki Sanomissa 21.11.2005 Joukkoliikenne pelastettavaTavoite joukkoliikenteen markkinaosuuden lisäämisestä ei ole edennyt toivotulla tavalla. Päinvastoin joukkoliikenne on monin tavoin vaikeuksissa niin pääkaupunkiseudulla kuin koko maassa. Joukkoliikenteen matkustajamäärien väheneminen on johtanut noidankehään: lippujen hinnat nousevat ja joukkoliikenteen tarjonta vähenee. Tästä taas seuraa, että joukkoliikennettä käytetään entistä vähemmän. Joukkoliikenteen vaikeuksia on lisännyt Vanhasen hallituksen harjoittama joukkoliikenteen vastainen politiikka. Nykyisen hallituksen aikana joukkoliikenteen tuki on laskenut ja olisi laskenut vielä enemmän, ellei eduskunta olisi puuttunut asiaan. Joukkoliikennerahat ovat alhaisemmalla tasolla kahteenkymmeneen vuoteen. Joukkoliikenne on niin pahasti rapautumassa, että koko oppositio teki lokakuussa asiasta hätähuutona yhteisen välikysymyksen. Tilanteen vakavuudesta huolimatta hallitus jatkaa ensi vuonnakin joukkoliikennerahojen leikkaamista. Eduskunnassa riittää työtä leikkauksien torjumiseksi ja valtiovallan mukaan saamiseksi pääkaupunkiseudun ja kasvukeskusten joukkoliikenteen edistämiseen. Myös Helsingissä on ponnisteltu joukkoliikenteen pelastamiseksi. Oli välttämätöntä, että kaupunkimme ensi vuoden budjetissa korotettiin joukkoliikenteen tariffitukea niin, että lipunhintojen nousu pysyy kohtuullisena. Valiovaltahan ei Helsingin joukkoliikenteen kustannuksin osallistu. Olisi perusteltua, että myös hallitus sitoutuisi kestävästi Suomen ainoan metropolialueen liikennehankkeiden eteenpäinviemiseen ja joukkoliikenteen edistämiseen, kuten muualla Euroopassa tehdään. Valtion panostaminen pääkaupunkisedun keskeisiin infrahankkeisiin olisi koko Suomen etu. Valitettavasti päätöksiään yhä odottaa niin Marja-rata kuin Länsi-Espoon metro. Toimiva joukkoliikenne on Helsingin kokoiselle kaupungille aivan välttämätöntä niin ihmisten arjen sujuvuuden kuin ympäristön kannalta. Varsinkin työmatkaliikennettä olisi saatava nykyistä enemmän raiteille ja busseihin. Jotta tavoite toteutuisi, on joukkoliikenteen käytön oltava sen houkuttelevuuden lisäksi kilpailukykyistä. Tehokas keino edistää joukkoliikenteen käyttöä työmatkaliikenteessä on ottaa käyttöön työsuhdematkalippu. Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi ekologisen kestävyyden ohjelman yhteydessä yksimielisesti esittämäni ponnen, jossa edellytetään, että Helsinki selvittää mahdollisuudet edistää kaupungin henkilöstön joukkoliikenteen käyttöä työsuhdematkalipulla. Asiassa on nyt edetty, ja kaupungin työntekijöille ollaan valmistelemassa työsuhdelippua. On hienoa, että Helsingin kaupunki on ottanut asian omakseen. Se osoittaa, että joukkoliikenteen panostamisen lisäksi Helsinki haluaa olla myös kilpailukykyinen työnantaja. Yhtä lailla maamme hallitukselle pitää antaa kiitosta siitä, että se vihdoin viimein otti asiakseen työsuhdematkalipun verotuskohtelun muuttamisen. Asiaa koskeva budjettilaki on paraikaa eduskunnan käsittelyssä. Työsuhdelipusta päätettäessä on pidettävä huoli siitä, että verohelpotuksesta saatava hyöty on todellinen ja että se oikeasti kannustaa joukkoliikenteen käyttöön. Työtä joukkoliikenteen edistämiseksi on tehtävä joka saralla. Jotta joukkoliikenteen suosio kääntyisi kasvuun, on lippujen hintataso pidettävä kilpailukykyisenä. Yhtä lailla tärkeää on huolehtia joukkoliikenteen houkuttelevuudesta ja matkustusturvallisuudesta.
Sari Sarkomaa |