Kolumnit 2005

21.12.2005
Parempia palveluita yhteistyöllä

19.12.2005
Ilmastopolitiikkaan enemmän järkeä kuin tunnetta

9.12.2005
EVO-rahojen alamäki jatkuu

2.12.2005
Kouluviihtyvyys kuntoon

30.11.2005
Viemäristä vihreäksi keitaaksi

21.11.2005
Joukkoliikenne pelastettava

1.11.2005
Panostusta terveyteen!

12.10.2005
Ikäihmisten kotipalvelut toimimaan

5.10.2005
Päivähoitomaksujen korotusehdotus kohtuuton

syyskuu 2005
Hyvä kasvu- ja oppimisympäristö jokaiselle lapselle

21.9.2005
Terveydenedistäminen etusijalle

7.9.2005
Helsinkiläisiä kuritetaan

22.8.2005
Helsinkiläiset hallituksen heittopusseina

19.8.2005
Lapsi sijoitettava ensisijaisesti läheisille

14.8.2005
Taas helsinkiläisiä kuritetaan

10.8.2005
Merellisyys helsinkiläisten rikkaus

27.6.2005
Lasten turvallisuus etusijalle

23.6.2005
Helsinki ja kaupunkipolitiikka hyvinvoinnin veturiksi

15.6.2005
Ikäihmisten terveyden edistämiseen panostettava

18.5.2005
Kela-korvauksen nosto vauhdittamaan hoitotakuuta

18.5.2005
Helsingin uusi ympäristöohjelma

29.4.2005
Helsinki ympäristöystävälliseksi

21.4.2005
Kevättä ilmassa

20.4.2005
Hyvät terveyspalvelut helsinkiläisille

6.4.2005
Kevättä ja katupölyä ilmassa

1.4.2005
Täydennyskoulutuskeskustelu hakoteillä!

23.3.2005
Jätteet järjestykseen!

17.3.2005
Asumisen sietämätön kalleus

9.3.2005
Turvallisuutta liikenteeseen

5.3.2005
Kalliomäki keskituloisten kukkarolla

23.2.2005
Adoptiolapsi on lapsi!

2.2.2005
Presidentinvaaleja ei pidä käydä ennenaikaisesti

28.1.2005
On vain yksi Kokoomus

26.1.2005
Yhteisöllisyydestä voimaa uuteen vuoteen


Kolumneja vuodelta 2006

Kolumni Kaupunki Sanomissa 21.11.2005

Joukkoliikenne pelastettava

Tavoite joukkoliikenteen markkinaosuuden lisäämisestä ei ole edennyt toivotulla tavalla. Päinvastoin joukkoliikenne on monin tavoin vaikeuksissa niin pääkaupunkiseudulla kuin koko maassa. Joukkoliikenteen matkustajamäärien väheneminen on johtanut noidankehään: lippujen hinnat nousevat ja joukkoliikenteen tarjonta vähenee. Tästä taas seuraa, että joukkoliikennettä käytetään entistä vähemmän.

Joukkoliikenteen vaikeuksia on lisännyt Vanhasen hallituksen harjoittama joukkoliikenteen vastainen politiikka. Nykyisen hallituksen aikana joukkoliikenteen tuki on laskenut ja olisi laskenut vielä enemmän, ellei eduskunta olisi puuttunut asiaan. Joukkoliikennerahat ovat alhaisemmalla tasolla kahteenkymmeneen vuoteen.

Joukkoliikenne on niin pahasti rapautumassa, että koko oppositio teki lokakuussa asiasta hätähuutona yhteisen välikysymyksen. Tilanteen vakavuudesta huolimatta hallitus jatkaa ensi vuonnakin joukkoliikennerahojen leikkaamista. Eduskunnassa riittää työtä leikkauksien torjumiseksi ja valtiovallan mukaan saamiseksi pääkaupunkiseudun ja kasvukeskusten joukkoliikenteen edistämiseen.

Myös Helsingissä on ponnisteltu joukkoliikenteen pelastamiseksi. Oli välttämätöntä, että kaupunkimme ensi vuoden budjetissa korotettiin joukkoliikenteen tariffitukea niin, että lipunhintojen nousu pysyy kohtuullisena. Valiovaltahan ei Helsingin joukkoliikenteen kustannuksin osallistu.

Olisi perusteltua, että myös hallitus sitoutuisi kestävästi Suomen ainoan metropolialueen liikennehankkeiden eteenpäinviemiseen ja joukkoliikenteen edistämiseen, kuten muualla Euroopassa tehdään. Valtion panostaminen pääkaupunkisedun keskeisiin infrahankkeisiin olisi koko Suomen etu. Valitettavasti päätöksiään yhä odottaa niin Marja-rata kuin Länsi-Espoon metro.

Toimiva joukkoliikenne on Helsingin kokoiselle kaupungille aivan välttämätöntä niin ihmisten arjen sujuvuuden kuin ympäristön kannalta. Varsinkin työmatkaliikennettä olisi saatava nykyistä enemmän raiteille ja busseihin. Jotta tavoite toteutuisi, on joukkoliikenteen käytön oltava sen houkuttelevuuden lisäksi kilpailukykyistä. Tehokas keino edistää joukkoliikenteen käyttöä työmatkaliikenteessä on ottaa käyttöön työsuhdematkalippu.

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi ekologisen kestävyyden ohjelman yhteydessä yksimielisesti esittämäni ponnen, jossa edellytetään, että Helsinki selvittää mahdollisuudet edistää kaupungin henkilöstön joukkoliikenteen käyttöä työsuhdematkalipulla. Asiassa on nyt edetty, ja kaupungin työntekijöille ollaan valmistelemassa työsuhdelippua. On hienoa, että Helsingin kaupunki on ottanut asian omakseen. Se osoittaa, että joukkoliikenteen panostamisen lisäksi Helsinki haluaa olla myös kilpailukykyinen työnantaja.

Yhtä lailla maamme hallitukselle pitää antaa kiitosta siitä, että se vihdoin viimein otti asiakseen työsuhdematkalipun verotuskohtelun muuttamisen. Asiaa koskeva budjettilaki on paraikaa eduskunnan käsittelyssä. Työsuhdelipusta päätettäessä on pidettävä huoli siitä, että verohelpotuksesta saatava hyöty on todellinen ja että se oikeasti kannustaa joukkoliikenteen käyttöön.

Työtä joukkoliikenteen edistämiseksi on tehtävä joka saralla. Jotta joukkoliikenteen suosio kääntyisi kasvuun, on lippujen hintataso pidettävä kilpailukykyisenä. Yhtä lailla tärkeää on huolehtia joukkoliikenteen houkuttelevuudesta ja matkustusturvallisuudesta.

Sari Sarkomaa
Kansanedustaja (kok)
Kaupunginvaltuutettu
www.sarisarkomaa.net