Kolumnit 2005

21.12.2005
Parempia palveluita yhteistyöllä

19.12.2005
Ilmastopolitiikkaan enemmän järkeä kuin tunnetta

9.12.2005
EVO-rahojen alamäki jatkuu

2.12.2005
Kouluviihtyvyys kuntoon

30.11.2005
Viemäristä vihreäksi keitaaksi

21.11.2005
Joukkoliikenne pelastettava

1.11.2005
Panostusta terveyteen!

12.10.2005
Ikäihmisten kotipalvelut toimimaan

5.10.2005
Päivähoitomaksujen korotusehdotus kohtuuton

syyskuu 2005
Hyvä kasvu- ja oppimisympäristö jokaiselle lapselle

21.9.2005
Terveydenedistäminen etusijalle

7.9.2005
Helsinkiläisiä kuritetaan

22.8.2005
Helsinkiläiset hallituksen heittopusseina

19.8.2005
Lapsi sijoitettava ensisijaisesti läheisille

14.8.2005
Taas helsinkiläisiä kuritetaan

10.8.2005
Merellisyys helsinkiläisten rikkaus

27.6.2005
Lasten turvallisuus etusijalle

23.6.2005
Helsinki ja kaupunkipolitiikka hyvinvoinnin veturiksi

15.6.2005
Ikäihmisten terveyden edistämiseen panostettava

18.5.2005
Kela-korvauksen nosto vauhdittamaan hoitotakuuta

18.5.2005
Helsingin uusi ympäristöohjelma

29.4.2005
Helsinki ympäristöystävälliseksi

21.4.2005
Kevättä ilmassa

20.4.2005
Hyvät terveyspalvelut helsinkiläisille

6.4.2005
Kevättä ja katupölyä ilmassa

1.4.2005
Täydennyskoulutuskeskustelu hakoteillä!

23.3.2005
Jätteet järjestykseen!

17.3.2005
Asumisen sietämätön kalleus

9.3.2005
Turvallisuutta liikenteeseen

5.3.2005
Kalliomäki keskituloisten kukkarolla

23.2.2005
Adoptiolapsi on lapsi!

2.2.2005
Presidentinvaaleja ei pidä käydä ennenaikaisesti

28.1.2005
On vain yksi Kokoomus

26.1.2005
Yhteisöllisyydestä voimaa uuteen vuoteen


Kolumneja vuodelta 2006

Kolumni Erikoislääkäri-lehdessä 9.12.2005

EVO-rahojen alamäki jatkuu

Arkadianmäen syksyn yksi tärkeimmistä töistä on seuraavan vuoden talousarvion käsittelemi-nen. Valtiovarainvaliokunnassa työ on taas täydessä vauhdissa. Viime vuonna monella rinta-malla tehtiin kovasti työtä erityisvaltionosuuden eli EVO-rahojen tason turvaamisen puolesta. Silloin tuntui olevan selvää, että viesti EVO-rahojen leikkautuneen tason vaurioittavasta vaiku-tuksesta olisi mennyt vihdoin perille. Niin yksituumaisia olivat asiantuntijoiden ja poliitikkojen kannanotot: tilannetta pidettiin yksinkertaisesti kestämättömänä.

Tämä huomioiden ensi vuoden budjettiesitys oli todellinen pettymys. Hallituksen esityksessä valtion talousarvioksi vuodelle 2006 EVO-korvauksen kokonaismäärä pysyi edelleen samalla tasolla kuin viime vuonna eli 131 miljoonassa eurossa. Ainoana uutuutena oli sisäinen rahojen siirtely. Tutkimus-EVO:on on ehdotettu palautettavaksi koulutus-EVO:on kolmeksi vuodeksi lai-natut 8 miljoonaa euroa. Hallituksen esitys on vastoin eduskunnan selkeästi ilmaistua tahtoa. Jo viime vuonna eduskunta hyväksyi sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön, jossa yksiselittei-sesti todettiin, että EVO-rahat eivät kata tutkimus- ja koulutustoiminnasta yliopistosairaalaa yllä-pitäville kunnille aiheutuvia kustannuksia ja että EVO-rahat on välttämätöntä mitoittaa vastaa-maan todellisia kustannuksia. Kannanilmaisuja on toki vielä aiemmiltakin vuosilta.

Koulutukseen saatu EVO-rahoitus on pysynyt ensin markka-, ja sittemmin euromääräisesti suunnilleen ennallaan, mutta koulutettavien määrä on miltei kaksinkertaistunut. Yliopistosairaa-loille kohdennettu tutkimus-EVO on laskenut vuosien 1994–2005 aikana suunnilleen 50 pro-senttia. Me olemme tottuneet siihen, että huolimatta maamme pienuudesta, olemme monella lääketieteen tutkimuksen saralla huippuja. Samoin olemme ylpeitä lääketieteemme korkeasta tasosta ja hoidon laadusta. Vakava tosiasia on, että rapautuva rahoitus ei voi jatkua jättämättä jälkiä lääkärikoulutuksemme tai tutkimustoimintamme tasoon.

Vaikka hallitus ohittaisi eduskunnan tahdon, niin kuin se on räikeästi tehnyt, voisi se edes nou-dattaa itselleen laatimaa ohjelmaa. Vanhasen hallitusohjelmaan on selväsanaisesti kirjattu ta-voite nostaa tutkimuksesta ja opetuksesta aiheutuvien kustannusten korvaukset todellisten kus-tannusten tasolle. Tavoitteen ohittaminen ei ole omiaan nostamaan eduskunnan tai valtioneu-voston arvovaltaa.

Erityisvaltionosuuden jatkuva pieneneminen ei ole pelkästään uhka lääketieteelliselle tutkimuk-selle ja opetuksen tasolle, vaan samalla siirtyy kunnille kohtuuttomasti kustannuksia. Tämä vai-keuttaa muutenkin tiukoilla olevan kuntatalouden tilannetta ja vähentää kuntien terveyspalvelui-hin käytettävissä olevia voimavaroja. Valtion puuttuva rahoitusosuus on käytännössä jouduttu korvaamaan kuntien palveluhintoihin sisältyvällä rahoitusosuudella.

Palveluiden kilpailuttamisessa yliopistosairaaloiden kilpailukyky heikkenee, kun tutkimuksen ja opetuksen kustannukset kasvattavat myytävien tuotteiden hintoja. Kun kilpailukyvyttömyydestä seuraa palvelutuotannon väheneminen, yliopistosairaalassa välttämättömät tutkimus ja opetus muodostavat kuntien palvelutuotteiden hinnoissa yhä isomman osan.

On aivan selvää, että eduskunnan on korjattava hallituksen budjettiesitystä. Ensimmäiseksi on lisättävä sosiaali- ja terveysministeriön ehdotuksen mukaisesti koulutus-EVO:on 25 miljoonaa euroa. Kun koulutus-EVO:on tulee lisää rahaa, voidaan 8 miljoonan euron palautus koulutus-EVO:sta tutkimus-EVO:on toteuttaa ehdotuksen mukaisesti.

Tutkimusta ja koulutusta ei pidä asettaa vastakkain, koska molempia tarvitaan. Jälkeenjäänyttä rahoitustasoa ei saada kerralla kuntoon vaan tarvitaan pitkäjänteinen ohjelma, jolla valtionosuus saadaan kohtuudella vastaamaan kustannuksia. Sairaanhoitopiirien esittämä ajatus nostaa as-teittain yliopistosairaaloiden tutkimuksen ja opetuksen kustannuksia niin, että taloudellinen vas-tuu yliopistollisesta tutkimus- ja opetustoiminnasta siirtyy kunnilta kokonaan valtiolle viimeistään vuoteen 2008 mennessä, on hyvä ottaa lähtökohdaksi.

Budjettiesitys ei ollut pettymys ainoastaan EVO-rahojen vaan koko terveydenhuollon osalta. Hoitotakuurahoista leikataan 25 miljoonaa euroa, eikä kuntatalouden ahdinkoon ole tulossa hel-potusta. Tilannetta vaikeuttaa entisestään se, että valtiovalta jättää maksamatta kunnille kuulu-vaa pakkolainaa lähes 300 miljoonaa euroa.

Huolestuttavinta on, että huoli terveydenhuollon riittämättömästä rahoituksesta ja kuntien kur-jasta tilanteesta yritetään haudata käynnissä olevan kunta- ja palvelurakenneuudistuskeskuste-lun alle. Vakava tosiasia on, että tapahtumassa on korvaamatonta vahinkoa, ellei peruspalvelu-jen pelastustoimiin ryhdytä välittömästi. Kuntalaiset eivät voi odottaa uudistuksen hedelmiä vuo-sikausia. Palveluiden toimivuudesta on huolehdittava tässä ja nyt, tämän päivän arjessa. Välillä tuntuu vähän siltä, että poliittiseen keskusteluun ei mahdu kuin yksi asia kerrallaan ja sitten muut asiat jäävät tai jätetään unohduksiin.

On aivan selvä, että ilman sirpaleisen kuntakentän yhdistämistä, palveluiden järjestämistapojen uudistamista tai nykyistä selkeämpää eri alueiden yhteistyötä ei ole mahdollista turvata hyvin-vointiyhteiskuntamme palveluita. Uudistuksella on luotava elinkelpoisia, toimintakykyisiä kun-tayksiköitä, jotka kykenevät pidemmällä aikavälillä tehokkaaseen palvelujen järjestämiseen, ja niiden rahoittamiseen, tilaamiseen ja laadun valvontaan. Yhtä lailla on pidettävä kiinni siitä, että palveluiden ja kuntakentän uudistuspäätöksiä ei siirretä yli vaalien. Tämä olisi hyvin vahingolli-nen ratkaisu.

Sari Sarkomaa

Kansanedustaja

Kokoomuksen puoluevaltuuston puheenjohtaja