Kolumnit 2005

21.12.2005
Parempia palveluita yhteistyöllä

19.12.2005
Ilmastopolitiikkaan enemmän järkeä kuin tunnetta

9.12.2005
EVO-rahojen alamäki jatkuu

2.12.2005
Kouluviihtyvyys kuntoon

30.11.2005
Viemäristä vihreäksi keitaaksi

21.11.2005
Joukkoliikenne pelastettava

1.11.2005
Panostusta terveyteen!

12.10.2005
Ikäihmisten kotipalvelut toimimaan

5.10.2005
Päivähoitomaksujen korotusehdotus kohtuuton

syyskuu 2005
Hyvä kasvu- ja oppimisympäristö jokaiselle lapselle

21.9.2005
Terveydenedistäminen etusijalle

7.9.2005
Helsinkiläisiä kuritetaan

22.8.2005
Helsinkiläiset hallituksen heittopusseina

19.8.2005
Lapsi sijoitettava ensisijaisesti läheisille

14.8.2005
Taas helsinkiläisiä kuritetaan

10.8.2005
Merellisyys helsinkiläisten rikkaus

27.6.2005
Lasten turvallisuus etusijalle

23.6.2005
Helsinki ja kaupunkipolitiikka hyvinvoinnin veturiksi

15.6.2005
Ikäihmisten terveyden edistämiseen panostettava

18.5.2005
Kela-korvauksen nosto vauhdittamaan hoitotakuuta

18.5.2005
Helsingin uusi ympäristöohjelma

29.4.2005
Helsinki ympäristöystävälliseksi

21.4.2005
Kevättä ilmassa

20.4.2005
Hyvät terveyspalvelut helsinkiläisille

6.4.2005
Kevättä ja katupölyä ilmassa

1.4.2005
Täydennyskoulutuskeskustelu hakoteillä!

23.3.2005
Jätteet järjestykseen!

17.3.2005
Asumisen sietämätön kalleus

9.3.2005
Turvallisuutta liikenteeseen

5.3.2005
Kalliomäki keskituloisten kukkarolla

23.2.2005
Adoptiolapsi on lapsi!

2.2.2005
Presidentinvaaleja ei pidä käydä ennenaikaisesti

28.1.2005
On vain yksi Kokoomus

26.1.2005
Yhteisöllisyydestä voimaa uuteen vuoteen


Kolumneja vuodelta 2006

Kolumni Helsingin Uutisissa 18.5.2005

Helsingin uusi ympäristöohjelma

Maaliskuun lopun kaupunginvaltuuston kokous oli erityisen merkittävä. Kaupunginjohtajaksi valittiin yksimielisesti kauppatieteen maisteri Jussi Pajunen. Samassa kokouksessa hyväksyttiin myös ekologisen kestävyyden ohjelma, jossa viitoitetaan kotikaupunkimme lähivuosien ympäristötavoitteet.

Uudelle ylipormestarille valintakokous oli hyvä lähtölaukaus. Helsinkiläisten asenteet ovat vuosi vuodelta muuttuneet ympäristöystävällisemmiksi. Helsinkiläiset haluavat, että kaupunki on vehreä, viihtyisä ja mahdollisimman puhdas. Uuden ympäristöohjelman päätavoite on saada kaikki helsinkiläiset ja kaupungin virastot toimimaan yhdessä ympäristön parhaaksi.

Keskeinen painopiste kaupunkimme lähivuosien ympäristötavoitteissa on kasvihuonekaasujen vähentäminen. Ilmastomuutos on maailmanlaajuinen uhka ja siksi se on otettava vakavasti. Valmistelussa olevaa pääkaupunkiseudun kuntien yhteistä ilmastostrategiaa on kiirehdittävä. Kestävät ratkaisut niin ilmaston kuin koko pääkaupunkiseudun ekologisen kestävyyden kannalta edellyttävät entistä tiiviimpää yhteistyötä naapurikuntien kesken.

Liikenne aiheuttaa noin viidesosan Helsingin kasvihuonekaasupäästöistä. Hyvin toimiva joukkoliikenne onkin Helsingille elinehto. Autojen seisominen ruuhkissa on haitallista ympäristölle ja ihmisten terveydelle, puhumattakaan sen vaikutuksista ihmisten arkeen ja ajankäyttöön. On välttämätöntä, että joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja liikenteen sujuvuutta lisätään.

Joukkoliikenteen kehittämisessä on panostettava entistä vahvemmin raideliikenteeseen ja pää-kaupunkiseudun yhteistyöhön. Helsinki on maailman mittakaavassa esimerkkimaa joukkoliikenteen käytössä, mutta ympäryskunnilla on meistä paljon opittavaa. Pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmän kannalta länsimetron rakentaminen on ehdottoman tärkeää. Yhtä lailla olisi viisasta, että pitkään suunniteltu raideyhteys Helsinki-Vantaan lentokentälle toteutettaisiin.

Vaikka jätehuollon osuus kasvihuonepäästöistä ei ole suuri, on Helsingin panostettava jätteiden synnyn ehkäisyyn, lajitteluun, erilliskeräykseen ja kierrätykseen sekä jätteiden hyötykäyttöön. Kierrätyksen ja lajittelun kannalta ongelmana on lajiteltujen jätteiden vastaanottopaikkojen hajanaisuus. Kaiken lisäksi jätepisteet ovat usein kaupunkikuvallisesti epäsiistejä ja epäyhtenäisiä. Se, miten jätteen lajittelu ja sen keräys on järjestetty, vaikuttaa vahvasti kaupunkimme imagoon ja viihtyvyyteen. Helsingin pitää olla käyntikortti ja keulakuva koko maalle hyvin järjestetystä jätehuollosta.

Kaupunkimme meluhaitat ovat lisääntyneet huolestuttavasti. Meluntorjunnan päähuomio on oltava sen ennaltaehkäisyssä, erityisesti kaavoituksessa ja liikennesuunnittelussa. Tosiasia kuitenkin on, että yli 100 000 helsinkiläistä kokee liikenteen melun hyvin häiritsevänä. On aivan selvää, että meluntorjuntaan tarvitaan uusia keinoja.

Viheralueiden merkitys kaupunkiympäristöön ja asumisen laatuun on valtaisa. Viheralueet suojaavat melulta ja pölyltä sekä puhdistavat ilmaa. Kasvillisuus liikenteen haittojen ehkäisijänä on kehittämisen arvoista. Leikkipaikkoja tarvitaan siellä missä on lapsia. Lähipuistojen on oltava kaikkien ulottuvissa. Myös laajempia luontoalueita pitäisi jokaiselle löytyä kävelymatkan päästä. Vesialueet on pidettävä ekologisesti toimivina, samalla kun saariston ja rantojen virkistyskäyttöä kehitetään. Merenrantamme on säilytettävä helsinkiläisten yhteisenä omaisuutena.

On välttämätöntä, että ohjelman tavoitteet tulevat osaksi jokapäiväistä toimintaa, kaupunkiympäristömme parhaaksi.

Sari Sarkomaa
Kansanedustaja (kok)
Kaupunginvaltuutettu
www.sarisarkomaa.net