Kolumnit 2007
22.12.2007
Menestyviä yliopistoja ei kehitetä osana
valtionhallintoa
12.12.2007
Yliopistoyhteisö tukiverkkona
30.11.2007
Yhteistyöllä eteenpäin
31.10.2007
Kodin ja koulun yhteistyö -
vanhemmuuden tuki
26.9.2007
Opintojen aikanakin voitava arvioida
soveltuvuutta alalle
29.8.2007
Peruskoulu entistä paremmaksi
8.8.2007
Koululaiset liikkumaan!
3.8.2007
Uimataito pelastaa
20.6.2007
Aikaa oppilaalle
Kesäkuu, 2/2007
Korkea osaamistaso hyvinvoinnin
tae
1.6.2007
Tulevaisuus tehdään peruskouluissa
30.5.2007
Sinivihreää vastuuta ja
välittämistä
11.5.2007
Tasa-arvoa työpaikoille
2.5.2007
Vastuullinen, välittävä ja kannustava Suomi
16.3.2007
Sukupolvien välistä vastuuta ja välittämistä
9.3.2007
Inhimillisempi työelämä
9.3.2007
Kolumni Kaupunki Sanomissa
8.3.2007
Hoitoalan houkuttelevuuden
turvaaminen tärkeintä
28.2.2007
Sujuvaa arkea ja Isonnevan puistoa rakentamaan
21.2.2007
Ilmastonmuutoksen voimme vielä vaikuttaa
8.2.2007
Lapsen puolesta
31.1.2007
Ryhtiä tasa-arvotyöhön
12.1.2007
Cronbergin energianäkemys menee metsään
Opintotukifarssi
Pätkätyöt pannaan!
Kolumnit 2006
|
Kolumni Kaupunki Sanomissa 9.3.2007 Ilmastonmuutoksen voimme vaikuttaa
Ilmastonmuutos on tosiasia, mutta sen seurauksiin ja mittakaavaan voimme itse
vaikuttaa. Yhtä lääkettä sen torjumiseksi ei ole. Meidän on löydettävä kestävät
tavat asua, elää, tehdä töitä ja liikkua. Vastuu on meillä kaikilla.
Suomen osuus maailman päästöistä on 0,3 prosenttia ja EU:n osuus puolestaan alle
15 prosenttia. On päivänselvää, että ilmastonmuutoksen torjunta ei ole
mahdollista yksin Suomen eikä EU:n voimin. EU:n on oltava esimerkillinen
suunnannäyttäjä, mutta yhtälailla aktiivinen toimija globaalin ilmastopolitiikan
aikaansaamiseksi. Molemmilla saroilla on edettävä.
Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvitaan vahvaa poliittista voimaa.
Ilmastonmuutoksen torjunnassa ei onnistuta, ellei sitä aidosti nosteta
kansainvälisen politiikan kärkiaiheeksi. Globaalin ilmastosopimuksen edellytys
on, että neuvottelut siirretään virkamiehiltä ja ympäristöministereiltä
valtionpäämiestasolle.
Ilmaston lämpenemisen vaikutukset iskevät pahiten kehitysmaihin. Suomen
kehitysyhteistyövaroja onkin yhä enenevässä määrin kohdennettava
ilmastonmuutoksen torjumiseen ja siihen sopeutumiseen. Suomen on tosissaan
pyrittävä saavuttamaan 0,7 prosentin taso ensi vaalikauden loppuun mennessä.
Meillä suomalaisilla on paljon tehtävää päästöjen vähentämisessä. Arjen pitää
tarjota mahdollisuuksia ympäristöteoille, joukkoliikenne on tästä yksi
esimerkki. Tavoitteena pitää olla Euroopan toimivin ja puhtain joukkoliikenne.
Ympäristön kannalta on ollut järjetöntä, että hallitus ei ole toteuttanut
eduskunnan yksimielistä kantaa edistää Helsingin ja muiden suurten kaupunkien
joukkoliikennettä - edes talouden vahvan noususuhdanteen aikana. Tämä on ikävä
osoitus siitä, että ilmastonmuutosta ei oteta tosissaan.
Toisin kuin suuret kaupungit, pienet ja keskisuuret kaupungit saavat valtion
budjetista rahaa joukkoliikenteensä edistämiseen. Tilanne on järjetön, sillä
nimenomaan suurissa kaupungeissa on huomattavimmat mahdollisuudet kasvattaa
joukkoliikenteellä matkustamista, ja siten vähentää päästöjä.
Helsinki ja muut suuret kaupungit panostavat joukkoliikenteeseen, mutta
tarvitsevat ilmastonmuutoksen torjunnassa oikeutetusti myös valtiovallan tukea.
Olisi perusteltua, että hallitus sitoutuisi kestävästi Suomen ainoan
metropolialueen ja suurten kaupunkien joukkoliikenteen edistämiseen, kuten
muualla Euroopassa tehdään.
Sujuva liikenne, jonka tärkeä osatekijä on kilpailukykyinen joukkoliikenne, on
edellytys pääkaupunkiseudun talouden ja työllisyyden myönteiselle kehitykselle
ja etenkin uusien yritysten syntymiselle. Pääkaupunkiseudun ja muiden suurten
kaupunkien joukkoliikenteen edistäminen on myös tehokas toimi työvoiman kysynnän
ja tarjonnan kohtaamisen edistämiseksi.
Tulevan hallituksen on ehdottomasti sitouduttava suurten kaupunkien
joukkoliikenteen tukemiseen. Se olisi tervetullut mahdollisuus vähentää lippujen
nousupaineita ja siten helpottaa pääkaupunkiseudulla korkeiden asumis- ja
elämiskustannusten kanssa painivien asukkaiden tilannetta. Ennen kaikkea suurten
kaupunkien joukkoliikenteen syrjimisen lopettaminen olisi tehokas ilmastoteko.
Sari Sarkomaa
Kansanedustaja (kok)
Kaupunginvaltuutettu
www.sarisarkomaa.fi
|