Kolumnit 2007

22.12.2007
Menestyviä yliopistoja ei kehitetä osana valtionhallintoa

12.12.2007
Yliopistoyhteisö tukiverkkona

30.11.2007
Yhteistyöllä eteenpäin

31.10.2007
Kodin ja koulun yhteistyö - vanhemmuuden tuki

26.9.2007
Opintojen aikanakin voitava arvioida soveltuvuutta alalle

29.8.2007
Peruskoulu entistä paremmaksi

8.8.2007
Koululaiset liikkumaan!

3.8.2007
Uimataito pelastaa

20.6.2007
Aikaa oppilaalle

Kesäkuu, 2/2007
Korkea osaamistaso hyvinvoinnin tae

1.6.2007
Tulevaisuus tehdään peruskouluissa

30.5.2007
Sinivihreää vastuuta ja välittämistä

11.5.2007
Tasa-arvoa työpaikoille

2.5.2007
Vastuullinen, välittävä ja kannustava Suomi

16.3.2007
Sukupolvien välistä vastuuta ja välittämistä

9.3.2007
Inhimillisempi työelämä

9.3.2007
Kolumni Kaupunki Sanomissa

8.3.2007
Hoitoalan houkuttelevuuden turvaaminen tärkeintä

28.2.2007
Sujuvaa arkea ja Isonnevan puistoa rakentamaan

21.2.2007
Ilmastonmuutoksen voimme vielä vaikuttaa

8.2.2007
Lapsen puolesta

31.1.2007
Ryhtiä tasa-arvotyöhön

12.1.2007
Cronbergin energianäkemys menee metsään

Opintotukifarssi

Pätkätyöt pannaan!


Kolumnit 2006

Kolumni Kaupunki Sanomissa 9.3.2007

Ilmastonmuutoksen voimme vaikuttaa

Ilmastonmuutos on tosiasia, mutta sen seurauksiin ja mittakaavaan voimme itse vaikuttaa. Yhtä lääkettä sen torjumiseksi ei ole. Meidän on löydettävä kestävät tavat asua, elää, tehdä töitä ja liikkua. Vastuu on meillä kaikilla.

Suomen osuus maailman päästöistä on 0,3 prosenttia ja EU:n osuus puolestaan alle 15 prosenttia. On päivänselvää, että ilmastonmuutoksen torjunta ei ole mahdollista yksin Suomen eikä EU:n voimin. EU:n on oltava esimerkillinen suunnannäyttäjä, mutta yhtälailla aktiivinen toimija globaalin ilmastopolitiikan aikaansaamiseksi. Molemmilla saroilla on edettävä.

Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvitaan vahvaa poliittista voimaa. Ilmastonmuutoksen torjunnassa ei onnistuta, ellei sitä aidosti nosteta kansainvälisen politiikan kärkiaiheeksi. Globaalin ilmastosopimuksen edellytys on, että neuvottelut siirretään virkamiehiltä ja ympäristöministereiltä valtionpäämiestasolle.

Ilmaston lämpenemisen vaikutukset iskevät pahiten kehitysmaihin. Suomen kehitysyhteistyövaroja onkin yhä enenevässä määrin kohdennettava ilmastonmuutoksen torjumiseen ja siihen sopeutumiseen. Suomen on tosissaan pyrittävä saavuttamaan 0,7 prosentin taso ensi vaalikauden loppuun mennessä.

Meillä suomalaisilla on paljon tehtävää päästöjen vähentämisessä. Arjen pitää tarjota mahdollisuuksia ympäristöteoille, joukkoliikenne on tästä yksi esimerkki. Tavoitteena pitää olla Euroopan toimivin ja puhtain joukkoliikenne. Ympäristön kannalta on ollut järjetöntä, että hallitus ei ole toteuttanut eduskunnan yksimielistä kantaa edistää Helsingin ja muiden suurten kaupunkien joukkoliikennettä - edes talouden vahvan noususuhdanteen aikana. Tämä on ikävä osoitus siitä, että ilmastonmuutosta ei oteta tosissaan.

Toisin kuin suuret kaupungit, pienet ja keskisuuret kaupungit saavat valtion budjetista rahaa joukkoliikenteensä edistämiseen. Tilanne on järjetön, sillä nimenomaan suurissa kaupungeissa on huomattavimmat mahdollisuudet kasvattaa joukkoliikenteellä matkustamista, ja siten vähentää päästöjä.

Helsinki ja muut suuret kaupungit panostavat joukkoliikenteeseen, mutta tarvitsevat ilmastonmuutoksen torjunnassa oikeutetusti myös valtiovallan tukea. Olisi perusteltua, että hallitus sitoutuisi kestävästi Suomen ainoan metropolialueen ja suurten kaupunkien joukkoliikenteen edistämiseen, kuten muualla Euroopassa tehdään.

Sujuva liikenne, jonka tärkeä osatekijä on kilpailukykyinen joukkoliikenne, on edellytys pääkaupunkiseudun talouden ja työllisyyden myönteiselle kehitykselle ja etenkin uusien yritysten syntymiselle. Pääkaupunkiseudun ja muiden suurten kaupunkien joukkoliikenteen edistäminen on myös tehokas toimi työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaamisen edistämiseksi.

Tulevan hallituksen on ehdottomasti sitouduttava suurten kaupunkien joukkoliikenteen tukemiseen. Se olisi tervetullut mahdollisuus vähentää lippujen nousupaineita ja siten helpottaa pääkaupunkiseudulla korkeiden asumis- ja elämiskustannusten kanssa painivien asukkaiden tilannetta. Ennen kaikkea suurten kaupunkien joukkoliikenteen syrjimisen lopettaminen olisi tehokas ilmastoteko.

Sari Sarkomaa
Kansanedustaja (kok)
Kaupunginvaltuutettu
www.sarisarkomaa.fi