Kolumnit 2007

22.12.2007
Menestyviä yliopistoja ei kehitetä osana valtionhallintoa

12.12.2007
Yliopistoyhteisö tukiverkkona

30.11.2007
Yhteistyöllä eteenpäin

31.10.2007
Kodin ja koulun yhteistyö - vanhemmuuden tuki

26.9.2007
Opintojen aikanakin voitava arvioida soveltuvuutta alalle

29.8.2007
Peruskoulu entistä paremmaksi

8.8.2007
Koululaiset liikkumaan!

3.8.2007
Uimataito pelastaa

20.6.2007
Aikaa oppilaalle

Kesäkuu, 2/2007
Korkea osaamistaso hyvinvoinnin tae

1.6.2007
Tulevaisuus tehdään peruskouluissa

30.5.2007
Sinivihreää vastuuta ja välittämistä

11.5.2007
Tasa-arvoa työpaikoille

2.5.2007
Vastuullinen, välittävä ja kannustava Suomi

16.3.2007
Sukupolvien välistä vastuuta ja välittämistä

9.3.2007
Inhimillisempi työelämä

9.3.2007
Kolumni Kaupunki Sanomissa

8.3.2007
Hoitoalan houkuttelevuuden turvaaminen tärkeintä

28.2.2007
Sujuvaa arkea ja Isonnevan puistoa rakentamaan

21.2.2007
Ilmastonmuutoksen voimme vielä vaikuttaa

8.2.2007
Lapsen puolesta

31.1.2007
Ryhtiä tasa-arvotyöhön

12.1.2007
Cronbergin energianäkemys menee metsään

Opintotukifarssi

Pätkätyöt pannaan!


Kolumnit 2006

Kolumni Oulun ylioppilaslehdessä 12.12.2007

Yliopistoyhteisö tukiverkkona

Jokelassa marraskuussa tapahtunut väkivallanteko järkytti koko Suomea. Se jätti syvän haavan turvallisuuden tunteeseemme. Suru on suuri ja meille kaikille yhteinen. Väkivallanteot ovat erittäin harvinaisia Suomen kouluissa. Vaikka tässä tapauksessa oli kyseessä yksittäinen ja täysin arvaamaton teko, osoittaa se kuitenkin meille, kuinka tärkeää on panostaa lasten ja nuorten hyvinvointiin niin kouluissa kuin muuallakin. Monien lasten ja nuorten tiedolliset taidot ovat erinomaiset, mutta samaan aikaan oppilaiden kasvuympäristössä tapahtuvat muutokset voivat herkistää sosiaalisille ja emotionaalisille ongelmille.

Sama huoli koskee myös ensimmäisen ja toisen asteen jälkeisiä opiskelijoita . Tiedämme, että kaikki yliopistoissa opiskelevat eivät voi hyvin. Jo pitkään on kuulunut huolestuttavia viestejä yliopisto-opiskelijoiden lisääntyvistä mielenterveysongelmista ja etenkin vaikeudesta saada niihin apua. Uudelle paikkakunnalle muuttaminen, arjen ongelmien ratkaisu ja uudenlaisen akateemisen opiskelutavan sisäistäminen on paitsi mahdollisuus myös suuri haaste, jossa tarvitaan muiden ihmisten, yhteisön tukea. Mitä nopeammin tukiverkko saadaan rakennettua, sitä helpompi on ongelmista selviytyä.

Suomessa on perinteisesti vallinnut vahva yhteisöllisyyden tunne. Tätä perinnettä ylioppilaskunnat ovat aina vaalineet. Ylioppilaskunnan toiminta osakuntineen ja ainejärjestöineen on sitä yhteisöllisyyttä, jonka vaalimista ja kehittämistä yhteiskunnan eri osa-alueille on viime viikkoina herätty vaatimaan.  Parhaillaan ne voivatkin toimia opiskelijan vahvana tukiverkkona.

Silti myös yhteiskunnan tukea tarvitaan. Teen opetusministerinä kaikkeni, jotta opiskelujen aikaista ohjausta ja opiskelijan asemaan liittyvää tutkimusta tullaan kehittämään. Luonnollisesti myös opiskelijan taloudellinen asema on tärkeä; tällä hallituskaudella tehdyt opintotuen ja tulorajojen korotukset on otettu ilolla vastaan ympäri Suomea.

Yhteiskunnan sivistyneisyyttä ja yhteisöjen oikeudenmukaisuutta voidaan mitata sillä, miten ne pitävät huolta heikoimmistaan. Eri toimijoiden panosta tarvitaan opiskelijoiden taloudellisen aseman, sosiaalisen hyvinvoinnin sekä terveydenhuollon ja erityisesti mielenterveyspalvelujen kehittämiseksi siten, että myös heikoimmat saavat tarvitsemansa tuen. Lapsen, nuoren tai jo aikuisen hyvinvoinnin parhaana takaajana toimii välittävä yhteisö.

Sari Sarkomaa
opetusministeri