Kolumnit 2007
22.12.2007
Menestyviä yliopistoja ei kehitetä osana
valtionhallintoa
12.12.2007
Yliopistoyhteisö tukiverkkona
30.11.2007
Yhteistyöllä eteenpäin
31.10.2007
Kodin ja koulun yhteistyö -
vanhemmuuden tuki
26.9.2007
Opintojen aikanakin voitava arvioida
soveltuvuutta alalle
29.8.2007
Peruskoulu entistä paremmaksi
8.8.2007
Koululaiset liikkumaan!
3.8.2007
Uimataito pelastaa
20.6.2007
Aikaa oppilaalle
Kesäkuu, 2/2007
Korkea osaamistaso hyvinvoinnin
tae
1.6.2007
Tulevaisuus tehdään peruskouluissa
30.5.2007
Sinivihreää vastuuta ja
välittämistä
11.5.2007
Tasa-arvoa työpaikoille
2.5.2007
Vastuullinen, välittävä ja kannustava Suomi
16.3.2007
Sukupolvien välistä vastuuta ja välittämistä
9.3.2007
Inhimillisempi työelämä
9.3.2007
Kolumni Kaupunki Sanomissa
8.3.2007
Hoitoalan houkuttelevuuden
turvaaminen tärkeintä
28.2.2007
Sujuvaa arkea ja Isonnevan puistoa rakentamaan
21.2.2007
Ilmastonmuutoksen voimme vielä vaikuttaa
8.2.2007
Lapsen puolesta
31.1.2007
Ryhtiä tasa-arvotyöhön
12.1.2007
Cronbergin energianäkemys menee metsään
Opintotukifarssi
Pätkätyöt pannaan!
Kolumnit 2006
|
Kolumni Munkin Seudussa
20.6.2007 Aikaa oppilaalle
Suomalaisesta koulutuksesta on helppo olla ylpeä. Olemme menestyneet loistavasti
kansainvälisissä oppimistuloksia ja koulutuksen laatua mittaavissa
tutkimuksissa.
Perusopetuksen laadun turvaaminen ja kärkisijalla pysyminen ovat opetustoimen
suurimpia haasteita. Suomen on oltava jatkossakin koulutuksen huippumaa.
Edellytykset huipulla pysymiseen ovat hyvät: koulutuksen yleinen arvostus
Suomessa on suurta ja meillä on akateemisesti koulutetut, pätevät sekä
motivoituneet opettajat.
Sivistyksen ja osaamisen arvostus näkyy sinivihreän hallituksen politiikassa
myös tuntuvina voimavaralisäyksinä. Perusopetukseen panostaminen on yksi
keskeisistä linjauksistamme.
Seuraavan neljän vuoden aikana 80 miljoonaa euroa ohjataan koulutuksen laadun
kehittämiseen. Näin voidaan pienentää ryhmäkokoja ja vahvistaa tuki- ja
erityisopetusta sekä opinto-ohjausta ja oppilashuoltoa. Pidän tätä
hallitusohjelman kirjausta erittäin merkittävänä.
Ryhmäkokojen pienentämisen osalta hallituksen viesti on selkeä: ylisuuriin
opetusryhmiin on puututtava. Pienet ryhmäkoot ovat paras keino parantaa
koulutuksen laatua, ehkäistä syrjäytymistä ja samalla kehittää opettajien
työolosuhteita. Opettajalla on oltava aikaa jokaiselle oppilaalle.
Opetusministeriö tulee nyt ensimmäistä kertaa seuraamaan ryhmäkokojen
kehittymistä myös valtakunnallisella tasolla niin, että voimavarat todella
suunnataan opetuksen laatuun. On tärkeää, että kuntapäättäjillä on olemassa
selkeää vertailutietoa ja parhaat käytännöt saadaan hyödynnettyä.
Perusopetuksen laadun turvaamisessa on ensisijaista huolehtia, että meillä on
tulevaisuudessakin päteviä ja motivoituneita opettajia. Opettajan työn on oltava
houkuttelevaa. Opettajalla on oltava mahdollisuus täydentää omaa osaamistaan.
Vaalikauden aikana säädetään koulutuksen järjestäjille velvoite huolehtia
opettajien täydennyskoulutuksesta.
Riittävät voimavarat perusopetukseen turvaavat, että opettajat voivat
täysimääräisesti hyödyntää omaa osaamistaan ja sen, että jokainen oppilas saa
yksilöllistä opetusta.
Panostukset osaamiseen, koulutukseen ja sivistykseen ovat parasta
tulevaisuuspolitiikkaa. Peruskoulussa tehdään Suomen tulevaisuus.
Sari Sarkomaa
opetusministeri
|