Kolumnit 2007

22.12.2007
Menestyviä yliopistoja ei kehitetä osana valtionhallintoa

12.12.2007
Yliopistoyhteisö tukiverkkona

30.11.2007
Yhteistyöllä eteenpäin

31.10.2007
Kodin ja koulun yhteistyö - vanhemmuuden tuki

26.9.2007
Opintojen aikanakin voitava arvioida soveltuvuutta alalle

29.8.2007
Peruskoulu entistä paremmaksi

8.8.2007
Koululaiset liikkumaan!

3.8.2007
Uimataito pelastaa

20.6.2007
Aikaa oppilaalle

Kesäkuu, 2/2007
Korkea osaamistaso hyvinvoinnin tae

1.6.2007
Tulevaisuus tehdään peruskouluissa

30.5.2007
Sinivihreää vastuuta ja välittämistä

11.5.2007
Tasa-arvoa työpaikoille

2.5.2007
Vastuullinen, välittävä ja kannustava Suomi

16.3.2007
Sukupolvien välistä vastuuta ja välittämistä

9.3.2007
Inhimillisempi työelämä

9.3.2007
Kolumni Kaupunki Sanomissa

8.3.2007
Hoitoalan houkuttelevuuden turvaaminen tärkeintä

28.2.2007
Sujuvaa arkea ja Isonnevan puistoa rakentamaan

21.2.2007
Ilmastonmuutoksen voimme vielä vaikuttaa

8.2.2007
Lapsen puolesta

31.1.2007
Ryhtiä tasa-arvotyöhön

12.1.2007
Cronbergin energianäkemys menee metsään

Opintotukifarssi

Pätkätyöt pannaan!


Kolumnit 2006

Kolumni Munkin Seudussa 20.6.2007

Aikaa oppilaalle

Suomalaisesta koulutuksesta on helppo olla ylpeä. Olemme menestyneet loistavasti kansainvälisissä oppimistuloksia ja koulutuksen laatua mittaavissa tutkimuksissa.

Perusopetuksen laadun turvaaminen ja kärkisijalla pysyminen ovat opetustoimen suurimpia haasteita. Suomen on oltava jatkossakin koulutuksen huippumaa. Edellytykset huipulla pysymiseen ovat hyvät: koulutuksen yleinen arvostus Suomessa on suurta ja meillä on akateemisesti koulutetut, pätevät sekä motivoituneet opettajat.

Sivistyksen ja osaamisen arvostus näkyy sinivihreän hallituksen politiikassa myös tuntuvina voimavaralisäyksinä. Perusopetukseen panostaminen on yksi keskeisistä linjauksistamme.

Seuraavan neljän vuoden aikana 80 miljoonaa euroa ohjataan koulutuksen laadun kehittämiseen. Näin voidaan pienentää ryhmäkokoja ja vahvistaa tuki- ja erityisopetusta sekä opinto-ohjausta ja oppilashuoltoa. Pidän tätä hallitusohjelman kirjausta erittäin merkittävänä.

Ryhmäkokojen pienentämisen osalta hallituksen viesti on selkeä: ylisuuriin opetusryhmiin on puututtava. Pienet ryhmäkoot ovat paras keino parantaa koulutuksen laatua, ehkäistä syrjäytymistä ja samalla kehittää opettajien työolosuhteita. Opettajalla on oltava aikaa jokaiselle oppilaalle.

Opetusministeriö tulee nyt ensimmäistä kertaa seuraamaan ryhmäkokojen kehittymistä myös valtakunnallisella tasolla niin, että voimavarat todella suunnataan opetuksen laatuun. On tärkeää, että kuntapäättäjillä on olemassa selkeää vertailutietoa ja parhaat käytännöt saadaan hyödynnettyä.

Perusopetuksen laadun turvaamisessa on ensisijaista huolehtia, että meillä on tulevaisuudessakin päteviä ja motivoituneita opettajia. Opettajan työn on oltava houkuttelevaa. Opettajalla on oltava mahdollisuus täydentää omaa osaamistaan. Vaalikauden aikana säädetään koulutuksen järjestäjille velvoite huolehtia opettajien täydennyskoulutuksesta.

Riittävät voimavarat perusopetukseen turvaavat, että opettajat voivat täysimääräisesti hyödyntää omaa osaamistaan ja sen, että jokainen oppilas saa yksilöllistä opetusta.

Panostukset osaamiseen, koulutukseen ja sivistykseen ovat parasta tulevaisuuspolitiikkaa. Peruskoulussa tehdään Suomen tulevaisuus.

Sari Sarkomaa
opetusministeri