Kolumnit 2007
22.12.2007
Menestyviä yliopistoja ei kehitetä osana
valtionhallintoa
12.12.2007
Yliopistoyhteisö tukiverkkona
30.11.2007
Yhteistyöllä eteenpäin
31.10.2007
Kodin ja koulun yhteistyö -
vanhemmuuden tuki
26.9.2007
Opintojen aikanakin voitava arvioida
soveltuvuutta alalle
29.8.2007
Peruskoulu entistä paremmaksi
8.8.2007
Koululaiset liikkumaan!
3.8.2007
Uimataito pelastaa
20.6.2007
Aikaa oppilaalle
Kesäkuu, 2/2007
Korkea osaamistaso hyvinvoinnin
tae
1.6.2007
Tulevaisuus tehdään peruskouluissa
30.5.2007
Sinivihreää vastuuta ja
välittämistä
11.5.2007
Tasa-arvoa työpaikoille
2.5.2007
Vastuullinen, välittävä ja kannustava Suomi
16.3.2007
Sukupolvien välistä vastuuta ja välittämistä
9.3.2007
Inhimillisempi työelämä
9.3.2007
Kolumni Kaupunki Sanomissa
8.3.2007
Hoitoalan houkuttelevuuden
turvaaminen tärkeintä
28.2.2007
Sujuvaa arkea ja Isonnevan puistoa rakentamaan
21.2.2007
Ilmastonmuutoksen voimme vielä vaikuttaa
8.2.2007
Lapsen puolesta
31.1.2007
Ryhtiä tasa-arvotyöhön
12.1.2007
Cronbergin energianäkemys menee metsään
Opintotukifarssi
Pätkätyöt pannaan!
Kolumnit 2006
|
Kolumni Munkin Seudussa 8.8.2007 Koululaiset liikkumaan!
Arkiliikunta on viime vuosina vähentynyt hälyttävästi myös nuorten keskuudessa.
Liikkumisen tilalle ovat tulleet tietokoneella pelaaminen ja television katselu.
Opetushallituksen arvioinnin mukaan peruskouluikäisistä pojista puolet ja
tytöistä jopa yli puolet liikkuu liian vähän. Joka viidettä ei saa innostumaan
liikkumisesta koulun liikuntatuntien ulkopuolella.
Koululaisten vähentynyt hyötyliikunta ja elämäntyylin passivoituminen ovat
haasteita, joihin on löydettävä ratkaisut. Kouluikäisen lapsen tulisi liikkua
vähintään kaksi tuntia päivässä. Lapsia ja nuoria onkin kannustettava liikkumaan
niin vapaa-ajalla kuin koulussa - liikunnan pitäisi olla luonnollinen osa
arkipäivää. Sen lisäksi, että normaali liikunta ylläpitää kuntoa, auttaa se
jaksamaan paremmin koulussa.
Koululla on tärkeä rooli lasten liikunnallisuuden tukemisessa. Liikkuvaa,
tervettä ja hyvinvoivaa koulua voimme edistää monin tavoin. Opetusministeriö on
mukana joulukuussa 2006 käynnistyneessä Koululaiset liikkeelle – Koululaisten
hyvinvoinnin edistäminen liikunnan avulla -hankkeessa yhteistyössä Nuoren Suomen
kanssa. Tavoitteena on kehittää toimenpidekokonaisuus, joka edistää koululaisten
päivittäistä liikuntaa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Samalla halutaan
lisätä tietoa liikunnan merkityksestä ja sen mahdollisuuksista.
Kannustavat opettajat ja vaihtelevat liikuntatunnit lisäävät liikunnan
mielekkyyttä. Oppilaiden asenteet koululiikuntaa kohtaan ovatkin yhä
myönteisempiä. Jotta oppilaat myös itsenäisesti ja omaehtoisesti pitäisivät
huolta kunnostaan, koululiikunnassa opetetaan tähän taitoja ja annetaan siihen
tietoa.
Liikkuminen pitää luontevasti liittää lasten ja nuorten arkeen. Kehittämällä
koulujen aamu- ja iltapäivätoimintaa sekä liikuntakerhotoimintaa pystytään
tukemaan lasten ja nuorten päivittäistä liikkumista ja vaikuttamaan myönteisesti
liikuntatottumuksiin. Merkittävät lisäpanostukset perusopetukseen seuraavan
neljän vuoden aikana valtion talousarvioissa antavat hyvät mahdollisuudet
herättää henkiin tärkeän ja kaivatun kerhotoiminnan.
Tutkimusten mukaan lapsille tärkeimpiä arkiliikkumisen paikkoja ovat koulupihat.
Lasten ja nuorten liikunnan lisäämiseksi huomiota olisikin kiinnitettävä
koulupihojen kuntoon. Koululainen viettää peruskoulun aikana noin 2000 tuntia
välitunneilla eli enemmän kuin minkään yksittäisen oppiaineen parissa. Arvioiden
mukaan kuitenkin jopa kolmannes koulujen pihoista on sellaisessa kunnossa,
etteivät ne houkuttele leikkimään ja liikkumaan.
Koulupihojen kunnostaminen virikkeellisiksi ja välituntiliikuntaan kannustavaksi
olisi konkreettinen ja tehokas toimi niin terveyden edistämiseksi kuin
kouluviihtyvyyden lisäämiseksi. Koululaiset liikkeelle - hankkeessa kuntia ja
kouluja kannustetaankin pihojen kunnostamiseen markkinoimalla hyviä malleja.
Meidän on tuettava lasta liikkumaan myös vapaa-ajalla. Urheiluseurat tekevät
erittäin hyvää työtä lasten ja nuorten liikunnan hyväksi. Kaupunkia pitää
rakentaa niin, että lähiympäristöt houkuttelevat liikkumiseen. Leikkipaikkoja
tarvitaan siellä missä on lapsia ja lähipuistojen on oltava kaikkien
ulottuvissa.
Meillä vanhemmilla on suurin vastuu lastemme elämäntavoista. On tärkeää, että
vanhemmilla riittäisi aikaa liikkua lapsensa kanssa ja että kannustaisimme
lapsia ja nuoria löytämään liikunnan ilon.
Sari Sarkomaa
Opetusministeri
|