Kolumnit 2007

22.12.2007
Menestyviä yliopistoja ei kehitetä osana valtionhallintoa

12.12.2007
Yliopistoyhteisö tukiverkkona

30.11.2007
Yhteistyöllä eteenpäin

31.10.2007
Kodin ja koulun yhteistyö - vanhemmuuden tuki

26.9.2007
Opintojen aikanakin voitava arvioida soveltuvuutta alalle

29.8.2007
Peruskoulu entistä paremmaksi

8.8.2007
Koululaiset liikkumaan!

3.8.2007
Uimataito pelastaa

20.6.2007
Aikaa oppilaalle

Kesäkuu, 2/2007
Korkea osaamistaso hyvinvoinnin tae

1.6.2007
Tulevaisuus tehdään peruskouluissa

30.5.2007
Sinivihreää vastuuta ja välittämistä

11.5.2007
Tasa-arvoa työpaikoille

2.5.2007
Vastuullinen, välittävä ja kannustava Suomi

16.3.2007
Sukupolvien välistä vastuuta ja välittämistä

9.3.2007
Inhimillisempi työelämä

9.3.2007
Kolumni Kaupunki Sanomissa

8.3.2007
Hoitoalan houkuttelevuuden turvaaminen tärkeintä

28.2.2007
Sujuvaa arkea ja Isonnevan puistoa rakentamaan

21.2.2007
Ilmastonmuutoksen voimme vielä vaikuttaa

8.2.2007
Lapsen puolesta

31.1.2007
Ryhtiä tasa-arvotyöhön

12.1.2007
Cronbergin energianäkemys menee metsään

Opintotukifarssi

Pätkätyöt pannaan!


Kolumnit 2006

Kolumni Munkin Seudussa 8.8.2007

Koululaiset liikkumaan!

Arkiliikunta on viime vuosina vähentynyt hälyttävästi myös nuorten keskuudessa. Liikkumisen tilalle ovat tulleet tietokoneella pelaaminen ja television katselu. Opetushallituksen arvioinnin mukaan peruskouluikäisistä pojista puolet ja tytöistä jopa yli puolet liikkuu liian vähän. Joka viidettä ei saa innostumaan liikkumisesta koulun liikuntatuntien ulkopuolella.

Koululaisten vähentynyt hyötyliikunta ja elämäntyylin passivoituminen ovat haasteita, joihin on löydettävä ratkaisut. Kouluikäisen lapsen tulisi liikkua vähintään kaksi tuntia päivässä. Lapsia ja nuoria onkin kannustettava liikkumaan niin vapaa-ajalla kuin koulussa - liikunnan pitäisi olla luonnollinen osa arkipäivää. Sen lisäksi, että normaali liikunta ylläpitää kuntoa, auttaa se jaksamaan paremmin koulussa.

Koululla on tärkeä rooli lasten liikunnallisuuden tukemisessa. Liikkuvaa, tervettä ja hyvinvoivaa koulua voimme edistää monin tavoin. Opetusministeriö on mukana joulukuussa 2006 käynnistyneessä Koululaiset liikkeelle – Koululaisten hyvinvoinnin edistäminen liikunnan avulla -hankkeessa yhteistyössä Nuoren Suomen kanssa. Tavoitteena on kehittää toimenpidekokonaisuus, joka edistää koululaisten päivittäistä liikuntaa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Samalla halutaan lisätä tietoa liikunnan merkityksestä ja sen mahdollisuuksista.

Kannustavat opettajat ja vaihtelevat liikuntatunnit lisäävät liikunnan mielekkyyttä. Oppilaiden asenteet koululiikuntaa kohtaan ovatkin yhä myönteisempiä. Jotta oppilaat myös itsenäisesti ja omaehtoisesti pitäisivät huolta kunnostaan, koululiikunnassa opetetaan tähän taitoja ja annetaan siihen tietoa.

Liikkuminen pitää luontevasti liittää lasten ja nuorten arkeen. Kehittämällä koulujen aamu- ja iltapäivätoimintaa sekä liikuntakerhotoimintaa pystytään tukemaan lasten ja nuorten päivittäistä liikkumista ja vaikuttamaan myönteisesti liikuntatottumuksiin. Merkittävät lisäpanostukset perusopetukseen seuraavan neljän vuoden aikana valtion talousarvioissa antavat hyvät mahdollisuudet herättää henkiin tärkeän ja kaivatun kerhotoiminnan.

Tutkimusten mukaan lapsille tärkeimpiä arkiliikkumisen paikkoja ovat koulupihat. Lasten ja nuorten liikunnan lisäämiseksi huomiota olisikin kiinnitettävä koulupihojen kuntoon. Koululainen viettää peruskoulun aikana noin 2000 tuntia välitunneilla eli enemmän kuin minkään yksittäisen oppiaineen parissa. Arvioiden mukaan kuitenkin jopa kolmannes koulujen pihoista on sellaisessa kunnossa, etteivät ne houkuttele leikkimään ja liikkumaan.

Koulupihojen kunnostaminen virikkeellisiksi ja välituntiliikuntaan kannustavaksi olisi konkreettinen ja tehokas toimi niin terveyden edistämiseksi kuin kouluviihtyvyyden lisäämiseksi. Koululaiset liikkeelle - hankkeessa kuntia ja kouluja kannustetaankin pihojen kunnostamiseen markkinoimalla hyviä malleja.

Meidän on tuettava lasta liikkumaan myös vapaa-ajalla. Urheiluseurat tekevät erittäin hyvää työtä lasten ja nuorten liikunnan hyväksi. Kaupunkia pitää rakentaa niin, että lähiympäristöt houkuttelevat liikkumiseen. Leikkipaikkoja tarvitaan siellä missä on lapsia ja lähipuistojen on oltava kaikkien ulottuvissa.

Meillä vanhemmilla on suurin vastuu lastemme elämäntavoista. On tärkeää, että vanhemmilla riittäisi aikaa liikkua lapsensa kanssa ja että kannustaisimme lapsia ja nuoria löytämään liikunnan ilon.

Sari Sarkomaa
Opetusministeri