Kolumnit 2007
22.12.2007
Menestyviä yliopistoja ei kehitetä osana
valtionhallintoa
12.12.2007
Yliopistoyhteisö tukiverkkona
30.11.2007
Yhteistyöllä eteenpäin
31.10.2007
Kodin ja koulun yhteistyö - vanhemmuuden
tuki
26.9.2007
Opintojen aikanakin voitava arvioida
soveltuvuutta alalle
29.8.2007
Peruskoulu entistä paremmaksi
8.8.2007
Koululaiset liikkumaan!
3.8.2007
Uimataito pelastaa
20.6.2007
Aikaa oppilaalle
Kesäkuu, 2/2007
Korkea osaamistaso hyvinvoinnin
tae
1.6.2007
Tulevaisuus tehdään peruskouluissa
30.5.2007
Sinivihreää vastuuta ja
välittämistä
11.5.2007
Tasa-arvoa työpaikoille
2.5.2007
Vastuullinen, välittävä ja kannustava Suomi
16.3.2007
Sukupolvien välistä vastuuta ja välittämistä
9.3.2007
Inhimillisempi työelämä
9.3.2007
Kolumni Kaupunki Sanomissa
8.3.2007
Hoitoalan houkuttelevuuden
turvaaminen tärkeintä
28.2.2007
Sujuvaa arkea ja Isonnevan puistoa rakentamaan
21.2.2007
Ilmastonmuutoksen voimme vielä vaikuttaa
8.2.2007
Lapsen puolesta
31.1.2007
Ryhtiä tasa-arvotyöhön
12.1.2007
Cronbergin energianäkemys menee metsään
Opintotukifarssi
Pätkätyöt pannaan!
Kolumnit 2006
|
Kolumni Haagalaisessa
31.10.2007 Kodin ja koulun yhteistyö - vanhemmuuden tuki
Vahvimmat vaikuttajat ja vastuunkantajat lasten elämästä ovat vanhemmat. Lasten
hyvinvoinnista ei voi puhua ilman, että puhutaan vanhemmuudesta.
Suurin osa perheistä ja lapsista voi ehkä paremmin kuin koskaan aikaisemmin ja
vanhemmat ovat hyvin välittäviä. Vanhemmuus on kuitenkin vuosien varrella
muuttunut monin tavoin ja sitä kohtaavat useat haasteet. Perherakenteet ja
ympäröivät olosuhteet, varsinkin työelämä, ovat muuttuneet. Myös perheen, suvun
ja yhteisön vaikutus on heikentynyt.
Kiitosta on annettava siitä työstä, mitä kouluissa on tehty hyvän kasvatuksen
arvopohjan ja yhteistyön luomiseksi vanhempien kanssa. Kasvatuksen yhteispelissä
vanhemmat ja opettajat ovat kumppaneita. Hyvä turvaverkko syntyy, kun kodin ja
koulun aikuiset toimivat johdonmukaisesti ja tasavertaisesti yhdessä.
Vanhemmilla on aina ensisijainen vastuu lapsen kasvatuksesta. Koulu taas vastaa
oppilaan opetuksesta ja kasvatuksesta kouluyhteisön jäsenenä.
Kodin ja koulun yhteistyö on kirjattu ensimmäistä kertaa opetussuunnitelmien
perusteisiin. Vanhempien mukanaolo ei saa olla vain kirjaus paperilla, vaan sen
on vakiinnuttava osaksi koulujen hyvää arkea. Parhaimmillaan koulu voi tarjota
vanhemmille monenlaisia mahdollisuuksia osallistua lapsensa koulunkäyntiin ja
koulun toimintaan laajemminkin. Yhdessä eteenpäin vietäviä asioita voivat olla
esimerkiksi koulun kasvatustavoitteet, arvot, arviointi ja se, miten koulussa
edistetään yhteisöllisyyttä.
Kodin ja koulun yhteistyölle on luotava selkeät pelisäännöt. Yhteistyön pitää
olla aitoa kohtaamista ja yhteistä tekemistä, ei vain yksisuuntaista
yhteydenpitoa. Rehtorit ovat avainasemassa, kun kodin ja koulun yhteistyön
tavoitteita ja sisältöjä rakennetaan. Rehtorin tehtävä on varmistaa, että
opettajilla on riittävästi aikaa ja voimavaroja yhteistyöhön. Kehittämällä
koulun toimintakulttuuria ja ilmapiiriä, toivotamme samalla myös vanhemmat
tervetulleiksi kouluun.
Yksilöllistyvä ja lapsen tarpeista lähtevä opetus edellyttää jatkossa entistä
enemmän vuoropuhelua vanhempien ja opettajien välillä. Vuorovaikutus kodin
kanssa helpottaa opettajaa tuntemaan oppilaansa entistä paremmin. Hyvä yhteistyö
auttaa myös vanhempia tukemaan lastensa oppimista ja koulunkäyntiä.
Lapsen koulumenestyksen kannalta vanhempien tuki ja kotien koulumyönteisyys ovat
avain-asemassa. Samoin kokemukset koulun ongelmatilanteiden hoitamisesta -
esimerkiksi koulukiusaamisen yhteydessä - osoittavat vanhempien mukanaolon
tärkeyden.
Tutkimukset osoittavat, että monissa perheissä vastuu lasten kasvatuksesta ja
hoidosta kuuluu edelleen vahvasti äideille. Tämä tulee esiin myös yhteistyössä
koulujen kanssa. Haluaisinkin kutsua erityisesti isät mukaan kodin ja koulun
yhteistyön kehittämistalkoisiin. Tämä tarjoaa isille uudenlaisen mahdollisuuden
olla läsnä lapsensa kanssa. Siellä, missä lapset ja nuoret arkeaan elävät ja
missä kipeästi kaivataan myös miehisiä malleja. Koulujen vanhempaintoiminnalla
voidaan luoda aikuisten verkostoja tukemaan lasten kasvua ja vahvistamaan
ohentunutta yhteisöllisyyttä.
Sari Sarkomaa
opetusministeri
|