Kolumnit 2007

22.12.2007
Menestyviä yliopistoja ei kehitetä osana valtionhallintoa

12.12.2007
Yliopistoyhteisö tukiverkkona

30.11.2007
Yhteistyöllä eteenpäin

31.10.2007
Kodin ja koulun yhteistyö - vanhemmuuden tuki

26.9.2007
Opintojen aikanakin voitava arvioida soveltuvuutta alalle

29.8.2007
Peruskoulu entistä paremmaksi

8.8.2007
Koululaiset liikkumaan!

3.8.2007
Uimataito pelastaa

20.6.2007
Aikaa oppilaalle

Kesäkuu, 2/2007
Korkea osaamistaso hyvinvoinnin tae

1.6.2007
Tulevaisuus tehdään peruskouluissa

30.5.2007
Sinivihreää vastuuta ja välittämistä

11.5.2007
Tasa-arvoa työpaikoille

2.5.2007
Vastuullinen, välittävä ja kannustava Suomi

16.3.2007
Sukupolvien välistä vastuuta ja välittämistä

9.3.2007
Inhimillisempi työelämä

9.3.2007
Kolumni Kaupunki Sanomissa

8.3.2007
Hoitoalan houkuttelevuuden turvaaminen tärkeintä

28.2.2007
Sujuvaa arkea ja Isonnevan puistoa rakentamaan

21.2.2007
Ilmastonmuutoksen voimme vielä vaikuttaa

8.2.2007
Lapsen puolesta

31.1.2007
Ryhtiä tasa-arvotyöhön

12.1.2007
Cronbergin energianäkemys menee metsään

Opintotukifarssi

Pätkätyöt pannaan!


Kolumnit 2006

Kolumni Haagalaisessa 31.10.2007

Kodin ja koulun yhteistyö - vanhemmuuden tuki

Vahvimmat vaikuttajat ja vastuunkantajat lasten elämästä ovat vanhemmat. Lasten hyvinvoinnista ei voi puhua ilman, että puhutaan vanhemmuudesta.

Suurin osa perheistä ja lapsista voi ehkä paremmin kuin koskaan aikaisemmin ja vanhemmat ovat hyvin välittäviä. Vanhemmuus on kuitenkin vuosien varrella muuttunut monin tavoin ja sitä kohtaavat useat haasteet. Perherakenteet ja ympäröivät olosuhteet, varsinkin työelämä, ovat muuttuneet. Myös perheen, suvun ja yhteisön vaikutus on heikentynyt.

Kiitosta on annettava siitä työstä, mitä kouluissa on tehty hyvän kasvatuksen arvopohjan ja yhteistyön luomiseksi vanhempien kanssa. Kasvatuksen yhteispelissä vanhemmat ja opettajat ovat kumppaneita. Hyvä turvaverkko syntyy, kun kodin ja koulun aikuiset toimivat johdonmukaisesti ja tasavertaisesti yhdessä. Vanhemmilla on aina ensisijainen vastuu lapsen kasvatuksesta. Koulu taas vastaa oppilaan opetuksesta ja kasvatuksesta kouluyhteisön jäsenenä.

Kodin ja koulun yhteistyö on kirjattu ensimmäistä kertaa opetussuunnitelmien perusteisiin. Vanhempien mukanaolo ei saa olla vain kirjaus paperilla, vaan sen on vakiinnuttava osaksi koulujen hyvää arkea. Parhaimmillaan koulu voi tarjota vanhemmille monenlaisia mahdollisuuksia osallistua lapsensa koulunkäyntiin ja koulun toimintaan laajemminkin. Yhdessä eteenpäin vietäviä asioita voivat olla esimerkiksi koulun kasvatustavoitteet, arvot, arviointi ja se, miten koulussa edistetään yhteisöllisyyttä.

Kodin ja koulun yhteistyölle on luotava selkeät pelisäännöt. Yhteistyön pitää olla aitoa kohtaamista ja yhteistä tekemistä, ei vain yksisuuntaista yhteydenpitoa. Rehtorit ovat avainasemassa, kun kodin ja koulun yhteistyön tavoitteita ja sisältöjä rakennetaan. Rehtorin tehtävä on varmistaa, että opettajilla on riittävästi aikaa ja voimavaroja yhteistyöhön. Kehittämällä koulun toimintakulttuuria ja ilmapiiriä, toivotamme samalla myös vanhemmat tervetulleiksi kouluun.

Yksilöllistyvä ja lapsen tarpeista lähtevä opetus edellyttää jatkossa entistä enemmän vuoropuhelua vanhempien ja opettajien välillä. Vuorovaikutus kodin kanssa helpottaa opettajaa tuntemaan oppilaansa entistä paremmin. Hyvä yhteistyö auttaa myös vanhempia tukemaan lastensa oppimista ja koulunkäyntiä.

Lapsen koulumenestyksen kannalta vanhempien tuki ja kotien koulumyönteisyys ovat avain-asemassa. Samoin kokemukset koulun ongelmatilanteiden hoitamisesta - esimerkiksi koulukiusaamisen yhteydessä - osoittavat vanhempien mukanaolon tärkeyden.

Tutkimukset osoittavat, että monissa perheissä vastuu lasten kasvatuksesta ja hoidosta kuuluu edelleen vahvasti äideille. Tämä tulee esiin myös yhteistyössä koulujen kanssa. Haluaisinkin kutsua erityisesti isät mukaan kodin ja koulun yhteistyön kehittämistalkoisiin. Tämä tarjoaa isille uudenlaisen mahdollisuuden olla läsnä lapsensa kanssa. Siellä, missä lapset ja nuoret arkeaan elävät ja missä kipeästi kaivataan myös miehisiä malleja. Koulujen vanhempaintoiminnalla voidaan luoda aikuisten verkostoja tukemaan lasten kasvua ja vahvistamaan ohentunutta yhteisöllisyyttä.

Sari Sarkomaa
opetusministeri