Kolumnit 2007
22.12.2007
Menestyviä yliopistoja ei kehitetä osana
valtionhallintoa
12.12.2007
Yliopistoyhteisö tukiverkkona
30.11.2007
Yhteistyöllä eteenpäin
31.10.2007
Kodin ja koulun yhteistyö -
vanhemmuuden tuki
26.9.2007
Opintojen aikanakin voitava arvioida
soveltuvuutta alalle
29.8.2007
Peruskoulu entistä paremmaksi
8.8.2007
Koululaiset liikkumaan!
3.8.2007
Uimataito pelastaa
20.6.2007
Aikaa oppilaalle
Kesäkuu, 2/2007
Korkea osaamistaso hyvinvoinnin
tae
1.6.2007
Tulevaisuus tehdään peruskouluissa
30.5.2007
Sinivihreää vastuuta ja
välittämistä
11.5.2007
Tasa-arvoa työpaikoille
2.5.2007
Vastuullinen, välittävä ja kannustava Suomi
16.3.2007
Sukupolvien välistä vastuuta ja välittämistä
9.3.2007
Inhimillisempi työelämä
9.3.2007
Kolumni Kaupunki Sanomissa
8.3.2007
Hoitoalan houkuttelevuuden
turvaaminen tärkeintä
28.2.2007
Sujuvaa arkea ja Isonnevan puistoa rakentamaan
21.2.2007
Ilmastonmuutoksen voimme vielä vaikuttaa
8.2.2007
Lapsen puolesta
31.1.2007
Ryhtiä tasa-arvotyöhön
12.1.2007
Cronbergin energianäkemys menee metsään
Opintotukifarssi
Pätkätyöt pannaan!
Kolumnit 2006
|
Kolumni Opettaja-lehdessä 1.6.2007 Tulevaisuus tehdään peruskouluissa
Ensimmäiset viikot opetusministerinä ovat osoittaneet, että suomalainen koulutus
kiinnostaa. Ulkomaisia vierailuja ja kansainvälistä kiinnostusta riittää jonoksi
asti. Uutena opetusministerinä pyyntöihin on ollut ilo vastata, sillä
suomalaisesta perusopetuksesta on helppo olla ylpeä.
Olemme menestyneet loistavasti kansainvälisissä oppimistuloksia ja koulutuksen
laatua mittaavissa tutkimuksissa. Suuri kiitos tästä kuuluu akateemisesti
koulutetuille, päteville ja motivoituneille opettajille. 1970-luvulla toteutettu
uudistus luokanopettajien koulutuksen siirtämisestä yliopistoihin on tuottanut
erinomaisia tuloksia. Ulkomaisten vieraiden kanssa käydyissä keskusteluissa
nousee selkeästi esiin se, että maailman parhaat koulut ovat pitkälti maailman
parhaiden opettajien ansiota.
Opettajan ammatin on tulevaisuudessakin oltava arvostettu ja houkutteleva.
Runsas osanotto uudistuneisiin luokanopettajan pääsykokeisiin kertoo siitä, että
halua alalle riittää. Sinivihreän hallituksen tavoitteena on kehittää
työolosuhteita ja siten edistää opettajien työn houkuttelevuutta. Samoin
vaalikauden aikana myös säädetään koulutuksen järjestäjille velvoite huolehtia
siitä, että henkilöstö saa säännöllisesti ammatillista osaamista parantavaa
täydennyskoulutusta.
Kärkisijalla pysyminen on yksi opetustoimen suurista haasteista, mutta tästä
tavoitteesta emme saa tinkiä. Suomen on oltava jatkossakin koulutuksen
huippumaa. Edellytykset huipulla pysymiseen ovat hyvät. Koulutuksen yleinen
arvostus Suomessa on suurta eikä, kuten todettua, pätevien ja motivoituneiden
opettajien merkitystä voi koskaan liikaa korostaa.
Uusi hallitus panostaa perusopetukseen merkittävästi myös voimavaralisäyksin.
Ikäluokkien pienenemisestä aiheutuva laskennallinen, noin 80 miljoonan euron
suuruinen säästö ohjataan koulutuksen laadun kehittämiseen. Tavoitteena on
pienemmät ryhmäkoot, tuki- ja erityisopetuksen sekä opinto-ohjauksen ja
oppilashuollon vahvistaminen. Maailman parhaille opettajille on annettava
mahdollisuus käyttää osaamistaan pienissä opetusryhmissä. Opettajalla on oltava
aikaa jokaiselle oppilaalle. Vain niin turvaamme hyvät tulokset myös
tulevaisuudessa.
Näihin tavoitteisiin pyrimme yhteistyössä koulutuksen järjestäjien kanssa,
perusopetuksen osalta avainasemassa ovat kunnat ja kuntapäättäjät.
Toimenpiteiden valmistelussa toivon myös opettajajärjestöjen aktiivista otetta.
Ryhmäkokojen pienentämisen osalta hallituksen viesti on selkeä: ylisuuriin
opetusryhmiin on puututtava. Tiukan säätelyn sijaan haluan opetusministerinä
luottaa kuntapäättäjien viisauteen siitä, että pienet ryhmäkoot ovat paras keino
parantaa koulutuksen laatua, ehkäistä syrjäytymistä ja samalla kehittää
opettajien työolosuhteita. Tulemme seuraamaan ryhmäkokojen kehittymistä myös
valtakunnallisella tasolla, jotta kuntapäättäjillä on olemassa selkeää
vertailutietoa ja parhaat käytännöt saadaan hyödynnettyä.
Uuden hallituksen keskeiset arvot ovat sivistys, osaaminen ja luovuus. Viesti
osaamisen vahvistamisesta on vahva läpi koko hallitusohjelman. Sanat
konkretisoituivat myös teoiksi hallituksen kehyspäätöksen yhteydessä.
Lisäresursseja saimme niin perusopetukseen kuin yliopistojen perusrahoitukseen.
Tästä on hyvä jatkaa työtä opetusministerinä.
Sari Sarkomaa
opetusministeri
|