Kolumnit 2007
22.12.2007
Menestyviä yliopistoja ei kehitetä osana
valtionhallintoa
12.12.2007
Yliopistoyhteisö tukiverkkona
30.11.2007
Yhteistyöllä eteenpäin
31.10.2007
Kodin ja koulun yhteistyö -
vanhemmuuden tuki
26.9.2007
Opintojen aikanakin voitava arvioida
soveltuvuutta alalle
29.8.2007
Peruskoulu entistä paremmaksi
8.8.2007
Koululaiset liikkumaan!
3.8.2007
Uimataito pelastaa
20.6.2007
Aikaa oppilaalle
Kesäkuu, 2/2007
Korkea osaamistaso hyvinvoinnin
tae
1.6.2007
Tulevaisuus tehdään peruskouluissa
30.5.2007
Sinivihreää vastuuta ja
välittämistä
11.5.2007
Tasa-arvoa työpaikoille
2.5.2007
Vastuullinen, välittävä ja kannustava Suomi
16.3.2007
Sukupolvien välistä vastuuta ja välittämistä
9.3.2007
Inhimillisempi työelämä
9.3.2007
Kolumni Kaupunki Sanomissa
8.3.2007
Hoitoalan houkuttelevuuden
turvaaminen tärkeintä
28.2.2007
Sujuvaa arkea ja Isonnevan puistoa rakentamaan
21.2.2007
Ilmastonmuutoksen voimme vielä vaikuttaa
8.2.2007
Lapsen puolesta
31.1.2007
Ryhtiä tasa-arvotyöhön
12.1.2007
Cronbergin energianäkemys menee metsään
Opintotukifarssi
Pätkätyöt pannaan!
Kolumnit 2006
|
Kolumni Haagalaisessa
29.8.2007 Peruskoulu entistä paremmaksi
Tuhansien lasten ja nuorten koulutaival on taas alkanut. Me Suomessa voimme olla
ylpeitä kouluistamme: meillä oppimistulokset ja koulutuksen laatu ovat maailman
huippuluokkaa. Tämä on huomattu muuallakin. Pisa-tulosten julkistamisten jälkeen
Suomessa on vieraillut toimittajia, poliitikkoja ja opetusalan ammattilaisia
kaikkialta maailmasta.
Huomiota on saanut osakseen maamme vapaaehtoinen ja maksuton esikoulu,
opettajien korkea koulutustaso, maksuton tuki- ja erityisopetus sekä luokalle
jäävien oppilaiden pieni määrä. Myös vieraiden kielten opetus ja maksuton
kouluruokailu on saanut aikaan ihastelua.
Erinomaisista asioista huolimatta peruskouluista kantautuu myös huolestuneita
viestejä. Opetusryhmät ovat suurentuneet, erityisopetuksen tarve on kasvanut
voimakkaasti ja kouluviihtyvyys on vähentynyt.
Sinivihreän hallituksen yksi pääpainopisteistä on tehdä perusopetuksesta entistä
parempaa ja pitää Suomi koulutuksen huippumaana. Seuraavan neljän vuoden aikana
perusopetukseen tulee kasvavien valtionosuuksien ja muutoinkin kohenevan
kuntatalouden lisäksi merkittävät lisäpanostukset, 80 miljoonaa euroa. Näin
voidaan pienentää ryhmäkokoja sekä antaa enemmän erityisopetusta ja
oppilaanohjausta. Kouluissa voidaan keskittyä ydintehtävään: opettamiseen ja
oppimiseen.
Perusopetuksen ryhmäkoista on keskusteltu paljon. Opetusryhmien todellisesta
koosta on ollut vaikea saada koko maata kattavaa tietoa, sillä valtakunnallisia
tilastoja ei ole. Keskimääräinen ryhmäkoko saattaa olla kohtuullinen, mutta
olosuhteet vaihtelevat huomattavasti isojen kasvukeskusten ja
muuttotappiokuntien välillä. Jopa kuntien sisällä koulujen tilanteet voivat olla
erilaisia.
Opetusministeriö tulee nyt ensimmäistä kertaa seuraamaan ryhmäkokojen
kehittymistä myös valtakunnallisella tasolla niin, että voimavarat todella
suunnataan opetuksen laatuun. Seuranta toteutetaan yhteistyössä Kuntaliiton ja
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n kanssa. On tärkeää, että kuntapäättäjillä on
olemassa selkeää vertailutietoa ja parhaat käytännöt saadaan hyödynnettyä.
Opetusryhmien pysyminen riittävän pieninä on keskeinen keino vaikuttaa opetuksen
laatuun.
Maailman parhaimmat koulumme ovat maailman parhaiden opettajien ansiota. Huoli
pätevien opettajien siirtymisestä muihin tehtäviin on todellinen. OAJ kertoi
hätkähdyttäviä tietoja siitä, kuinka koko maassa useampi kuin joka viides
opettaja jättää koulutyön muutaman vuoden kuluttua valmistumisestaan ja
pääkaupunkiseudulla lähes joka kolmas. Tämä viesti on otettava vakavasti
erityisesti meillä täällä Helsingissä, jossa haasteita riittää jo asumisen ja
elämisen kalleuden kanssa.
Opettajan työn on pysyttävä houkuttelevana, vetovoimaisena ja mielekkäänä.
Suomalaista tasokasta opettajakoulutusta on vaalittava ja opettajille on
annettava mahdollisuus täydentää omaa osaamistaan. Osana tätä, koulutuksen
järjestäjille on tarkoitus säätää velvoite huolehtia opettajien
täydennyskoulutuksesta. Jotta meillä on tulevaisuudessakin päteviä ja
motivoituneita opettajia, opettajien työolosuhteiden on oltava kunnossa.
Sari Sarkomaa
opetusministeri
|