Kolumnit 2007

22.12.2007
Menestyviä yliopistoja ei kehitetä osana valtionhallintoa

12.12.2007
Yliopistoyhteisö tukiverkkona

30.11.2007
Yhteistyöllä eteenpäin

31.10.2007
Kodin ja koulun yhteistyö - vanhemmuuden tuki

26.9.2007
Opintojen aikanakin voitava arvioida soveltuvuutta alalle

29.8.2007
Peruskoulu entistä paremmaksi

8.8.2007
Koululaiset liikkumaan!

3.8.2007
Uimataito pelastaa

20.6.2007
Aikaa oppilaalle

Kesäkuu, 2/2007
Korkea osaamistaso hyvinvoinnin tae

1.6.2007
Tulevaisuus tehdään peruskouluissa

30.5.2007
Sinivihreää vastuuta ja välittämistä

11.5.2007
Tasa-arvoa työpaikoille

2.5.2007
Vastuullinen, välittävä ja kannustava Suomi

16.3.2007
Sukupolvien välistä vastuuta ja välittämistä

9.3.2007
Inhimillisempi työelämä

9.3.2007
Kolumni Kaupunki Sanomissa

8.3.2007
Hoitoalan houkuttelevuuden turvaaminen tärkeintä

28.2.2007
Sujuvaa arkea ja Isonnevan puistoa rakentamaan

21.2.2007
Ilmastonmuutoksen voimme vielä vaikuttaa

8.2.2007
Lapsen puolesta

31.1.2007
Ryhtiä tasa-arvotyöhön

12.1.2007
Cronbergin energianäkemys menee metsään

Opintotukifarssi

Pätkätyöt pannaan!


Kolumnit 2006

Kolumni Haagalaisessa 29.8.2007

Peruskoulu entistä paremmaksi

Tuhansien lasten ja nuorten koulutaival on taas alkanut. Me Suomessa voimme olla ylpeitä kouluistamme: meillä oppimistulokset ja koulutuksen laatu ovat maailman huippuluokkaa. Tämä on huomattu muuallakin. Pisa-tulosten julkistamisten jälkeen Suomessa on vieraillut toimittajia, poliitikkoja ja opetusalan ammattilaisia kaikkialta maailmasta.

Huomiota on saanut osakseen maamme vapaaehtoinen ja maksuton esikoulu, opettajien korkea koulutustaso, maksuton tuki- ja erityisopetus sekä luokalle jäävien oppilaiden pieni määrä. Myös vieraiden kielten opetus ja maksuton kouluruokailu on saanut aikaan ihastelua.

Erinomaisista asioista huolimatta peruskouluista kantautuu myös huolestuneita viestejä. Opetusryhmät ovat suurentuneet, erityisopetuksen tarve on kasvanut voimakkaasti ja kouluviihtyvyys on vähentynyt.

Sinivihreän hallituksen yksi pääpainopisteistä on tehdä perusopetuksesta entistä parempaa ja pitää Suomi koulutuksen huippumaana. Seuraavan neljän vuoden aikana perusopetukseen tulee kasvavien valtionosuuksien ja muutoinkin kohenevan kuntatalouden lisäksi merkittävät lisäpanostukset, 80 miljoonaa euroa. Näin voidaan pienentää ryhmäkokoja sekä antaa enemmän erityisopetusta ja oppilaanohjausta. Kouluissa voidaan keskittyä ydintehtävään: opettamiseen ja oppimiseen.

Perusopetuksen ryhmäkoista on keskusteltu paljon. Opetusryhmien todellisesta koosta on ollut vaikea saada koko maata kattavaa tietoa, sillä valtakunnallisia tilastoja ei ole. Keskimääräinen ryhmäkoko saattaa olla kohtuullinen, mutta olosuhteet vaihtelevat huomattavasti isojen kasvukeskusten ja muuttotappiokuntien välillä. Jopa kuntien sisällä koulujen tilanteet voivat olla erilaisia.

Opetusministeriö tulee nyt ensimmäistä kertaa seuraamaan ryhmäkokojen kehittymistä myös valtakunnallisella tasolla niin, että voimavarat todella suunnataan opetuksen laatuun. Seuranta toteutetaan yhteistyössä Kuntaliiton ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n kanssa. On tärkeää, että kuntapäättäjillä on olemassa selkeää vertailutietoa ja parhaat käytännöt saadaan hyödynnettyä. Opetusryhmien pysyminen riittävän pieninä on keskeinen keino vaikuttaa opetuksen laatuun.

Maailman parhaimmat koulumme ovat maailman parhaiden opettajien ansiota. Huoli pätevien opettajien siirtymisestä muihin tehtäviin on todellinen. OAJ kertoi hätkähdyttäviä tietoja siitä, kuinka koko maassa useampi kuin joka viides opettaja jättää koulutyön muutaman vuoden kuluttua valmistumisestaan ja pääkaupunkiseudulla lähes joka kolmas. Tämä viesti on otettava vakavasti erityisesti meillä täällä Helsingissä, jossa haasteita riittää jo asumisen ja elämisen kalleuden kanssa.

Opettajan työn on pysyttävä houkuttelevana, vetovoimaisena ja mielekkäänä. Suomalaista tasokasta opettajakoulutusta on vaalittava ja opettajille on annettava mahdollisuus täydentää omaa osaamistaan. Osana tätä, koulutuksen järjestäjille on tarkoitus säätää velvoite huolehtia opettajien täydennyskoulutuksesta. Jotta meillä on tulevaisuudessakin päteviä ja motivoituneita opettajia, opettajien työolosuhteiden on oltava kunnossa.

Sari Sarkomaa
opetusministeri