Kolumnit 2007
22.12.2007
Menestyviä yliopistoja ei kehitetä osana
valtionhallintoa
12.12.2007
Yliopistoyhteisö tukiverkkona
30.11.2007
Yhteistyöllä eteenpäin
31.10.2007
Kodin ja koulun yhteistyö -
vanhemmuuden tuki
26.9.2007
Opintojen aikanakin voitava arvioida
soveltuvuutta alalle
29.8.2007
Peruskoulu entistä paremmaksi
8.8.2007
Koululaiset liikkumaan!
3.8.2007
Uimataito pelastaa
20.6.2007
Aikaa oppilaalle
Kesäkuu, 2/2007
Korkea osaamistaso hyvinvoinnin
tae
1.6.2007
Tulevaisuus tehdään peruskouluissa
30.5.2007
Sinivihreää vastuuta ja
välittämistä
11.5.2007
Tasa-arvoa työpaikoille
2.5.2007
Vastuullinen, välittävä ja kannustava Suomi
16.3.2007
Sukupolvien välistä vastuuta ja välittämistä
9.3.2007
Inhimillisempi työelämä
9.3.2007
Kolumni Kaupunki Sanomissa
8.3.2007
Hoitoalan houkuttelevuuden
turvaaminen tärkeintä
28.2.2007
Sujuvaa arkea ja Isonnevan puistoa rakentamaan
21.2.2007
Ilmastonmuutoksen voimme vielä vaikuttaa
8.2.2007
Lapsen puolesta
31.1.2007
Ryhtiä tasa-arvotyöhön
12.1.2007
Cronbergin energianäkemys menee metsään
Opintotukifarssi
Pätkätyöt pannaan!
Kolumnit 2006
|
Kolumni Kaupunki Sanomissa 3.8.2007 Uimataito pelastaa
Kesän hukkumistilastot ovat olleet lohdutonta luettavaa. Kesäkuun loppuun
mennessä hukkuneita oli jo lähes 80. Määrä on yli 30 suurempi kuin vastaavaan
aikaan viime vuonna. Luvut ovat kasvaneet siitäkin huolimatta, että vesillä
liikkumisen vaaroista kampanjoidaan näkyvästi.
Suomalaisten uimataito on kohentunut merkittävästi viime vuosisadan
loppupuolella. Sodanjälkeisinä vuosina hukkuneita oli vuosittain noin 500, viime
vuosina on jääty alle 200 hukkuneen. Uimataidon kehittymisessä ratkaisevassa
asemassa on ollut uimahallien rakentaminen. Ne ovat tehneet uinnista myös
talvilajin ja säännöllisiä uinninharrastajia maassamme on paljon.
Veden varaan joutuvalle riittävä uimataito on todellinen henkivakuutus. Mitä
paremmin osaa uida, sitä paremmat mahdollisuudet on selviytyä. Pohjoismaisen
määritelmän mukaan uida osaa, jos putoaa syvään veteen pää pinnan alle ja sen
jälkeen pystyy uimaan 200 metriä, joista 50 metriä selällään. Tähän kykenee vain
noin kaksi kolmannesta suomalaisista. Iso joukko suomalaisista kuuluukin
muutaman kymmenen metrin matkan taitaviin rantapulikoihin. Oma uimataito
arvioidaan herkästi todellisuutta paremmaksi.
Uimataidon kartuttamisessa vanhemmat ja koulut ovat avainasemassa. Vanhempien ja
sukulaisten seurassa uimaan oppii noin puolet peruskoululaisista. Suomen
Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto suosittelee, että uimaopetusta annettaisiin
peruskoululaisille kuusi tuntia lukuvuodessa. Tähän tavoitteeseen ylletään noin
90 prosentissa kouluja. Kymmenen vuotta sitten vastaava luku oli vain 79
prosenttia. Nousu näkyy ennen kaikkea kuudesluokkalaisten taitojen
kohentumisessa. Vuonna 2000 tehdyn tutkimuksen mukaan 67 prosenttia
kuudesluokkalaisista osasi uida, viime vuonna samaan ylsi jo 80 prosenttia.
Perusopetuksen päättöarvioinnissa kriteeri arvosanalle 8 on se, että oppilas
hallitsee uimataidon sekä osaa vesipelastamisen taitoja. Vahvistetuissa
opetussuunnitelman perusteissa luokilla 1.-4. keskeisinä uinninopetuksen
sisältöinä on veteen totuttautuminen sekä uintiharjoitukset. Ylemmillä luokilla
taas uinninopetus koostuu uimataidon kehittämisestä sekä vesipelastamisen
taitojen opettelusta.
Valitettavaa on kuitenkin se, että edelleen noin kymmenen prosenttia
peruskoululaisista jää kokonaan ilman uimaopetusta. Joukko on liian suuri.
Useimmiten syynä uimaopetuksen järjestämättä jättämiseen on se, että lähimmät
uimahallit sijaitsevat liian kaukana. Suomessa uimahalleja on noin 200 eli
vajaassa puolessa kuntia uintiretkelle on lähdettävä naapurikuntaan tai
kauemmaksi. Erityisen valitettavaa on, jos kunnissa tingitään uimaopetuksesta
säästösyistä.
Helsingissä uintimahdollisuudet ovat hyvät, kesällä maauimaloiden ja valvottujen
uimarantojen lisäksi myös osa uimahalleista on auki. Liikuntaviraston
järjestämät lasten ja myös aikuisten uimakoulut ovat suosittuja ja jonot niihin
ovat pitkiä erityisesti syksyisin. Keväisin tilaa on paremmin.
Jokaisella lapsella on oikeus uimaopetukseen. Niillä paikkakunnilla, missä
olosuhteiden vuoksi kouluvuoden aikana uimaopetus on mahdotonta järjestää,
koulun ja vanhempien yhteistyö korostuu. Hyvä käytäntö on esimerkiksi tiedottaa
tehostetusti kesällä järjestettävistä uimakouluista. Vanhemmille on myös
kerrottava, mikäli opetussuunnitelman mukainen uimaopetus ei koulussa toteudu.
Uimaopetuksen ulottaminen kaikkien peruskoululaisten saataville on tärkeä
tavoite, jonka saavuttamiseksi on tehtävä nykyistä enemmän töitä ja myös
löydettävä uusia keinoja.
Hyvä uimataito on yksi tärkeimmistä kansalaistaidoista. Sen avulla voi selvitä
yllättävistäkin tilanteista vesillä. Hukkumistilastojen takaa löytyy toki paljon
muitakin syitä kuin uimataidottomuus. Humala ja välinpitämättömyys
pelastusliivejä kohtaan ovat aiheuttaneet monia kuolonuutisia. Uimataitoisiakaan
lapsia ei saa jättää valvomatta eikä uintiretkelle ole viisasta lähteä yksin.
Uimataidon opettelusta ei pidä tinkiä. Edullisempaa henkivakuutusta saa hakea.
Sari Sarkomaa
Opetusministeri
|