Päiväkirja

16.12.2010
Jouluevankeliumi kuuluu lasten joulujuhliin

13.12.2010
SDP:n verolinja epäuskottava ja kuihduttaa orastavaa kasvua

09.12.2010
Kirkon lupaus tehostaa pedofilian kitkemistoimia ainoa oikea

02.12.2010
Eduskunta pelasti päihdeäitien palvelut

22.11.2010
Ei ikäverolle - kyllä työhön kannustamiselle

19.11.2010
Työministeri Sinnemäen otettava loppukiri työn ja perheen yhteensovittamisessa

16.11.2010
Pätkätyöntekijöiden lomaoikeus turvattava

09.11.2010
Järkeä ja tunnetta metropolipolitiikkaan

02.11.2010
Koti Helsingissä ei saa olla liian kallis

29.10.2010
Suomalaista ruoka- ja kaupunkikulttuuria edistämässä!

18.10.2010
Helsinki huolehtii lapsiperheiden palveluista

10.10.2010
Parempaa Munkinseutua rakentamassa

8.10.2010
Euroopan väsyneimmät lapset löytyvät Suomesta

29.09.2010
Työ ja perhe ne yhteen sopii

23.09.2010
Oikeusministeri Braxin syytä arvioida kuntapäättäjien sidonnaisuussäädöksiä

22.09.2010
Pukeudutaan punaiseen ja hellitetään hetkeksi

14.09.2010
Päin punaista hinnalla millä hyvänsä?

10.09.2010
Urpilaisen on vastattava, haluaako SDP uhrata palkansaajan edun SDP:n vaalivoiton alttarilla

06.09.2010
Kiusaaminen kitkettävä jo päiväkodissa

27.08.2010
Ikäihmisten palvelujen kehittämiseen vauhtia!

09.08.2010
Verotuet kannustamaan joukkoliikenteen käyttöä

05.08.2010
Herätys oikeusministeri Brax - seksuaalirikoksia koskevat lait ajan tasalle!

04.08.2010
Itämeren suojelurahat löydyttävä vaikka MMM:stä

02.07.2010
Norppanuhtelu oli ansaittu

28.06.2010
Täysi tuki luomulle ja lähiruualle

18.06.2010
Kotikuntalain muutos ikäihmisten, vammaisten ja Helsingin parhaaksi

16.06.2010
Minihallitusneuvotteluissa sovittava vanhemmuuden kustannusten korvaamisesta

10.06.2010
Asuntolainojen verovähennysoikeuden poisto iskisi kipeimmin kaupunkilaisperheisiin

31.05.2010
Anttilan ajatus nitistää ympäristöministeriö ei ole tästä maailmasta

25.05.2010
Jokanaisen ja –miehen joukkoliike paremman ympäristön puolesta

17.05.2010
Kirkko ei voi, eikä saa suojella pedofiilejä

12.05.2010
Kohti päästötöntä Suomea

04.05.2010
Laina tai lama, vaiko laina sekä lama?

21.04.2010
Kokoomuslainen "leikkauslista" hyvinvointiyhteiskunnan pelastamiseksi

17.04.2010
Jokaisella on vastuu puuttua perheväkivaltaan

09.04.2010
Helsinkiä hellivä kaavapäätös

01.04.2010
Kiviniemi yrittää värittää puheenjohtajakisaa kähisemällä Kokoomukselle

26.03.2010
Liikuntaläksyt vauhdittamaan lasten liikkumista

19.03.2010
Päihdeäitien kuntoutuksen rahoitus turvattava

12.03.2010
Eduskunta vauhditti Itämeren suojelutoimia

05.03.2010
Sosiaalilautakunta ei saa lipsua valtuuston lupauksesta pienentää ryhmäkokoja

03.03.2010
Eläinsuojelun räikeiden puutteiden korjaamiseksi tarvitaan tekoja

11.02.2010
Itämeripäivä on oltava joka päivä

07.02.2010
Hyvinvointiyhteiskuntaa pelastamassa

29.01.2010
Kuutille kotia kolaamassa

21.01.2010
Hallitusohjelman uusimisen sijaan keskityttävä tekemiseen

15.01.2010
Valviran valvonta ei vakuuta

 

Vanhemmat päiväkirjamerkinnät

 

 

04.05.2010

Laina tai lama, vaiko laina sekä lama? 

Eduskunta aloittaa tänään Kreikan lainapakettiasian puimisen. EU-maiden valtiovarainministerit lupautuivat lainaamaan Kreikalle 80 miljardia euroa seuraavan kolmen vuoden aikana. Tämän lisäksi kansainvälinen valuuttarahasto IMF lainaa 30 miljardia. Suomen osuus euromaiden lainasta on vähän alle kaksi prosenttia eli lähes 1,6 miljardia euroa.  Pakettia ei voi purematta niellä, vaan asiaa on tarkkaan puitava ja viileä harkinta säilytettävä. On kylmästi arvioitava mikä vaihtoehto on suomalaisille pienempi paha ja ennen kaikkea, mitä voimme vielä tehdä Kreikan kaltaisen kriisin leviämisen estämiseksi sekä ennaltaehkäisemiseksi.

Selkeästi pienempi paha näyttää olevan Kreikan lainapaketin hyväksyminen kuin sen hylkääminen. Jos me emme auta Kreikkaa, on suuri todennäköisyys, että lasku siitä olisi paljon mittavampi kuin hallituksen lainaesitys. Kreikan maksukyvyttömyyteen ajautumisen vaikutuksia on mahdoton tarkkaan arvioida, mutta varmaa on, että vaikutukset ovat vaarassa leikata idulla olevaa talouden elpymistä ja veisivät todennäköisemmin uuteen taantumaan. Kreikka-päätös tehdäänkin ennen muuta Suomen ja muiden maiden vakaan talous- ja työllisyyskehityksen turvaamiseksi sekä hyvinvointiyhteiskuntamme pelastamiseksi. 

Selvää on, mutta silti on sanottavaa ääneen myös se, että ei ole varmaa, että saamme takaisin kaikki lainattavat eurot korkojen kera vaikka riskin pienentämiseksi on tietenkin tehtävä kaikki voitava. Lainapakettiin liittyy monia muitakin suuria ja riskialttiita poliittisia kysymyksiä, kuten miten sen käy muissa Euroopan unionin parlamenteissa ja miten Kreikka saa sopeuttamistoimet toteutettua. Kreikan talouden tervehdyttämistoimien suuruusluokka on 30 miljardia euroa, mikä tarkoittaa menoleikkauksia, veronkorotuksia ja monia mittavia uudistuksia etupainotteisesti, joista yksi on eläkejärjestelmän uudistaminen. Aivan välttämätöntä on, että Kreikan talouskuri on ankaraa ja uskottavaa.

Euromaiden apupaketti Kreikalle ei ole ainakaan vielä riittänyt vakuuttamaan markkinoita.  Sijoittajia epäilyttää, kykeneekö Kreikka toteuttamaan lainojen ehtona olevan ankaran säästöohjelman. Se mietityttää varmasti myös meitä edustajia Suomen eduskunnassa. Huolta aiheuttaa myös se, tarttuvatko Kreikan ongelmat esimerkiksi Portugaliin tai Espanjaan. Ekonomistit laskevat, että apua tarvitaan peräti 500 miljardia euroa, jos kriisi leviää edelleen muihin EU:n heikkoihin talouksiin. Tämä olisi jo kestämätön tilanne.

Tartuntavaarankin takia Kreikan tilanne on saatava vakautettua mahdollisimman pian ja siksi Euroopan parlamenttien on oltava vaikeissa päätöksissään nopeita. On myös arvioitava tilannetta laina-asiaa laajemmin. Suurin kysymys on mitä tehdä, että onnistuisimme luomaan luottamuksen ja vakiinnuttamaan tilanteen? Millä keinoin estää uusi pankkikriisi? Pakko on myös kysyä, onko edessä lama vaikka hyväksymmekin lainapaketin?

Kreikan tapaus osoittaa sen, miten elintärkeää Euroopan unionille on tiivistää talouspoliittista koordinaatiota. Vastaavan toistumisen ennaltaehkäisemiseksi tarvitaan tehostettua keskinäistä seurantaa ja valvontaa, mutta myös tehokkaita sanktioita, jotka saadaan tarvittaessa käyttöön nopeasti. Komissio on antamassa tähän liittyviä esityksiä lähiaikoina ja on tärkeää, että myös niistä päästään nopeasti sopuun niin etteivät euromaat voi jatkossa lipsua sovituista tavoitteista kuten koira veräjästä ja Kreikka totuudesta. Eduskunnan on syytä kuulla myös hallituksen kaavailut sanktioasiassa. Kreikan tapaus on nyt viimeistään opettanut sen, että ei riitä, että Suomi on EU:n mallioppilas vaan kaikkien on noudatettava pelisääntöjä.