Päiväkirja

16.12.2010
Jouluevankeliumi kuuluu lasten joulujuhliin

13.12.2010
SDP:n verolinja epäuskottava ja kuihduttaa orastavaa kasvua

09.12.2010
Kirkon lupaus tehostaa pedofilian kitkemistoimia ainoa oikea

02.12.2010
Eduskunta pelasti päihdeäitien palvelut

22.11.2010
Ei ikäverolle - kyllä työhön kannustamiselle

19.11.2010
Työministeri Sinnemäen otettava loppukiri työn ja perheen yhteensovittamisessa

16.11.2010
Pätkätyöntekijöiden lomaoikeus turvattava

09.11.2010
Järkeä ja tunnetta metropolipolitiikkaan

02.11.2010
Koti Helsingissä ei saa olla liian kallis

29.10.2010
Suomalaista ruoka- ja kaupunkikulttuuria edistämässä!

18.10.2010
Helsinki huolehtii lapsiperheiden palveluista

10.10.2010
Parempaa Munkinseutua rakentamassa

8.10.2010
Euroopan väsyneimmät lapset löytyvät Suomesta

29.09.2010
Työ ja perhe ne yhteen sopii

23.09.2010
Oikeusministeri Braxin syytä arvioida kuntapäättäjien sidonnaisuussäädöksiä

22.09.2010
Pukeudutaan punaiseen ja hellitetään hetkeksi

14.09.2010
Päin punaista hinnalla millä hyvänsä?

10.09.2010
Urpilaisen on vastattava, haluaako SDP uhrata palkansaajan edun SDP:n vaalivoiton alttarilla

06.09.2010
Kiusaaminen kitkettävä jo päiväkodissa

27.08.2010
Ikäihmisten palvelujen kehittämiseen vauhtia!

09.08.2010
Verotuet kannustamaan joukkoliikenteen käyttöä

05.08.2010
Herätys oikeusministeri Brax - seksuaalirikoksia koskevat lait ajan tasalle!

04.08.2010
Itämeren suojelurahat löydyttävä vaikka MMM:stä

02.07.2010
Norppanuhtelu oli ansaittu

28.06.2010
Täysi tuki luomulle ja lähiruualle

18.06.2010
Kotikuntalain muutos ikäihmisten, vammaisten ja Helsingin parhaaksi

16.06.2010
Minihallitusneuvotteluissa sovittava vanhemmuuden kustannusten korvaamisesta

10.06.2010
Asuntolainojen verovähennysoikeuden poisto iskisi kipeimmin kaupunkilaisperheisiin

31.05.2010
Anttilan ajatus nitistää ympäristöministeriö ei ole tästä maailmasta

25.05.2010
Jokanaisen ja –miehen joukkoliike paremman ympäristön puolesta

17.05.2010
Kirkko ei voi, eikä saa suojella pedofiilejä

12.05.2010
Kohti päästötöntä Suomea

04.05.2010
Laina tai lama, vaiko laina sekä lama?

21.04.2010
Kokoomuslainen "leikkauslista" hyvinvointiyhteiskunnan pelastamiseksi

17.04.2010
Jokaisella on vastuu puuttua perheväkivaltaan

09.04.2010
Helsinkiä hellivä kaavapäätös

01.04.2010
Kiviniemi yrittää värittää puheenjohtajakisaa kähisemällä Kokoomukselle

26.03.2010
Liikuntaläksyt vauhdittamaan lasten liikkumista

19.03.2010
Päihdeäitien kuntoutuksen rahoitus turvattava

12.03.2010
Eduskunta vauhditti Itämeren suojelutoimia

05.03.2010
Sosiaalilautakunta ei saa lipsua valtuuston lupauksesta pienentää ryhmäkokoja

03.03.2010
Eläinsuojelun räikeiden puutteiden korjaamiseksi tarvitaan tekoja

11.02.2010
Itämeripäivä on oltava joka päivä

07.02.2010
Hyvinvointiyhteiskuntaa pelastamassa

29.01.2010
Kuutille kotia kolaamassa

21.01.2010
Hallitusohjelman uusimisen sijaan keskityttävä tekemiseen

15.01.2010
Valviran valvonta ei vakuuta

 

Vanhemmat päiväkirjamerkinnät

 

 

10.06.2010 / Alkuperäinen Verkkouutisten blogina

Asuntolainojen verovähennysoikeuden poisto iskisi kipeimmin kaupunkilaisperheisiin

Talouden taantuma, väestörakenteen muutos ja talouskasvua uhkaava pysyvä hidastuminen aiheuttavat mittavan haasteen verotukselle. Tarvitsemme verojärjestelmän, joka edistää kasvua, työllisyyttä ja yrittäjyyttä sekä turvaa hyvinvointimme rahoituksen. Ekologisuuden ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden on oltava peruslähtökohtia.

Valmisteilla oleva verouudistus ja talouden mittavat haasteet tekevät välttämättömäksi läpikäydä koko verojärjestelmämme ja siten myös verovähennykset. Erilaiset vähennykset nakertavat veropohjaa, mutta niillä on myös puolensa. Esimerkiksi kotitalousvähennyksellä on saatu valtion kassaan tuloa, joka muuten olisi jäänyt harmaan talouden piiriin. Esille on nostettu jo usein aiemminkin esitetty ajatus leikata asuntolainojen verovähennysoikeutta. Arvostamani valtiosihteeri Raimo Sailas on julkisesti pyytänyt, että poliitikot eivät heti ampuisi alas esitystä. Ymmärrän hyvin Sailasta mutta silti on pakko sanoa, että esitys asuntolainojen korkojen verovähennysoikeuden poistamisesta osuisi kipeimmin kaupunkilaisiin lapsiperheisiin. Siksi sitä on aivan mahdotonta kannattaa.

Kaupunkilaisen ja etenkin pääkaupunkiseudulla asuvien kannalta on aivan olennaista, ettei verouudistuksella tehdä asumista kohtuuttoman kalliiksi ja ettei julkisen talouden taantumasta nousemisessa verottajan käsi käy kohtuuttomasti kaupunkilaisten taskuilla. Erityisen tarkkaan on huolehdittava, että tavallisella palkansaajalla, eläkeläisellä ja opiskelijalla olisi mahdollisuus asua omassa kotikaupungissaan. Asumisen kustannukset ovat etenkin pääkaupunkiseudulla tavallisen kaupunkilaisen sietokyvyn ylärajoilla.

Sinivihreän hallituksen on veropolitiikassaankin syytä pitää mielessä lupaus aidosta metropolipolitiikasta ja siitä, ettei tämän hallituksen toimesta erityisesti kaupunkilaisia kuriteta, vaan että erityisesti nähdään ja tehdään toimia metropolialueen menestymiseksi. Asuntolainojen verovähennysoikeuden poistaminen olisi mittava veronkiristys useille sadoille tuhansille perheille.

Verotuksen uudistamisessa on myös otettava huomioon se, että suomalaisten on voitava luottaa asuntomarkkinoiden pelisääntöjen vakauteen ja pitkäjänteisyyteen. Asuntolainojen korkojen verovähennyksen poisto osuisi kalliiden asumiskustannusten pääkaupunkiseudulla kipeimmin. Verovähennysoikeuden rajaaminen olisi raju isku tavallisille pieni- ja keskituloisille asuntosäästäjille. Vähennyksen poistaminen johtaisi useiden kotitalouksien pitkäaikaisten suunnitelmien romahtamiseen ja monet taloudelliseen ahdinkoon. Tähän ei etenkään asuntojen kalleuden kanssa kamppailevalla pääkaupunkiseudulla ole varaa.

Korkojen verovähennysoikeutta ei saa myöskään rajata ensiasunnon ostajiin tai esimerkiksi tietyn hintaisiin asuntoihin. Ei ole mitään perusteluja sille, miksi asunnonvaihtajia pitäisi rangaista. Erityisesti lapsiperheet joutuisivat tarkkaan laskemaan, voiko asuntoa vaihtaa isompaan perheen kasvaessa tai onko lapsia ylipäätään varaa hankkia lisää. Suomessa progressiivinen verojärjestelmä ja erilaiset tuloihin sidotut tuet aiheuttavat sen, että varsinkin suurten kaupunkien lapsiperheet joutuvat jo nyt taloudellisesti kamppailemaan äärirajoilla.

Verovähennysoikeuden rajaaminen ensiasuntoihin hankaloittaisi työvoiman liikkuvuutta ja heikentäisivät kohtuuttomasti kansalaisten elämäntilanteiden muutosten hallintaa. Tällaisessa rajauksessa unohdetaan elämän realiteetit: muutot töiden perässä, avioerot ja uusioperheet. Asuntopolitiikassa varsinainen ongelma on kohtuuhintaisten asuntojen tarjonnan puute, eikä korkojen verovähennysoikeus.

Korkovähennyksen leikkausajatus on epäsosiaalinen, koska sillä heikennettäisiin aivan tavallisen lainarahoitusta tarvitsevan asuntosäästäjän asemaa. Korkovähennyksen leikkaus ei liikauttaisi niinkään hyvin varakkaita asunnonhankkijoita, jotka eivät lainarahoitusta tarvitse. Ilman korkojen verovähennysoikeutta asuntomarkkinoilla olisi pääosin vain varakkaita ihmisiä tai sijoittajia. Veronmaksajien laskelmat osoittavat, että korkovähennyksellä helpotetaan asuntomarkkinoilla heikoimman osapuolen asemaa suhteessa muihin asuntokauppaa käyviin.

Tällä hetkellä moni suomalainen haaveilee omasta asunnosta. Korkotuella on mittava merkitys tavalliselle asuntovelalliselle. On helppo olla samaa mieltä Veronmaksajien laskelmistaan tekemistä johtopäätöksistä: omistusasumisesta ei pidä tehdä vain varakkaiden etuoikeutta.