Päiväkirja
16.12.2010
Jouluevankeliumi kuuluu lasten
joulujuhliin
13.12.2010
SDP:n verolinja
epäuskottava ja kuihduttaa orastavaa kasvua
09.12.2010
Kirkon lupaus tehostaa pedofilian
kitkemistoimia ainoa oikea
02.12.2010
Eduskunta
pelasti päihdeäitien palvelut
22.11.2010
Ei ikäverolle - kyllä työhön
kannustamiselle
19.11.2010
Työministeri Sinnemäen otettava loppukiri
työn ja perheen yhteensovittamisessa
16.11.2010
Pätkätyöntekijöiden lomaoikeus turvattava
09.11.2010
Järkeä ja tunnetta
metropolipolitiikkaan
02.11.2010
Koti Helsingissä ei saa olla liian kallis
29.10.2010
Suomalaista ruoka- ja
kaupunkikulttuuria edistämässä!
18.10.2010
Helsinki huolehtii
lapsiperheiden palveluista
10.10.2010
Parempaa
Munkinseutua rakentamassa
8.10.2010
Euroopan
väsyneimmät lapset löytyvät Suomesta
29.09.2010
Työ ja perhe ne yhteen
sopii
23.09.2010
Oikeusministeri Braxin syytä
arvioida kuntapäättäjien sidonnaisuussäädöksiä
22.09.2010
Pukeudutaan punaiseen ja hellitetään hetkeksi
14.09.2010
Päin punaista hinnalla millä hyvänsä?
10.09.2010
Urpilaisen on vastattava,
haluaako SDP uhrata palkansaajan edun SDP:n vaalivoiton alttarilla
06.09.2010
Kiusaaminen kitkettävä jo
päiväkodissa
27.08.2010
Ikäihmisten palvelujen
kehittämiseen vauhtia!
09.08.2010
Verotuet kannustamaan joukkoliikenteen käyttöä
05.08.2010
Herätys
oikeusministeri Brax - seksuaalirikoksia koskevat lait ajan tasalle!
04.08.2010
Itämeren suojelurahat
löydyttävä vaikka MMM:stä
02.07.2010
Norppanuhtelu oli ansaittu
28.06.2010
Täysi tuki luomulle ja
lähiruualle
18.06.2010
Kotikuntalain muutos ikäihmisten, vammaisten ja Helsingin parhaaksi
16.06.2010
Minihallitusneuvotteluissa sovittava vanhemmuuden kustannusten korvaamisesta
10.06.2010
Asuntolainojen verovähennysoikeuden poisto iskisi kipeimmin
kaupunkilaisperheisiin
31.05.2010
Anttilan
ajatus nitistää ympäristöministeriö ei ole tästä maailmasta
25.05.2010
Jokanaisen
ja –miehen joukkoliike paremman ympäristön puolesta
17.05.2010
Kirkko ei voi, eikä saa suojella pedofiilejä
12.05.2010
Kohti päästötöntä Suomea
04.05.2010
Laina tai lama,
vaiko laina sekä lama?
21.04.2010
Kokoomuslainen "leikkauslista"
hyvinvointiyhteiskunnan pelastamiseksi
17.04.2010
Jokaisella
on vastuu puuttua perheväkivaltaan
09.04.2010
Helsinkiä hellivä kaavapäätös
01.04.2010
Kiviniemi yrittää värittää puheenjohtajakisaa kähisemällä Kokoomukselle
26.03.2010
Liikuntaläksyt vauhdittamaan lasten
liikkumista
19.03.2010
Päihdeäitien kuntoutuksen rahoitus turvattava
12.03.2010
Eduskunta vauhditti Itämeren suojelutoimia
05.03.2010
Sosiaalilautakunta ei
saa lipsua valtuuston lupauksesta pienentää ryhmäkokoja
03.03.2010
Eläinsuojelun räikeiden
puutteiden korjaamiseksi tarvitaan tekoja
11.02.2010
Itämeripäivä on oltava joka päivä
07.02.2010
Hyvinvointiyhteiskuntaa pelastamassa
29.01.2010
Kuutille
kotia kolaamassa
21.01.2010
Hallitusohjelman
uusimisen sijaan keskityttävä tekemiseen
15.01.2010
Valviran valvonta ei vakuuta
Vanhemmat päiväkirjamerkinnät
|
10.06.2010 / Alkuperäinen
Verkkouutisten blogina
Asuntolainojen
verovähennysoikeuden poisto iskisi kipeimmin kaupunkilaisperheisiin
Talouden taantuma, väestörakenteen muutos ja talouskasvua
uhkaava pysyvä hidastuminen aiheuttavat mittavan haasteen verotukselle.
Tarvitsemme verojärjestelmän, joka edistää kasvua, työllisyyttä ja yrittäjyyttä
sekä turvaa hyvinvointimme rahoituksen. Ekologisuuden ja sosiaalisen
oikeudenmukaisuuden on oltava peruslähtökohtia.
Valmisteilla oleva verouudistus ja talouden mittavat haasteet tekevät
välttämättömäksi läpikäydä koko verojärjestelmämme ja siten myös
verovähennykset. Erilaiset vähennykset nakertavat veropohjaa, mutta niillä on
myös puolensa. Esimerkiksi kotitalousvähennyksellä on saatu valtion kassaan
tuloa, joka muuten olisi jäänyt harmaan talouden piiriin. Esille on nostettu jo
usein aiemminkin esitetty ajatus leikata asuntolainojen verovähennysoikeutta.
Arvostamani valtiosihteeri Raimo Sailas on julkisesti pyytänyt, että poliitikot
eivät heti ampuisi alas esitystä. Ymmärrän hyvin Sailasta mutta silti on pakko
sanoa, että esitys asuntolainojen korkojen verovähennysoikeuden poistamisesta
osuisi kipeimmin kaupunkilaisiin lapsiperheisiin. Siksi sitä on aivan mahdotonta
kannattaa.
Kaupunkilaisen ja etenkin pääkaupunkiseudulla asuvien kannalta on aivan
olennaista, ettei verouudistuksella tehdä asumista kohtuuttoman kalliiksi ja
ettei julkisen talouden taantumasta nousemisessa verottajan käsi käy
kohtuuttomasti kaupunkilaisten taskuilla. Erityisen tarkkaan on huolehdittava,
että tavallisella palkansaajalla, eläkeläisellä ja opiskelijalla olisi
mahdollisuus asua omassa kotikaupungissaan. Asumisen kustannukset ovat etenkin
pääkaupunkiseudulla tavallisen kaupunkilaisen sietokyvyn ylärajoilla.
Sinivihreän hallituksen on veropolitiikassaankin syytä pitää mielessä lupaus
aidosta metropolipolitiikasta ja siitä, ettei tämän hallituksen toimesta
erityisesti kaupunkilaisia kuriteta, vaan että erityisesti nähdään ja tehdään
toimia metropolialueen menestymiseksi. Asuntolainojen verovähennysoikeuden
poistaminen olisi mittava veronkiristys useille sadoille tuhansille perheille.
Verotuksen uudistamisessa on myös otettava huomioon se, että suomalaisten on
voitava luottaa asuntomarkkinoiden pelisääntöjen vakauteen ja
pitkäjänteisyyteen. Asuntolainojen korkojen verovähennyksen poisto osuisi
kalliiden asumiskustannusten pääkaupunkiseudulla kipeimmin. Verovähennysoikeuden
rajaaminen olisi raju isku tavallisille pieni- ja keskituloisille
asuntosäästäjille. Vähennyksen poistaminen johtaisi useiden kotitalouksien
pitkäaikaisten suunnitelmien romahtamiseen ja monet taloudelliseen ahdinkoon.
Tähän ei etenkään asuntojen kalleuden kanssa kamppailevalla pääkaupunkiseudulla
ole varaa.
Korkojen verovähennysoikeutta ei saa myöskään rajata ensiasunnon ostajiin tai
esimerkiksi tietyn hintaisiin asuntoihin. Ei ole mitään perusteluja sille, miksi
asunnonvaihtajia pitäisi rangaista. Erityisesti lapsiperheet joutuisivat
tarkkaan laskemaan, voiko asuntoa vaihtaa isompaan perheen kasvaessa tai onko
lapsia ylipäätään varaa hankkia lisää. Suomessa progressiivinen verojärjestelmä
ja erilaiset tuloihin sidotut tuet aiheuttavat sen, että varsinkin suurten
kaupunkien lapsiperheet joutuvat jo nyt taloudellisesti kamppailemaan
äärirajoilla.
Verovähennysoikeuden rajaaminen ensiasuntoihin hankaloittaisi työvoiman
liikkuvuutta ja heikentäisivät kohtuuttomasti kansalaisten elämäntilanteiden
muutosten hallintaa. Tällaisessa rajauksessa unohdetaan elämän realiteetit:
muutot töiden perässä, avioerot ja uusioperheet. Asuntopolitiikassa varsinainen
ongelma on kohtuuhintaisten asuntojen tarjonnan puute, eikä korkojen
verovähennysoikeus.
Korkovähennyksen leikkausajatus on epäsosiaalinen, koska sillä heikennettäisiin
aivan tavallisen lainarahoitusta tarvitsevan asuntosäästäjän asemaa.
Korkovähennyksen leikkaus ei liikauttaisi niinkään hyvin varakkaita
asunnonhankkijoita, jotka eivät lainarahoitusta tarvitse. Ilman korkojen
verovähennysoikeutta asuntomarkkinoilla olisi pääosin vain varakkaita ihmisiä
tai sijoittajia. Veronmaksajien laskelmat osoittavat, että korkovähennyksellä
helpotetaan asuntomarkkinoilla heikoimman osapuolen asemaa suhteessa muihin
asuntokauppaa käyviin.
Tällä hetkellä moni suomalainen haaveilee omasta asunnosta. Korkotuella on
mittava merkitys tavalliselle asuntovelalliselle. On helppo olla samaa mieltä
Veronmaksajien laskelmistaan tekemistä johtopäätöksistä: omistusasumisesta ei
pidä tehdä vain varakkaiden etuoikeutta.
|