Päiväkirja16.12.2010 13.12.2010 09.12.2010 02.12.2010 22.11.2010 19.11.2010 16.11.2010 09.11.2010 02.11.2010 29.10.2010 18.10.2010 10.10.2010 8.10.2010 29.09.2010 23.09.2010 22.09.2010 14.09.2010 10.09.2010 06.09.2010 27.08.2010 09.08.2010 05.08.2010 04.08.2010 02.07.2010 28.06.2010 18.06.2010 16.06.2010 10.06.2010 31.05.2010 25.05.2010 17.05.2010 12.05.2010 04.05.2010 21.04.2010 17.04.2010 09.04.2010 01.04.2010 26.03.2010 19.03.2010 12.03.2010 05.03.2010 03.03.2010 11.02.2010 07.02.2010 29.01.2010 21.01.2010 15.01.2010
|
09.08.2010 Verotuet kannustamaan joukkoliikenteen käyttöäIlmastonmuutoksen ja kaupunkimme liikenteen sujuvuuden kannalta on välttämätöntä, että työmatkakulujen korvausjärjestelmä ja kaikki liikkumiseen liittyvät verotuet arvioidaan. Tavoitteena on oltava, että ne kaikin tavoin kannustavat ympäristön kannalta järkevämpään liikkumiseen ja etenkin joukkoliikenteen käyttöön. Tämä työ onkin käynnissä kun alivaltiosihteeri Hetemäki työryhmineen valmistelee verouudistusta. Osana tätä tarkastelua on arvioitava, miten löydettäisiin uusia tapoja kannustaa joukkoliikenteen käyttöä. Tässä työssä jo olemassa olevan, mutta vielä aivan liian vähäisessä käytössä olevan työsuhdematkalipun kehittäminen on otettava yhdeksi painopisteeksi. Työsuhdematkalipusta on tehtävä entistä houkuttelevampi työantajille kannustaa työntekijöitä valitsemaan joukkoliikenne, ja entistä suurempi kannustin työntekijälle jättää oma auto kotiin. Työsuhdematkalipun houkuttelevuutta on hiljattain parannettu, mutta edistysaskel ei ollut vielä riittävä ajatellen ympäristön huolestuttavaa tilaa. Työsuhdematkalipun kehittäminen on erityisen tervetullutta meille Helsinkiin ja koko pääkaupunkiseudulle, jossa työmatkaliikennettä on saatava nykyistä paljon enemmän joukkoliikenteeseen ja etenkin raiteille. Liikenne onkin suurimpia ympäristöongelmiamme päästöineen ja meluineen. Autojen seisominen ruuhkissa on haitallista niin ympäristölle kuin ihmisten terveydelle, puhumattakaan järjellisestä ajankäytöstä. Työmatkakorvauksien arviointitalkoissa on muistettava, että ihmisten elämäntilanteet, työtehtävät ja asuinalueet ovat erilaisia ja siksi tarvitaan erilaisia vaihtoehtoja. Työmatkakorvauksien kohtuuton leikkaus tekisi monen työn kannattamattomaksi ja siksi suin päin sokeita leikkauksia on lyhytnäköistä edes esittää. Kokonaisuus on kuitenkin aivan välttämätöntä ja fiksua arvioida. Sinivihreän hallituksen on syytä tulevassa elokuun budjettiriihessä arvioida kaikkia tulevia liikennehankkeita ilmastonäkökulmasta. Raideliikennehankkeiden painottaminen on järkevää tulevaisuuspolitiikkaa ja koko Suomen etu. Raideliikennehankkeiden priorisoinnin on merkittävä myös sitä, että Länsimetron rahoitus hoidetaan sopimusten mukaan. Olennaista on myös huolehtia, että Kehärata ja mahdollisimman sujuva raideyhteys Helsingistä lentokentälle saadaan viivytyksettä rakennettua ja otettua käyttöön.
|
