Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Opetusministeri Sari Sarkomaan muihin uusiin puheisiin
voit tutustua
tästä.
Yrke 2020 - slutseminarium, 17.1. 2008
Helsingfors
Undervisningsminister Sari Sarkomaa Yrke 2020 -slutseminarium
Bästa publik, utbildningspåverkare och experter på prognostisering!
Den nya blågröna regeringen har snart sitt första år bakom sig. Regeringens
ledstjärna är ett ansvarstagande, engagerat och sporrande Finland. Utbildning är
ett av de mest betydande insatsområdena i regeringens politik. Satsningarna på
kompetens, utbildning och bildning är den bästa formen av framtidspolitik.
Regeringens ekonomiska strategi handlar till centrala delar om att stärka
kompetensen. Men satsningarna på utbildning är inte ett svar enbart på ekonomin
och sysselsättningsfrågorna. Förbättrad kompetens är också en central del av vår
välfärdsstrategi, för hur vi finländare mår.
Bästa hörare,
Vi har alla förutsättningar att göra vårt utbildningssystem bättre och
högklassigare än tidigare. Vår ekonomi är i skick: statsekonomin växer och
kommunernas ekonomi förbättras. Att den ekonomiska situationen är utmärkt syns
också i en god sysselsättning.
Men det finns också utmaningar. Till dem återkommer vi under dagens lopp i flera
olika inlägg.
En mycket betydande utmaning är de kraftiga förändringar som sker i
ålders-strukturen. Befolkningen åldras, medan ungdomsåldersklasserna förblir
relativt små. Befolkningsförändringarna medför utmaningar också för
utveckling-en av utbildningsservicen. Befolkningsutvecklingen syns också i den
svenskspråkiga utbildningen och hur den ordnas.
Antalet barn i grundskoleåldern har redan börjat minska. År 2012 uppskattas
antalet grundskolelever vara drygt 30 000 färre än i år. Efter år 2012 börjar
åldersklasserna åter växa. År 2025 beräknas antalet röra sig på ungefär samma
nivå som nu.
Det är självfallet ingen lätt uppgift att anpassa vår skolvärld till en sådan
vågrörelse. I synnerhet som den regionala befolkningsutvecklingen är
synnerligen ojämn.
Bästa seminariepublik,
Det största hotet för den ekonomiska tillväxten under de närmaste åren är
bristande tillgång på arbetskraft. Detta trots att arbetslösheten fortfarande är
alltför hög och sysselsättningsgraden relativt låg. I syfte att förbättra
matchningen på arbetsmarknaden skapas det förutsättningar för en större
rörlighet för arbetskraften, både yrkesmässig och regional. Ett fungerande
vuxenutbildningssystem är nödvändigt för att öka arbetskraftens yrkesmässiga
rörlighet.
Mina damer och herrar,
Yrkesutbildningen är på många sätt av avgörande betydelse för hur
utbild-ningssystemet lyckas svara på de utmaningar som globaliseringen och
befolkningsutvecklingen ställer. Bristen på yrkeskunnig arbetskraft är skriande
inom många branscher. Den utgör redan ett hot mot vår ekonomiska tillväxt. I
framtiden försvåras läget ytterligare. Samtidigt som bristen på arbetskraft blir
större ökar kraven på kompetens och utbildning. I allt fler yrken och inom allt
fler sektorer förändras och växer kraven på yrkesskicklighet och kompetens.
En av de största utmaningarna är att få alla dem som går ut grundskolan att
fortsätta utbildningen. Ekvationen är svår att lösa: åldersklasserna krymper och
antalet utslagna ungdomar ökar. Vi har på ministeriet de facto redan star-tat
”jakten på de försvunna ungdomarna". Fungerande god praxis utvecklas ytterligare.
Trots bristen på arbetskraft har hundratals ungdomar blivit utan utbildning,
eftersom studieplatserna inom yrkesutbildningen har varit för få. Regeringen har
redan reagerat - det första vi gjorde var att öka studieplatserna i den
grundläggande yrkesutbildningen med 2200 för år 2008. I syfte att förhindra
utslagning bland unga och främja sysselsättningen får också
läroavtalsutbildningen över 2000 nya platser. Också verksamheten i
ungdomsverkstäderna främjas. Redan nu kan man se att det finns behov att
ytterligare öka antalet studerande i yrkesutbildningen under de närmaste åren.
Den existerande ut-bildningskapaciteten bör också riktas på nytt.
Mina damer och herrar,
Temat för dagens seminarium är alltså behovet av utbildning för svenskspråkiga
och av svenskspråkiga yrkeskunniga.
Den svenska befolkningen har många särdrag. Pensionsåldern är högre än bland
befolkningen i övrigt, näringsgrens- och yrkesstrukturen är också annorlunda, i
flyttrörelsen ser man skillnader, sysselsättningsgraden är högre och
arbetslösheten är låg. Också utbildningstraditionerna skiljer sig. Behovet av
service på svenska liksom de språkliga och kulturella skillnaderna har också
beaktas i prognostiseringen. Behoven syns framför allt på arbetsplat-serna inom
den offentliga förvaltningen, i utbildningen, i social- och hälsovården, i
fritidsaktiviteter och kulturlivet, i många expertyrken samt inom jordbru-ket
och sjöfarten. Utvecklingen i åldersklasserna på svenskt håll under åren
2004−2020 förefaller däremot vara mycket lik utvecklingen i hela landet.
Arbetskrafts- och utbildningsbehovet för den svenskspråkiga befolkningen har för
andra gången prognostiserats i samband med den finskspråkiga utbildningen.
Detta har skett i Utbildningsstyrelsens prognosprojekt Yrke 2020, som har
resulterat i riksomfattande kalkyler över nybörjarbehovet för den svenskspråkiga
befolkningen på olika utbildningsstadier. Projektet Yrke 2015 fokuserade på
yrkesutbildningen medan Yrke 2020 nu har satsat på särdra-gen i den högre
utbildningen. Hösten 2007 ställdes också för första gången en prognos för den
svenskspråkiga vuxenutbildningen.
I prognostiseringen av den svenskspråkiga utbildningen har man försökt
till-lämpa ett helhetstänkande, där individernas behov, olika intressen och
behoven på makronivå möts. De svenskspråkiga utbildningsanordnarna och
högskolorna samt olika förvaltningsområden har deltagit i arbetet med att
prognostisera utbildningsbehovet. Detta har förbättrat prognosarbetets resultat
och på lång sikt kanske också effekterna. Elevhandledarna har fått information.
För prognostiseringen av den svenskspråkiga utbildningen görs som bäst egna
webbsidor, som kan användas bl.a. inom elevhandledningen. Prototypen publiceras
i dag. De svenska sidorna blir klara under våren. Websidorna ger en möjlighet
att söka information om utvecklingen inom sektorerna enligt utbildning och
enligt yrke.
Genomslagskraften i och möjligheterna att utnyttja prognostiseringen kan och bör
ytterligare förbättras och prognostiseringskompetensen utvecklas. En av talarna
under seminariet i dag, Mats Lindberg, kommer också att berätta om resultaten av
en omfattande ungdomsundersökning under rubriken Dagens unga - morgondagens
arbetskraft. Resultaten kommer från en global undersökning om ungdomars
värderingar och livsstil som har utförts av det internationella
framtidsanalysföretaget Kairos Future. Undersökningen omfattar nu för första
gången också ungdomar från Finland. Undersökningen visar att ungdomarnas
attityder i dag avviker rätt mycket från tidigare generationers attityder. För
unga idag måste till exempel arbetet vara roligt. Det finns anled-ning att i
fortsättningen sätta ungdomarnas attityder i relation till
prognostiseringsresultaten och kommande utbildningsbehov. Elevhandledarna intar
en nyckelposition i detta avseende, men alla vuxna är viktiga förebilder för de
unga när det gäller valet av yrke.
Den goda nyheten är att man inte kan utbilda sig för fel yrke, utan alla
arbetstagare behövs i framtiden, då avgången från arbetslivet är så stor, och
alla yrken och utbildningar är viktiga för den svenskspråkiga befolkningen.
Detta resultat gäller säkert också i ett vidare perspektiv när utbildningen för
unga granskas som helhet.
Speciellt viktiga frågor under de kommande åren är förutom dimensionering och
prognostisering att minska studieavbrotten och motverka utslagning i samhället.
Arbetslösheten bland svenskspråkiga är redan låg och sysselsättningsgraden rätt
hög. Det här sker ändå inte automatiskt. Det är viktigt att elevvårdsarbetet,
elevhandledningen och specialundervisningen utvecklas med tanke på de ungas
välfärd under de kommande åren.
Ur den svenskspråkiga utbildningens och befolkningens synvinkel måste
satsningarna gälla utbildningens tillgänglighet. Hur kan man trygga de små
branschernas framtid och utbildningens tillgänglighet? Det regionala
matchningsproblemet är också en utmaning i många branscher, inte minst i den
svenskspråkiga utbildningen där studieområdena ofta ordnas endast på en ort. Hur
skall man kunna förena kvantitativ prognostisering och kvalitativa metoder?
Scenariemodellen har redan visat sig vara en användbar metod när man försöker
skapa alternativa visioner för hur den svenskspråkiga utbildningen kunde se ut
i framtiden. På vilket sätt kan klusterprognostisering och forskning om unga
berika framtidsarbetet på det finlandssvenska fältet? Arbetet kring dessa frågor
fortsätter förhoppningsvis också efter seminariet.
Mina damer och herrar,
Världen förändras. Så har man sagt i alla tider. Nu stämmer det mer än någonsin.
Hur väl de nu aktuella stora reformerna lyckas är beroende av oss alla som
arbetar inom undervisningssektorn. Trots alla omvälvningar måste vi se till att
varje ungdom och barn får en högklassig utbildning. De vuxna får inte heller
glömmas bort. Det finns alltså en hel del att göra.
Jag vill i det här skedet tacka prognosprojektet Yrke 2020 för ett grundligt
arbete. Jag önskar er också en givande seminariedag.
|