Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Vanhempainliiton osallisuusseminaari, 14.10. 2008
Helsinki
Opetusministeri Sari Sarkomaa Yhdessä kouluhyvinvointia rakentamassa
(Muutokset mahdollisia puhuttaessa.)
Arvoisat kuulijat
Minulla on ilo tuoda opetusministeriön ja koko valtioneuvoston tervehdys tähän
asiantuntijaseminaariin. Haluan myös osaltani toivottaa teidät kaikki
tervetulleiksi viettämään Euroopan Vanhempien ja Koulun Päivää tänne Helsingin
kaupungintalon valtuustosaliin, joka on tilana erinomainen valinta päivän
teemalle.
Vietämme tänään Euroopan vanhempien ja Koulun päivää erittäin ajankohtaisen
aiheen äärellä, keskustelemalla siitä, miten kouluhyvinvointia rakennetaan
yhdessä. Päivän tarkoituksenahan on nostaa esiin kodin ja koulun yhteistyön
tärkeyttä sekä muistuttaa vanhempaintoiminnan monista mahdollisuuksista.
Viime aikoina meidän kaikkien ajatukset ovat olleet siinä, miten lapset ja
perheet voivat. Vanhempien päivää pitäisikin viettää joka päivä. Vanhemmat ovat
lastensa kasvatuksen vahvimmat vastuunkantajat. Sellaista innovaatiota ei ole
eikä tule, joka korvaisi vanhempien ajan lapsille. Tätä viestiä Suomen
Vanhempainliitto on erinomaisesti ollut viemässä eteenpäin jo 100 vuoden ajan.
Siitä kiitos.
Hyvät kuulijat
Lasten ja nuorten hyvinvoinnin parantaminen on ollut huolenaiheenamme jo
pitkään. Vanhempien ohella kouluilla on vahva rooli kasvatuskumppanina. Onkin
tärkeää, että kehitämme peruskouluamme niin, että se entistä paremmin edistää
jokaisen lapsen hyvinvointia ja terveyttä. Ja että jokainen lapsi kokisi
oppimisen ilon.
Yksi peruskoulun kehittämisen ydinkysymyksistä on tällä hetkellä se,
huolehdimmeko riittävästi siitä, että jokainen oppilas saa tarvitsemansa tuen
oikeaan aikaan ja ennen kaikkea riittävän varhain. Varhainen tuki on
inhimillisestä näkökulmasta olennaista. Samalla se on myös kustannuksia
säästävää.
Olen käynnistänyt Perusopetus paremmaksi eli POP-talkoot, joihin kuuluu useita
mittavia toimia, joiden tarkoituksena on varhaisen tunnistamisen taitojen ja
tehokkaiden ennalta ehkäisevien toimintatapojen kehittäminen kouluissamme sekä
koulujen työskentelyolosuhteiden parantaminen. Viime viikkojen tapahtumien
valossa näitä painopisteitä ei tarvitse perustella.
POP-ohjelma tuo mukanaan selvän suunnanmuutoksen. Tämän hallituskauden keskeisiä
tavoitteita ovat ryhmäkokojen pienentäminen, tuki- ja erityisopetuksen
vahvistaminen, oppilaanohjauksen ja oppilas- ja opiskelijahuollon kehittäminen,
koulujen kerhotoiminnan sekä kodin ja koulun yhteistyön lisääminen. Nämä ovat
mielestäni keskeisiä keinoja turvata niin yksilöllinen oppiminen kuin varhainen
puuttuminen mahdollisiin ongelmatilanteisiin.
Koulun aikuisilla tulee olla aikaa jokaiselle oppilaalle. Pienemmät ryhmäkoot
mahdollistavat jatkossa sen, että lapset ja nuoret saavat tarvitsemansa
erityishuomion niin oppimisen tai koulunkäynnin ongelmiin kuin lahjakkuuden
monipuoliseen tukemiseen. Pienessä opetusryhmässä on myös helpompi toteuttaa
erilaisia opetusmenetelmiä sekä mahdollisesti puuttua kiusaamiseen tai reagoida
ajoissa oppilaiden poissaoloihin. Tarkoituksena on parantaa työolosuhteita niin
koulun henkilökunnan kuin lasten ja nuorten näkökulmasta.
Osana POP-ohjelmaa olen suunnannut voimavaroja erityisesti oppilas- ja
opiskelijahuollon vahvistamiseen. Syksyllä 2007 käynnistetty oppilashuollon
palvelurakenteen kehittäminen etenee hienosti sadassa kunnassa ja osittain myös
seudullisena yhteistyönä. Tänä syksynä palvelurakenteen kehittäminen ulotetaan
lukiokoulutukseen. Oppilashuollon kehittämistä tuetaan tänä vuonna
opetusministeriön toimesta noin 1,3 miljoonan euron valtionavustuksina. Ensi
vuonna oppilashuollon laadun ja palvelurakenteen kehittämiseen jaetaan 2
miljoonaa euroa ja näin kehittämistoimintaa laajennetaan uusiin kuntiin. Lisäksi
ensi vuoden budjettiesitykseen sisältyy 400 000 euroa opiskelijahuollon laadun
ja palvelurakenteen kehittämiseen ja vakiinnuttamiseen lukiokoulutuksessa
Työn tavoitteena on parantaa valtakunnallisesti oppilashuollon palvelujen
saatavuutta. Painopistealueita ovat oppilas- ja opiskelijahuollon järjestäminen
hallinnonalojen yhteistyönä ja ennalta ehkäisevien toimintatapojen vahvistaminen
lasten ja nuorten hyvinvoinnin turvaamiseksi. Lasten ja nuorten
oppilashuoltopalveluiden on oltava kunnossa ja jokaisen koululaisen tai
opiskelijan ulottuvilla. Pienestäkin asiasta voi tulla suuri, jos apua ei saa
ajoissa.
Oppilashuollon toteuttaminen käytännössä edellyttää tiivistä yhteistyötä
koulutoimen ja sosiaali- ja terveystoimen kesken. Olemassa olevat yhteistyön
esteet on poistettava ja parannettava eri viranomaisten välistä tiedonsaantia.
Säännöt on uusittava niin, että oppilashuoltopalveluiden järjestäminen oppilaan
ja opiskelijan kokonaisvaltaisen edun mukaisesti helpottuu.
Hyvä seminaariväki
Lasten ja nuorten osallisuutta tarkastellaan usein ja perustellusti koulujen ja
oppilaitosten näkökulmasta. Tutkimusten ja arjen kokemusten mukaan lasten
hyvinvointiin vaikuttaa vahvasti se, miten he voivat olla osallisena arkeen.
Lapset ovat subjekteja, eivät objekteja. On tärkeää, että lasten ja nuorten
osallisuutta tuetaan rakenteilla ja toimintamalleilla, joita ovat esimerkiksi
koulujen oppilaskunnat, Suomen Lasten Parlamentti tai Lasten ja Nuorten Foorumi.
Oppilaskuntatoiminta on vahvasti esillä myös päivän ohjelmassa ja erityisesti
ilahduin siitä, että iltapäivällä kuulemme myös oppilaskuntatoiminnan terveiset
Arabian peruskoulusta.
Osallisuuteen oppiminen saa alkunsa kotoa, perheen arkisista
päätöksentekotilanteista, läsnäolosta ja kuuntelemisesta. Jos lasta kuunnellaan,
hän myös oppii kuuntelemaan. Jos lapselle annetaan vastuuta, lapsi myös oppii
vastuulliseksi. Omalla esimerkillämme me vanhemmat annamme lapsillemme mallin
siitä, kuinka voi vaikuttaa tärkeiksi kokemiinsa asioihin. Myöhempää elämää ja
aikuisvuosia ajatellen tämä on tärkeä taito.
Osallisuus edellyttää aina vuorovaikutusta ja usein myös vastavuoroisuutta:
vastuun saamista ja kantamista oman, toisten ja viime kädessä koko yhteisön
toimintakyvystä. Kun puhumme oppilaiden osallisuudesta, ei pidä unohtaa
vanhempia ja vanhempainyhdistyksiä.
Hyvä yleisö
Kodin ja koulun yhteistyön tehostaminen on ollut tällä vuosituhannella yksi
perusopetuksen kehittämisen keskeisimmistä tavoitteista. Vanhempien kanssa
tehtävän yhteistyön merkitystä on korostettu niin lainsäädännössä kuin
opetussuunnitelman perusteissa. Myös uudistettu lastensuojelulaki painottaa
koulunkäynnin tukemista sekä kodin ja koulun välisen vuorovaikutuksen
kehittämistä. Kirjausten siirtäminen käytäntöön on haasteellista toiminnan
kohdalla, joka edellyttää ensisijaisesti kohtaamisen taitoja ja vahvaa
kasvatuskumppanuutta.
Pohdittaessa kodin ja koulun yhteistyön ajankohtaisia haasteita, voisimme kysyä
onko yksilötason kodin ja koulun yhteistyö vahvistunut yhteisötason yhteistyön
kustannuksella ja onko tämä suunta ylipäätään oikea? Jos me vanhemmat olemme
kiinnostuneita vain oman lapsemme hyvinvoinnista, millaista välittämisen
kulttuuria me silloin välitämme lapsillemme? Muutokset lasten ja nuorten
kasvuympäristössä ja yhteiskunnassa laajemminkin vaativat muutosherkkyyttä myös
meiltä aikuisilta.
Kodin ja koulun yhteistyö on mielestäni vielä jossain määrin käyttämätön
voimavara. Tänään julkistettava Stakesin ja Suomen Vanhempainliiton tuore
tutkimus vanhempainyhdistysten ja vanhempien osallisuudesta piirtää perinteisen
kuvan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Tulokset osoittavat, että
vanhempien osallisuudessa on edelleen kehittämisen varaa.
Selvityksen mukaan vanhempien osallisuudessa on koulujen välillä suuria eroja.
Vanhempainyhdistykset ja vanhemmat osallistuvat tutkimuksen mukaan
kouluyhteisöissä useimmiten varainhankintaan sekä leirikoulujen ja erilaisten
tapahtumien järjestämiseen. Osallistuminen on huomattavasti vähäisempää kun on
kyse lasten ja nuorten arjen hyvinvoinnin kannalta keskeisistä asioista kuten
kouluruokailusta tai kouluterveydenhuollosta. Huolemme lapsista ja nuorista on
kuitenkin yhteinen ja vanhemmilla tulisi mielestäni olla huomattavasti suurempi
rooli niin koulun ja kouluhyvinvoinnin kuin laajemminkin oppilashuollon
kehittämisessä.
Hyvä seminaariväki
Alkusyksystä julkaistun Kouluterveyskyselyn tulokset kertovat koulukiusaamisen
yleistymisestä perusopetuksen yläluokkien oppilailla ja erityisesti tämä koskee
poikia. Joka kymmenes poika ilmoitti tulleensa kiusatuksi vähintään kerran
viikossa lukukauden aikana, mikä on liikaa. Koulukiusaamisen suhteen on
noudatettava ehdotonta nollatoleranssia.
Kouluyhteisöjen turvallisuuden kehittämistä on tuettu opetusministeriöstä käsin
niin kehittämällä lainsäädäntöä kuin käynnistämällä tutkimus- ja
kehittämistoimintaa. Koulukiusaamisen vähentämiseksi ja ennalta ehkäisemiseksi
kehitetty KiVa Koulu -ohjelma on kaikkien perusopetuksen koulujen ja
luokka-asteiden käytössä lukuvuodesta 2009 - 2010 lähtien.
Ohjelman vaikuttavuutta on jo tutkittu luokka-asteilla 4-6 ja sen tulokset ovat
kansainvälisestikin vertaillen erinomaisia. Samalla, kun ohjelman käyttö
vähentää kiusattujen ja kiusaajien määrää, sillä on myönteisiä vaikutuksia mm.
luokkailmapiiriin ja lasten koulumotivaatioon. Elokuussa 2008 aloitettiin
vastaava tutkimus vuosiluokilla 1-3 ja 7-9. KiVa Koulu tarjoaa kouluille hyvät
valmiudet estää kiusaamista ennalta ja tarttua tehokkaasti esille tuleviin
kiusaamistapauksiin. Tukea suunnataan niin opettajille, oppilaille kuin
vanhemmille.
Opetusministerinä minua ilahduttaa erityisesti se, että viimeinkin olemme
saaneet konkreettiset työkalut koulukiusaamisen kitkemiseksi kouluistamme ja
että nämä toimet ovat myös osoittautuneet tehokkaiksi. KiVa Koulu on jo
ensimmäisen kokeiluvuoden jälkeen vaikuttanut myönteisesti satojen
koululaistemme elämään. Näyttää siltä, että viimeinkin samassa tämän niin monen
lapsen ja nuoren hyvinvointiin merkittävällä tavalla vaikuttavan asian kuntoon.
Arvoisat kuulijat
Kouluyhteisön arkipäivä sisältää tekijöitä, jotka voivat itsessään vahvistaa tai
heikentää lasten ja nuorten hyvinvointia. Koulu voi kuitenkin vaikuttaa näihin
tekijöihin niin omilla toimintatavoillaan kuin hyödyntämällä kodin ja koulun
yhteistyön mahdollisuudet. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin turvaamisessa
tarvitsemme toinen toistamme. Näiden sanojen myötä haluan toivottaa teille
kaikille mukavaa seminaaripäivää.
|