Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Kansalliset peruskoulupäivät
3.4.2008, Helsinki
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Perusopetus on POP - perusopetus paremmaksi
(muutosvarauksin)
Arvoisat kuulijat, hyvät opettamisen ammattilaiset
Minulla on ilo olla opetusministerinä päättämässä tämän vuotisia kansallisia
peruskoulupäiviä. Erityisen mukava on saada käyttää puheenvuoro heti lasten ja
nuorten foorumin edustajien jälkeen.
Oli ilo kuulla koululaisten suusta, mikä heidän mielestään on tärkeää lasten
oikeuksien toteutumisen ja opetuksen kehittämisen kannalta. Osallisuuden
lisääminen on yksi tehokkaimmista keinoista lisätä lasten hyvinvointia ja lasten
ja nuorten osallistumisen ja kuulemisen vahvistaminen onkin yksi hallituksen
Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelman keskeisistä
tavoitteista. Hyvä, että nuorten kuuleminen on myös täällä otettu vahvasti
esiin.
Tänä vuonna kansallisilla peruskoulupäivillä on pohdittu peruskoulun tehviä ja
sen tulevaisuuden näkymiä. Päivien teema on siten ollut erittäin ajankohtainen.
Sinivihreä hallitus täyttää pian vuoden. Koulutuksen ja osaamisen rooli on
vahvasti esillä hallitusohjelmassa. Yksi hallituksen keskeinen painopiste on
perusopetus.
Tavoitteenamme on kehittää perusopetusta niin, että se entistä paremmin vastaa
erilaisten lasten tarpeisiin. JA niin, että koulu edistäisi nykyistä paremmin
lasten ja nuorten hyvinvointia. Tavoitteena on, että mahdollisimman varhaisessa
vaiheessa - mieluiten ennaltaehkäisevästi - reagoitaisiin orastaviin oireisiin.
Keinovalikoimassa korostuvat opettajan aika oppilaalle, yhteistyö vanhempien ja
kouluyhteisön sekä lasten lähiyhteisön kanssa.
Hyvät kuulijat,
Erilaisissa vertailuissa ja tutkimuksissa suomalaisen peruskoulujärjestelmän on
todettu toimivan erinomaisesti. Pisa-tuloksissa teimme viime joulukuussa jälleen
piste-ennätyksen. Tästä voimme olla erittäin ylpeitä. Hyvää peruskoulua ja
opetusta ei kuitenkaan saa pitää itsestäänselvyytenä, vaan hyvät tulokset on
ansaittava joka päivä maamme luokkahuoneissa uudestaan.
Katse on suunnattava eteenpäin ja huolehdittava hyvän opetuksen laadun
edellytyksistä ja kehittämisestä myös tulevaisuudessa. Suomalaiseen
perusopetukseen panostaminen on paras sijoitus tulevaisuuteen. Ei liene
liioiteltua sanoa, että Suomen tulevaisuus luodaan innovatiivisen opetuksen
kautta nimenomaan perusopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa.
Hyvät kuulijat,
Hyvä perusopetus ja lapsille hyvä peruskoulu edellyttävät lisävoimavaroja. Siksi
jo hallitusneuvotteluissa sovimme siitä, että ikäluokkien pienenemisestä
vapautuvat eurot on kohdennetaan perusopetuksen laadun kehittämiseen. Koko
vaalikauden mittaisiin perusopetus paremmaksi eli POP-ohjelman toimiin on
varattu yhteensä 80 miljoonaa euroa. Tämä on merkittävä lisäpanostus lasten ja
nuorten hyvinvointiin.
POP-ohjelman tavoitteena on pienentää ryhmäkokoja sekä vahvistaa tuki- ja
erityisopetusta sekä opinto-ohjausta ja oppilashuoltoa ja panostaa
kerhotoimintaan. Näiden toimien lisäksi laadukkaat opetusmateriaalit ja taito-
ja taideaineiden lisääminen ovat perustan luomisen a ja o. Näin todellakin
voimme entistä paremmin vastata kouluissa lasten erilaisiin ja yksilöllisiin
tarpeisiin.
Tänä vuonna laadun kehittämisen painopisteinä ovat tehostettua ja erityistä
tukea tarvitsevien oppilaiden opetus ja oppilaanohjaus sekä koulujen
kerhotoiminta.
Tammikuussa myönsimme yhteensä 11,8 miljoonaa euroa valtion erityisavustusta
tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen ja tukitoimien
sekä oppilaanohjauksen kehittämiseen.
Yli 230 kuntaa sai avustusta erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen
ja tukitoimien kehittämiseen. Tavoitteena on, että kunnat kehittävät opetusta
siten, että painopistettä siirretään oppilaalle annettavaan ennalta ehkäisevään
ja varhaiseen tukeen.
Valtion erityisavustusta oppilaanohjauksen kehittämiseen saa puolestaan lähes
140 kuntaa tai yksityistä koulutuksenjärjestäjää. Perusopetusikäisten
oppilaanohjauksen kehittämistoimilla tehostetaan oppilaanohjausta sekä
jatko-opintoihin, työhön ja ammatteihin perehtymistä. Tavoitteena on, että
nuorella on mahdollisuus tehdä tietoon, ei mielikuviin, perustuvia ratkaisuja
oman elämänsä suhteen.
Hyvät kuulijat,
POP-ohjelman kolmas kokonaisuus tänä vuonna on koulujen kerhotoiminnan
kehittäminen.
Jokaisella lapsella on oikeus vähintään yhteen harrastukseen läpi koko
perusopetuksen. Kerhotoiminnan elvyttämiseksi suuntaamme tänä vuonna noin 6
miljoonaa euroa.
Koulujen kerhotoiminta oli vakiintunutta ja vireää aina vuoteen 1991 asti.
Lama-ajan rajuja säästöjä ei kerhotoiminnan osalta ole edelleenkään purettu.
Tavoitteena on, että jokaisessa kunnassa koulujen kerhotoimintaa kasvatetaan.
Koulujen kerhotoiminta on hyvä keino tavoittaa erityisesti lapsia ja nuoria,
joilla ei esimerkiksi perheen tilanteen vuoksi ole muuten mahdollisuutta
harrastaa säännöllisesti.
Koulujen kerhotoiminnan kehittämisen tavoitteena tällä hallituskaudella on saada
aikaan monipuolista, lapsen ja nuoren kasvua tukevaa vapaa-ajan toimintaa, joka
myös vakiintuisi osaksi lapsen ja nuoren ohjattua iltapäivää. Erityinen tavoite
on saada lisää liikunnallisia kerhoja lasten terveysliikunnan edistämiseksi.
Valtion erityisavustuksen saamisen edellytyksenä on, että koulut ja kunnat
järjestävät erisisältöistä kerhotoimintaa (esimerkiksi liikunta-, kieli-,
ympäristö-, kuvataide- ja musiikkikerhoja) vähintään 3-5 tuntia viikossa. Näin
todella lisätään lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia ja nuorille voidaan
tarjota mielekästä toimintaa koulupäivän jälkeen.
Hyvät kuulijat,
Opetuksen laadun tai koulutusjärjestelmän kehittäminen ei ole mahdollista ilman
korkeatasoista opetushenkilöstöä. Opettajuuden vaaliminen onkin yksi hallituksen
tärkeimmistä tavoitteista. Maailman parhaimmat koulut ovat vain maailman
parhaiden opettajien ansiota.
Koulutuksen arviointineuvoston tuoreen arvioinnin mukaan opettajien ammattitaito
ja professionaalinen asenne on kokonaisuutena hyvä ja varsin tasalaatuinen.
Merkittäviä opetuksen tasa-arvoa vaarantavia tekijöitä ei ilmene. Tämä antaa
kehittämistyölle hyvän perustan. Sen sijaan koulujen taloudellisissa
toimintaedellytyksissä on eroja. Opettajien osaamisen eroja saattaa syntyä
erilaisten täydennyskoulutuksen resurssien tai erilaisen oman osaamisen
kehittämishalun perusteella.
Olen huolissani myös opettajien jaksamisesta. OAJ:n tiedot siitä, että yhä
useampi pätevä ja kokenut opettaja siirtyy pois opetustehtävistä, ovat erittäin
huolestuttavia. Valtakunnallisesti noin joka viides opettaja jättää koulutyön
muutaman vuoden kuluttua valmistumisestaan ja pääkaupunkiseudulla näin tekee
peräti joka kolmas. Jotta meillä riittää jatkossakin päteviä ja motivoituneita
opettajia, on opettajien työolosuhteiden oltava kilpailukykyisiä ja
houkuttelevia.
Perusopetuksen laadun parantamisen lisäksi opettajuuden vaaliminen on yksi
kehittämissuunnitelman viidestä painopistealueesta.
Hyvät kuulijat,
Sinivihreä hallitus tarttuu tosissaan opettajien työolosuhteiden parantamiseen.
Säädämme koulutuksen järjestäjille velvoitteen huolehtia opettajien
täydennyskoulutuksesta. Mikä sen tärkeämpää kuin se, että opettajat voivat
täydentää osaamistaan.
Opettajien ammattiosaamisen vahvistaminen on elintärkeää, jotta osaamistaso
säilyy korkeana myös jatkossa. Tehtävä lakiuudistus valmistellaan yhteistyössä
koulutuksen järjestäjien ja työmarkkinaosapuolten kanssa.
Työn tueksi olen asettanut tammikuussa opetustoimen henkilöstökoulutuksen
neuvottelukunnan, jonka jäsenet edustavat opetusalan viranomaisia ja järjestöjä,
ammattijärjestöjä, kunta-alaa, läänejä ja yliopistoja.
Neuvottelukunnan tehtävänä on ennakoida opetustoimen henkilöstön
osaamistarpeissa tapahtuvia muutoksia, seurata täydennyskoulutuksen tilaa ja
kehittämistarpeita, tehdä ehdotuksia täydennyskoulutuksen suuntaamisesta ja
toteuttamisesta sekä seurata opetushenkilökunnan täydennyskoulutuksen
kehittämisen suunnitelmia muissa maissa. Neuvottelukunnan työn tueksi
järjestämme huhtikuussa käynnistysseminaarin, jonka pääaiheena on opettajien
työssäjaksaminen.
Opettajan työn on pysyttävä houkuttelevana, vetovoimaisena ja mielekkäänä.
Täydennyskoulutuksen saatavuus on vain yksi työolosuhteisiin vaikuttava tekijä.
Haluan myös kannustaa kuntia olemaan esimerkillisiä työnantajia. Opettajien
pätkätyösuhteista on päästävä kaikissa kunnossa.
Hyvät kuulijat,
Hallitusohjelman kirjausten mukaisesti perusopetuksen laatua tullaan kehittämään
myös opetusryhmien kokoja pienentämällä. Koulutuksen arviointineuvosto tuoreessa
perusopetuksen pedagogiikan arvioinnissa tuo esille, että opetuksen onnistumista
vaikeuttavia tekijöitä ovat yleisimmin opetusryhmän liian suuri koko ja
erityisesti opetusryhmien heterogeenisuus.
Ryhmäkoko onkin yksi aivan keskeisesti koulutuksen laatuun vaikuttava seikka.
Ylisuuriin oppilasryhmiin on puututtava. Opettajalla on oltava aikaa jokaiselle
oppilaalle. Auttaa niitä, jotka tarvitsevat erityishuomiota ja tukea
monipuolisesti lahjakkuutta. Pienessä opetusryhmässä on myös helpompi puuttua
esimerkiksi kiusaamiseen. Olla läsnä lasten arjessa ilossa ja murheessa.
Ryhmäkoko on kuitenkin vain yksi koulutuksen laatuun vaikuttava tekijä. Tarkkaa
säädöstä ei ryhmäkoosta tarvita, tästä tuntuu vallitsevan yksimielisyys niin
koulutuksen järjestäjien kuin OAJ:n kesken, sillä tilanteet vaihtelevat, koulut
ja ryhmät ovat hyvin erilaisia.
Hyvät kuulijat,
Osana POP-ohjelmaa olenkin käynnistänyt myös perusopetuksen laatukriteereiden
valmistelun. Kansallisten laatukriteereiden tavoitteena on opetuksen korkean
laadun ja monipuolisen tarjonnan turvaamisen sekä opetuksellisten ja
sivistyksellisten perusoikeuksien takaaminen lapsille ja nuorille asuinpaikasta,
kielestä, etnisestä taustasta ja taloudellisesta asemasta riippumatta.
Meidän aikuisten tehtävä on varmistaa se, että jokaisessa Suomen koulussa
oppimisen edellytykset ovat kunnossa. Aivan jokaisella koululaisella on oikeus
laadukkaaseen opetukseen ja koulussa viihtymiseen. Tämän työn tueksi odotan
työryhmältä ehdotuksia perusopetuksen laatukriteereiksi huhtikuun 2009 loppuun
mennessä.
Laatukriteereiden ohjausryhmässä on laaja edustus toimialalta, mukana on niin
opettajien, koulutuksen järjestäjien kuin vanhempien edustajia.
Koulukiusaamiseen on saatava nollatoleranssi.
Useat tutkimukset osoittavat, että jatkuvasti vakavan kiusaamisen uhreiksi
joutuneet lapset kärsivät myöhemmin muita selvästi enemmän ahdistuneisuudesta ja
masentuneisuudesta.
Arvioiden mukaan noin 10 prosenttia oppilaista perusopetuksessa on
koulukiusattuja. Määrä on liian suuri. Jokaisella suomalaisella koululaisella on
oikeus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön.
Kun kiusaamista havaitaan, on siihen puututtava heti. Tämä voi tuntua joskus
vaikealta. Hyvää tahtoa kiusaamisen lopettamiseen löytyy, mutta keinoja ei ole.
Koulukiusaamiseen suhteen on kuitenkin noudatettava ehdotonta nollatoleranssia.
Tavoitteena on puuttua kiusaamiseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ennen
kuin kiusaaminen muuttuu systemaattiseksi toiminnaksi.
Koulukiusaamiseen puuttuminen on kouluyhteisön kaikkien jäsenten - oppilaiden,
vanhempien, opettajien ja meidän koulupäättäjien - yhteinen haaste. Keskeistä on
rohkeus tuoda asia esille, jolloin tilanteen pysäyttäminen on mahdollista.
Opetusministeriö rahoittaa Turun yliopistossa kehitettävää KiVa Koulu
-toimenpideohjelmaa, jonka tavoitteena on ehkäistä ja vähentää koulukiusaamista.
KiVa Koulu -toimenpideohjelmassa löydetyt hyvät käytännöt on levitettävä
mahdollisimman laajasti kouluihin. Tavoitteena on luoda konkreettisia välineitä
opettajien, oppilaiden ja vanhempien käyttöön.
Hyvät naiset ja herrat,
Lopuksi haluan vielä nostaa esiin yhden lasten ja nuorten hyvinvointiin
keskeisesti liittyvän teeman, nimittäin lasten ja nuorten liian vähäisen
liikkumiseen.
Tällä hetkellä vain kolmasosa suomalaislapsista liikkuu terveytensä kannalta
riittävästi. Yksi keskeinen syy vähäiseen liikkumiseen on liikuntaan
houkuttelevien olosuhteiden puuttuminen lasten lähiympäristöstä. Koulun pihojen
kuntoon laittaminen on tässä yksi konkreettinen keino. Koulupihojen kehittämisen
ohella myös varsinaisia koululiikuntatunteja on lisättävä. Tässä aion toimia.
Olen myös esittänyt kasvavien veikkausvoittovarojen kasvun ohjaamista lasten ja
nuorten terveysliikuntaan. Liikuntakerhotoimintaan tarvitaan lisäresursseja.
Olenkin käynnistänyt valtakunnalliset liikuntatalkoot lasten liikunnan
lisäämiseksi. Lasten ja nuorten liikkumattomuutta voi verrata tikittävään
aikapommiin, jonka purkaminen vaatii monenlaisia keinoja ja monia toimijoita.
Koulu ei selviydy tästä tehtävästä yksin, vaan tarvitsemme yhteistyötä ja
toistemme tukea saattaaksemme liikuntasuositukset teoriasta käytäntöön. Haastan
näihin kansallisiin liikuntatalkoisiin mukaan koulut, kunnat, vanhemmat sekä
lapset ja nuoret.
Hyvät opetusalan ammattilaiset,
Perusopetus on ollut suomalainen menestystarina. Tästä menestystarinasta kiinni
pitäminen on opetusministerinä yksi tärkeimmistä tehtävistäni. Edellytykset
huipulla pysymiseen ovat hyvät: koulutuksen yleinen arvostus Suomessa on suurta
ja meillä on korkeasti koulutetut, pätevät sekä motivoituneet opettajat.
Panostukset osaamiseen, koulutukseen ja sivistykseen ovat parasta
tulevaisuuspolitiikkaa. Opetuksesta säästäminen on Suomen tulevaisuuden
mahdollisuuksien murentamista, sillä kouluissa huominen on läsnä jo tänään.
Toivotan Teille kaikille voimia tärkeässä työssänne ja hyvää kotimatkaa.
|