Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut, 23.10. 2008
Säätytalo, Helsinki
Opetusministeri Sari Sarkomaa Lasten ja nuorten mediafoorumi
(Muutokset mahdollisia puhuttaessa.)
Hyvät mediafoorumin osanottajat,
Foorumin teemaksi nostettu "Jokainen voi vaikuttaa" on tärkeä viesti. Media on
läsnä arjessamme ja muokkaa käsitystämme ympäröivästä yhteiskunnasta päivittäin.
Tietoisuutta median toiminnasta ja asemasta tulee siksi edistää pitkäjänteisesti
ja tavoitteellisesti. Aivan keskeisessä roolissa ovat koulut, opettajankoulutus
ja vanhemmat. Mediakasvatus on tämän päivän yleissivistystä, mediataidot tämän
päivän kansalaistaitoja.
Mediakasvatus on yksi keskeisimmistä aiheista, joka rakentuu kodin ja koulun
väliselle kasvatuksen kaarisillalle. Vastuulliset vanhemmat ovat tietenkin
vahvimmat vaikuttajat ja kasvattajat. Median käyttö on osa kotien arkea, mutta
yhteistyö koulun kanssa on välttämätöntä. Kouluissa kehitetään erityisesti
median käyttötaitoja. Miten verkossa liikutaan? Millaisissa paikoissa
vieraillaan? Mitä itsestään kannattaa verkossa kertoa. Samalla lisääntyy
ymmärrys itsensä ja tietojensa suojaamisen merkityksestä verkossa liikuttaessa.
Medialukutaito kehittyy samoin kuin peruslukutaitokin: tutkimalla materiaaleja
ja mediatekstejä, analysoimalla ja itse tekemällä.
Koulussa median äärellä ollaan yhdessä, mikä mahdollistaa tutkimisen, pohtimisen
ja keskustelun. Käsitys siitä, mikä on luotettavaa tietoa ja mikä ei, kehittyy
yhdessä tehden. Lasta tai nuorta ei pidä jättää Internetin äärelle yksin liian
varhain, ei kotona eikä koulussa. Vieressä on hyvä olla aina vastuullinen
aikuinen ohjaamassa ja vastaamassa kysymyksiin.
Perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa viestintä ja mediataito on
kirjattu omaksi aihekokonaisuudeksi. Sen tavoitteet ja sisällöt sisältyvät
useisiin oppiaineisiin, kuten äidinkieleen, yhteiskuntaoppiin, kuvaamataitoon,
läpi koko peruskoulun. Tämä on oikea linjaus: mediataitojen kehittäminen kuuluu
kaikkiin oppiaineisiin, ei vain yksittäisille, asiasta innostuneille
opettajille. Kouluissa on luotava mahdollisuudet aihekokonaisuuden tärkeiden
tavoitteiden toteuttamiseen ja todellisen oppiaineidenvälisen yhteistyön
rakentamiseen. Monissa kouluissa onkin laadittu erilliset opetussuunnitelmat
siitä, miten mediakasvatus huomioidaan koko koulun arjessa. Tähän haluan kaikkia
kouluja kannustaa.
Hyvät mediafoorumin osallistujat,
Opettajien valmiudet hyödyntää uutta teknologiaa pedagogisesti mielekkäällä
tavalla ovat keskeisiä lasten ja nuorten mediakasvatuksen kannalta. Pelkkä
laitevarustelu ei riitä. Opettajien omiin valmiuksiin ja asenteisiin on
panostettava, jotta uusien välineiden pedagoginen hallinta on kunnossa.
Erilaisilla hankkeilla on jo vuosia pyritty edistämään opettajien ja koulujen
mahdollisuuksia käyttää uutta tekniikkaa oppimisen tukena. Ongelmaksi on
kuitenkin muodostunut se, että resursointi päättyy hankkeen päättymisen myötä.
Jatkuva uudelleenkäynnistäminen on vienyt innokkaidenkin kehittäjien
motivaatiota. Siksi on tärkeää, että mediakasvatus ja tieto- ja
viestintätekniikan mahdollisuuksien hyödyntäminen ovat osa paikallisia
strategioita ja koulutuksen kehittämisen linjauksia ja myös resursointi
kouluihin on pysyvää. Tässä meillä vielä on haastetta ja tehtävää.
Opetustoimen henkilöstölle tulee tarjota riittävästi mahdollisuuksia huolehtia
oman osaamisensa kehittämisestä. Tuleville kasvattajille pitää saada
mediakasvatusvalmiuksia jo opettajankoulutuksessa. Tällä hetkellä
mediakasvatuksen asema kuitenkin vaihtelee yliopiston ja koulutusohjelman
mukaan. Viestini opettajankoulutuksen järjestäjille on, että tarjontaa on oltava
kaikissa tiedekunnissa. Tämä on välttämätöntä, jotta aiheesta kiinnostunut
opiskelija voi hankkia erinomaiset valmiudet opiskeluaikanaan. Toisaalta on myös
mahdollista, että mediakasvatukseen ei synny syvällistä kosketusta, vaikka
työssään sen kohtaa jokainen opettaja. Mediakasvatus tarvitseekin voimistuakseen
ja vakiintuakseen opettajankouluttajien vahvaa osaamista sekä tutkimuksen tuen.
Pidän tärkeänä, että myös opettajankouluttajilla on mahdollisuus omaan
täydennyskouluttautumiseen mediakasvatuksessa ja mediakasvatuksen tutkimukseen.
Tällaisiin ratkaisuihin voi mielestäni onnistuneesti päästä esimerkiksi
yliopistojen yhteisellä mediakasvatuksen koulutus- ja tutkimusprojektilla, jossa
painotettaisiin erityisesti opettajankoulutuksen ja siihen kuuluvan harjoittelun
tarpeita.
Hyvät naiset ja herrat,
Tietojen ja taitojen kehittämisen lisäksi lapset ja nuoret tarvitsevat myös
sisältö- ja käyttörajoituksia ikänsä ja kehitysvaiheensa mukaan. Vaikka
vanhemmat voivat tuntea taitonsa rajallisiksi sujuvasti verkossa liikkuvien
lastensa rinnalla, on tärkeää muistaa, että vanhempia tarvitaan edelleen
oppaiksi kirjavien mediasisältöjen maailmassa sekä median tarjoamien mallien
kyseenalaistamisessa.
Koulun ja kodin yhteistyö mediakasvatuksessa luo turvaa ja johdonmukaisuutta
median käyttöä opettelevalle lapselle. Yhteisten sääntöjen luominen median
käyttöön on kotona yhtä tärkeää kuin koulussakin. On tärkeää, että kotona ollaan
kiinnostuneita lasten median käytöstä ja varataan aikaa yhteisille
keskusteluille. Vanhemmat näyttävät aina myös itse median käytön mallia
lapsilleen. Ihan samalla tavalla kuin reaalimaailmassa, myös netissä on lapsille
asetettava rajat. Kerrottava, mitä saa ja mitä ei, tehdä.
Meidän vanhempien tehtävä on yksinkertaisesti kysyä lapsiltamme, missä he ovat
internetissä liikkuneet. Ihan samalla tavalla, kun kysymme kenen kanssa lapsi
vietti päivää kaupungilla, on meidän kysyttävä kenen kanssa ja mitä tehden lapsi
vietti aikaa internetissä. Saksassa toteutettiin taannoin laajaa keskustelua
aiheuttanut tv-kampanja siitä, keitä lapset ja nuoret todellisuudessa
internetissä kohtaavat vanhempien tietämättä. Mielestäni meillä on tarvetta
vastaavaan. Haastaan kaikki - niin vanhemmat kuin median - kysymään nuoriltamme,
missä olit ja kenen kanssa.
Hyvät kuulijat,
Mediakasvatuksen kentällä on paljon toimijoita. Jokainen voi kuitenkin osaltaan
vaikuttaa siihen, että mediaympäristömme on turvallinen ja hyviä tapoja
kunnioittava. Meidän aikuisten vastuullinen mediankäyttö, nuorten kuunteleminen
ja omien ajatustemme esiin tuominen havaitessamme esimerkiksi sopimattomia
mediasisältöjä on tärkeää yhteistä työtä. Se antaa viestin välittämisestä ja
kiinnostuksesta ympärillä tapahtuviin asioihin. Samalla tuemme lasten ja nuorten
kasvua tasapainoisiksi, medialukutaitoisiksi kansalaisiksi.
|