Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
14.3.2008, Helsinki
Opetusministeri, puoluevaltuuston puheenjohtaja Sari Sarkomaa
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
(muutosvarauksin)
Hyvät kutsuvieraat,
Minulla on ilo tuoda valtioneuvoston tervehdys tähän Vartiokylän ala-asteen
koulun 60-vuotisjuhlaan. Ja onnitella koulua merkittävästä työstä. Pitkä
historia ja ajan kuluessa muotoutuneet perinteet ovat koulumaailmassa arvokkaita
asioita. Koulun juhlissa on aina oma erityinen tunnelmansa ja täällä juhlakansan
keskellä aistii sen, että Vartiokylän ala-asteen koulussa viihdytään. Täällä on
hyvä tunnelma. Täällä on varmasti hyvä oppia ja opettaa
Vartiokylän ala-asteen koulu on uuden ajan kyläkoulu, joka voi olla ylpeä yhtä
aikaa nykyaikaisuudestaan ja perinteestään. Koulu on sijainnut tässä samassa
rakennuksessa jo yli 50 vuotta. Siinä ajassa useammat sukupolvet ovat ehtineet
kulkea koulun käytäviä. Vartiokylän ala-asteella on ollut hyvä aloittaa
koulutie. Koulun vahvat perinteet näkyvät arjen käytäntöjen lisäksi myös tämän
juhlapäivän monipuolisessa ohjelmassa.
Kun Vartiokylän koulun ensimmäiset oppilaat aloittivat koulutiensä 40-luvun
lopussa, Suomi ja Suomen koulujärjestelmä oli kovin erilainen kuin nykyään.
Oppivelvollisuuskoulujärjestelmämme on syntynyt vuoden 1921
oppivelvollisuuslailla, jolla säädettiin kuusivuotinen kansakoulu kaikille
pakolliseksi. Vartiokylän ala-asteen koulunkin historia johtaa kansakouluun,
sillä koulu on ollut osa silloista Mellunkylän kansakoulua. Kansakoulua käytiin
kuusi vuotta, joiden jälkeen oli mahdollisuus käydä kaksi vapaaehtoista
jatkoluokkaa, jotka valmistivat oppilasta ammattikouluun.
Oppikoulujen tehtävänä taas oli huolehtia korkeammasta yleissivistävästä
opetuksesta. Niiden kehittämistä hankaloittivat 1930-luvun laman ja toisen
maailmasodan aiheuttamat katkokset. Voidaankin sanoa, että tämän koulun
syntyaikaan 1940-luvulla opiskelumahdollisuudet Suomessa eivät nykypäivän
näkökulmasta olleet kaikille tasa-arvoiset. Kotitausta vaikutti voimakkaasti
siihen, paljonko koulua käytiin ja millaisia taitoja koulusta lähdettiin
hakemaan. Vielä 1950-luvulla Suomen koulujärjestelmä olikin kehityksessä
selvästi Länsi-Eurooppaa jäljessä.
Peruskoulujärjestelmään siirtymisen avulla 1960-luvun lopussa ja 1970-luvun
alussa haluttiin taata kaikille tasa-arvoiset lähtökohdat koulunkäyntiin ja
oppimiseen. Silloin muodostetut periaatteet laadukkaasta ja maksuttomasta
koulutuksesta loivat vahvan perustan tämän päivän ja tulevaisuuden
hyvinvoinnille ja tasa-arvolle. Peruskoulussa luotavan monipuolisen sivistyksen
takaaminen kaikille on aina arvo sinänsä, mutta se on myös ehdoton edellytys
koko Suomen ja suomalaisten menestykselle. Peruskouluissa tehdään Suomen
tulevaisuus.
Hyvät kuulijat,
Erilaisissa vertailuissa ja tutkimuksissa suomalaisen peruskoulujärjestelmän on
todettu toimivan erinomaisesti. Pisa-tuloksissa teimme piste-ennätyksen. Tästä
voimme olla erittäin ylpeitä. Hyvää peruskoulua ja opetusta ei kuitenkaan saa
pitää itsestäänselvyytenä, vaan ne on ansaittava joka päivä maamme
luokkahuoneissa uudestaan.
Katse on suunnattava eteenpäin ja huolehdittava hyvän opetuksen laadun
takaamisesta ja kehittämisestä myös tulevaisuudessa. Suomalaiseen
perusopetukseen panostaminen on paras sijoitus tulevaisuuteen.
Olenkin käynnistänyt POP-ohjelman eli talkoot perusopetuksen laadun
parantamiseksi. Ohjelmaan liittyy monia toimia, joihin pureudutaan vaalikauden
aikana. Tänä vuonna hallitus suuntaa perusopetuksen laadun kehittämiseen 18
miljoonaa euroa.
Nämä voimavarat käytetään erityisesti oppilaanohjauksen ja erityisopetuksen
vahvistamiseen. Ne ovat keskeinen keino vaikuttaa yksilölliseen oppimiseen.
Perusopetuksessa on nykyistä paremmin huomioitava ja tunnustettava niin
oppimisvaikeudet kuin lahjakkuudet. Haluan, että kouluissa voidaan keskittyä
niiden ydintehtävään: opettamiseen ja oppimiseen.
Koko vaalikaudella perusopetuksen parantamiseen - POP- ohjelmaamme on varattu 80
miljoonaa euroa. Tämä merkitsee selkeää suunnan muutosta viime vuosiin
verrattuna. Tavoitteena on ryhmäkokojen pienentäminen sekä tuki- ja
erityisopetuksen, opinto-ohjauksen ja oppilashuollon vahvistaminen ja koulujen
kerhotoimintaan panostaminen sekä kodin ja koulun yhteistyön tukeminen.
Opettajalla on oltava aikaa jokaiselle oppilaalle. Auttaa niitä, jotka
tarvitsevat erityishuomiota sekä tukea monipuolisesti lahjakkuutta. Pienessä
opetusryhmässä on myös helpompi puuttua esimerkiksi kiusaamiseen.
Sopivan kokoisissa luokissa on myös helpompi toteuttaa erilaisia
opetusmenetelmiä, pitää yhteyttä huoltajiin ja ehkäistä koulupudokkaiden
syntymistä. Samalla parannetaan myös opettajien työolosuhteita.
Hyvät kuulijat,
Opettajuuden vaaliminen onkin yksi hallituksen tärkeimmistä tavoitteista.
Maailman parhaimmat koulut ovat vain maailman parhaiden opettajien ansiota.
OAJ:n tiedot pätevien opettajien siirtymisestä muihin kuin opetustehtäviin ovat
hätkähdyttäviä. Koko maassa useampi kuin joka viides opettaja jättää koulutyön
muutaman vuoden kuluttua valmistumisestaan. Täällä pääkaupunkiseudulla peräti
jopa kolmas. Tämä on todella huolestuttavaa.
Jotta meillä riittää jatkossakin päteviä ja motivoituneita opettajia, opettajien
työolosuhteiden on oltava kunnossa. Opettajan työn on pysyttävä houkuttelevana,
vetovoimaisena ja mielekkäänä. Tässä tarvitaan monia toimia. Yksi keskeisimmistä
on riittävä täydennyskoulutus. Sillä mikä sen tärkeämpää kuin se, että opettajat
voivat täydentää osaamistaan.
Hyvä juhlaväki,
Tällä viikolla julkaistu tutkimus kertoi koulukiusaamisen lisääntyneen
peruskoulun yläasteella. Arvioiden mukaan noin 10 prosenttia oppilaista
perusopetuksessa on koulukiusattuja. Määrä on liian suuri. Jokaisella
suomalaisella koululaisella on oikeus terveelliseen ja turvalliseen
oppimisympäristöön.
Kun kiusaamista havaitaan, on siihen puututtava heti. Tämä voi tuntua joskus
vaikealta. Hyvää tahtoa kiusaamisen lopettamiseen löytyy, mutta keinoja ei ole.
Koulukiusaamiseen suhteen on kuitenkin noudatettava ehdotonta nollatoleranssia.
Tavoitteena on puuttua kiusaamiseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ennen
kuin kiusaaminen muuttuu systemaattiseksi toiminnaksi.
Koulukiusaamiseen puuttuminen on kouluyhteisön kaikkien jäsenten - oppilaiden,
vanhempien, opettajien ja meidän koulupäättäjien - yhteinen haaste. Keskeistä on
rohkeus tuoda asia esille, jolloin tilanteen pysäyttäminen on mahdollista.
Hyvät juhlavieraat,
Lasten ja nuorten hyvinvoinnista ei voi puhua ilman, että puhutaan vanhemmista,
jotka ovat vahvimmat vaikuttajat ja vastuunkantajat lasten elämästä. Tämän
vuoksi yhteistyö koulun kanssa on tärkeää. Vanhempainyhdistys on hyvä foorumi
kodin ja koulun yhteistyön suunnittelulle ja edistämiselle. Olenkin erityisen
iloinen siitä, että koulun vanhempia edustava Vartiokylän Vanhemmat -yhdistys
osallistuu aktiivisesti koulun toimintaan.
On välttämätöntä, että uusia tapoja tukea vanhemmuutta kehitetään. Uusiin
opetussuunnitelman perusteisiin kirjattu vaade kodin ja koulun välisestä
yhteistyöstä on saatava toteutumaan jokaisen lapsen kohdalla. Päiväkotien ja
koulujen sekä oppilaitosten vanhempaintoiminnan avulla voidaan luoda aikuisten
verkostoja lasten kasvun tueksi ja vahvistaa ohentunutta yhteisöllisyyttä.
Lasten kanssa tekemisissä olevien aikuisten yhteistyötä on tiivistettävä
kasvatuksen kaarisillan ja turvallisen turvaverkon luomiseksi.
Monet viime aikoina esiin nousseet ongelmat, kuten lasten liian vähäinen
liikkuminen, ovat asioita, joissa koulu ja vanhemmat voivat yhdessä toimia
ratkaisun löytämiseksi. Huomion kiinnittäminen lasten liikkumiseen on tärkeää,
sillä lasten ja nuorten liikkumattomuus on aikapommi, jonka purkamiseen
tarvitaan nopeita toimia.
Tällä hetkellä vain kolmasosa suomalaislapsista liikkuu terveytensä kannalta
riittävästi. Yksi keskeinen syy vähäiseen liikkumiseen on liikuntaan
houkuttelevien olosuhteiden puuttuminen lasten lähiympäristöstä. Koulun pihan
kuntoon laittaminen onkin ajankohtaista täällä Vartiokylässä, remontti on
parhaillaan käynnissä. Koulupihojen kehittämisen ohella myös varsinaisia
liikuntatunteja on lisättävä. Tässä aion toimia. Olen myös esittänyt kasvavien
veikkausvoittovarojen kasvun ohjaamista lasten ja nuorten terveysliikuntaan.
Liikuntakerhotoimintaan tarvitaan lisäresursseja.
Olenkin käynnistänyt valtakunnalliset liikuntatalkoot lasten liikunnan
lisäämiseksi. Lasten ja nuorten liikkumattomuutta voi verrata tikittävään
aikapommiin, jonka purkaminen vaatii monenlaisia keinoja ja monia toimijoita.
Koulu ei selviydy tästä tehtävästä yksin, vaan tarvitsemme yhteistyötä ja
toistemme tukea saattaaksemme liikuntasuositukset teoriasta käytäntöön. Haastan
näihin kansallisiin liikuntatalkoisiin mukaan koulut, kunnat, vanhemmat sekä
lapset ja nuoret.
Arvoisa juhlaväki,
Haluan vielä kiittää saamastani kutsusta tänne juhlatilaisuuteen, kun
Vartiokylän koulun ala-asteen pitkässä historia saavutetaan jälleen tärkeä
etappi. On hienoa päästä seuraamaan oppilaiden, opettajien ja vanhempien yhdessä
suunnittelemaa ja toteuttamaa juhlaa. Yhdessä tekemisen kulttuuri ja jokaisen
yksilön huomioon ottaminen on arvokas perintö, joka yhdistää tämän koulun
entisiä ja nykyisiä oppilaita. Haluan toivottaa koulun henkilökunnalle sekä
kaikille kutsuvieraille mukavaa juhlaa.
|